AprilLudgate Skrevet 1. april 2022 #31961 Skrevet 1. april 2022 Daria skrev (På 29.3.2022 den 14.56): Jeg sparer sikkert litt penger på at Arks annen etasje - hvor engelsk, fagbøker og papirvarer befinner seg - ikke lenger føles så tilgjengelig, men det er jo litt frustrerende. Jeg tillot meg jo å påpeke i vinter det problematiske i at de bruker så mye av trappa på å stille ut varer at det ikke er mulig å benytte seg av rekkverket på noen av sidene, men det er tydeligvis ikke noe som bekymrer dem. Nå kommer jeg meg alltid opp dit (og ned igjen, som kan være vel så utfordrende) hvis jeg virkelig vil, men det er såpass mange som i varierende grad sliter med å gå i trapper at man skulle tro at det også var i butikkens interesse, særlig når den faktisk er eneste mulige adkomst opp, å gjøre den så tilgjengelig som mulig. Det er ikke engang snakk om tilrettelegging, bare litt rydding og omorganisering. *vurderer å sende en mail, bare av prinsipp* Vært på Grunerløkka nå? 😅 Selv FØR krystallsyke og balansen til en dritings 200åring slet jeg med de trappene der. 🤣🤣🤣🤣🤣 til «verdens beste kjæreste» og testspørsmål. Men bedre om du bare konkluderer med at du stoler på ratingen siden vedkommende tross alt har ligget og bodd seg gjennom et vesentlig antall. Knis.
Daria Skrevet 1. april 2022 Forfatter #31962 Skrevet 1. april 2022 Hadde vi vært litt nærmere, skulle jeg skrevet det, men vi er i "venners venner"-territorium, og jeg er ikke trygg nok på humoren hennes... Mine Ark-erfaringer er fra Aker brygge, men jeg noterer meg at Løkka heller ikke er stedet å legge shoppingen (ikke at jeg pleier å legge noe særlig ditover uansett, det er unødvendig langt hjemmefra...). Jeg merker meg jo alle hindringer og dårlige løsninger på en helt annen måte enn før.
Daria Skrevet 1. april 2022 Forfatter #31963 Skrevet 1. april 2022 Den amerikanske nevroviteren Eric Kandel fikk i 2000 Nobelprisen for sin forskning på enkle former for læring hos sjøsnegler. ...leser jeg i psykologiboka. En del av meg tenker Av alle sære ting..., mens en annen heller mer i retning av Oi, dette vil jeg vite mer om. 🐌 Hva lærer man en sjøsnegle - og hvorfor? Selv om jeg har en anelse om at det handler mer om hvordan...
Daria Skrevet 1. april 2022 Forfatter #31964 Skrevet 1. april 2022 I tilfelle andre også skulle lure (selv om jeg tviler... ) Eric Kandel studied how memories are stored by these nerve cells. His breakthrough came in 1970 while he was at New York University studying a marine snail with a simple nervous system. Eric Kandel found that as the snail learned, chemical signals changed the structure of the connections between cells, known as synapses, where the signals are sent and received. He went on to show that short-term and long-term memories are formed by different signals. This is true in all animals that learn, from molluscs to man.
Roadrunner Skrevet 1. april 2022 #31965 Skrevet 1. april 2022 Daria skrev (3 minutter siden): I tilfelle andre også skulle lure (selv om jeg tviler... ) Eric Kandel studied how memories are stored by these nerve cells. His breakthrough came in 1970 while he was at New York University studying a marine snail with a simple nervous system. Eric Kandel found that as the snail learned, chemical signals changed the structure of the connections between cells, known as synapses, where the signals are sent and received. He went on to show that short-term and long-term memories are formed by different signals. This is true in all animals that learn, from molluscs to man. Så behandlingen du får er basert på snøsnegler og deres nye synapser...?
Daria Skrevet 1. april 2022 Forfatter #31966 Skrevet 1. april 2022 Roadrunner skrev (1 minutt siden): Så behandlingen du får er basert på snøsnegler og deres nye synapser...? Snøsnegler? ❄️ La meg utheve den siste setningen This is true in all animals that learn, from molluscs to man. Antagelig vil du helst ikke vite hvor mye av det du utsettes for i både medisinske og andre sammenhenger, som er basert på observasjoner og funn man først har gjort hos dyr...
Daria Skrevet 1. april 2022 Forfatter #31967 Skrevet 1. april 2022 01.04: En lest, ingen kjøpt (men bokklubben melder at resten av den to måneder gamle bestillingen jeg egentlig hadde avskrevet, nå er underveis). Bob av Helle Helle er en slags fortsettelse av de, hvor Bob var en ganske ubemerkelsesverdig biperson. Han og kjæresten har flyttet til København, hvor hun studerer og han driver gatelangs, spiser (det er mye mat i denne boka; når jeg tenker meg om var det egentlig det i de også) og prøver å få seg jobb. Det er kjæresten som forteller, hun er distansert og allvitende og bruker aldri ordet jeg. Det har stått i omtaler jeg har lest at kjæresten er hovedpersonen i de - det kan det godt være, det er ingenting som motsier den tolkningen, men det er heller ikke veldig selvfølgelig at det er det. Det er en bok av det slaget hvor det ikke skjer så mye, uten at man føler at noe mangler.
Daria Skrevet 3. april 2022 Forfatter #31968 Skrevet 3. april 2022 (endret) 03.04: Tre lest, ingen kjøpt. Stikkordet for aprils romaner så langt er tydeligvis "en slags oppfølger". Nancy Mitfords Love in a cold climate foregår i det samme universet - en landadel-familie i et ruralt 30-talls-England - og har samme forteller som The pursuit of love, men foregår parallelt med, ikke i fortsettelsen av, den. Her får vi mer av Fannys egen historie, samt den til hennes venninne Polly, aristokratisk og vakker og sine foreldres håp og øyenstein, men kjærligheten er jo ikke enkel av den grunn... Skarpt og satirisk og sannsynligvis basert på flere ekte (dalevende) personer enn jeg kan gjenkjenne. Psykologi : inngangsporten av Pål Johan Karlsen er en lærebok for ferske universitetsstudenter (jeg blir nesten litt nostalgisk av metodekapittelet ). Den har en veldig konkret og praktisk vinkling - hvert kapittel presenterer først teori om en retning eller et tema, så nyere nordiske forskningsprosjekter på det aktuelle området og til slutt et intervju med en psykolog som jobber med noe relevant. Veldig fint å få satt teorien jeg leste i forrige bok inn i en konkret og relevant sammenheng (i tillegg til gleden over å kjenne igjen både navn, begrep og eksperimenter og kunne føle meg lur og opplyst ) knyttet til alt fra egne følelsesreaksjoner til nattsvermeres duftbaserte atferd... Endret 3. april 2022 av Daria
Daria Skrevet 3. april 2022 Forfatter #31969 Skrevet 3. april 2022 Men, men... TV2 har ikke fotballsendinger i år? Eliteserie uten Erik Huseklepp, Marius Skjelbæk, Jepser Mathisen og Ole Martin Årst? Må jeg faktisk se Eurosports sending? *skeptisk*
Daria Skrevet 3. april 2022 Forfatter #31970 Skrevet 3. april 2022 (endret) -Jerv debuterer i Eliteserien for første gang, sier NRKs kommentator (jeg gikk for tv-bilder og radio-lyd igjen). Jeg som trodde det var underforstått at enkelte ting gjør man bare en gang... Endret 3. april 2022 av Daria
Daria Skrevet 3. april 2022 Forfatter #31971 Skrevet 3. april 2022 Ali Smith har kommet med ny bok Det ligger en ny bestillingsbekreftelse fra Bokklubben i innboksen min. Jeg tror det er dette som kalles et årsak-virkningsforhold...
Daria Skrevet 3. april 2022 Forfatter #31972 Skrevet 3. april 2022 Gratulerer til Eurosport/Max som i sesongens første kveldskamp har strømbrudd i produksjonsbussen og de eneste bildene de har filmes med mobilkamera fra kommentatorplass...
Daria Skrevet 3. april 2022 Forfatter #31973 Skrevet 3. april 2022 NRKs programleder (de har også litt kontaktproblemer - det er jo langt til Bodø..) nekter å ta navnet Eurosport i sin munn - det refereres kun til rettighetshaver for TV
Daria Skrevet 3. april 2022 Forfatter #31974 Skrevet 3. april 2022 Stemmer er avgitt i Virtuos-finalen To til Sytske - en for det mest spennende instrumentet og en for mentor-innsatsen i Maestro - og en til pianisten, siden hun spilte Ravel...
Daria Skrevet 3. april 2022 Forfatter #31975 Skrevet 3. april 2022 En ny generasjon Kraggerud trer fram...
Sauen Shaun Skrevet 4. april 2022 #31976 Skrevet 4. april 2022 Daria skrev (På 29.3.2022 den 14.56): Jeg sparer sikkert litt penger på at Arks annen etasje - hvor engelsk, fagbøker og papirvarer befinner seg - ikke lenger føles så tilgjengelig, men det er jo litt frustrerende. Jeg tillot meg jo å påpeke i vinter det problematiske i at de bruker så mye av trappa på å stille ut varer at det ikke er mulig å benytte seg av rekkverket på noen av sidene, men det er tydeligvis ikke noe som bekymrer dem. Nå kommer jeg meg alltid opp dit (og ned igjen, som kan være vel så utfordrende) hvis jeg virkelig vil, men det er såpass mange som i varierende grad sliter med å gå i trapper at man skulle tro at det også var i butikkens interesse, særlig når den faktisk er eneste mulige adkomst opp, å gjøre den så tilgjengelig som mulig. Det er ikke engang snakk om tilrettelegging, bare litt rydding og omorganisering. *vurderer å sende en mail, bare av prinsipp* Jeg synes du skulle sende mail *også glad når rekkverk er tilgjengelig* Daria skrev (På 30.3.2022 den 20.24): -I have never baked on am open fire before. Why would I that? People would think I was mad... ...sa Bake-Off-finalisten. Noen burde introdusere ham til norsk friluftsliv De slet med den oppgaven der. Daria skrev (På 31.3.2022 den 9.44): Jeg starter ukas planløse dag med første episode i en ny Bake-off-sesong - min umiddelbare sympati og preferanse ligger jo uunngåelig hos den unge mannen som studerer litteratur og synger i kirken - og for seg selv mens han baker... Han ble umiddelbart en man vil ha med lenge ja
Daria Skrevet 4. april 2022 Forfatter #31977 Skrevet 4. april 2022 Han var jo søt... Jeg har ikke skrevet mail, men jeg vurderer det stadig - og da å sende den til kundeservice sentralt heller enn til den aktuelle butikken. Jeg har tross alt prøvd å ta det opp med dem muntlig uten den store responsen, så de har fått sin sjanse... Jeg har bestilt tannlegetime hos en annen enn min faste og føler meg utro Å ha tannlege en drøy timesreise unna er greit nok til planlagte kontroller, men når behovet for akuttime oppstår er det straks litt mer upraktisk.
Daria Skrevet 4. april 2022 Forfatter #31978 Skrevet 4. april 2022 Jeg kikket litt på tannlegesentrene i området, og to av de jeg så på med nettbooking hadde begge akuttime og generell kontroll som ulike alternativer. Prisen for kontroll var ganske lik hos begge, men hos den ene var akuttimen en del dyrere enn vanlig kontroll, mens hos den andre var det merkbart billigere Hos min vanlige tannlege har jeg i utgangspunktet betalt mindre når det har vært akutt - da har hun jo primært sjekket den ene tannen hvor jeg tror det er noe. Det er selvfølgelig mulig at det er mer inkludert i den dyreste, men jeg vil heller ha lav grunnpris og så betale for det jeg faktisk trenger av bilder, bedøvelse og den slags enn at det skal være inkludert ting jeg kanskje ikke har behov for. Hvertfall i teorien, spør meg igjen etterpå, så får vi se hva som hadde lønt seg Dessuten vil jeg igjen skryte av min nav-veileder, som svarer raskt og greit og er generelt positiv og lett å ha med å gjøre.
Daria Skrevet 5. april 2022 Forfatter #31979 Skrevet 5. april 2022 Dagens fysiotime er først kl 14.30 - det blir litt begrenset hva jeg får ut av dagen da, hverken før eller etterpå. En formiddagstur i butikken og en tur innom biblioteket etter timen (en bok må hentes innen torsdag, en annen forfalt i går ). Men første Bake-off. Og te og digestive. Og den stakkars ensomme biscottien som lå forlatt på en skål på stuebordet,...
Daria Skrevet 5. april 2022 Forfatter #31980 Skrevet 5. april 2022 Butikktur unnagjort - når det er tomt både for brød og vanlige knekkebrød (her skilles det mellom primær- og sekundær-knekkebrød - det som teller som brøderstatning og det som er mer i retning av kjeks ), føles behovet nokså akutt. Nå er planen sofaoppladning de neste par timene fram til avgang (tid til å skifte bør vel også legges inn, fysio blir neppe imponert av kjole og ulljakke...).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå