Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Utfall på catslides er åpenbart ikke min venn. Det var den øvelsen jeg drev med da jeg gikk ned for telling i høst (uten at jeg skal hevde at det var den utløsende årsaken, det er andre som har fått hovedskylda der), og den var den øvelsen som fikk tvilsomme og ubehagelige ting til å skje i beinet mitt i dag (og nå tror jeg nok den har hovedskylda). -Det er nok en liten strekk, sannsynligvis i hofteleddsbøyeren,  sa fysio ganske ubekymret, og det er jo ikke verre enn at jeg greit fikk fullført timen og vandret videre etterpå, men har man først dramaqueen-tendenser kan man jo ikke la det forbigå i stillhet :fnise: Egentlig er det vel mest imponerende, men tanke på hvor lite treningsvant jeg var da jeg begynte, at dette er første gang jeg har kjenning med noen annen form for treningsrelatert ubehag enn stølhet.

Jeg kom meg en tur i Frognerparken etterpå og sniffet syriner, spiste is og leste i sola både her og der - og smuglyttet til tenåringsguttene som spiste is på nabobordet, etter å høflig ha tatt et skritt til siden og sluppet meg fram da vi møttes i døra. Av ting jeg ikke trodde jeg skulle si: Jeg savner å ha tenåringsgutter (og -jenter også, for all del) rundt meg til daglig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det snilt av BlackCat å sende meg nyhetsbrev med rabattkode bare en time etter at jeg har stått foran tehyllen på kjøkkenet og lurt på jeg muligens trenger mer sommerte...?  

Skrevet

Sommer-utelivsfestsesongen er i gang. Av ting jeg ikke har savnet...

Skrevet
Daria skrev (På 13.5.2022 den 21.18):

13.05: Tre lest, ingen kjøpt.

Da jeg var i 20-årene, var hver nye bok av Marian Keyes et høydepunkt. Så vokste vi fra hverandre (selv om jeg alltid vil elske henne for å ha skrevet en chick lit-bok hvor en av hovedpersonene er lykkelig singel på siste side), og nå er det nesten ti år siden sist jeg leste en roman av henne. Så oppdaget jeg at hun plutselig etter ti år (den forrige jeg leste...) har kommet med en ny bok om søstrene Walsh, og da måtte jeg. Den deilige følelsen når en gammel favoritt overraskende leverer igjen! :strix: Again, Rachel er det beste jeg har lest av henne på mange år, jeg slukte hele boka på to dager og nøt gjensynet med Rachel og de andre. Litt forutsigbart er det jo (det hører jo genren til) og litt mye innimellom, men stort sett koser jeg meg (og tørker muligens en tåre eller to innimellom). Dessuten føler jeg meg litt gammel når Rachel mimrer om hendelser fra forrige bok og det faktisk har gått 20 år siden, både i boka og i virkeligheten...

21.05: Fire lest, ingen kjøpt.

Highland Fling er Nancy Mitfords debutroman, utgitt i 1931. De unge, moderne møter de tradisjonsbærende eldre (vi snakker relativ overklasse, selvfølgelig) på et shooting party i det skotske høylandet, og både motsetninger og kjærligheten blomstrer. Deilig underholdende og satirisk - en viss kjennskap til forholdene på den tiden er sikkert en fordel... 

Skrevet

Det Norske Teatret :strix: Into the woods :strix:Sondheim :strix:

Dessuten holdt jeg begge aktene, det er en stund siden sist jeg ikke gikk i pausen, og det var fantastisk deilig på så mange måter. Det blir neppe gjort så mye i morgen, men det er det så verdt.

Skrevet

Jeg er våken og relativt oppegående og har frokost - ikke så verst før kl 11.30 på en søndag... :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (22 timer siden):

21.05: Fire lest, ingen kjøpt.

22.05: Fem lest, ingen kjøpt.

Nerdelesingen fortsetter... Marte Roa Syvertsens Menneskehjernen : Farlig og fantastisk handler mer spesifikt om frontallappen i hjernen, dens funksjoner og muligheter. Lettfattelig og underholdende uten at det føles for forenklet, og samtidig faglig interessant og opplysende - og full av referanser som gjør det åpenbart at forfatteren (som er lege med doktorgrad i nevrologi) og jeg er ganske jevnaldrende, her er både Bompibjørnene og Matilda :fnise: 

Skrevet

I dag har jeg ikke vært ute av døra, det er en sjeldenhet. Jeg hadde gode intensjoner, men jeg har også en kropp som har begynt å komme med innvendingen så snart jeg har vært på beina i mer enn fem minutter. Det har vært litt mye de siste ukene, så en rolig dag er nok ikke så dumt. Jeg har fått skiftet sengetøy, det er den mest krevende aktiviteten jeg har bedrevet i dag...

Uka ligger an til å bli relativt rolig, med himmelfartsdag med påfølgende inneklemt-fredag-så-fysio-har-fri og psykolog på ferie (noe han meddelte med så lite entusiasme og tilsvarende mye ironi at jeg mistenker at han egentlig skal bedrive oppgaveskriving eller noe tilsvarende lite lystbetont...), men også med teater, fancy middag og sosialt samvær. 

Skrevet

Ukas økt hos psykofysio kom med en anatomileksjon - hun hentet fram plansjen og forklarte om musklene i nakkeområdet - og ble fulgt av en tur på biblioteket. Av de fem bøkene jeg leverte var to lest, to påbegynt og forkastet (en fordi den den var dårlig skrevet og en fordi den ikke var det jeg trodde og var ute etter) og en rakk jeg aldri å begynne på (les: Jeg prioriterte den ikke, og plutselig var det venteliste...). Dagens fangst (det holder jo ikke med de åtte jeg fortsatt hadde hjemme) inkluderte Gyles Brandreths bok om prins Phillip (det er jo et par måneder siden forrige kongelige biografi), en bok om afroamerikansk litteratur og to psykologibøker. Det er mulig disse temaene har vært på leselisten før... :plystre:  

Nå: Bake-off-finalen i opptak.

Skrevet

Ny sesong av Symesterskapet UK :hoppe: Kanskje det kan dukke opp litt inspirasjon til å blåse støvet av symaskinen (og det er ikke bare en talemåte... :sjenert: ).

Skrevet
Daria skrev (På 20.5.2022 den 13.16):

Utfall på catslides er åpenbart ikke min venn. Det var den øvelsen jeg drev med da jeg gikk ned for telling i høst (uten at jeg skal hevde at det var den utløsende årsaken, det er andre som har fått hovedskylda der), og den var den øvelsen som fikk tvilsomme og ubehagelige ting til å skje i beinet mitt i dag (og nå tror jeg nok den har hovedskylda). 

Déjà vu, bare at det var det andre (vanligvis kjent som det gode) beinet det smalt i i dag :rolleyes: -Jeg tror vi legger bort den øvelsen noen uker, du er tydeligvis litt sårbar der for tiden, konkluderte fysio. 

Ingen flere helseavtaler denne uka, tror det kan være godt for kroppen med noen rolige dager. Nå har jeg parkert i senga med lunsj, rabarbra-og-ingefær-te og en bunke bøker, og har ingen planer om å bevege meg herfra med det første, med mindre jeg skulle trenge påfyll av noe essensielt...

Skrevet

Og så forlot hun senga for å få med seg dagens episode av Symesterskapet - etter nesten seks timer inneholdende lunsj, middag, to kanner te, jordbær, fersken, sjokolade og biscotti, samt et ukjent antall boksider. Santalmisjonen i India (fiksjonsutgaven), amerikanske presidentfruer (nærmere bestemt Pat Nixon og Betty Ford - jeg har kommet til 70-tallet) og psykoanalyse (teoretisk, i bokform). Dessuten har jeg innsett at jeg trenger et sommerpledd - det begynner å bli litt varmt med ull.

Skrevet
Daria skrev (På 22.5.2022 den 14.36):

22.05: Fem lest, ingen kjøpt.

Nerdelesingen fortsetter... Marte Roa Syvertsens Menneskehjernen : Farlig og fantastisk handler mer spesifikt om frontallappen i hjernen, dens funksjoner og muligheter. Lettfattelig og underholdende uten at det føles for forenklet, og samtidig faglig interessant og opplysende - og full av referanser som gjør det åpenbart at forfatteren (som er lege med doktorgrad i nevrologi) og jeg er ganske jevnaldrende, her er både Bompibjørnene og Matilda :fnise: 

24.05: Seks lest, ingen kjøpt.

Ingrid Storholmens Støvberar handler om Ingeborg, som får kallet som tenåring hjemme på bedehuset og reiser til India tidlig på 80-tallet som jordmor og misjonær i Santalmisjonen for å lede en klinikk der. Det blir hennes livsoppgave, på bekostning av vennskap, familie - både den hun  har og den hun kunne ha fått - hjemland og privatliv. Det store, uunngåelige spørsmålet blir jo om det er verdt det, for henne og for omgivelsene. Svært lesverdig om tro og tvil, tjeneste, barbløshet og meningen med livet, intet mindre.  Storholmens forrige bok handlet om det tyske krigsskipet Tirplitz - jeg liker forfattere som tør å utforske - og ikke minst skriver like bra om -så forskjellige emner og miljøer.

Skrevet

Dagens sosiale planer utgikk, så da fikk jeg unna litt klesvask i stedet. Samt litt lesing på brygga - inntil jeg kikket opp, så skyene som samlet seg og nesten kom meg hjem før regnet...

Skrevet

Det er ikke-vær i dag - antydning til sol, men det kan komme regn når du minst venter det. Å planlegge tur med bok og te virker i overkant risikabelt, det spørs vel om det ikke blir en tur uten andre pauser enn de strengt nødvendige og veksling mellom bøker (i følge posten ligger det en rykende fersk Pondus : Eliteserien og venter i postkassa - lattervarsel burde vel sendes naboene... :fnise: ) og nyttige ting innendørs. Eventuelt på balkongen om været skulle ta seg opp.

Skrevet

Jeg har gått tur (med te og bok i sekken, og litt mer regn enn forutsett i lufta...) og sniffet syriner og lest Pondus (det er mulig naboene hørte meg). Må jeg gjøre noe nyttig snart nå, da?

Skrevet
Daria skrev (12 minutter siden):

Må jeg gjøre noe nyttig snart nå, da?

Næh! Det er fridag. :veslejenta:

Skrevet

...hvilket betyr at det er nå jeg faktisk har tid og overskudd til å gjøre noe nyttig, siden ingen skal hverken dra meg i ører og lilletær, grave i følelsene mine eller insistere på at jeg skal utføre tvilsomme øvelser på en balanseball. Dessuten blir det bedre plass til å lage vafler hvis jeg tar oppvasken først...

Skrevet

Man får jo litt gåsehud av supporterallsangen på Bilde t'ån Ivers på Lerkendal (selv om det ikke helt slår Brann stadion, hvor Nystemten avsynges under lagoppstillingen som en annen nasjonalsang :fnise: ). Oppvask er tatt, vaffelrøre laget og bok lest ut; nå: fotball og middag :ball:

Skrevet
Daria skrev (På 24.5.2022 den 20.38):

24.05: Seks lest, ingen kjøpt.

Ingrid Storholmens Støvberar handler om Ingeborg, som får kallet som tenåring hjemme på bedehuset og reiser til India tidlig på 80-tallet som jordmor og misjonær i Santalmisjonen for å lede en klinikk der. Det blir hennes livsoppgave, på bekostning av vennskap, familie - både den hun  har og den hun kunne ha fått - hjemland og privatliv. Det store, uunngåelige spørsmålet blir jo om det er verdt det, for henne og for omgivelsene. Svært lesverdig om tro og tvil, tjeneste, barbløshet og meningen med livet, intet mindre.  Storholmens forrige bok handlet om det tyske krigsskipet Tirplitz - jeg liker forfattere som tør å utforske - og ikke minst skriver like bra om -så forskjellige emner og miljøer.

26.05: Syv lest, ingen kjøpt.

Betty Boyd Carolis First Ladies er en kronologisk gjennomgang og en samlebiografi over alle de amerikanske førstedamene, fra Martha Washington til Melania Trump (primært hustruer, men en og annen søster, niese og datter har også funger i rollen). I tillegg til å handle om de enkelte kvinnene (og Caroli har bevisst prøvd å gi alle noenlunde lik oppmerksomhet, selv om noen uunngåelig har vært både mer plasskrevende og omskrevet enn andre), gir boka også et bilde av hvordan rollen har endret og utviklet seg, i tråd med tiden og ikke minst kvinnenes rolle i samfunnet for øvrig. Innimellom synes jeg hun jobber litt for hardt for å få finne trender og få terrenget til å stemme med kartet, men det er interessant lesning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...