Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Posten sender krav om importavgifter på en etsy-pakke jeg venter på. Jeg trodde poenget med at VAT ble lagt til var å slippe flere avgifter i ettertid, men det har skjedd en gang før. Det jeg først og fremst stusset på var summen - over 800 kroner :overrasket: For en pakken jeg betalte 330 for, inkludert frakt og VAT, men som posten mener har en verdi på 2000kr. Jeg lurer veldig på hva som har skjedd her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjukt. Jeg forundrer meg også over posten: de har klart å få en pakke fra Japan til Oslo på fire dager, men den siste etappen på noen mil tar omtrent like lang tid… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien fra postmottak til pakkeboks er den lengste - litt som at den siste halvtimen av en 6 times togtur kjennes like lang som hele resten av turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-...og det må man erfare, det kan man ikke lese seg til.
-Nei... og jeg har prøvd!

Det er mulig psykologen lo - bare litt... :sjenert: :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 14.1.2025 den 12.39):

13.01: Seks lest, ingen kjøpt.

I Boulder av Eva Baltasar møtes en spansk og en islandsk kvinne et sted i Sør-Amerika og innleder et forhold. Ti år senere bor de i Reykjavik, og den ene vil ha barn. Hva nå? Om kjærlighet og moderskap og hva slags liv man vil leve - kort og kompakt og konsist (hele boka er på drøyt 100 sider og dekker rundt 15 år) og litterært og veldig lesverdig.

14.01: Ni lest, ingen kjøpt.

Jeg hadde en effektiv ettermiddag i går :fnise: 

Erik Falkums Hva er psykiatri? : Om fagets grunnlagsspørsmål er akkurat det - en innføring i psykiatrifaget før, nå og i framtiden, med vekt på idé- og verdigrunnlag mer enn det medisinskfaglige. Naturlig nok finner jeg kapittelet om psykoterapi både mer interessant og mer forståelig enn det om utiklingen av diagnosestandarder...

Lara Cordellas Jeg ville gå i bukser er en italiensk roman fra 1990, som jeg en gang plukket med meg i en kasseringsrunde uten å vite noe annet enn tittelen sm jo hinter om kvinner med meninger. Og det er det i og for seg - i en landsby på Sicilia på 70-tallet drømmer Anetta om å få gå i bukser. Det starter nokså lett og muntert, før det raser inn i vold og incest og en kvinneundertrykking som heldigvis har vært utdatert en god stund her på berget. Jeg sliter litt med å forene språk og tone og handling og utvikling her, det føles litt feil,

Lauvhytter i skogen er en referanse til et dikt om å skrive dikt av Olav H. Hauge, referert av Jon Fosse i sitt Nobelforedrag og derfor en helt åpenbart tittel på en praktbok som samler dikt av disse to og setter dem sammen med fotografier fra Hardanger. Ettersom fokuset er på dette landskaet de to har felles, blir det mye fjell og fjord og frukttrær (særlig pærer hos Fosse...) og et og annet naust, koblet sammen på en måte som framhever både likheter og forskjeller. Jeg tror nok ikke jeg hadde bommet på så mange om det ikke sto hvem som hadde skrevet hvilke dikt... En bok jeg har posjonert ut for å ikke bli ferdig for raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiskytter-gutter som gråter på direkten når de vinner, med gullhatten dinglende fra skituppene (-Jeg må jo ta av meg hatten for nrk...). Man blir jo nesten litt rørt...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sliten og umotivert Johannes Thingnes Bø vurderte å bryte rennet og fikk streng beskjed fra forbipasserende fransk konkurrent -Gultrøya har ikke lov til å bryte! Så da gjorde han ikke det... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når form og humør og energi har vært nedadgående de siste dagene og klesvasken som var tørr på mandag fortsatt henger på stativet midt i stua og er en god unnskyldning for at haugen med stryketøy ligger i lenestolen (fordi det ikke er plass til å ha både tørkestativ og strykebrett framme samtidig), er det ganske greit å ha en helt reell og skuddsikker grunn til at det ikke passer på rede hånd når mamma vil stikke innom en tur i morgen formiddag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med en bok som heter One fine day. For assosiasjonshjernen er det helt naturlig å gå hit hver gang jeg ser tittelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kroppen generelt er litt i ulage om dagen, føret er krevende og utfordrende, jeg hadde årets tidligste morgen og oppdaget da jeg kom inn i treningssalen at min faste sykkel gjennom fire år var kondemnert (når i utgangspunktet bagatellmessige hendelser føles som verdens undergang. Se også: Emosjonell fatigue :sjenert: ) - da ligger det jo litt i kortene at treningsøkten ikke blir av de beste... Dessuten har jeg vært uten nett og dermed også uten tv-signaler det siste døgnet, og jeg har oppdaget at et av mine mest brukte skjørt synger på siste verset (det er jo bare snart 20 år gammelt... For øvrig en grunn til at jeg ikke praktiserer shoppestopp - det kan oppstå uventede og (relativt sett) reelle behov.).

Noen dager fortjener man faktisk sjokolade før lunsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (12 minutter siden):

Når kroppen generelt er litt i ulage om dagen, føret er krevende og utfordrende, jeg hadde årets tidligste morgen og oppdaget da jeg kom inn i treningssalen at min faste sykkel gjennom fire år var kondemnert (når i utgangspunktet bagatellmessige hendelser føles som verdens undergang. Se også: Emosjonell fatigue :sjenert: ) - da ligger det jo litt i kortene at treningsøkten ikke blir av de beste... Dessuten har jeg vært uten nett og dermed også uten tv-signaler det siste døgnet, og jeg har oppdaget at et av mine mest brukte skjørt synger på siste verset (det er jo bare snart 20 år gammelt... For øvrig en grunn til at jeg ikke praktiserer shoppestopp - det kan oppstå uventede og (relativt sett) reelle behov.).

Noen dager fortjener man faktisk sjokolade før lunsj. 

Noen ganger er det rett og slett en nødvendighet med sjokolade før lunsj :trøst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres absolutt ut som en dag som krever sjokolade. 

Jeg har hatt migrene hele uka, skulle vært i hovedstaden og levd livet med venninne jeg ikke har truffet på to år i dag, men sitter istedenfor hjemme med teit kropp. Skulle ønske jeg hadde sjokolade i hus… 

Venninna er for øvrig en av de jeg ble kjent med her inne da jeg var ny her, husker ikke hva hun kalte seg, men bor ikke SÅ langt fra øya du var på, Daria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det et jo det aller mest frustrerende med sykdom, når man må avlyse planlagte ting man har gledet seg til. Resultatet blir fort at man kvier seg for å legge så mye planer - og da skjer det hvertfall ikke noe gøy...

Sjokolade har jeg alltid i hus. Beredskapslageret mitt har nok sine hull, men ikke der :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja… og så lærer man seg litt til å sette pris på planene. Jeg forsøker iallfall å fokusere på det når jeg må avlyse noe, at jeg iallfall har funnet mye glede i planleggingen og forventningen. Huske at selv om det ikke ble noe av selve planen så har den gitt meg mye positivt likevel. 

Noen har bestemt seg for at han ikke har viljestyrke nok  og ikke er fysisk aktiv nok til å kunne ha sjokolade og lignende i hus. Jeg er støttende. Jeg kan jo nesten ikke sabotere heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dallandra skrev (32 minutter siden):

Ja… og så lærer man seg litt til å sette pris på planene. Jeg forsøker iallfall å fokusere på det når jeg må avlyse noe, at jeg iallfall har funnet mye glede i planleggingen og forventningen. Huske at selv om det ikke ble noe av selve planen så har den gitt meg mye positivt likevel. 

Akkurat det der har jeg hatt et par "trefninger" med psykomotorisk fysio på - hun snakker nemlig varmt og mye om den tankegangen og innstillingen, og jeg er ikke der i det hele tatt - noe hun sliter litt med å forstå. Jo mer jeg nedlegger i planlegging og bygging av forventinger på forhånd, jo tyngre synes jeg det er å måtte avlyse. Jeg gleder meg over det jeg får gjennomført, når det skjer og i ettertid, men i forkant har jeg et mentalt kanskje foran alle planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke sånn at alt fungerer for alle, og jeg skal absolutt ikke påstå at jeg klarer å gjennomføre den tankegangen hver gang, men jeg forsøker iallfall. 

Nå om dagen legger jeg aller mest forventninger og glede i at det er bare 30 dager til vi flytter, og med det forsøker jeg å gjøre pakkingen til noe lystbetont. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir litt i overkant løsningsorientert av og til og glemmer at selv om noe har virket i mange liknende situasjoner, skal det også virke for den enkelte personen - og at om den ikke gjør det, er det som regel den potensielle løsningen som må endres...

Flyttingen vet du hvertfall at vil skje uansett - og at pakking og planlegging må til :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, flyttingen er både etterlengtet og uunngåelig. At den må skje i løpet av en måned hjelper jo på, det MÅ ikke skje innenfor et veldig kort tidspunkt. 

Siden det allerede er (midlertidig) møblert der inne så har jeg planlagt å ha med dyna og en weekendbag i bilen til overtagelsen. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytting over kort avstand og lang tid er så mye bedre enn det motsatte... *har prøvd begge varianter* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...