Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Twitter harselerer med et Orlando Bloom-intervju som visstnok har stått på trykk i dag, med et utvalg av de vanlige nokså verdensfjerne utsagnene som gjerne kommer fra den privilegerte Hollywood-stjernebobla. Jeg hang meg mest opp i utsagnet I sometimes look at a cow and think, that's the most beautiful thing ever og lurer på hva hans kone synes om det - i hennes sko ville jeg vært fornærmet på flere nivåer... :fnise: 🐮 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (På 20.3.2021 den 17.18):

16.03: Seks  Fem lest, tre kjøpt

Jeg trodde - basert på det jeg husket fra baksideteksten jeg så hvidt leste da jeg kjøpte den på et bruktmarked for noen år siden, basert på gode tidligere erfaringer med forfatter Majgull Axelsson, at Is och vatten, vatten och is var en fortelling om to tvillingsøstre. Det er den for så hvidt, men den er også mye mer - her er popstjernedrømmer på 60-tallet, en  forskningsekspedisjon i Arktis i nåtiden, oppvekst på 40-tallet, søskenforhold og sykdom, sorg og hemmeligheter og livets mange sider. En sånn historie som fort kunne blitt en sentimental og melodramatisk underholdningsroman, men som hos en så dyktig forfatter som Axelsson blir så mye mer fordi hun tør å stole på leseren evne til å selv forstå og trekke konklusjoner og ikke gir oss alle svarene.

21.03: Seks lest, tre kjøpt.

Første bud når man skal ha en rammehistorie til romanen sin, er at den faktisk binder boka sammen, I Elizabeth Gilberts City of girls skal teksten være et oppklarende brev, men mesteparten av historien har minimalt med sammenheng med det som faktisk skal oppklares - hadde jeg vært mottakeren ville jeg blitt ganske irritert over at avsender brukte 300 sider på å komme til saken... Som leser synes jeg disse 300 sidene, om Vivians teaterliv i New York under krigen, er den mest interessante. Hennes ukonvensjonelle etterkrigsliv kunne også bitt en god historie, eller i det minste en brukbar underholdningsroman - det er de delene som knyttes opp til rammefortellingen og som skal gi boka mer dyp og tyngde som ødelegger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått tur. Jeg har lest. jeg har vasket opp. Jeg har spist middag. Jeg har trent. Jeg har drukket te. Jeg har skrevet brev.

Groundhog day-følelsen er ganske overveldende for tiden...

(Dessuten har bokklubben hatt tilbud i helgen, men det skal jeg komme tilbake til innen 7 virkedager... :plystre: ). 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om å sitte i lenestolen med tekopp og bok i timesvis egentlig kvalifiserer til å gjøre så mye, men det gjelder jo å fylle ut lista :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første scilla er observert i den lokale parken  og årets første sommerfugl flagret akkurat innom balkongen. Jeg tror det kan kalles vår... 🦋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må man jo ha :ler: Jeg satt i sola i et par timer i dag, både på stol på balkongen og benk ved sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at den nye fysioen er mer brutal enn den gamle, men timene hennes har definitivt mye mer treningspreg. Antrekk er ikke lenger noe spørsmål, for å si det sånn :fnise:  Forskjellen mellom styrketrening og balanseøvelser blir stadig mer flytende - vi drev visstnok mest med det siste i dag, men knebøy blir jo ikke mindre slitsomt (om enn mindre dype) av at de gjøres på en balanseball... -Dette er øvelser som koker hjernen, sa gamle fysio en gang (effekten de tidvis hadde på lattermusklene var en ren bonus :fnise: ); nå synes jeg kroppen kokes en smule også...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (22 minutter siden):

Jeg sier ikke at den nye fysioen er mer brutal enn den gamle, men timene hennes har definitivt mye mer treningspreg. Antrekk er ikke lenger noe spørsmål, for å si det sånn :fnise:  Forskjellen mellom styrketrening og balanseøvelser blir stadig mer flytende - vi drev visstnok mest med det siste i dag, men knebøy blir jo ikke mindre slitsomt (om enn mindre dype) av at de gjøres på en balanseball... -Dette er øvelser som koker hjernen, sa gamle fysio en gang (effekten de tidvis hadde på lattermusklene var en ren bonus :fnise: ); nå synes jeg kroppen kokes en smule også...

:trene:
Vil det si at du risikerer å bli både sterk og sprek? :daane:

Jeg var på skogstur på søndagen, og var veldig spent på hvordan det ville bli mottatt av kneet. Heldigvis ser det ut til å ha gått over all forventning, og nå er det faktisk økende motivasjon for å gjøre fysio-øvelser igjen! Jeg merker en viss bedring, og det gjør godt! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (22 minutter siden):

:trene:
Vil det si at du risikerer å bli både sterk og sprek? :daane:

En skremmende tanke... :sjokkert: :ler:

Jeg kjennet igjen sammenhengen mellom framgang og motivasjon, ja. Stort sett får jeg jo til sånn noenlunde det hun setter meg til, da blir det straks lettere og mer inspirerende å prøve mer, og ikke minst ser jeg hvor langt jeg har kommet fra de første timene i vinter, da jeg knapt ble tiltrodd å gjøre annet enn å stå i ro uten at fysio sto klar til å gripe inn. At hun er mer fordringsfull er jo fordi hun - og ikke minst jeg - kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært lite fremgang å spore noen uker, og jeg har bare vært frustrert og lei. Så da turen på søndag gikk så fint som den gjorde, så gjorde det absolutt sitt for motivasjonen. Gjorde øvelser ETTER turen, det hadde ikke skjedd ei ukes tid før... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å si noe som helst hverken om egen oppmerksomhet, belysningen inne på coop eller mørkhetsgraden i solbrillene mine, men det var først da jeg kom ut fra butikken igjen at jeg innså at jeg hadde hatt dem på hele handleturen :plystre: Da var det jo greit at jeg ikke kommenterte at han i kassa ikke så forskjell på gule og grønne epler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: 

Knebøy på balsanseball er grusomt.
Gruer meg til å trene igjen jeg har mistet alt av muskler. 

Jeg så en sommerfugl i dag!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (16 minutter siden):

Her har det vært lite fremgang å spore noen uker, og jeg har bare vært frustrert og lei. Så da turen på søndag gikk så fint som den gjorde, så gjorde det absolutt sitt for motivasjonen. Gjorde øvelser ETTER turen, det hadde ikke skjedd ei ukes tid før... 

Faren ved å ikke se framgang og miste motivasjonen er jo at man hvertfall ikke får noen framgang når man ikke gjør øvelsene... Det var en av fordelene ved å ha så hyppige fysiotimer de første ukene - jeg hadde noen som så og kommenterte framgangen jeg selv ikke merket. Dessuten var det jo motivasjon i seg selv for min indre pliktoppfyllende elev at han heller enn trening og øvelser brukte ordet hjemmelekser :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loffen skrev (Akkurat nå):

:ler: 

Knebøy på balsanseball er grusomt.
Gruer meg til å trene igjen jeg har mistet alt av muskler. 

Jeg så en sommerfugl i dag!  

Det er så deilig med vårtegn :strix: En nabo var i ferd med å plante stemorsblomster ved inngangen nå, kanskje jeg må ha blomster på balkongen til påske...

Da har vi jo omtrent samme utgangspunkt (bortsett fra at du nok har bedre vaner) - jeg har aldri hatt muskler i utgangspunktet :fnise: (Ren løgn, selvfølgelig - opptil flere fysioterapeuter har uttrykt overraskelse over styrken min (hvilken igjen overrasket meg...) - men jeg har hverdagsmuskler, ikke treningsmuskler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2021 leverer i det minste på et område - skattemeldingen kom og varslet en grei tilbakebetaling (hvilket sier mest om fjorårets inntekt, men la oss se på den positive siden. Det var da, dette er penger jeg får nå :ler: ). I fjor fikk jeg baksmell for første gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loffen skrev (14 minutter siden):

:5: 


Må også kjøpe blomster denne uka. Brunsvidd lyng skal byttes ut! :danser: 

Jo takk, jeg har et par kasser av det :ler: Samt en kløver som neppe er så lykkebringende lenger, en pyntekål som heller ikke lever opp til navnet sitt og et par potteroser som nok syntes kuldeperioden i vinter ble litt i overkant hard...

Dessuten har jeg par ganske store tomatplanter - med både blomster og et kart - på kjøkkenet. Sånn går det når man på impuls tømmer tomatfrøene på fjøla i nærmeste potte heller enn i søpla en dag i oktober... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...