Daria Skrevet 3. august Forfatter #41021 Skrevet 3. august Her hørte det på Bøygen og gikk utenom.... Jeg sorterer meg gjennom nesten 20 år med teater- og konsertprogram og mimrer om alt jeg har glemt - og kaster med hard hånd...
Daria Skrevet 4. august Forfatter #41022 Skrevet 4. august 03.08: En lest, ingen kjøpt. Å kalle In the spirit of Spark for en bok føles litt som en overdrivelse - det er et foredrag Ali Smith holdt for The Muriel Spark Society i 2017, men det er nå utgitt som et lite hefte på drøyt 40 sider. Det slår meg flere ganger at mye av det Smith framhever om Sparks forfatterskap også kan sies om Smiths - opptattheten av språket, nåtidsaspektet og aktualiteten (Spark skrev en satire om Watergate mens den forsatt pågikk - Smith gjorde det samme i sin årstidskvartett, som nærmest er en løpende politisk kommentar), det avslappede forholdet til realisme. Dessuten får jeg jo uunngåelig et behov for å lese mer Spark - og siden bibliteket hadde et begrenset utvalg, vil jeg komme tilbake til dette i kjøpsstatistikken om ca 10 virkedager...
Daria Skrevet 4. august Forfatter #41023 Skrevet 4. august Jeg er litt usikker på om jeg skal kalle dette siste feriedag eller første hverdag - mandagene mine er jo som regel planløse og pliktfrie - men i morgen er fysio tilbake, onsdag følger rogalendingen etter (og begge er sannsynligvis egentlig tilbake i dag, men det var igjen dette med det selvsentrerte verdensbildet ) og det gledes (selv om det ikke kommer til å være den mest framtredende følelsen når klokkeradioen gir lyd fra seg 06.30 i morgen tidlig...). Dagens utelesning ble avbrutt av regnet, men jeg fikk gjennomført planen om innkjøp av sedertre til å legge blandt sokker og votter (siden jeg tilfeldigvis så forleden at en butikk i området hadde det og kom på i ettertid at det burde jeg jo...) og fikk med en bonusbok fra lesekiosken. Jeg hadde også en ambisjon om å få ryddet et av overskapene på soverommet, men akkurat nå ville jeg ikke satt penger på at det blir gjennomført. En av de mange fordelene med hverdager er at jeg har litt mer kontroll på hvor langt kreftene faktisk rekker...
Daria Skrevet 5. august Forfatter #41024 Skrevet 5. august Donér kjæledyrene dine som for til våre rovdyr, mvh Zoologisk have. Jeg er i utgangspunktet for naturens gang og alt det der - man spiser hverandre, og sånn er det - og har ingen problemer med at dyreparkene, når de må avlive egne dyr, lar dem bli mat for andre heller enn å destrueres. Men å oppfordre privatpersoner til å komme med kaninunger ("de får ofte så mange") og kjæledyr "de har mistet interesse" for blir litt grotesk - det legitimerer en bruk-og-kast-mentalitet.
Daria Skrevet 5. august Forfatter #41025 Skrevet 5. august Trening i tidlige morgenstunder har skjedd, med aksetabel innsats og resultatet. Hodet som har blitt vant til ferietid er litt usikker på om det virkelig kan ha skjedd så mye før klokka hadde passert 9.30, mens beina ikke er det minste i tvil om at det har skjedd en hel del...
Daria Skrevet 5. august Forfatter #41026 Skrevet 5. august Påminnelse om morgendagens avtale med rogalendingen dumpet ned i innboksen og trigget både sjelefred og voksende stressnivå... Men noe har helt klart falt litt på plass bare av den ene gjennomførte fysiotimen og første hint av hverdag og rutiner. Jeg er psykosomatisk skjør og sart og lettpåvirkelig, men det sitter i det minste like løst i begge retninger
Daria Skrevet 6. august Forfatter #41027 Skrevet 6. august Vi er så vidt inne i august, og det har dukket opp julekalender-reklame på instagram. Kan noen utvikle et filter som stopper alt julerelatert innhold til november...?
Daria Skrevet 6. august Forfatter #41029 Skrevet 6. august Gjensyn med både rogalendingen og kleenexboksen og Halvorsens og vindusbordet (te, shortbread og selskap) i dag - det begynner å ligne hverdag...
Daria Skrevet 7. august Forfatter #41030 Skrevet 7. august Fysio klokka 13 gir en lang og langsom formiddag - til gjengjeld vil resten av dagen bli overraskende kort...
Daria Skrevet 7. august Forfatter #41031 Skrevet 7. august Turistsesong + stengt t-bane + mange SFO-grupper på tur + sommerruter = fulle trikker. Men man er jo så synlig skrøpelig at folk reiser seg - og neste uke blir en del så meget bedre...
Daria Skrevet 7. august Forfatter #41032 Skrevet 7. august Jeg: Vurderer Oda-bestilling i morgen - men trenger jeg egentlig så mye at det er verdt det? Også jeg: Slenger uten problemer eller nøye overveielser inn en bestilling på drøyt 1500 kr. Jeg trenger jo både norske jordbær, moreller og plommer når de er i sesong, og sjokoladeterapi-cookies på tilbud, og en ny plante (ikke alle overlevde sommervarmen), og, og...
Daria Skrevet 7. august Forfatter #41033 Skrevet 7. august Med instas nye videredelingsfunksjon har jeg uten å merke det delt et innlegg jeg ikke gang kan huske å ha vært inne på. Her gjelder det åpenbart å passe pølsefingrene - godt det bare var en matoppskrift...
Daria Skrevet 8. august Forfatter #41034 Skrevet 8. august Daria skrev (På 4.8.2025 den 16.20): 03.08: En lest, ingen kjøpt. Å kalle In the spirit of Spark for en bok føles litt som en overdrivelse - det er et foredrag Ali Smith holdt for The Muriel Spark Society i 2017, men det er nå utgitt som et lite hefte på drøyt 40 sider. Det slår meg flere ganger at mye av det Smith framhever om Sparks forfatterskap også kan sies om Smiths - opptattheten av språket, nåtidsaspektet og aktualiteten (Spark skrev en satire om Watergate mens den forsatt pågikk - Smith gjorde det samme i sin årstidskvartett, som nærmest er en løpende politisk kommentar), det avslappede forholdet til realisme. Dessuten får jeg jo uunngåelig et behov for å lese mer Spark - og siden bibliteket hadde et begrenset utvalg, vil jeg komme tilbake til dette i kjøpsstatistikken om ca 10 virkedager... 08.08: To lest, ingen kjøpt. Det er jo ikke helt tilfeldig at Smith følger Smith... Like er en av Ali Smiths tidlige romaner, hvor to kvinner på hvert sitt tidspunkt forteller hver sin side av hstorien - men forteller de egentlig samme historie? Og hva med alt de ikke forteller? Dette er definitivt ikke en bok for de som vil ha to streker under svaret og alle tråder pent festet... Jeg er fortsatt usikker på en hel del og ville gjerne fått litt mer, men samtidig forteller Smith så godt at det egentlig ikke er så viktig - hodet jobber videre på egen hånd. Dessuten er det som alltid språklek og dobbelbetydninger i mengder, det er en grunn til at jeg aldri vil lese Smith i oversettelse.
Daria Skrevet 8. august Forfatter #41035 Skrevet 8. august Når jeg har brukt opp både krefter og bein på Nasjonalmuseet, er jo det å komme hjem til en heis som står akkurat det jeg drømmer om... *kaputt* Men jeg har endelig vært på Nasjonalmuseet Forhåpentligvis vil det å ha vært der en gang gjøre terskelen litt lavere for å stikke innon oftere - jeg har jo medlemskap og gratis inngang (og vi fikk ikke med oss salen med de kongelige kjoler det burde være motivasjon nok ).
Daria Skrevet 8. august Forfatter #41036 Skrevet 8. august -Det har bodd folk i området her i ualminnelige tider. Jeg antar at uminnelige var ordet unge Kaggestad egentlig var ute etter...
Daria Skrevet 8. august Forfatter #41037 Skrevet 8. august -Jeg vet ikke hva som skjedde - jeg lurte alle! Det er det første skirennet jeg har vunnet siden østerrisk mesterskap 2019! Mika Veermeulen er godt fornøyd med å vinne Blink-rennet - seier er seier
Daria Skrevet 9. august Forfatter #41038 Skrevet 9. august Ingen avis på dørmatta - jeg aner en sammenheng med at heisen fortsatt står og er en smule grinete. Den turen opp og ned trappa koster budet mye mindre enn den koster meg, særlig etter fire såpass innholdsrike og krevende dager at jeg vurderer å bevilge meg en innedag (ikke minst nettopp fordi heisen står). Det ligger te til meg i en pakkeboks noen kvartaler hjemmefra, men jeg må jo ikke ha den i dag...
Skravla Skrevet 9. august #41039 Skrevet 9. august Innedag høres lurt ut - særlig med en heis som står. Det noe med å ikke bruke opp energi på "unødvendigheter". Jeg har innedag i dag med litt smårydding og mye strikking. Mulig jeg tar en tur i butikken om jeg får lyster, men det eneste jeg ikke har i huset er is - og det har jeg ikke hatt så mye lyster for i det siste.
Daria Skrevet 9. august Forfatter #41040 Skrevet 9. august Jeg har alt jeg kan lyste etter i hus - og har viet den siste timen til en kanne hvit te og en bok om Elsa Beskow, kjøpt ca 2002...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå