Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det hadde på en måte vært bedre med en avgrenset brann enn med sprinklere utløst i flere etasjer. Formuleringer som "omfattende skader" og "det drypper fra fasaden" har begynt å dukke opp, det høres jo virkelig ikke bra ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang sminking og pandaøyne - enhver ekte kulturkjerring med respekt for seg selv MÅ ha en rød leppestift. 

Såpass må det være synes jeg. Begynte i år med mine første, og jeg er jo fortsatt FØRR, snart enogførr så……jeg skal gå i stadig mer helsvart dess eldre jeg blir og kjøre røde leppestifter til munnen snurper av rynker 😂

Skrevet

Jeg føler vel strengt tatt at jeg har farger nok uten - helsvart er ikke min stil, for å si det pent... :fnise: 

Skrevet

Takk til Birk Ruud, som med sitt gull i natt sørget for at vi gikk forbi svenskene på medaljestatistikken - det er tross alt det som teller mest i OL :fnise: 

Skrevet

Sol og blå himmel og plussgrader - det kan jo faktisk bli litt utelesing av sånt etter hvert. Først står ukas mentale treningsøkt for tur - en liten time før avreise er stressnivået på god vei oppover...

Skrevet

Jeg ser for meg at å gå på festingen etter psykologtime fort kan bli en like etablert vane som å gå gå kafé etter fysio, hvertfall når været tillater det (så det blir neppe reprise neste uke...). Sol og te og lesing med utsikt, samt vandring i såpass ulendt terreng at det vil glede fysio - man skal jo ikke klage (annet enn over frustrasjonen i å ikke lenger klare å gå hjem etterpå. det er ikke akkurat langt...). Dessuten pågikk det graving i karpedammen, jeg håper det betyr at det blir vann der igjen til sommeren.

Skrevet

Inngangsdøren til et lokalt utested sto åpent da jeg gikk forbi før i dag - i gangen rett innenfor sto en kasse tomflasker og et par ski. Enkelte ting ser man sjelden andre steder enn i Norge... :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (15 timer siden):

Jeg føler vel strengt tatt at jeg har farger nok uten - helsvart er ikke min stil, for å si det pent... :fnise: 

😂😂😂😂😂 

Skrevet (endret)

Den latteren synes jeg var på grensen til ufin... :fnise: I dag er jeg faktisk nokså nøytral og diskret, med grårutet skjørt, grå strømper og jakke i en ganske avdempet grålilla fargetone, samt lillablomstret skjerf og et par små rosa og lilla sommerfugler i håret. Mulig den knallrøde kåpen, det store regnbueskjerfet og den sommerfulgmønstrede ryggsekken ødela den diskret framtoningen en smule da jeg var ute, dog :ler:

Endret av Daria
Skrevet

SVT viser Sense and sensebility en helt vanlig onsdag ettermiddag. Alan Rickman som col Brandon gjør jo ting med meg (selv om jeg alltid også vil ha et svakt punkt for Willoughby, med selvplukkede markblomster og sonetter på innerlommen)...

Skrevet

Den purunge, fluffy-behårede Hugh Grant gjør forsåhvidt også ting med meg, men det er primært lattermusklene han påkaller :fnise: 

Skrevet

Jeg er på ingen måte på gråten over slutten på en film jeg har sett utallige antall ganger de siste 25 årene, altså... :sjenert: 

Skrevet

Litt mange relativt tidlige avtaler de siste par ukene, og plutselig er jeg oppe før klokka ni helt uten vekkerklokke på en planløs dag (jeg var også i seng til kl 23 i går kveld, det henger vel sammen på flere områder...).

Skrudde på akkurat i tide til å se at Johaugs andre gullmedalje ble bekreftet, og ser at Kilde har tatt sølv mens jeg sov. Å stå opp i 3-tida for å se alpint er faktisk uaktuelt... Ikke så mye mer OL jeg må se i dag (det er vel muligens en curlingkamp etter hvert) - jeg hadde en tanke om å se om det var ledig i vaskekjelleren i dag, men med sol i dag og mye nedbør på varselet neste uke spørs det om ikke en tur ut skal ha hovedprioritet i dag.

Skrevet (endret)

Her er planen både klesvask og tur i dag. :jepp: Men det hadde jeg nok ikke klart om jeg måtte gå masse trapper til og fra vaskekjelleren. *priviligert som har fire meter fra sofa til vaskemaskin* 

Endret av Sauen Shaun
Skrevet

Med fellesvaskeri og store maskiner blir det gjerne skippertak med 3-4 maskiner når jeg først vasker (jeg har tross alt mye klær, så skittentøyskurven blir full lenge før klesskapet blir tomt :fnise: ), så da er det begrenset hvor mye annet jeg både rekker og orker.

Det er fortsatt det jeg synes er mest frustrerende med alt som har skjedd - i hvor stor grad jeg må planlegge og disponere og rasjonere på kreftene og likevel bare får gjort en brøkdel av det jeg gjorde før, og uansett hvor nøye jeg beregner og hvor lavt jeg ligger lista kommer mye likevel an på dagsformen. Morgendagens store mål er en tur i Frognerparken etter fysio - vi snakke vel rundt 600 meter fra fysikalske til hovedporten hvor jeg kan lande på kaféen, men om det er overkommelig vet jeg ikke før jeg ser hvor sliten jeg er etter timen.

Skrevet

Der er nok frustrasjonen mye større hos deg enn hos meg. For meg som har levd med fatigue nesten hele livet er det en vane. I alt jeg planlegger må jeg ha i bakhodet at anfall plutselig kan komme. Også har jeg fordelen med at jeg kan medisinere i forkant hvis det er noe veldig viktig som skal skje (f.eks ferietur eller arrangement). Men jeg kan ikke gå permanent på så høye doser medisin, så i hverdagen styrer sykdommen alt. Men jeg har lært å leve med det, så det er liksom bare sånn… 

Tøffere for deg som er midt oppi store forandringer. Du har vært vant til å styre hverdagen selv, og nå kan du ikke det. Du har heller ikke medisiner som kan hjelpe. Og jeg er imponert over hvordan du tar det. Du tar tak, står på og jobber for at det skal bli så bra som mulig. Sykdommen har gjort deg skjør, men du er likevel tøffere enn de fleste. :klem: 

Skrevet

Takk :klem:

jeg begynte på et svar, men det ble såpass langt at jeg flyttet det...

Skrevet

Ferdig på jobb.... må vel ordne noe mat og skifte til litt mer uteklær. Årets første kulturbegivenhet i kveld. 

Skrevet
Daria skrev (På 8.2.2022 den 11.55):

07.02: Fire lest, en kjøpt.

Helle Helles de (ja, uten stor forbokstav) åpner og slutter med at en tenåringsjente går over markene bærende på et blomkålhode, og det er bare den siste gangen vi vet hvorfor. Tenåringsjenta begynner på gymnaset, hun bor sammen med sin mor, de har noen bekjente, men tilsynelatende ingen annen familie, og de har flyttet mye. Mor blir syk, det ser ikke ut til å gå bra, jenta får nye venner. Det skjer masse og ingenting, alt fortalt i korte, udramatiske og usentimentale kapitler, ikke helt kronologisk og aldri særlig detaljert. Det er en historie hvor leseren må fylle ut mye selv (ikke minst bruker jeg en del tid på å fylle ut når det foregår - når jeg begynner å lese tar jeg for gitt at det er nåtid, men stadig mer peker mot sent 70-tall uten at det noen gang sies i klartekst), og det fungerer veldig bra. Helle Helle har stått på burde-lese-lista lenge - nå står den nyeste, Bob, som er en slags oppfølger til de, på venteliste-listen min på biblioteket...

10.02: Fem lest, en kjøpt

Hun skrev for å kunne leve er Magnus Takvams svært personlige bok om moren Marie Takvam. Han gjør ikke noe anspråk på å skulle skrive en tradisjonell eller altomfattende biografi, men forteller fra sitt svært subjektive ståsted om morens liv og diktning. Jeg liker veldig godt hvordan han trekker innen del av diktene hennes i teksten, kommenterer og setter dem inn i en sammenheng (som igjen kan bli ganske subjektiv) og at han trekker inn andres minner og historier og problematiserer sin egen innfallsvinkel. Det jeg sliter mest med er lay-outen (hei, Kagge forlag...) - både at lengre sitater (med unntak av diktene) ikke er tydeligere marker og ikke minst det underlige valget å ikke ha jevn høyremarg. Det tar lit tid før jeg skjønner at det sistnevnte er grunnen til at boka gir et litt billig og amatørmessig inntrykk - jeg tar et titalls stikkprøver i bøker jeg har lett tilgengelig og finner ingen andre med den løsningen. (Dessuten skal man være ytterst forsiktig med å ta erfarne NRK-journalister på ordvalg, men er virkelig hospitalisert et godt norsk ord?).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...