Sauen Shaun Skrevet 20. april 2022 #32081 Skrevet 20. april 2022 Her var dagens første gjøremål (etter frokost og kaffe) å bytte ut vinterskoene med sommersko i skoskapet i gangen.
Daria Skrevet 20. april 2022 Forfatter #32082 Skrevet 20. april 2022 Her har jeg ikke kommet til "etter frokost" ennå...
Daria Skrevet 20. april 2022 Forfatter #32083 Skrevet 20. april 2022 Jeg leser om Amalie Skram; akkurat nå om tiden hun og hennes senere ektemann Erik Skram satt i hhv Kristiania og København og skrev lengselsfulle kjærlighetsbrev til hverandre. Han sukker om å sitte med hundrede Mile imellem os, og i et svarbrev noen sider senere undrer hun i parentes hvordan han vet at det er hundrede just? Jeg ler selvfølgelig høyt - ikke minst fordi jeg allerede har googlet nettopp det (og det er ikke så mye...)
Daria Skrevet 20. april 2022 Forfatter #32084 Skrevet 20. april 2022 Daria skrev (På 18.4.2022 den 19.41): 18.04: Syv lest, tre kjøpt. Årets åndelige påskelesning var katolsk - Erik Varden er biskop i Trondheim katolske stift. Hans Påsketro i pesttid er skrevet under pandemien og inneholder en preken for hver av påskedagene. I tillegg står det noen ord om hvordan hver av dagene markeres i den katolske kirken, ganske annerledes enn i den protestantiske, selv om vi i bunn og grunn tror det samme. Min favorittformulering er fra en bønn fra 1500-tallet: [...] fyll mitt sinn med himmelsk munterhet. Ikke den delen av bønnen biskopen hadde fokus på, men det som festet seg hos meg... 20.04: Ni lest, tre kjøpt. Den unge Amalie Skram av Liv Køltzow handler strengt tatt om Amalie før hun ble Skram (hun var født Alver, gift Müller i sytt første ekteskap) - det er en biografi som ender når hun 37 år gammel gifter seg med Erik Skram. På dette tidspunktet har hun nylig fått publisert sin første novelle, så sånn sett er det også fortelling om tiden før hun ble forfatterinnen Amalie Skram. Innen hun kom så langt var hun blitt svært bereist - som kapteinsfrue var hun med på jordomseiling og besøkte både Australia og Amerika - skilt og skandaleombrust og venn med flere av tidens store forfattere. Som så mange ganger før slår det eg hvor liten Christiania (hvor bergenseren etter hvert bosetter seg) var på 1800-tallet. Boken blir bedre ettersom kildene blir flere - det blir litt mye spekulasjoner og potensielt biografisk litteraturtolking i starten. Ninni Nyhus' Jeg fant en måne i navlen leste jeg ene og alene på grunn av tittelen. Det er dikt (prosadikt? kortprosa?) av det absurde slaget - dikter-jeg'et finner ikke bare en måne i navlen, men også et forlist skip i vagina og til stadighet små menn rundt omkring i leiligheten. Det handler i og for seg i bunn og grunn om kvinneplager - en cyste her, mensforstyrrelser der - og veksler mellom gode, til dels lattervekkende bilder og formuleringer og de som er så absurde at det blir litt i overkant.
Daria Skrevet 20. april 2022 Forfatter #32085 Skrevet 20. april 2022 I dag har jeg nesten ikke vært ute - jeg var fire runder i vaskekjelleren med alt innholdet i skittentøyskurven, og da var ikke igjen krefter til så mye mer. Det ble med en liten stavløs kveldstur - men fysio hevder jo at det kvalifiserer til trening, så da har vel ikke dagen vært helt meningsløs (selv finner jeg adskillig mer mening i de timene med lesing jeg fylte ettermiddagen med. Jeg nerder stadig videre i psykolingvistikkens fascinerende verden...). Planen er å kompensere for dagens manglende uteliv i morgen, det er en benk ytterst på bryggekanten jeg ikke har besøkt på lenge...
Sauen Shaun Skrevet 21. april 2022 #32086 Skrevet 21. april 2022 Fire runder i vaskekjelleren er jo god trim. Blir en del trappetrinn det. Og en tur til benken på brygga høres ut som en god plan
Daria Skrevet 21. april 2022 Forfatter #32087 Skrevet 21. april 2022 Jeg har heis Hadde jeg måttet bære alt opp og ned fem etasjer hadde det hverken blitt fire runder eller kveldstur...
Daria Skrevet 21. april 2022 Forfatter #32088 Skrevet 21. april 2022 Stort sett er jeg tilhenger av farger i de aller fleste anledninger. jeg stiller meg likevel dypt skeptisk til regnbuefargede bagels...
Daria Skrevet 21. april 2022 Forfatter #32089 Skrevet 21. april 2022 Daria skrev (18 timer siden): 20.04: Ni lest, tre kjøpt. 21.04: Ti lest, tre kjøpt. Ali Smiths Companion piece henger ikke sammen med årstidstrilogien (tror jeg - sammenhengen mellom de fire ble ikke synlig før i siste bind, så...), men omslagsdesignets antydning om et slektskap er likevel passende - dette er også høyaktuell her-og-nå-litteratur, hyperrealisme med sterke innslag av fullt troverdig ikke-realisme i kjent Smith-stil. Å si at Smith er form over innhold vil være veldig feil, her er det mye innhold både når det gjelder handling og budskap; samtidig er formen hennes, fortellerstilen, leken med språk og ord og det litt svevende forholdet til tid og rom en viktig del av det som gjør bøkene hennes så spesielle og fascinerende. Her er pandemi og politikk, litteratur og kjønnsidentitet, et unikt museumsobjekt (oppdiktet - jeg måtte google for å være sikker), fortid og fortellinger. Ali Smith kommer til Litteraturhuset senere i vår - som jeg gleder meg
Daria Skrevet 21. april 2022 Forfatter #32090 Skrevet 21. april 2022 Jeg så årets første russ i dag - en blåruss og en rødruss i vennskapelig samvær...
Skravla Skrevet 21. april 2022 #32091 Skrevet 21. april 2022 Daria skrev (7 timer siden): Stort sett er jeg tilhenger av farger i de aller fleste anledninger. jeg stiller meg likevel dypt skeptisk til regnbuefargede bagels... LItt mye matfarger......
Skravla Skrevet 21. april 2022 #32092 Skrevet 21. april 2022 Daria skrev (50 minutter siden): Jeg så årets første russ i dag - en blåruss og en rødruss i vennskapelig samvær... Det har vært en del nyutsprungen russ på buss og t-bane denne uken. De sprang nok ut i påsken sammen med tulipaner, kirsebærblomstringen og alt annet vårlig.
Daria Skrevet 21. april 2022 Forfatter #32094 Skrevet 21. april 2022 Skravla skrev (Akkurat nå): Det har vært en del nyutsprungen russ på buss og t-bane denne uken. De sprang nok ut i påsken sammen med tulipaner, kirsebærblomstringen og alt annet vårlig. Hvorvidt de er like vakre og etterlengtet kan vel diskuteres, men de er også like kortvarige I år har de jo håp om en tilnærmet normal russetid, det er nok godt for dem.
Daria Skrevet 21. april 2022 Forfatter #32095 Skrevet 21. april 2022 Jeg har fått mail om en match på tinder - Find out who! At jeg ikke har profil på tinder, at avsenderadressen er gurglesim10 @noeheltannetennTinder og lenken jeg skal trykke på også går til en helt annen side (samt at den havnet rett i søppelposten) er vel ingen grunn til at jeg skal være skeptisk...?
Roadrunner Skrevet 21. april 2022 #32096 Skrevet 21. april 2022 Daria skrev (1 time siden): Jeg har fått mail om en match på tinder - Find out who! At jeg ikke har profil på tinder, at avsenderadressen er gurglesim10 @noeheltannetennTinder og lenken jeg skal trykke på også går til en helt annen side (samt at den havnet rett i søppelposten) er vel ingen grunn til at jeg skal være skeptisk...? Kjør på! Tenk om det er drømmeprinsen...
Daria Skrevet 21. april 2022 Forfatter #32097 Skrevet 21. april 2022 Han er så rett for meg at han klarte å spore meg opp via en ikke-eksisterende tinder-profil og en tvilsom scam-epost? Hva kan vel være mer romantisk...
Daria Skrevet 21. april 2022 Forfatter #32098 Skrevet 21. april 2022 Hva er vel mer passende og naturlig i pausen mellom påske og Eurovision enn Eythor Ingi som synger Gethsemane på islandsk, med glitrende korister og pussig lyssetning, i ført en litt for trang (og ikke på den gode måten) skjorte...
Sauen Shaun Skrevet 22. april 2022 #32099 Skrevet 22. april 2022 Daria skrev (20 timer siden): Stort sett er jeg tilhenger av farger i de aller fleste anledninger. jeg stiller meg likevel dypt skeptisk til regnbuefargede bagels... Jeg kunne nok funnet på å kjøpe en for å smake Det var forøvrig en morsom episode, med surmelk på ville veier og regnbuebagels med rynker Daria skrev (9 timer siden): Han er så rett for meg at han klarte å spore meg opp via en ikke-eksisterende tinder-profil og en tvilsom scam-epost? Hva kan vel være mer romantisk... Han er helt sikkert rett for deg, hvis du har penger du vil bli kvitt…
Daria Skrevet 22. april 2022 Forfatter #32100 Skrevet 22. april 2022 Sauen Shaun skrev (6 timer siden): Jeg kunne nok funnet på å kjøpe en for å smake Det var forøvrig en morsom episode, med surmelk på ville veier og regnbuebagels med rynker Og helt uten doble betydninger, tvilsomme vister og henslengte kofferter, selvfølgelig - i likhet med enhver annen episode...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå