Gjest IdaElisabeth Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har mistanke om graviditet - ikke planlagt, men gud så velkommen. Jeg er 22 år gammel, samboer med barnefar - som er to år eldre enn meg. Vi har vært sammen siden jeg var 18. Samboer har fast jobb, 100 % stilling, mens jeg har kun 32,8 % stilling, men jobber omtrent 80-90 % hver måned, har jobbet på samme plass i to år. Men min stilling har jeg fast utbetalt ca. 6000 kr i måneden. Det jeg lurer på, dersom det viser seg at jeg er gravid, og jeg må etterhver ut i mamma- permisjon, får jeg da kun lønna som jeg har fra den faste stillingen, eller regner de snittet av det jeg har tjent totalt, og deler det med antall måneder etc, og at jeg får det...? Noen som har peil?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Du får et gjennomsnitt av det du har tjent. For enkelhets skyld kan vi si du har 32% fast stilling, men jobber alltid ekstra slik at du i realiteten alltid jobber 80%. Da får du fødselspenger basert 80%. Ved variabel inntekt skal det regnes et snitt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Jepp, de regner ut et snitt som tilsvarer et gjennomsnitt av din reelle lønn, ikke den lønnen du har på papiret (kontrakten). Hvordan de gjør dette varierer litt, men det vanlige er å ta et snitt fra de siste 6 mnd. (fikk jeg opplyst). Noen har også fått regnet det ut på bakgrunn av de siste 3 eller 9 mnd, men alt vurderer opp mot den totale årsinntekten. Hvis du f.eks. har jobbet masse ekstra de siste 3 mnd og dette utgjør et snitt på 50% av den totale årslønnen så vil du mest snnsynlig ikke få dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå