Daria Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #39681 Del Skrevet 6. desember 2024 (endret) Jeg har for så vidt sansen for både slott og skotter, men helst IRL... Eventuelt på tv, man husker jo med glede Kar for sin kilt (en hel boks Mozartkuler til den som fant på den norske tittelen...). Jeg utforsker Portugals kolonier med Erika Fatland, besøker etterkrigs-Nederland i The Safekeep og hilser på John Donne innimellom. Roddy Doyle har jeg lest en gang i tiden, men ikke den... Endret 8. desember 2024 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 6. desember 2024 #39682 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg press-strikker nisser… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #39683 Del Skrevet 7. desember 2024 Dårlig natt, grått ute, ingenting jeg må og skal (bør er jo en annen historie). Det vil jo neppe skje stort... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #39684 Del Skrevet 7. desember 2024 Det jeg er mest fornøyd med så langt med tekalenderen min, er at jeg har funnet et par gode rene teer. Det er mye lettere å kjøpe smaksatt te, da har man i større grad en idé om hva man får, men det er jo mye god ren svart te også. Jeg liker også at det er nok av hver te til to små kanner, så jeg får testet den både kveld og morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 7. desember 2024 #39685 Del Skrevet 7. desember 2024 Jeg er også godt fornøyd med tekalenderen min så langt. Jeg deler den riktignok med sønnen, som ikke er hjemme før mandag. I min er det også nok te til to små kanner, så jeg lager meg én og lar resten være til han kommer hjem. Nå ligger jeg riktignok langt på etterskudd pga noen dager i horisontalen, men satser på å ta igjen litt i løpet av helgen (har kommet til pose 3.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #39686 Del Skrevet 7. desember 2024 Hvilken har du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 7. desember 2024 #39687 Del Skrevet 7. desember 2024 Te og kaffehuset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #39688 Del Skrevet 7. desember 2024 Daria skrev (På 4.12.2024 den 17.41): 04.12: Tre lest, ingen kjøpt (men Bokklubben hadde 25% på alt på mandag... ) 07.12: Fire lest, ingen kjøpt. The Safekeep av Yael van der Wouden foregår i Nederland tidlig på 60-tallet - og det er ikke så lenge siden krigen som man kunne tro. Isabel lever en svært ordnet tilværelse alene i barndomshjemmet og er alt annet enn begeistret når storebroren plasserer sin nye kjæreste Eva hos henne en måneds tid mens han er bortreist. Det er en historie som dirrer - av hemmeligheter, av fortid, av begjær og intensitet - og som fortelles i antydninger. Jeg får en åpenbaring en sen natt jeg ligger våken, når jeg er omtrent halvveis i boka, hvor det meste faller på plass og gjør at lesingen min endrer seg - jeg leser ikke lenger for å få vite hva, men hvordan, uten at boka taper seg av den grunn (selv om jeg igjen undrer meg litt over alle de litterære isjomfruene som blir til vulkaner ved første anledning). Jeg tror stadig at det ikke er flere historier å fortelle fra annen verdenskrig, og jeg tar stadig feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #39689 Del Skrevet 7. desember 2024 Dallandra skrev (4 timer siden): Te og kaffehuset Den har jeg vurdert flere år, og konkluderer hver gang med at jeg har eller har testet, så mange av teene der at det føles litt bortkastet... Boksider, tekopper, tv-sport - sånn går en lørdag. Det har vært litt sjokolade også, så lant bare gårsdagens rester. Snart på tide å fylle på med litt krydderkake, frukt og romkuler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #39690 Del Skrevet 7. desember 2024 Daria skrev (På 1.12.2024 den 20.21): Det smaker jo litt (veldig!) godt å gå forbi Molde på tabellen i aller siste runde Og jammen tapte ikke Molde cupfinalen også - ingen europacup på dem neste år. Trist, men leit (Hvada skadefryd? *skjønner ikke* ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #39691 Del Skrevet 7. desember 2024 -Jeg hører ikke hva du sier, så jeg bare gjetter... Å gjøre intervjuer på direkten midt under cupgullfeiringen. Han bommet ikke så veldig - tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. desember 2024 Forfatter #39692 Del Skrevet 8. desember 2024 Sol og plussgrader - da må man jo ut en liten tur... I morgen er det spådd knallvær og fridagen får vike for endret psykofysio-time, men det innebærer at jeg vil befinne meg rett ved Slottsparken når sola står høyest. Det kan jo faktisk bety utelesing-muligheter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. desember 2024 Forfatter #39693 Del Skrevet 8. desember 2024 Å sende mail med tittelen Ikke helt i mål med julegavene ennå? allerede andre søndag i advent er bare ufint... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 9. desember 2024 #39694 Del Skrevet 9. desember 2024 Seriøst? Altså. Det er bare tilfeldigheter som gjør at jeg har begynt på julegavene. Tradisjonelt sett har ikke det skjedd før etter desemberlønna har kommet på konto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #39695 Del Skrevet 9. desember 2024 Godt det ikke bare er meg som primært handler julegaver i desember... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 9. desember 2024 #39696 Del Skrevet 9. desember 2024 Her er det halv skatt på novemberlønn, og utbetaling av desemberlønn i romjula. Så nesten ferdig med julegavene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #39697 Del Skrevet 9. desember 2024 Det ble ikke park og utelesing - en kombinasjon av at Jonas tydelivis hadde storfint besøk (veien fra fysikalske til parken går forbi huset hans...) og at kroppen, som hilste pent og kontrollert på gulvet etter timen, ikke var så positiv til de store utflukter. Det ble litt solsanking på bryggekanten istedet, og en tur innom butikken for sesongens andre boks pepperkaker. Man kan jo ikke risikere å gå tom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #39698 Del Skrevet 9. desember 2024 Daria skrev (På 7.12.2024 den 17.45): 07.12: Fire lest, ingen kjøpt. The Safekeep av Yael van der Wouden foregår i Nederland tidlig på 60-tallet - og det er ikke så lenge siden krigen som man kunne tro. Isabel lever en svært ordnet tilværelse alene i barndomshjemmet og er alt annet enn begeistret når storebroren plasserer sin nye kjæreste Eva hos henne en måneds tid mens han er bortreist. Det er en historie som dirrer - av hemmeligheter, av fortid, av begjær og intensitet - og som fortelles i antydninger. Jeg får en åpenbaring en sen natt jeg ligger våken, når jeg er omtrent halvveis i boka, hvor det meste faller på plass og gjør at lesingen min endrer seg - jeg leser ikke lenger for å få vite hva, men hvordan, uten at boka taper seg av den grunn (selv om jeg igjen undrer meg litt over alle de litterære isjomfruene som blir til vulkaner ved første anledning). Jeg tror stadig at det ikke er flere historier å fortelle fra annen verdenskrig, og jeg tar stadig feil. 09.12: Fire lest, en kjøpt. Årets antikvarske julelesing er i hus - Slik opplevde jeg julen fra 1961. Her er jul på sanatoriet, hos hvalfangerne og i tysk fangenskap, og ikke mins blant hedningene. Boka er utgitt på kristent forlag, og et flertall av historiene er fra misjonærer, ispedd en og annen prest, diakon og lærerinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 9. desember 2024 #39699 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg har fått min 80 år gamle brite hjem til jul, og han har bestilt periodedrama, primært Austen, og te. Fatter ikke hva jeg har gjort for å få en sånn unge. 🤣🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #39700 Del Skrevet 9. desember 2024 Gode gener og tilrettelagt oppvekstmiljø? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå