Daria Skrevet 29. april Forfatter #40481 Skrevet 29. april Hjemme og ferdig med både dagens innsats og det som kjennes som det meste av dagens krefter før 9.30. Litt usikker på om det kvalifiserer til effektiv dag, men den blir unektelig ganske lang... Fordelen er at kroppen kan rekke å restituere mens det fortsatt er litt tid igjen og f0 ånden over seg til litt ettermiddag- og kveldsaktivitet. I går ble det årets første kveldstur - et sikkert tegn på at kveldene begynner å bli lange og lyse når det faktisk frister.
Daria Skrevet 29. april Forfatter #40482 Skrevet 29. april Daria skrev (På 27.4.2025 den 21.34): 26.04: 12 lest, en kjøpt. Colum McCann skriver som regel komplekse romaner med flere stemmer, historier og gjerne flere tidsplan, som ikke umiddelbart henger sammen - før det plutselig gjør det, alt faller på plass og følelsen av åpenbaring kan få meg til å komme med lykkelige utbrudd, også på offentlig sted. I hans nyeste, Twist, er det dermot bare en forteller og én relativt kronologisk og sammenhengende historie, om journalisten Fennell som skal skrive en artikkel om reparasjon av undervannskabler og Conway som leder arbeidet. Det er en kompleks historie med mange lag og overraskende vendinger, men det føles likevel litt for enkelt og med for mange uoppklarte spørsmål - jeg forventet mer... Noen bøker tar lenger tid enn andre - Per Brodals lærebok om sentralnervesystemet har tatt meg nesten et år... Strengt tatt er den antagelig ganske utdatert - den er fra 1994 og mye har skjedd siden den gang, både når det gjelder hjerneforskning og bokdesign - men fortsatt brukbart for meg som ikke praktisere noe annet enn egen nysgjerrighet. Mye av det for komplisert og avansert, men litt lærer og forstår jeg og noe er både spennende og personlig relevant. Dessuten oppdaget jeg da jeg leste om psykiatri nylig at jeg plukket opp nok til at jeg skjønte litt mer - om jeg ikke kunne redegjøre for hva og hvorfor hadde jeg i det minste en anelse om anatomiske sammenhenger... 28.04: 13 lest, en kjøpt. Gerald Murnanes Slettene er (umiskjennelig - det føles hvertfall sånn) oversatt av Jon Fosse, hvilket sikket bidro til at de fikk en del oppmerksomhet da den kom i vinter. Den fikk også nok positiv omtale og ros til at jeg lot meg friste, men min umiddelbare tanke når jeg er ferdig er at dette er keiserens nye bok - jeg skjønner virkelig ikke greia... En aspirerende filmskaper ankommer slettelandet i indre Australia, hvor slettemennene lever i et anakronisk, patriarkalsk føydalsamfunn hvor godsherrer på enorme gods ansetter kunstnere og andre i mystiske uavklarte evighetsstillinger, og vår mann klarer å sikre seg en velgjører. Det er mye svevende snakk om kunst og tid og målet med livet, og det er sikkert filosofisk og dypt og symbolsk (eller ikke), men jeg skjønner svært lite og kjenner ikke på antydning til interesse og motivasjon for å prøve å engasjere meg inn i det.. Den er kort, da - det var primært derfor jeg kom meg gjennom...
Roadrunner Skrevet 29. april #40483 Skrevet 29. april Daria skrev (10 minutter siden): Den er kort, da - det var primært derfor jeg kom meg gjennom... Aldri så galt...
Daria Skrevet 29. april Forfatter #40484 Skrevet 29. april Det er viktig å også framheve det positive...
Daria Skrevet 29. april Forfatter #40485 Skrevet 29. april Jeg skal ikke påstå at jeg hadde holdt følge med Jamie, men dette er en av de få MC-elimineringsoppgavene det faktisk føles som om jeg kunne fått til noenlunde greit. Fylt kyllingbryst er jo noe jeg lager av og til, selv om jeg pakker mine i bacon heller enn i butterdeig.
Roadrunner Skrevet 29. april #40486 Skrevet 29. april Sent til festen, men akkurat startet første MC episode. Fortsetter det med like mye skriking og baluba? #gammeldame
Daria Skrevet 29. april Forfatter #40487 Skrevet 29. april Jeg synes jevnt over at deltakerne er mindre slitsomme i år enn i fjor - det er mindre hyling og hvining og overentusiasme (mao ingen Cath...). Så langt har jeg ingen klare favoritter - bortsett fra den franske dommeren - men heller ingen jeg aktivt misliker (så veldig)...
Daria Skrevet 30. april Forfatter #40488 Skrevet 30. april I dag har jeg kjøpt fire pakker te (jeg har tomme bokser klare til alle, pluss et par til...). En over disk på Paper & Tea - 90 gram til 210 kr. Tre bestilt fra Te- og kaffehuset - 100 gram til 206 kr (ikke inkludert frakt). Dessuten gikk jeg forbi den nye butikken til Black Cat, men det var allerede en kunde med barnevogn der inne, så det var ikke så mye plass igen... I et anfall av selvkontroll og selvinnsikt kjøpte jeg ikke en liten ryggsekk på Skoringen. Størrelsen var kjekk, med mange praktiske smårom, den var nedsatt med 40% og kom i svart og brunt kunstskinn, anvendelig, nøytralt og diskret - og det var det siste som ble avgjørende. Jeg har en i omtrent samme størrelse, med en utforming og en mangel på ekstra lommer som stadig irrterer meg - men den er overdrysset med fargeglade sommerfugler og øyenstikkere, og derfor vil jeg ni av ti ganger likevel velge den over et mer praktisk, men også mer kjedelig, alternativ... Jeg har også blitt solid sjelevrengt hos rogalendingen - noen timer er heftigere enn andre, og dette var en av dem... Etter min standard og mine timer, jeg er nok godt innenfor hans dagsnormal, eller hvertfall ukesnormal, på de fleste områder. Ikke at jeg har spurt ham, men jeg sa en gang til vestlendingen at jeg regnet med at han hadde sett mye verre - han lo og kom med et par bekreftende eksempler...
Daria Skrevet 30. april Forfatter #40489 Skrevet 30. april Daria skrev (På 29.4.2025 den 10.59): 28.04: 13 lest, en kjøpt. Gerald Murnanes Slettene er (umiskjennelig - det føles hvertfall sånn) oversatt av Jon Fosse, hvilket sikket bidro til at de fikk en del oppmerksomhet da den kom i vinter. Den fikk også nok positiv omtale og ros til at jeg lot meg friste, men min umiddelbare tanke når jeg er ferdig er at dette er keiserens nye bok - jeg skjønner virkelig ikke greia... En aspirerende filmskaper ankommer slettelandet i indre Australia, hvor slettemennene lever i et anakronisk, patriarkalsk føydalsamfunn hvor godsherrer på enorme gods ansetter kunstnere og andre i mystiske uavklarte evighetsstillinger, og vår mann klarer å sikre seg en velgjører. Det er mye svevende snakk om kunst og tid og målet med livet, og det er sikkert filosofisk og dypt og symbolsk (eller ikke), men jeg skjønner svært lite og kjenner ikke på antydning til interesse og motivasjon for å prøve å engasjere meg inn i det.. Den er kort, da - det var primært derfor jeg kom meg gjennom... 30.04: 15 lest, en kjøpt (det er mulig at dagens utskeielser også han inkludert en bokbestilling, men det vil jeg komme tilbake til når det foreligger bevis... ) Bønn for Tsjernobyl er Svetlana Aleksijevitsj' samling av vitnesbyrd fra Tsjernobyl-ulykken. Fra de som ble rammet - både de som bodde i området og de som fortsatt bor der, de som var med på oppryddingsarbeidet, de som ble syke i ettertid og pårørende og etterlatte. Kvinner og menn, barn og voksne, unge og gamle. Om en ulykke med konsekvenser utenfor vår fatteevne - da og nå - men også om et politisk system hvor ingen tok ansvar, hvor det å holde fasaden og å holde folket rolige og under kontroll var mye viktigere enn å faktisk redde dem, og hvor kunnskap komemr langt ned på prioriteringslisten. Og - ikke minst - om menneskets og naturens utrolige evne til å komme seg gjennom og lære seg å leve med og finne humor i de mest ubgripelige tingene. Thomas Marco Blatts Vekten av vindblåste trær er en diktsamling om en far som dør og en venn som har tatt livet av seg, om sorg og vann og dykking. Blatt er en fortellende poet - diktene hans er historier, men likevel og fortsatt først og fremst dikt med mye mellom linjene, vi er langt fra platt knekkprosa.
Daria Skrevet 1. mai Forfatter #40490 Skrevet 1. mai Jeg har vært datahjelp hos min mor i dag - mitt viktigste bidrag var å fortelle at hun må kjøpe seg ny printer. Til gjengjeld fikk jeg middag, og fordi hun fortsatt planlegegr snarlig flytting og er i kvitte-seg-med-ting-modus, kom jeg hjem med en plante og en stor verandakrukke. Dagens mest kreatove ble observert fra bussen - en plastbøtte (sannsynligvis sist sett som godtebøtte på Halloween) dinglende i en snor fra e balkong i andre etasje, påsatt en stor lapp: Legg russekort her! Også observert fra bussen: Lang kø utenfor en piercingstudio på Bislett. Jeg har ingen god forklaring...
Sauen Shaun Skrevet 1. mai #40491 Skrevet 1. mai Daria skrev (På 28.4.2025 den 18.19): Jeg har aldri skjønt de som synes MasterChef-kjøkkenet er et strålende sted å teste ut helt nye teknikker de aldri har prøvd før. Men det gir jo muligheten til å gå inn i historien som deltakeren som satte fyr på salat... Jeg lo høyt når den salaten tok fyr… Et av de minneverdige øyeblikkene i MC…
Daria Skrevet 1. mai Forfatter #40492 Skrevet 1. mai Men det verste var jo at hun serverte den etterpå - uten å faktisk smake på den selv først...
Daria Skrevet 1. mai Forfatter #40493 Skrevet 1. mai Og i god MC-tradisjon går flere av deltakerne for retter som egentlig tar mye lenger tid enn de har til rådighet, i andre eliminasjonsrunde. Fordi det er så kjedelig å tenke en anelse taktisk...
Daria Skrevet 1. mai Forfatter #40494 Skrevet 1. mai -Lytt til radio - viktig melding fra London! Bodø/Glimt spiller borte mot Tottenham, og NRKs kommentator er i slaget Jeg har svært delt lojalitet i kveld - et norsk lag i Eoropacupfinale hadde vært vanvittig gøy, men jeg kommer jo ikke unna at Tottenham har vært laget mitt i England siden jeg var 14, selv om engasjementet for engelsk fotball ikke lenger er som det en gang var...
Daria Skrevet 2. mai Forfatter #40495 Skrevet 2. mai Babyface Radioen på fysikalske bød på originalen, og plutselig husket hjernen at Gaute hadde gjort denne en gang i tiden...
Daria Skrevet 2. mai Forfatter #40496 Skrevet 2. mai (endret) Nesten ikke hypotetisk spørsmål: Når du skal pakke varer i en pappeske og disse varene inkluderer en kartong egg - hvor lurt er det å legge denne kartongen oppned i bunnen av esken...? Egentlig er det jo imponerende at bare ett egg var knust. Endret 2. mai av Daria
Daria Skrevet 3. mai Forfatter #40497 Skrevet 3. mai Kim har blitt dratt ut av komfortskapet - det uttrykket var ukjent for meg
Daria Skrevet 3. mai Forfatter #40498 Skrevet 3. mai (endret) Stian vil ha en kjæreste som synger som Kim - sånn apropos ut av skap...? *spekulerer vilt og grunnløst* Jeg elsker Maria Mena som dommer - at hun tør å komme med innspill, ikke bare ros, også når utgangspunkt er veldig bra. Endret 3. mai av Daria
Daria Skrevet 3. mai Forfatter #40499 Skrevet 3. mai Jeg har hørt flere snakke om at Kim er så flink (det kan tydeligvis være feil - komme her og fatisk kunne faget ditt...) og glatt og at Depresno er mer ekte, men det første som slår meg når jeg ser Depresnos sammendrag er han høres lik og litt monoton ut i stort sett alt han gjør.
Daria Skrevet 3. mai Forfatter #40500 Skrevet 3. mai Jeg rakk nesten å tenke at låtvalget til Kim var litt kjedelig før crescendoet tok pusten fra meg - man kan heve mye med en sånn stemme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå