Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag har jeg sittet på steinhellene i solveggen på festningen (alle benkene jeg hadde i tankene var enten avsperret grunnet trefelling ( :grine: ) eller okkupert av barnehager) med bok og te og fått farge, mens årets første sommerfugl, humle og veps alle flagret forbi. Edderkopp, maur, skrukketroll, spurv, måke (av det nærgående slaget, men mest interessert i han som satt og spiste lunsj) og hest ble også observert i nærheten, i tillegg til et utvalg turister, fastboende og militære. Så deilig :strix: :sol: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 21.3.2022 den 18.05):

21.03: Seks lest, fem kjøpt.

Nerdelesingsrapport :fnise: Den store psykologiboka er en svært grunnleggende innføring i psykologiens retninger og største navn, og sliter med det bøker av det slaget ofte gjør - skal man forenkle kompliserte temaer så mye at det blir forståelig for folk flest, blir det fort så enkelt at det blir uforståelig. Når et livsverk skal oppsummeres på to spalter blir det litt som når Oliver Twist skal kortes ned til en easy reader på 75 sider - det blir rett og slett så lite igjen at det meste av sammenhenger og poeng blir borte. I tillegg er det innimellom både dårlig skrevet og dårlig oversatt (det er ikke alltid så lett å vite hvem som har skylden for perler av typen øker gradvis så lenge vi lever, og holder seg relativt stabil til vi er rundt 65, da den begynner å minske; men at det vanlige på norsk er forkortelsen MR, ikke MRI, og at formuleringen den dag i dag ikke har noe i en sakprosatekst å gjøre, særlig ikke gjentatte ganger, er de norske utgivernes ansvar). Når det er sagt, er det ryddig og oversiktlig presentert med tidsoversikter og kryssreferanser, så jeg er absolutt mer opplyst enn jeg var - og rustet for nye utfordringer  *kikker bort på læreboka som ligger på vent*

23.03: Syv lest, fem kjøpt.

Kirsten Thorups Indtil vanvid, indtil døden foregår i 1942. Danske Harriet er krigsenke, hennes pilotmann Gerhard ble skutt med på Østfronten. I følge ham selv (og Harriet) kjempet han for Finland, at det i praksis gjorde ham til en del av den tyske hær var bare en formalitet. Andre så det ikke helt på samme måte... Harriet blir invitert på et rekreasjonsopphold i München, hos en dansk kvinne gift med en høytstående tysk offiser, og møter en annen hverdag enn hun var forberedt på - Tyskland er ikke noe paradis, særlig ikke for de som er mindre privilegerte enn henne. Hun møter holdninger og menneskeskjebner hun ikke var forberedt på (som vertskapets hushjelper, importerte ukrainske tvangsarbeidere som for enkelthets skyld alle kalles Ludmilla) og ikke minst møter hun seg selv og sine egne holdninger i døra så det smeller gjentatte ganger. Krigsroman fra en litt uvant vinkel, god og interessant (men hva er galt med et og annet avsnitt, for ikke å si kapitler? 400 sider uten et eneste naturlig sted å ta pause...).

Jeg er også i gang med overnevnte lærebok - den er en introduksjonsbok for ferske psykologistudenter, og bare snakket om studieopplegg, refleksjonsoppgaver og metode gjør meg jo lett nostalgisk for egen studietid...

Skrevet

Du får hive deg på et deltidsstudie i psykologi. Ta en bachelor eller noe. 

Skrevet

Det meste annet enn selvstyrt selvstudium ligger nok en smule over min kapasitet for tiden...

Skrevet

Når morgenstund(ish...) kommer med lyden av tåkelur annethvert minutt, har man en anelse om hvordan det ser ut utenfor...

Butikken er dagens hovedmål. Før eller etter storefri er det store spørsmålet, og med tanke på at jeg så hvidt har kommet meg opp av senga, hverken har spist eller kledd på meg og kjenner at dette ligger an til å bli en lavtempo-dag, tyder det meste på at svaret er etter...

Skrevet

Gullstjerne til Ruters kundeservice. Jeg sendte dem en melding i går ettermiddag og klaget på at noen av bussene som kjører forbi annonserer neste holdeplass i utvendig høyttaler - såpass høyt at jeg har våknet av det i tidlige morgener. Jeg har fått svar allerede, om at sånn skal det ikke være og de skal ta det videre. Jeg var litt redd for at dette var en standardinnstilling på nye busser og bare ville bli hyppigere - denne er en linje som går hele døgnet og på det meste hvert 5. minutt...

Skrevet
Daria skrev (23 timer siden):

23.03: Syv lest, fem kjøpt.

24.03: Åtte lest, fem kjøpt.

Deborah Devonshires All in one basket er en antologi (egentlig to, det er en samleutgivelse) med grevinnens ymse skriverier over mange år, fra dagboksnotater og ukebladspalter til bokanmeldelser (til tross for at hun hevder å ikke lese) og selvbiografiske stykker, om alt fra tilværelsen som husfrue på et av Englands største gods, Chatsworth og deltakelse i de store begivenheter, som innsettelsen av president Kennedy (altfor uformelt og dårlig planlagt for en engelsk aristokrat) til engasjement rundt have og høner. Når man er født Mitford og gift grevinne av Devonshire har man jo nok historier å ta av, og når hun i tillegg er skarp i formuleringene, full av humor (tidvis av det slaget man ikke forventer av en kvinne av hennes klasse og årgang) og fullstendig uten respekt for noe (muligens med unntak av kongehuset) blir det ganske underholdende lesning.

Skrevet

På programmet i NM-sendingen på NRK i dag: Fluekasting. Jeg innser jo at det handler om fluefiske og kunstig flue i enden av et snøre, men jeg ser jo for meg noe helt annet... :fnise: 

Skrevet

I dag har jeg, i god skamløs gammel dame-stil, plantet den ene staven i foten på en dame som sto i veien... Til mitt forsvar skal det sies at det ikke var med vilje (og at jeg har gummiknotter på tuppen), jeg gjorde et ærlig og oppriktig forsøk på å gå rundt henne, men hun sto så midt på det smaleste stedet på fortauet, fordypet i mobilen, at det viste seg å faktisk ikke være mulig. Til hennes forsvar skal det sies at hun innså at det var hun som var problemet og beklaget minst like oppriktig som meg...

Av dagens øvrige hendelser kan meldes at jeg igjen har satt nye rekorder hos fysio (tre fulle runder, alle sett, alle repetisjoner - det kom litt overraskende på oss begge :fnise: ), sittet ved siden av to nordnorske banshees på kaféen (jeg skal være forsiktig med å si for mye om å le høyt, men en viss kontroll på hyling, hvining og generelt lydnivå forventer jeg hos folk som tilsynelatende nærmer seg 30 og befinner seg innendørs på offentlig sted...) og sørget for litt rotasjon i biblioteksbøkene. Dessuten har jeg fått skattemeldingen, så jeg får vel sjekke ståa...

Skrevet

Er banshees noe jeg kan google på jobb-pc uten å få bestyrelsen på nakken? :sjenert: Ha'kke peil på hva det evt er, så må søke informasjon på mer opplyste steder... 

Skattemelding har man ikke fått. :sukk: Hvor mye tålmodighet er det meningen at en skarve fuggel skal skrape sammen? :klo:

Men på den positive siden, det er fredag :bolledeig: og jeg har vært på Rusta :strix:

Skrevet (endret)

Banshee er en skrikende kvinne fra irsk mytologi - ikke noe du vil ha i nærheten, men helt trygt å google :fnise: 

Jeg gikk i pluss på skatten - hele 2500. Regnet ikke med så store utslag i noen retning, det har jo ikke vært noen store uventede endringer. Ikke har jeg lån og ikke har jeg eiendom, så det er ikke så mange variabler som spiller inn.

Man har vel ikke hamstret påskesjokolade, har man vel...? :fy_fy: :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (15 minutter siden):

Banshee er en skrikende kvinne fra irsk mytologi - ikke noe du vil ha i nærheten, men helt trygt å google :fnise: 

Jeg gikk i pluss på skatten - hele 2500. Regnet ikke med så store utslag i noen retning, det har jo ikke vært noen store uventede endringer. Ikke har jeg lån og ikke har jeg eiendom, så det er ikke så mange variabler som spiller inn.

Man har vel ikke hamstret påskesjokolade, har man vel...? :fy_fy: :fnise: 

Har du ikke eiendom? Taket du har over hodet da? :klo:

Påskesjokolade? :plystre:

Skrevet

Egg er egg, ikke sjokolade, helt uavhengig av innholdet? :fnise:  

Taket jeg har over hodet er formelt sett ikke mitt...

Skrevet
Daria skrev (17 minutter siden):

Egg er egg, ikke sjokolade, helt uavhengig av innholdet? :fnise:  

Taket jeg har over hodet er formelt sett ikke mitt...

Ahh! Skjønner! 

Hos meg er noe av taket mitt, noe bankens og sikkert noe borettslagets (eller dets lånegivere). :opplyser:

Og ja, egg er egg, og egg er sunt :nigo:

Skrevet

Plutselig kom jeg til å tenke på denne :fnise: Gammel korkunnskap - sunget av damekoret på jubileumsfesten, hvor mannskoret var selvsagte gjester (og det lå marsipanegg på alle kuverter)...

Skrevet

Dette - kombinasjonen av både sanger og sangere - er en musikalnerdorgasme. Bare til opplysning :fnise: 

Skrevet

Våren er så vidt i gang på balkongen. Jeg klippet ned alt av gammelt og tørt og oppdaget av både lavendel og eføy har klart seg fint og nelliken også ser lovende ut, dessuten viste det seg at både oregano, sitronmelisse, jordbær og kløver hadde nye spirer på gang under alt det brune og døde- Ganske imponerende med tanke på at de har stått ute i kasser og krukker, utildekket i en tidvis kaldt, tidvis tørr vinter. Dessuten er den ene kassen full av det jeg tror er stemorsblomst-spirer som har sådd seg selv fra fjorårets planter. Det er litt tidlig å sette ut noe nyt, men jeg siklet en smule da jeg så at min lokale MesterGrønn hadde syrintre i krukke...

Skrevet

Av de mindre elskede vårtegnene - høy musikk ved bordtennisbordet...

Jeg har laget vaffelrøre - vaffeldagen var strengt tatt i går, men da røk jeg på en pecanbolle i stedet for min vanlige kvasi-sunne grove scone på Espresso House og følte jeg hadde fylt dages kvote. Dessuten har jeg tømt min tredje teboks siden forrige ukes bestilling (som ligger på posten - noen ganger får en kvadruppelbestilling fint plass i postkanten, andre ganger må en trippelbestilling hentes på postkontoret :vetikke: ), som skulle dekke de tre tomme boksene jeg alt hadde. Søstrene Grene vis-a-vis nevnte kaffehus er nyoppusset, det meste kan tyde på at jeg må sjekke hvordan teavdelingen deres ser ut nå... :plystre: 

Skrevet

Jeg har vafler, jeg har te (scottish breakfast - på kveldstid *vill og gal*)  jeg har ikke musikk utenfor. Framgang på mange plan... Det vi derimot mangler, er en skikkelig vaffel-smiley - denne 🧇 er helt feil fasong og teller ikke :opplyser: 

Skrevet

Jeg har te, men mangler vaffel..... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...