Daria Skrevet 3. november 2024 Forfatter #39521 Del Skrevet 3. november 2024 Daria skrev (På 1.11.2024 den 16.23): 01.11: Ingen lest, en kjøpt. En bokpakke i postkassen, med en (nyutgitt) 50-tallsroman om unge kvinner i New York. Hva som har skjedd med den andre boka (sufragette-historie) som også skulle vært i pakken, er uklart - bokklubbens kundeservice kan vente seg en henvendelse... 02.11: En lest, en kjøpt. Å lese Han Kangs Levende og døde minner meg om da jeg var 14 og leste William Bells Forbudt by. Begge handler om virkelige studentopprør som ble sått ned på en ufattelig brutal måte og som jeg ikke hadde hørt om før jeg lete bøkene. Fordi jeg tross alt er litt mer herdet og vant til verdens grusomheter som 44-åring enn jeg var for 30 år siden, blir jeg ikke like rystet inn i sjelen, men det er likevel både gripende og ufattelig. Kangs bok handler om studentopprøret i Gwangju i Sør-Korea i 1980, og den røde tråden gjennom bokas mange stemmer og år er 14-åringen Dong-ho. Han kommer aldri til orde selv, men vi får høre fra mange av dem som var rundt ham, både de som overlevde og de som ikke gjorde det. Noen mens det skjedde og noen mange år etterpå. Hoppingen i tid og synsvinkel gjør det til en bok som krever litt konsentrasjon (det hender jeg må bla tilbake for å få på plass navn og sammenhenger), men den er egentlig ikke vanskelig tilgjengelig likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 3. november 2024 #39522 Del Skrevet 3. november 2024 Førjulstidens store arrangement er over, og jeg er atter oppdatert i den eldste dagboka på KG. Dallandra skrev (På 29.10.2024 den 21.46): Ja, det var den sommeren før eldstemann skulle begynne i første klasse, om jeg ikke husker helt feil. Jeg husker begge (alle fire) fikk sånn sett med blyanter og kopp for å ha dem i osv av deg. Tror den ene koppen har vært i omløp inntil relativt nylig, evt fortsatt står et sted. Kanskje en av guttene (eller begge?) fortsatt har den. Det er jo utrolig (og koselig) at de har tatt vare på koppene så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. november 2024 Forfatter #39523 Del Skrevet 3. november 2024 En halvtime etter at jeg satte kyllingen i ovnen, kom jeg på at jeg hadde jo egentlig tenkt å lage lammegryte i dag. Ja, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. november 2024 Forfatter #39524 Del Skrevet 3. november 2024 En halvtime før kampstart melder NRKs kommentator at traktoren er banens beste i Tromsø, og at bortelagets reservekeeper svinger snøskuffen. Eliteserieforball på senhøsten har sin helt spesielle sjarm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 3. november 2024 #39525 Del Skrevet 3. november 2024 Sauen Shaun skrev (11 timer siden): Førjulstidens store arrangement er over, og jeg er atter oppdatert i den eldste dagboka på KG. Det er jo utrolig (og koselig) at de har tatt vare på koppene så lenge. Ja, det er utrolig hva som faktisk henger med. Eldstemann har en plastikkbegonia som han en gang fikk av sin oldemor. Hun gikk nemlig over til plastblomster fordi de var lettere å stelle. Og nei den må han jo ha, kan ikke kaste den? Yngstemann kom gående opp trappa mens han drev og pakket for hybeltilværelsen, med den hjemmestrikkede Solan Gundersen i hendene. Jeg var sikker på at han skulle si at denne, denne kunne han godt kaste nå. Men Neida. «Mamma, kan du fikse Solan? Den ene hånda har falt av!» Så nå sitter Solan på skjenken på stua og venter på at jeg skal få Ånden. Regner med det skjer kvelden før gutten kommer hjem på juleferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. november 2024 Forfatter #39526 Del Skrevet 3. november 2024 De er jo søte, da ♥️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 4. november 2024 Forfatter #39527 Del Skrevet 4. november 2024 Det er mulig jeg er i ferd med å gå på en liten etsy-smell igjen. Det er helt sikkert at den ikke vil inkludere Cliff Richard-øredobber... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 5. november 2024 Forfatter #39528 Del Skrevet 5. november 2024 (endret) Angående gårsdagen: Det ble bare en akt, men det var jeg innstilt på allerede da billettene ble kjøpt - en er bedre enn ingen... Angående dagen i dag: Avtalefestede plikter var unnagjort før klokka ni og sofaen inntatt med dagens første kanne te før halv ti. Når total treningstid ikke blir mer enn rundt 20 minutter (inkudert oppvarmingen, som utgjør omtrent halvparten. Ikke inludert hviletid i garderoben etterpå) er det jo raskt unnagjort - reisetiden (hver vei) tar jo mer tid... Dessuten er trikken jeg har pleid å ta nedlagt, så reisetiden har lagt på seg noen minutter. Det finnes en raskere løsning, men den involverer en lang og bratt steintrapp... Endret 5. november 2024 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 5. november 2024 Forfatter #39529 Del Skrevet 5. november 2024 (endret) Når KG bedriver merkelig dobbeltposting, fordi jeg skriver på to enheter samtidig... Endret 5. november 2024 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 5. november 2024 Forfatter #39530 Del Skrevet 5. november 2024 Det skjer som kjent ting over dammen i dag. Jeg minnes med gru den morgenen for åtte år siden da jeg sto opp og forventet å bli møtt med nyheten om at de endelig hadde valgt en kvinne, og verden i stedet måtte forholde seg til den skremmende kombinasjonen makt, dumskap og dårlig selvbruningskrem i fire år. Nå er jeg i full strutsemodus og vet ikke om jeg kommer til å våge å sjekke nyhetene i morgen - det frister hvertfall ikke med valgvake i kveld... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 5. november 2024 #39531 Del Skrevet 5. november 2024 Daria skrev (5 timer siden): Det skjer som kjent ting over dammen i dag. Jeg minnes med gru den morgenen for åtte år siden da jeg sto opp og forventet å bli møtt med nyheten om at de endelig hadde valgt en kvinne, og verden i stedet måtte forholde seg til den skremmende kombinasjonen makt, dumskap og dårlig selvbruningskrem i fire år. Nå er jeg i full strutsemodus og vet ikke om jeg kommer til å våge å sjekke nyhetene i morgen - det frister hvertfall ikke med valgvake i kveld... Medstruts her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 5. november 2024 Forfatter #39532 Del Skrevet 5. november 2024 Håper det beste, frykter det verste og orker ikke alle dersom såfremt ifall-analysene i mellomtiden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. november 2024 Forfatter #39533 Del Skrevet 6. november 2024 Oh crap. På'an igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. november 2024 Forfatter #39534 Del Skrevet 6. november 2024 Noen dager krever skikkelig kakao, rett-i-koppen-varianten er ikke nok. Når verden har gått nok et hakk av hengslene, jeg er oppvridd og gjennomfrossen og sliten på så mange måter etter en solid økt hos rogalendingen og det meste er grått både ute og inne (og det dessuten var mye melk som sang på siste verset i kjøleskapet). Jeg vet ikke hva som skjedde i sentrum i dag, men et entusiastisk janitsjarkorps var av ukjente årsaker i full gang i nærheten av Stortinget. Det er en lett absurd følelse å prøve å sette ord på vanskelige tanker og følelser mens en interessant tolkning av Postgirobyggets sommerdag pågår i bakgrunnen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. november 2024 Forfatter #39535 Del Skrevet 6. november 2024 Daria skrev (På 3.11.2024 den 10.23): 02.11: En lest, en kjøpt. Å lese Han Kangs Levende og døde minner meg om da jeg var 14 og leste William Bells Forbudt by. Begge handler om virkelige studentopprør som ble sått ned på en ufattelig brutal måte og som jeg ikke hadde hørt om før jeg lete bøkene. Fordi jeg tross alt er litt mer herdet og vant til verdens grusomheter som 44-åring enn jeg var for 30 år siden, blir jeg ikke like rystet inn i sjelen, men det er likevel både gripende og ufattelig. Kangs bok handler om studentopprøret i Gwangju i Sør-Korea i 1980, og den røde tråden gjennom bokas mange stemmer og år er 14-åringen Dong-ho. Han kommer aldri til orde selv, men vi får høre fra mange av dem som var rundt ham, både de som overlevde og de som ikke gjorde det. Noen mens det skjedde og noen mange år etterpå. Hoppingen i tid og synsvinkel gjør det til en bok som krever litt konsentrasjon (det hender jeg må bla tilbake for å få på plass navn og sammenhenger), men den er egentlig ikke vanskelig tilgjengelig likevel. 06.11: En lest, to kjøpt. Jeg får månedtlige kataloger fra et par antikvariater, det hender at det får følger. Som når det ene kunne lokke med Ego i moderne psykologi fra 1958 av Ragnar Rommetveit, avdød psykologiprofessor jeg har lest flere bøker av tidligere (på et ganske fantastisk nynorsk). Svært pent brukt og i veskevennlig pocketformat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. november 2024 Forfatter #39536 Del Skrevet 6. november 2024 Stortingsrepresentant siktet for innførsel av narkotika. Gjett partiet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 6. november 2024 #39537 Del Skrevet 6. november 2024 Vanskelig nøtt du kommer med der gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. november 2024 Forfatter #39538 Del Skrevet 8. november 2024 (endret) Den gammeldagse, utdaterte peppermøen vil gjerne få gi uttrykk for sin misnøye over at Didrik Solli-Tangens nye juleplate tydeligvis bare utgis digitalt, ikke som fysisk cd. Jeg hørte 20 sekunder av Adeste Fideles med Kork, Mari Eriksmoen og Ole Edvard Antonsen og var helt klar for å utvide julesamlingen (den er jo så liten...), men den gang ei... Endret 8. november 2024 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. november 2024 Forfatter #39539 Del Skrevet 9. november 2024 Man skal være ganske avkoblet for å gå glipp av den duse morgenrutinen til Matilda Djerf, treningsregimet til Jørgine Vasstrand eller de perfekte kulissene i livet til Anniken Jørgensen. ...i følge Aftenposten. Jeg er åpenbart fullstendig avkoblet (jeg har vagt hørt om to av dem, den ene primært fordi hun ga ut bok mens jeg fortsatt jobbet, og antar at den siste også er en influenser av noe slag) og regner det som en personlig triumf. Min morgen begynte for øvrig i 10-tiden i dag og har foreløpig ikke strukket seg lenger enn til sjeselong og morgenkåpe. Men å venne meg til å stå opp kl 5 den gangen det var nødvendig gikk overraskende greit, selv om det ikke inkluderte meditasjon eller kalde dusjer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 9. november 2024 #39540 Del Skrevet 9. november 2024 Har ikke hørt om noen av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå