Daria Skrevet mandag kl 20:34 Forfatter #41001 Skrevet mandag kl 20:34 Av og til trenger man en dobbel dose årgangs-Take That (dessuten elsker jeg at mobilen foreslår at ordet dobbel skal følges av antkvariatfristelse. Den er ivrig på å lære og huske nye ord ) -Any volunteers...?
Dallandra Skrevet i går, 06:09 #41002 Skrevet i går, 06:09 Daria skrev (På 22.7.2025 den 22.12): .. Vardane av Matin Baldysz foregår i et udefinert gamle dager med stølsjenter og danskeprest, i en udefnert liten bygd mellom fjell og fjord (hvilket umiddebart sender tankene til vestlandet, ikke minst siden boka er skrevet på nynorsk). Ei ung seterjente har vært borte i fjellet i et år etter et drap, men viser seg å være i live og vil snakke med presten. Einstøingen Reidar skal være prestens guide i fjellheimen, men det er ikke bare naturens krefter de må bryne seg på, det overnaturlige vil også ha et ord med i laget og det blir mørkt på mange vis. Baldysz er definitivt ingen feelgood-forfatter (jeg leste en roman av ham i fjor sommer også), men han er god på å antyde og si ting mellom linjene og suger meg inn i fortellingen. Lest. Ble som deg sugd inn. Har mange spørsmål, som alltid når ting ikke blir sagt rett ut så må det jo tolkes litt, og jeg kommer nok til å tygge en stund. For har jeg tolket riktig? Skal ta tog og buss for tog senere i dag, så kan hende enkelte deler må gjenleses.
Daria Skrevet i går, 09:37 Forfatter #41003 Skrevet i går, 09:37 Dallandra skrev (3 timer siden): For har jeg tolket riktig? Og ikke minst - finnes det én riktig tolkning...?
Daria Skrevet i går, 10:10 Forfatter #41004 Skrevet i går, 10:10 Nå er jeg helt klar for at ferien skal være over - det ble plutselig veldig merkbart da varme-apatien lettet... Jeg vil ha tilbake rutiner og avtaler og trening og samtaler (trenger virkelig rogalendingen fem uker ferie...? Jeg er ikke sint, bare litt utålmodig ) Vestlendingen snakket en gang i forbindelse med at han hadde en litt lang fraværsperiode om terapi som støttehjul, og at jeg måtte regne med litt knall og fall når jeg måtte klare meg uten en stund. Ikke helt de franske alper, men dog... 🚲 1
Daria Skrevet i går, 10:25 Forfatter #41005 Skrevet i går, 10:25 Ove var också död, och det var eftersom Aagny hade råkat döda honom. Shit happens... (fra Stacken; Annika Norlin). 1
Dallandra Skrevet i går, 12:48 #41006 Skrevet i går, 12:48 Daria skrev (3 timer siden): Og ikke minst - finnes det én riktig tolkning...? Aldri. Jeg hadde en liten avtale og et kjapt ærend da jeg ankom hovedstaden klokka ti, og først nå sitter jeg på toget hjemover. Altså??? Jeg klager (nesten) ikke, for da jeg ikke rakk det toget jeg hadde siktet meg inn på, så fikk jeg nesten en time ekstra til rådighet. Den holdt til både mat og innkjøp av bøker og magasiner på ymse språk. Gleder meg til å komme hjem, for den timen burde også hatt tid til et toalettbesøk. Det tenkte jeg ikke på før det var for sent.
Daria Skrevet i går, 13:00 Forfatter #41007 Skrevet i går, 13:00 Godt utnyttet tid - man trenger jo alltid mer lesestoff (men har de ikke do på toget?)
Dallandra Skrevet i går, 13:30 #41009 Skrevet i går, 13:30 Så mye nytt lesestoff og jeg prioriterer lydbok og strikk.
Daria Skrevet i går, 16:43 Forfatter #41011 Skrevet i går, 16:43 (endret) En liten kveldstur til pakkeboksene for å hente et nytt tilskudd til kjøkkenet - en mini-skillet (jernpanne med høy kant). Jeg kjøpte en i middag-størrelse i høst og har brukt den mye - dette er dessert-varianten. Det er mulig at denne oppskriften bidro til avgjørelsen... Endret i går, 16:47 av Daria
Daria Skrevet 2 timer siden Forfatter #41012 Skrevet 2 timer siden Jeg innså at med temperaturen tilbake på normalt nivå, fikk jeg vel ta meg selv i nakken og finne fram treningsmatten igjen - fysio kommer jo til å spørre, og flink pike kjenner presset og prestasjnsbehovet... Så mye mer enn en formiddagsøkt og en kveldstur hadde ikke kroppen lyst og energi til i dag - det er derfor man har bøker. Forørig slo det me at det har vært en usedvanlig stille sommer - barnefamilien i naboleiligheten er bortreist på fjerde uka og uvanlig nok har ingen i gården brukt sommeren til å pusse opp i år. Man skal være takknemlig for de små ting...
Daria Skrevet 2 timer siden Forfatter #41013 Skrevet 2 timer siden Daria skrev (På 28.7.2025 den 21.08): 28.07: 11 lest, en kjøpt. Anne Tylers Three days in June foregår den helgen Gails eneste datter Debbie skal gifte seg. De tre dagene starter med et oppsigelsesvarsel, forsetter med at eksmannen uventet står på døren med en katt og gir nok av muligheter til selvgransking på både nåtids- og fortidsplanet. Boka er søt og morsom, men også nokså enkel og forutsigbar - jeg hadde lest mye fint om den på forhånd og forventet mer. 31.07: 14 lest, en kjøpt. Dessuten oppdaget jeg at overnevnte var årets leste bok nr 100 - ved månedens slutt ligger jeg en etter fjorårets tall. Relatit stablt, må ma vel kunne si... Å gi seg løs på en bok mange kritikere har skrytt av, føles alltid litt risikofylt - fallhøyden kan være så stor. Det er meg en gede å meddele at Annika Norlins Stacken levde opp til forventningene - det er en sånn bok jeg blir sittende oppe for å lese ut. Den utbrente journalistene Emelie treffer på en gjeng mennesker i skogen - de viser seg å være et noe spesielt kollektiv, som kaller seg Stacken (som i maurtue). Parallelt med at Emelie nærmer seg dem får vi bakgrunnshistorien til alle gruppemedlemmene og til fellesskapet, og skjønner gradvis hvordan ting har utviklet seg og hvorfor (jeg får litt assosiasjoner til Tara Westovers Educated, uten at den sammeligningen skal trekkes veldig langt). Det er innimellom morsomt - aller mest på grunn av de mange gode treffende formuleringene - og tidvis ganske mørkt, og det sies mye, både på og mellom linjene, om ting som naturvern, samfunn og fellesskap, diktatur og ledelse. Samtidig er det først og fremst en god roman og historie, ikke en Bok med Et Viktig Budskap. I Peel me a lotus har Charmian Clift og familien forflyttet seg til en ny gresk øy - Hydra. Det er fortsatt noen år til de får selskap av Loenard Cohen og Axel Jensen, men konturene av både en kunstnerkoloni og en turistdestinasjon begynner å vise seg. Sett utenfra i ettertid ser man jo også starten på trenden hvor de tilreisende som "finner" et sted før massene klager når andre kommer etter... Spesielt idyllisk framstår det ikke - jeg tar meg i å undre sammen med en eldre amerikansk besøkende over hvorfor de egentlig gjør dette - men man trenger jo ikke forstå for å la seg underholde. Morderne personlighetspsykologi er opprinnelig en dansk bok - det skinner gjennom til tider i formuleringer og ordstlling... Om personlighet og selv og identitet og forskjellige teorier rundt hvordan vi er - eller blir - som vi er. Stort sett interessant og tilgjengelig, men igjen blir det åpenbart hvor mye forfatterens språk og framstillingsevne har å si; det er ikke bare temaene som gjør at noen kapitler er mer engasjerende enn andre,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå