Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Simon Ammann (40) hopper sannsynligvis sin aller siste OL-konkurranse. Jeg husker en liten og pinglete babyface-Ammann (16) i sin aller første OL-konkurranse i Nagano i 1998...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Kanskje det var fullt på flyet?

NRKs kommentatorer funderer på hvorfor Finland ikke stiller lag i hopp når de har hatt fire hoppere i verdenscupen tidligere i sesongen...

Skrevet

0,8 poeng unna medalje etter åtte hopp - det blir jo ikke så mye tettere (eller surere...) enn det... Men Manuel Fettner hadde neppe sett for seg å reise hjem fra OL med gull og sølv, og hopperne har tydeligvis gjort et felles vedtak på at meteren er opphevet også hos dem, de har nesten vært tilbake på vanlig klemme-nivå i OL. 

Skrevet

To gull og et sølv, og jeg er ikke en gang ferdig med å spise frokost (med fysio først kl 13 er det jo ingen grunn til å stresse). Riber går ut først i kombinertlangrennet om et par timer, så dagen er ikke over...

I natt drømte jeg at Oslo brant, det var nesten en lettelse å våkne og høre regnet :regn:

Skrevet

Første bud hvis du vil vinne gull i OL: Ikke gå feil i løypa...

Skrevet

Men i...! Riiber går seg bort og roter vekk en klar ledelse, og så ender det likevel med dobbelt norsk - til Graabak og Oftebro! Den så jeg ikke komme, knapt nok da de gikk over mål... :danser: :flagg: 

Skrevet

Gamle menn som harker innholdsrikt og usjenert på venterommet. Grunn nok til å holde på munnbindet enn stund til...

Skrevet
Daria skrev (På 13.2.2022 den 21.33):

13.02: Syv lest, en kjøpt.

Graham Swifts Here we are er en liten roman som foregår på tre plan. Et evakuert barn utenfor Oxford under krigen, et trekantdrama på en varitéshow i Brighton sent på 50-tallet og en enke i London i 2019. Det blir tidlig klart at alt henger sammen og at det på et tidspunkt har skjedd noe dramatisk, men akkurat hva blir ikke klart før på de siste sidene. Det er ikke en krim, ei heller hva britene kaller en mystery novel, men det er likevel mer enn et hint av både spenning og mysterium, for ikke å si magi - og en papegøye. Jeg begynte på denne uten å vite noe som helst om handlingen, den ble valgt kun på grunnlag av tidligere erfaring med forfatteren, og i likhet med Morsdag er denne veldig engelsk, med et snev av nostalgi og et språk som er veldig fint uten å gjøre så mye av seg.

16.02: Ni lest, en kjøpt.

Bjørg Viks vei av Lars Vik er en ny "sønn skriver om sin forfatter-mor"-bok. Viks bok er en mer komplett biografi enn det Magnus Takvams variant var og med mindre vekt på mor/sønn-forholdet, selv om dette også er en svært personlig bok. Vik lar sin avdøde mor komme til ordet i små konstruerte dialoger hvor han ser for seg morens innvendinger mot det han skriver - en effektiv og virkningsfull måte å problematisere eget ståsted på. Han skriver også mye om bøkene hennes - hvor hun hentet inspirasjon (igjen minnes det om at virkelighetslitteraturen på ingen måte er noe nytt fenomen), hvordan prosess og mottakelse påvirket henne og hvordan han selv opplevde det - at det ikke var så stas i være tenåring i en liten by når mor var landskjent for å skrive erotisk (etter datidens standard) kan vel de fleste levende forestille seg... Jeg liker fokuset på forfatterskapet og får umiddelbart lyst til å lese mye mer Bjørg Vik. Siden jeg tidligere har klaget på dette med lay-out, vil jeg her framheve denne som et eksempel til etterfølgelse - alle sitatblokker (og det er mange av dem) er markert både med avsnitt og egen font, og det som er Bjørg Viks egne ord - enten det er brev, dagbøker eller bokutdrag - er i tillegg i en annen farge, så man aldri er i tvil.

Hjemlandet er nest siste bind i Tor Bomann-Larsens mastodont-kongeverk. Det er krig i landet og kongen sitter i London (eller rett utenfor) med sin regjering og bedriver diplomati og radiotaler, mens kronprinsen gjerne vil krige og kronprinsesse Märtha vanker hos Roosevelt. Jeg føler til tider at det handler mer om sosiale omgang i Det Hvite Hus enn om  kongen og hans handlinger, han blir tidvis nærmes bare en biperson. Til tross for at det igjen er mye som er nytt for meg om hva som skjedde i Norge under krigen, ikke minst politisk, blir dette det mest langtekkelige bindet i serien.

Skrevet

Klokka påstår at det er på tide med middag (og magen er ikke uenig), man burde vel foreta seg noe i den forbindelse... Det indre tidsbegrepet er litt på tur for tiden, ukas avtaler er så veldig varierende i tid at det ikke blir så mye rytme eller rutine av det. Selvfølgelig kan jeg sette klokka på 8 uansett og lage meg noen faste rutiner uavhengig av andre ting, men når jeg ikke skal ut før etter 12 og uansett ikke får gjort all verdens før det fordi det ikke er ubegrenset med krefter å ta av, føles det litt unødvendig å stå opp (relativt) tidlig bare fordi. 

Av andre middagsrelaterte ting dere sikkert helst ville slippe å vite, drømte jeg om en ny pizza i natt - med pommes frites, potetskruer og pære. Jeg har ikke planer om å prøve å lage den (men jeg fikk litt lyst på potetskruer...) :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (19 timer siden):

Av andre middagsrelaterte ting dere sikkert helst ville slippe å vite, drømte jeg om en ny pizza i natt - med pommes frites, potetskruer og pære. Jeg har ikke planer om å prøve å lage den (men jeg fikk litt lyst på potetskruer...) :fnise: 

Drøm eller mareritt? :fnise: 

Skrevet

Kombinertgutta er jo søte - når en av dem er litt overveldet av følelser og stundens alvor trår lagkameraten til - Han er veldig glad! :fnise: 

Sauen Shaun skrev (41 minutter siden):

Drøm eller mareritt? :fnise: 

Jeg var litt skeptisk i drømmen også :ler: 

Skrevet

Pommes frites, potetskruer og pære på pizza.... ja ja. 

Jeg har smakt pizza med pommes frites - ingen slager. Den ble jo myk av sausen. Jeg har også spist pizza med banan og pizza med egg..... Noe må jo bare testes. :ler: Men jeg tror potetskruer ville være hakket verre enn pommes frites også. 

Skrevet

Jeg har spist pizza med jordbær og kiwi og pizza med tacochips - og det er jo en pizza i handelen nå med potetchips. Jeg føler det blir litt som te med sjokolade og/eller lakris - de gjør seg best hver for seg... Men jeg har også spist noen tilsynelatende tvilsomme pizzakombinasjoner som har vært veldig gode, som hvit pizza med røkelaks. Jeg synes også pizza med reker er godt, der har jeg møtt mye motstand (og la oss ikke snakke om ananas - det er visst virkelig et minefelt (men jeg er for). Pappas pizza med selvfisket torsk blir fortsatt snakket om av hans døtre (som fikk den servert da de kom hjem fra speiderleir) 30+ år senere - det er ikke en kompliment... :rulle: 

Skrevet

Helseavtaleuken er omme - med start forrige fredag.....

Mammografi - ingen funn. Tok under en uke å få svar. Når man blir forespeilet svar innen 4 uker så får man hjertebank når svare kommer innen en uke. 

Blodprøver mandag - kunne de vært verre? Sjelden jeg har sett en rad blodprøver med så mye utenfor referanseverdi

Lege onsdag - og vi er enig i strategien videre. Unngå å sende meg på sykehus med hjerteproblemer igjen. :ler: Helt grei strategi synes jeg. Men det blir intravenøst jern i mengder utover året. Satser på å ikke bli for magnetisk...... HØ hø....

Og i dag har jeg tatt beintetthetsmåling - satser på at de små endringene fra forrige runde ikke har blitt verre. 

Synes denne alderen fører med seg mye dårlig helse gitt.....

Men min favoritt-osteopat er delvis tilbake fra foreldrepermisjon så det er jo en god nyhet. 

Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Jeg har spist pizza med jordbær og kiwi og pizza med tacochips - og det er jo en pizza i handelen nå med potetchips. Jeg føler det blir litt som te med sjokolade og/eller lakris - de gjør seg best hver for seg... Men jeg har også spist noen tilsynelatende tvilsomme pizzakombinasjoner som har vært veldig gode, som hvit pizza med røkelaks. Jeg synes også pizza med reker er godt, der har jeg møtt mye motstand (og la oss ikke snakke om ananas - det er visst virkelig et minefelt (men jeg er for). Pappas pizza med selvfisket torsk blir fortsatt snakket om av hans døtre (som fikk den servert da de kom hjem fra speiderleir) 30+ år senere - det er ikke en kompliment... :rulle: 

Hvit pizza med røkelaks er godt. Taco-pizza er også godt. Har ikke sett den med potetchips..... 

Pizza med torsk er jeg mer skeptisk til. Hvorfor ødelegge torsken sånn....

Skrevet

Pizza med diverse frukt har jeg også spist, men det har vært mer dessert enn middag, så konseptet ble litt rart. 

Skrevet

Dessert-pizza blir litt feil. Det kom jo en med sjokolade på markedet for noen år siden, det ble val aldri noen stor slager. Jeg kjenner mange som prøvde, men knapt noen som gjorde det mer enn en gang... Mat som i utgangspunktet er middag er vanskelig å gjøre til dessert - om ikke i smak, så i hodet. Jeg sliter litt med dessertpannekaker, uansett hvor mye krem og sjokoladesaus de har, fordi pannekaker også er en middagsrett (i min verden. Et evig KG-konfliktområde...). 

Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Dessert-pizza blir litt feil. Det kom jo en med sjokolade på markedet for noen år siden, det ble val aldri noen stor slager. Jeg kjenner mange som prøvde, men knapt noen som gjorde det mer enn en gang... Mat som i utgangspunktet er middag er vanskelig å gjøre til dessert - om ikke i smak, så i hodet. Jeg sliter litt med dessertpannekaker, uansett hvor mye krem og sjokoladesaus de har, fordi pannekaker også er en middagsrett (i min verden. Et evig KG-konfliktområde...). 

Dessertpannekaker fungerer om man lager de nærmest gjennomsiktige - og kaller de crepes..... :ler:  Jeg er vant til at middagspannekaker ikke var sånn ekstremt flate. 

Skrevet

Ikke-flate pannekaker? :fnise: (Joda, jeg skjønner hva du mener, men...).

Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

Ikke-flate pannekaker? :fnise: (Joda, jeg skjønner hva du mener, men...).

Jeg la den litt åpen, ikke sant..... :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...