Roadrunner Skrevet 13. august #41061 Skrevet 13. august Puteflaut finner man andre steder... https://www.fvn.no/aktuelt/digital/i/25a9Px/maarten-35-proevde-online-dating-naa-advarer-han
Daria Skrevet 13. august Forfatter #41062 Skrevet 13. august Jeg får bare lest første setning, men formulering om at han før han visste ordet av det hadde brukt et femsifret beløp på en antatt stor kjærlighet sier meg at han er av det slaget som ikke ville lært av de advarslene han nå vil komme med - det høres jo ut som historier jeg har hørt noen ganger før... Dessuten - jeg er ikke veldig økonomisk begavet, men jeg vet når jeg bruker store summer. Det er ikke noe som bare skjer uten min vitende og ville.
Daria Skrevet 13. august Forfatter #41063 Skrevet 13. august Utelesing på festningen med te og kake (hjemmebakt #selvskryt). Igjen er festningens gartnere tankelesere - da jeg kom, reagerte jeg på at det var så mye grønske i Karpedammen; da jeg gikk en drøy time senere var de i gang med å fjerne den... Før jeg kom så langt - plikter før fornøyelser - ble det en økt av det mindre radiovennlige slaget hos rogalendingen (med nye sko. Det er tross alt den delen av ham jeg ser mest på, så der har jeg oversikt ). Han snakket nok til at jeg kunne distrahere meg selv med litt dialektanalyse (as one do...), uten at jeg har lokalkunnskap nok til å kunne plassere den/ham nærmere i landskapet...
Daria Skrevet 13. august Forfatter #41064 Skrevet 13. august Det var en gang, for noen uker siden at jeg skulle bestille hjemlevering av matvarer og så at norsk blomkål var i sesong. -Hjemmelaget blomkålsuppe, tenkte jeg førnøyd, og hver gang jeg åpnet kjøleskapet lå den der forsømt med stadig mer gulnende blader og så stygt på meg. Men i dag
Daria Skrevet 13. august Forfatter #41065 Skrevet 13. august Daria skrev (På 12.8.2025 den 13.19): 12.08: Fem lest, en kjøpt. Noen bøker leser man først, og innser i ettertid at man faktisk trenger å ha dem i egen hylle. Som når jeg i spontan glede over å oppdage at Thor Magnus Tangerås kommer med ny diktsamling i høst, kjenner et akutt behov for å eie debuten hans, Ø, en av mine absolutt lyrikkfavoritter. (Han har utgitt to - den andre fant jeg tilgeldigvis i bokhandelen da den var rykende fersk...). 13.08: Syv lest, tre kjøpt. Elsa Beskow : Vår bardoms bildskatt er et spontankjøp fra en bokmesse i Göteborg - sannsynligvis i 2002, som er året den bøe utgitt i forbindelse med et utstilling på Natioalmuseum. Den inneholder en samling artikler om Beskows liv og virke, i tillegg til et godt utvalg fargebilder. Mye barndomsnostalgi og interessant stoff - som i hvor stor grad bøkene om de tre tantene er inspirert av hennes egen oppvekst - og en biografi er på vei på biblioteket... Ingrid Storholmens Bloddråpetall (ikke Bloddråpetrall - men likheten er utvilsomt tilsiktet...) er noe så spesielt som skjønnlitteratur inspirert av hen helseundersøkelse, nærmere bestemt HUNT - Helseundersøkelsen i Trøndelag. Biblioteket kaller det kortprosa, men jeg vil si det er en kollektivroman - mange stemmer som i korte brokker forteller historien om en bygd, om menneskene der og sykdommene deres, og om minnet om skredet som for alltid endret bygda på 1800-tallet. Originalt og spennende, og med karakterer som fester seg selv om vi ikke får vite så mye og detaljert om dem (selv om noen av sykdomstankene innimellom treffer litt vel nært..). I forrige uke klaget jeg over bibliotekets manglende utvalg av Muriel Spark - nå er min egen samling utvidet med romanen The Mandelbaum Gate og samlede noveller.
Daria Skrevet 14. august Forfatter #41066 Skrevet 14. august Min plan for dagen involverte lesing på brygga, en tur på coop, jakte present til neste ukes jubilant og potensielt et par ærend til. Kroppen gikk allernådigst med på en kort tur til Kiwi... Men igjen er det greit å ta kroppen på alvor de dagene det ikke noe jeg må, det øker sannsynligheten for å få gjort mer enn det aller nødvendigste i morgen.
Daria Skrevet 15. august Forfatter #41067 Skrevet 15. august Daria skrev (22 timer siden): Men igjen er det greit å ta kroppen på alvor de dagene det ikke noe jeg må, det øker sannsynligheten for å få gjort mer enn det aller nødvendigste i morgen. Eller ikke... Det ble pesing hos fysio (noe av det fascinerende med den skiftende formen - at de samme øvelsene kan koste meg så mye mer med bare dagers mellomsrom) og første trikk hjem igjen. Ingen planer før mandag, det er nok like greit.
Daria Skrevet 18. august Forfatter #41068 Skrevet 18. august En liten halvtime før Menys leveringsvindu starter, har jeg fortsatt ikke fått bekreftelse på at varene er pakket eller en antydning om når de har tenkt å dukke opp. De er ikke knallgode på logistikk og informasjon...
Skravla Skrevet 18. august #41069 Skrevet 18. august Daria skrev (1 time siden): En liten halvtime før Menys leveringsvindu starter, har jeg fortsatt ikke fått bekreftelse på at varene er pakket eller en antydning om når de har tenkt å dukke opp. De er ikke knallgode på logistikk og informasjon... Enig. De var bedre før når det ble pakket og levert fra nærmeste meny-butikk i stedet for sentral-lageret.
Daria Skrevet 18. august Forfatter #41070 Skrevet 18. august 12.30 fikk jeg melding om at de kommer mellom 12.45 og 13.45, det er nå forskjøvet til 13.05-14. Men de kommer før eller senere...
Daria Skrevet 18. august Forfatter #41071 Skrevet 18. august Mat er i hus, sammen med lyng til balkongen. Egentlig litt tidlig å skifte ut blomstene, men de ser ganske stusselige ut, og når Meny først hadde 4 for 3...
Daria Skrevet 18. august Forfatter #41072 Skrevet 18. august Det sitter en mann i universtershagen med en fugl i (på) hånda. Akkurat når det gjelder skitne byduer foretrekker jeg å ha dem på taket, uansett antall...
Daria Skrevet 19. august Forfatter #41073 Skrevet 19. august Jeg sliter jo litt med å holde maska når t-skjorten til en mann på trikken glir litt opp når han strekker seg og det jeg får et glimt av over den trendy shortsen ikke er bar hud, men en falmet bokser med julemønster... 1
Daria Skrevet 19. august Forfatter #41074 Skrevet 19. august SVT byr på sakte-tv av det spesielle slaget i dag - flyttingen av kirken i Kiruna. Akkurat nå intervjues en av de ansvarlige om de tekniske detaljene - alt er lungt...
Daria Skrevet 19. august Forfatter #41075 Skrevet 19. august Just nu i Kiruna: Lynchpaus i kyrkflytten. Fra sakte-tv til stillestående tv
Roadrunner Skrevet 19. august #41076 Skrevet 19. august Daria skrev (1 time siden): Just nu i Kiruna: Lynchpaus i kyrkflytten. Fra sakte-tv til stillestående tv
Daria Skrevet 19. august Forfatter #41077 Skrevet 19. august Daria skrev (På 13.8.2025 den 20.53): 13.08: Syv lest, tre kjøpt. Elsa Beskow : Vår bardoms bildskatt er et spontankjøp fra en bokmesse i Göteborg - sannsynligvis i 2002, som er året den bøe utgitt i forbindelse med et utstilling på Natioalmuseum. Den inneholder en samling artikler om Beskows liv og virke, i tillegg til et godt utvalg fargebilder. Mye barndomsnostalgi og interessant stoff - som i hvor stor grad bøkene om de tre tantene er inspirert av hennes egen oppvekst - og en biografi er på vei på biblioteket... Ingrid Storholmens Bloddråpetall (ikke Bloddråpetrall - men likheten er utvilsomt tilsiktet...) er noe så spesielt som skjønnlitteratur inspirert av hen helseundersøkelse, nærmere bestemt HUNT - Helseundersøkelsen i Trøndelag. Biblioteket kaller det kortprosa, men jeg vil si det er en kollektivroman - mange stemmer som i korte brokker forteller historien om en bygd, om menneskene der og sykdommene deres, og om minnet om skredet som for alltid endret bygda på 1800-tallet. Originalt og spennende, og med karakterer som fester seg selv om vi ikke får vite så mye og detaljert om dem (selv om noen av sykdomstankene innimellom treffer litt vel nært..). I forrige uke klaget jeg over bibliotekets manglende utvalg av Muriel Spark - nå er min egen samling utvidet med romanen The Mandelbaum Gate og samlede noveller. 16.08: Åtte lest, tre kjøpt. I Emma Jane Unsworths Slags feirer søstrene Sarah og Juliette sistnevntes 40-årsdag med en road trip - til det skotske høylandet i leid bobil. Parallelt får vi tilbakeblikk til året Sarah var 15, i hennes egne ord "the worst years of my life". Det året er 1999, året jeg var 19, så her er gjenkjenningsfaktoren høy når det gjelder referanser av alle slag (til det punktet at jeg i boybandstjernen Matt ser så mange paralleller til Mark Owen fra Take That at det etterhvert nesten føles litt ufint). jeg har dessuten en søster med en liknende aldersforskjell, så skildringen av søsterforholdet ringer også noen bjeller - kombinasjnen av lojalitet og irritasjon og intern kommunikasjon. Det starter bra - og morsomt - men slutten blir litt antiklimaks. Man skal jo ikke nedvurdere andres traumer, men jeg føler at historien legger opp til en avsløring større enn den som kommer - var dette alt...?
Daria Skrevet 19. august Forfatter #41078 Skrevet 19. august Min bladlusbefengte blomkarse (den ene som overlevde varmen) er nå også tilholdsted for minst tre små grønne larver. Jeg er usikker på om de spiser blader eller lus, men de kan jo uansett få spise ferdig før jeg kaster den... 🐛
Daria Skrevet 19. august Forfatter #41079 Skrevet 19. august Om jeg ikke hadde visst før kveldens episode av Singelgåten at psykologen med sovepose jobber etter samme prinsipper som vestlandsherrene, ville jeg uansett vært overbevist om det nå - det er noe med hvordan de snakker om kropp og følelser i sammenheng. Det var noen formuleringer der jeg har hørt før...
Daria Skrevet 20. august Forfatter #41080 Skrevet 20. august Jeg ligger en time foran skjema, takket være uventet aktivitet utenfor vinduet mitt på et unødvendig tidlig tidspunkt... Jeg forventer på ingen måte stille morgener - jeg vet hvor jeg bor - og kan stort sett bare snu meg og sove videre enten det er varelevering, søppeltømming eller morgentrassige unger. Men når det snakkes høyt og kontinuerlig av tre personer med en fjerde på mobilhøyttaler i nesten en time, er det vanskelig å overhøre. Generelt er stemmer den mest plagsomme og gjennomtrengende støyen (nokså uavhengig av faktisk volum), det har sikkert en evolusjonsrelatert forklaring. Ryggende lastebiler med tilhørende bråkete lossing av varer er et vagt irritasjonsmoment jeg like gjerne kan sove gjennom, men de dagene både den mest pratsomme sjåføren og den ditto butikkansatte er på jobb...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå