Sauen Shaun Skrevet 23. juli #40981 Skrevet 23. juli Jeg aner ikke. Jeg fikk rota i vår, plantet den (i den tro at den var gul). Jeg må bare vente og se…
Daria Skrevet 23. juli Forfatter #40982 Skrevet 23. juli (endret) Fin er den helt sikkert uansett Jeg får uproposjonalt mye glede av enhver blomst som kommer på plantene mine... Endret 23. juli av Daria
Sauen Shaun Skrevet 23. juli #40983 Skrevet 23. juli Jeg håper bare at vinden ikke knekker den før den får blomstret fra seg…
Daria Skrevet 23. juli Forfatter #40984 Skrevet 23. juli Poeng til den danske kommentatoren for Dead Poets Society-referansen - og for å slå fast at han skulle få gjort noe med at hans kollega ikke hadde sett den...
Dallandra Skrevet 23. juli #40985 Skrevet 23. juli Daria skrev (3 timer siden): Det synes jeg du burde Den er dessuten tynn - jeg leste den på en time. Dagen har inneholdt to lesebenker og to blomsterbutikker, hvilket resulterte i tre leste noveller og en begonia (jeg skulle egentlig ha balkongblomster, men man må se litt stort på det...) Nå: 🚲 Jeg har allerede bestilt den på biblioteket, fått melding om at den er klar, men ikke hentet den. Det får være et mål for morgendagen. I dag har jeg tatt i bruk husets tre(!) vaskemaskiner og har snart nådd gjennom mengdene med klesvask etter et par uker med overnattingsgjester i flere runder, ferietur og fulle dager. I morgen kommer sommerens siste runde med sommergjester, jeg gleder meg til å se dem. her har vi dessverre ikke fått noe regn, og i dag har jeg prioritert brevskriving fremfor å lese bøker. Så mange bøker som jeg har dratt i hus i sommer så bør jeg virkelig gjøre noe for å opprette balansen i prioriteringene.
Daria Skrevet 24. juli Forfatter #40986 Skrevet 24. juli Tre vaskemaskiner Jeg deler én (stor) med et ukjent antall naboer... Utenbys utflukt med min mor i dag - lunsj, lokalhistorie og litt kirkegårdsvandring...
Dallandra Skrevet 24. juli #40987 Skrevet 24. juli Ja nei altså… Vi har jo en utleiedel og der står en vaskemaskin. Og nå i juli leier vi ikke ut men bruker utleiedelen selv til sommergjester. Før vi flyttet hit selv så leide vi ut 1. etg av vår del, og kjøpte en brukt vaskemaskin som vi satte inn på badet i 1. etg. Da vi flyttet hit selv tok vi selvfølgelig med vår egen som står på badet vårt nede i kjelleren. Vi kunne selvfølgelig solgt den som står på badet oppe, men det er utrolig praktisk at yngstemann har egen vaskemaskin når han er her, den står ikke i veien, og plutselig så skal en av ungene flytte til et sted som ikke er utstyrt, og trenger en vaskemaskin… Så det er ikke sånn at jeg har tenkt at åh! Jeg trenger to vaskemaskiner til. Hadde det vært tilfelle ville jeg vurdert det tidligere, for eksempel da ungene var små. 😆
Daria Skrevet 25. juli Forfatter #40989 Skrevet 25. juli (endret) Stopp pressen - jeg har vært på kino! Det er fire år siden sist, og da som nå kom jeg ut og tenkte at jeg liker jo egentlig å se film - hvorfor har jeg sluttet? Selv om hodet ikke synes stort lerret er så strålende lenger, særlig ikke på dårlige dager (dette var heldigvis en god dag...), har jeg jo dvd-spiller og hyllemeter med filmer. Mål for høsten... Vi så Jane Austen ødela kjærlighetslivet mitt og den var omtrent den romantiske komedien det høres ut til - bortsett fra at den var fransk, det hadde jeg ikke fått med meg. Min første tanke da forslaget om å se den kom var tross alt at kinoen har klimaanlegg, jeg så ikke så nøye på alle detaljer Men den var søt og morsom og hadde en engelskmann sim var såpass lik Hugh Grant at det neppe var tilfeldig... Det store spørsmålet er hvorfor teksteren ga Persuation den nye norske tittelen Kjærlighet og svakhet heller enn Overtalelse, som den tross alt heter i norsk oversettelse... Endret 25. juli av Daria
Daria Skrevet 26. juli Forfatter #40990 Skrevet 26. juli To relativt krevende dager, og kroppen mobiliserer varslingssystemet. Litt dirring her, litt svimmelhet der - ikke helt usamarbeidsvillig (ennå...), men jeg bør lytte og ta hensyn til den de nærmeste dagene om jeg vil unngå bråk. Ergo ble planene om utelesing og butikktur (Oda kommer i ettermiddag, men de har ikke ferske urter, og man har jo pådratt seg slike behov og krav...) begrenset til den nærmeste benken og ditto butikk og er allerede gjennomført (kombinasjonen av en uvanlig tidlig morgen og færre sider igjen av boka enn jeg trodde), med både rosmarin til middag, usaltet smør til morgendagens planlagte baking (fordi jeg oppdaget at det kan gjøre en forskjell i enkelte oppskrifter) og en hortensia til balkongen, hvor erteplantene ikke har tålt varmen. Samt litt selvtilfredshet - trening i varmen har blitt mangelfull og alternativ, men målet om å komme ut hver dag har jeg med ett unntak klart å holde.
Daria Skrevet 26. juli Forfatter #40991 Skrevet 26. juli Hodet mitt når TdF-etappen ledes av en syklist ved navn Sweeney:
Daria Skrevet 27. juli Forfatter #40992 Skrevet 27. juli Det er under 25 grader Verden ble straks et bedre sted... Helt etter skjema er formen dag to etter ekstra krevende dager et hakk under dag en, men jeg har vært ute og gått tur på flere kvartaler og sikkert et kvarter... Dessuten har døde erteplanter blitt byttet ut med hortensia og nellik. Blomkarsen holder stand, gulnet, skranten og lusbefengt, men blomstrende. Neste år dropper jeg å så selv og går rett på kjøpeblomster - det blir jo bedre...
Daria Skrevet 27. juli Forfatter #40993 Skrevet 27. juli Daria skrev (På 22.7.2025 den 22.12): 22.07: Åtte lest, en kjøpt Henry James' The Bostonians ble utgitt første gang på 1880-tallet og en er kvinnesakssatire med svært diskret antydninger om lesbiskhet, intet mindre. Unge, vakre og talentfulle Verena trekkes mellom å vie sitt liv til saken og sin nære venninne Olive og kjærligheten som flere mer eller mindre passende menn gjerne vil tilby henne. Det er underholdende (kanskje på litt andre måter nå enn det var da), men litt tunglest - James var ikke en mann som nøyde seg med to ord om han kunne bruke fem, og vi snakker tross alt 400 sider 1800-tallsengelsk. Første gang jeg støter på en henvosning til borgerkrigen og skillet mellom nord og sør som en helt naturlig tilstedeværelse stusser jeg - før jeg innser at historien faktisk foregår bare et drøyt tiår etter at krigen var over... Vardane av Matin Baldysz foregår i et udefinert gamle dager med stølsjenter og danskeprest, i en udefnert liten bygd mellom fjell og fjord (hvilket umiddebart sender tankene til vestlandet, ikke minst siden boka er skrevet på nynorsk). Ei ung seterjente har vært borte i fjellet i et år etter et drap, men viser seg å være i live og vil snakke med presten. Einstøingen Reidar skal være prestens guide i fjellheimen, men det er ikke bare naturens krefter de må bryne seg på, det overnaturlige vil også ha et ord med i laget og det blir mørkt på mange vis. Baldysz er definitivt ingen feelgood-forfatter (jeg leste en roman av ham i fjor sommer også), men han er god på å antyde og si ting mellom linjene og suger meg inn i fortellingen. 26.07: Ti lest, en kjøpt. Mermaid singing er Charmian Clifts selvbiografiske fortelling om da hun og forfatterektemannen tok med seg to små barn og flyttet fra London til en liten gresk øy på 50-tallet (mao lenge før masseturismen). Kulturkræsj uten like, selvfølgelig - de flyttet ikke bare til et annet land, men nærmest til en annen tid - og bratt læringskurve for alle involverte, på godt og vondt. Sånt som er interessant å lese om (selv om det blir litt for mange (like) navn og steder og personer å holde styr på), men ikke noe jeg et øyeblikk drømmer om å gjøre dem etter... Viet Thanh Nguyens The refugees er en novellesamling, om å være flyktning og samtidig henge igjen i hjemlandet på ulike og mer eller mindre konkrete måter. Felles for alle er at de har flyktet fra Vietnam til USA, men det handler i liten grad om selve flukten, men om livet etterpå - ett år, ti år, et liv. Nok en gang viser det seg at menneskelige følelser og erfaringer er mer allmenngyldige enn man tror... Dessuten har jeg avbrutt en bok igjen - når jeg irriterer meg så voldsomt over fortellerstemmen at det går ut over hstorien, er det ikke verdt det...
Daria Skrevet 27. juli Forfatter #40994 Skrevet 27. juli Nordmenn henger med leppa, danskene tydeligvis med helt andre ting - Det er ingen grunn til å henge med klarinetten over at Jonas blir nummer to... 🚲 Siste etappe er i gang - nå må jeg begynne å underholde meg selv på dagtid igjen...
Daria Skrevet 27. juli Forfatter #40995 Skrevet 27. juli Å vinne siste etappe med 20 sekunder og kjøre alene opp Champs-Elysée etter å ha rykket fra sammenlagtvinneren i de siste bakkene - det må da være en grei avslutning på tre ukers blodslit... Da var det slutt på moroa (ordvalget for oss som deltar fra sofaen...) for i år - ekstra gøy med en nordmann topp 10 (det ble vel en sjetteplass) for aller første gang, i tillegg til etappeseieren til Abrahamsen. Jeg vil tro stemningen er grei hos Uno-X nå...
Daria Skrevet 27. juli Forfatter #40996 Skrevet 27. juli EM-finalens beste bilder: Når den engelske treneren - 55 år gammel dame i blazer, stram hestehale og briller, minner meg om en litt strikt rektor (Aleksander Schou gikk for streng mattelærer, vi ser åpenbart det samme ) - tar av i ekstase når de vinner straffekonken. It's coming home...
Sauen Shaun Skrevet 28. juli #40997 Skrevet 28. juli Her hadde man planer om både TdF og fotball i går. Men endte opp med kjøttsuppe og skravling hos venner på landet…
Daria Skrevet 28. juli Forfatter #40998 Skrevet 28. juli Sosialt samvær bør trumfe sport på tv ved de fleste anledninger... Det er ikke bare treningsabisjonene som har fått lide under hetebølgen, også det meste av planene jeg hadde om å gjøre nyttige ting i heimen kokte bort - rundvask er enda mindre fristende i 30 grader... I dag har jeg i det minste fått unna et av de største enkeltprosjektene, som ikke kan tas litt etter litt og derfor er vanskeligere å dytte inn i hverdagen. På grunn av et antall mindre heldige valg og muligheter (inkludert et gammelt kjøkken pusset opp bitvis og et vindu som svinger innover sidelengs heller enn å være et praktisk H-vindu) må jeg dra ut komfyren for å vasket kjøkkenvinduet utvendig - og for å få dratt ut komfyren må jeg først løsne gulvlisten og ta ned panelovnen, Ergo skjer det ikke så ofte og tiden var overmoden... Men nå har jeg renere vindu (stripene viser jo bare at jeg har gjort en innsats *kan ikke vaske vinduer*), nyvasket gulv også under og bak komfyren og alt er tilbake på plass - det kostet svette (det er jo fortsatt varmt), blod (kneet møtte den spisse enden av hammeren) og en brukket negl, og vil sannsynligvis koste litt i morgen også. Dessuten fikk jeg lest ut en bok i alle pausene jeg trenger underveis...
Daria Skrevet 28. juli Forfatter #40999 Skrevet 28. juli Daria skrev (På 27.7.2025 den 15.11): 26.07: Ti lest, en kjøpt. Mermaid singing er Charmian Clifts selvbiografiske fortelling om da hun og forfatterektemannen tok med seg to små barn og flyttet fra London til en liten gresk øy på 50-tallet (mao lenge før masseturismen). Kulturkræsj uten like, selvfølgelig - de flyttet ikke bare til et annet land, men nærmest til en annen tid - og bratt læringskurve for alle involverte, på godt og vondt. Sånt som er interessant å lese om (selv om det blir litt for mange (like) navn og steder og personer å holde styr på), men ikke noe jeg et øyeblikk drømmer om å gjøre dem etter... Viet Thanh Nguyens The refugees er en novellesamling, om å være flyktning og samtidig henge igjen i hjemlandet på ulike og mer eller mindre konkrete måter. Felles for alle er at de har flyktet fra Vietnam til USA, men det handler i liten grad om selve flukten, men om livet etterpå - ett år, ti år, et liv. Nok en gang viser det seg at menneskelige følelser og erfaringer er mer allmenngyldige enn man tror... Dessuten har jeg avbrutt en bok igjen - når jeg irriterer meg så voldsomt over fortellerstemmen at det går ut over hstorien, er det ikke verdt det... 28.07: 11 lest, en kjøpt. Anne Tylers Three days in June foregår den helgen Gails eneste datter Debbie skal gifte seg. De tre dagene starter med et oppsigelsesvarsel, forsetter med at eksmannen uventet står på døren med en katt og gir nok av muligheter til selvgransking på både nåtids- og fortidsplanet. Boka er søt og morsom, men også nokså enkel og forutsigbar - jeg hadde lest mye fint om den på forhånd og forventet mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå