Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (På 21.4.2022 den 16.00):

21.04: Ti lest, tre kjøpt.

Ali Smiths Companion piece henger ikke sammen med årstidstrilogien (tror jeg - sammenhengen mellom de fire ble ikke synlig før i siste bind, så...), men omslagsdesignets antydning om et slektskap er likevel passende - dette er også høyaktuell her-og-nå-litteratur, hyperrealisme med sterke innslag av fullt troverdig ikke-realisme i kjent Smith-stil. Å si at Smith er form over innhold vil være veldig feil, her er det mye innhold både når det gjelder handling og budskap; samtidig er formen hennes, fortellerstilen, leken med språk og ord og det litt svevende forholdet til tid og rom en viktig del av det som gjør bøkene hennes så spesielle og fascinerende. Her er pandemi og politikk, litteratur og kjønnsidentitet, et unikt museumsobjekt (oppdiktet - jeg måtte google for å være sikker), fortid og fortellinger. Ali Smith kommer til Litteraturhuset senere i vår - som jeg gleder meg :hoppe: 

24.04: 11 lest, tre kjøpt.

Ulla Svalheims Til troende handler om 16 år gamle Bie (men er en voksenroman), som har sommerjobb på kirkegården hvor en gutt fra klassen hennes nettopp er grarlagt etter en trafikkulykke og klipper gress mens hun hører på lydbøker og funderer over troen sin, som hun er oppvokst med og alltid har tatt som en selvfølge. Fortellervinkelen her er litt merkelig - jeg-stemmen ligger hos en anonym, middelaldrende nabokvinne, som innimellom kommer til syne selv med sine tanker om tro, men også har fullt innsyn (eller dikter seg inn i) Bies tanker, følelser og handlinger. Det gir historien en distanse jeg innimellom synes ødelegger litt - jeg vil gjerne enda litt tettere på Bie (og/eller fortelleren, hvis egen historie bare antydes), nå føles det litt overfladisk og enkelt. Det aller beste er skildringene av familielivet til Bie - samtidslitteraturen er så full av dysfunksjonelle familier at det å lese om en hvor samhold, trygghet og kjærlighet er så selvfølgelig føles befriende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kassene med sommerklær og -sko er hentet opp fra kjelleren, da gjenstår det bare å få dem over i skap og hyller og vinterplaggene motsatt vei. De siste par dagene har jeg gått og småfrosset litt på tur fordi det ikke har vært så varmt som det ser ut til (forskjellen på å sitte lunt i sola på balkongen og gå ute i vekslende skygge og litt vind er gjerne overraskende stor på denne tiden av året), men samtidig litt for varmt til de jakkene jeg har hatt tilgjengelig, så det er vel på tide. da varmen først kom, kom den fort - det er jo bare et par uker siden jeg forsiktig begynte å bytte ut vinterjakken...

Årtes store spørsmål er hvor mange av skoparene som er brukbare - jeg innså i fjor at mine krav til støtte og stabilitet fra fottøyet har endret seg (-Det vil jeg tro, kommenterte fysio...). En ting er at hæler ikke lenger er så aktuelt, men for flate sandaler og ballerinasko var også overraskende problematisk, og jeg har jo noen av dem...

Skrevet

Fordelen med å ha et mørkegrått melert gulvteppe er at jeg ikke trenger bekymre meg for flekker når jeg velter en nesten full halvannenliterskanne med varm te. Foten som også fikk sin dose har fått litt flekker, men mindre enn fryktet, i likhet med bibliotekets psykolingvistikkbok, som heldigvis var både innbundet og plastet og ser ut til å kunne leveres tilbake med noenlunde hevet hode (mvh bibliotekaren som tross alt har sett og godtatt mye verre). Note to selv: Te er kun til innvortes bruk...

Skrevet

Jeg kikket opp for første gang på et par timer ( :ac: ) og lurte på hva slags ny lyskilde som plutselig hadde dukket opp bak kontorbygget på andre siden avveien. Det var et bittelite cruiseskip av det slaget som er på høyde med en 10-etasjers boligblokk som hadde listet seg på plass mens jeg ikke fulgte med - når de legger til på denne siden av havna ruver de over det meste... 

Skrevet
Daria skrev (På 24.4.2022 den 16.52):

24.04: 11 lest, tre kjøpt.

25.04: 12 lest, tre kjøpt.

Emma Johns Self contained har undertittelen Scenes from a single life og er nettopp det - en memoar om å være singel storbykvinne på ca 40. Ikke Sex & singelliv-datingbonanza-utgaven, men det singellivet som mest handler om jobb og vennskap og hverdagsliv - og hvor det forfriskende nok står om forfatteren i bioen foran i boka at She also remains single. En bok om det faktiske singellivet som ikke ender i lykkelig tosomhet - allerede der er jeg egentlig solgt, på ren gjenkjennelse og fellesskapsfølelse. Og det er mye å kjenne seg igjen i, både direkte og indirekte, og en del å ikke kjenne seg igjen i - John har et ganske annet sosialt liv enn meg, det er så man blir litt misunnelig innimellom - og aller mest er det deilig befriende å lese en bok som konkluderer med at det faktisk går an å se for seg et permanent singelliv og at det slett ikke er det verste som kan skje.

Skrevet

Noen dager er Bake-off motivasjon for å dra meg opp av senga i noenlunde rimelig tid, andre dager går jeg glipp av det fordi jeg har relativt tidlige avtaler. Når jeg faktisk er på plass i sofaen før det starter, etter å ha fullført dagens plikter, tyder  det meste på en urimelig tidlig avtale...

Hard var den også, fysio drar stadig nye utfordringer ut av ermet. -Du kan nok bli litt støl i venstre hofte etterpå, men det er bare bra. Sadisten rir igjen :fnise: Det meste tyder allerede på at det ikke bare er der jeg vil kjenne det... Man skal vel fryde seg over følelsen av selvtilfredshet og innsats, men jeg er som kjent mer på ord og tanker enn kropp og følelser (mvh flere fagfolk) og får nok bekreftelse av I dag jobbet du godt! -kommentaren fra en av de andre fysioene på vei ut - jeg trenger ikke stølhet og såre muskler i tillegg...

Skrevet

Wow, Lise Davidsen skal være solist på Last night of the Proms - det er jo noe av det største og ikke minst synlige du kan gjøre innen klassisk musikk.

Skrevet

Når bake-oppgavene er en caged tart, skriver jo vitsene seg selv... :fnise: 

Skrevet

Det er sjelden jeg må over på side 2 på mine innlegg for å hente opp min egen dagbok - tyder på at jeg har drysset mye visdom over forumet det siste døgnet :ler: 

Jeg er hakket mer usikker på visdommen til hen som syntes det å ta med seg et maleri på ca 1x1,5m på trikken i ettermiddagsrushet... At jeg befant meg der selv gjør det jo også  naturlig å stille spørsmål ved min visdom i den forbindelse, men sånn går det når tanker og følelser skal luftes et par timer senere enn vanlig og jeg fortsatt insisterer på min tur på festningen etterpå. Teen i postkassa tyder derimot på stor visdom - jeg var tross alt i ferd med å gå tom for flere av dem.

Skrevet

Har du tips til te som er god til å lage iste med? 

Skrevet

Nei :ler: Jeg foretrekker teen min varm og er generelt lite glad i fruktte, som ofte er det som brukes til iste, så her har jeg faktisk ingenting å komme med *hjelpsom* Mulig @Skravla kan bidra?

Skrevet

Jeg bruker Bestemors hage mye til iste på sommeren. Det er ren fruktte. Ellers er det godt med eple, men mye av epleteenhar ikke så mye smak egentlig. 

• Liker 1
Skrevet

80-tallsuke på Bake-off - og babyface-studenten født etter tusenårsskiftet slår fast at da han lærte historie på skolen kom 80-tallet rett etter middelalderen... :fnise: 

Skrevet
Skravla skrev (10 timer siden):

Jeg bruker Bestemors hage mye til iste på sommeren. Det er ren fruktte. Ellers er det godt med eple, men mye av epleteenhar ikke så mye smak egentlig. 

Thaaaaank you!!

Skrevet

Jeg står ovenfor helt nye og ukjente pakkeutfordringer - hva trenger man egentlig på en ukes rehabiliteringsopphold? Bøker (det er der jeg har kommet lengst i planleggingen...), vannkoker, te og termokopp, nettbrett og lader, litt kjeks og sjokolade og et håndarbeid; innkallingsbrevet nevner badetøy, regntøy og sko til ute- og innebruk, men så? Treningstøy, åpenbart, men hvor mye? Alt jeg har? Jeg har ikke fått noe program eller dagsplan, så jeg vet egentlig ikke så mye om hva opplegget er, og det faller meg jo ikke så naturlig å vandre rundt i treningsantrekk med mindre jeg må... Jeg får vel gå for noen av fra-fysiotime-til-kafébesøk-kombinasjonene jeg har blitt så god på etter hvert, og slenge med et par kjoler på toppen... Og innesko som ikke er treningssko, en liten veske eller ryggsekk til innebruk og et sjal.

Det er over to år siden sist jeg var planlagt hjemmefra mer enn en natt eller to, jeg er ute av trening... :fnise: 

Skrevet

Jeg drikker primært løsvektste, men har likevel en velfylt teposeboks av det omfangsrike slaget (12 rom, inneholdende enda flere varianter (hvorav noen er av det mindre vellykkede gaveslaget, men de fleste er selvvalgt og -kjøpt). Hva er vel mer naturlig enn at jeg, når jeg planlegger en uke på medbragt posete, i stedet for å se det som en anledning til å få ryddet litt i eksisterende lager heller passer på å kjøpe inn mer...

Skrevet

Om du ville blitt kvitt eksisterende poser så hadde du brukt de for lengst. Dessuten fortjener man noe nytt når man drar på tur. 

Skrevet

Jeg slo meg løs med to ti-pakninger fra Søstrene Grene, så det var jo relativt beskjedent med tanke på både mengde og utgifter...

Skrevet

Jeg er så fornøyd med at nrk har funnet et ESC-preprogramkonsept som faktisk fungerer, men folk man faktisk orker å se på. Hvem hadde trodd at jeg skulle bli så fornøyd over gjensyn med Staysman og Kevin Vågnes, men kontekst er som kjent alt :ler: Min begeistring for Ingeborg Heldal har jeg jo blitt forsont med for flere år siden...

-Jeg trodde jeg var konfliktsky, men jeg har oppdaget at jeg ikke er det når det gjelder andre land. Stryk diplomat av listen over mulige karrierer for unge Vågnes :rulle:  

Skrevet

Subwoofer-opplegget er fortsatt ikke min greie, men låta er jo irriterende lett å få på hjernen... 🍌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...