Gå til innhold

Damer- hvor mange kilo knebøy, 15 rep?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg er rett og slett nysgjerrig på hvor mange kilo dere damer tar 15 reps av i knebøy? Vet at det varierer svært, men det er nå litt spennende likevel.

Og et spm til: Har dere peiling på om det vil vises fort hvis en hiver seg på et progressivt treningsprogram (styrke, med baseøvelser for hele kroppen), med 3 ganger trening i uka, proteintilskudd og et godt kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan kun snakke for meg selv her.

Har aldri kjørt 15 reps i knebøy med vekt på.

jobber vanligvis med 2-8 reps. Ser kun bakdeler med å kjøre høyreps på øvelser som knebøy, markløft, stangroing da teknikken hos meg avtar jo flere reps jeg løfter.

Etter jeg tok kostholdet på alvor og fikset et progressivt treningsprogram tilpasset meg så har jeg økt 40kg i benkpress, 60kg i knebøy 30kg i markløft på et halvt år. Kun godt opp 6kg i kroppsvekt, fettprosenten har blitt lavere.

Anbefaler på det sterkeste å kjøre et progressivt treningsprogram, gjerne med variasjon på antall reps/sett det har fungert best for meg.

Kosttilskudd som protein er ikke nødvendig hvis du får dekket dagsbehovet gjennom normalt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dame her, jeg tok 40 kg knebøy med frivekt. Men måtte stoppe der fordi hofta gir etter. (KS arr og litt sånt snæx) Så nå bruker jeg "maskin" istedet. Der sitter man nede ved gulvet og dytter vektene oppover. Jeg ligger på 70 kilo på den. (Jeg er håpløs med å huske navnet på disse øveksene...) :sjenert: Og så har vi en "stol" der man legger på vekt og dytter seg selv oppover, der ligger jeg på 85 kilo men kjenner at jeg kan gå opp nå faktisk.

Begge øvelsene sparer korsryggen min og hoftene på en annen måte enn frivekter. Bruker færre reps og mer vekt heller enn å holde på i evigheter, ligger på 3x10 nå og tenker hele tida på at jeg skal gå for max vekt og 6 reps. Men kommer aldri så langt...jeje.

Det vises fort med progressivt program ja! Du trenger ikke kosttilskudd om du får i deg ok mat. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kun snakke for meg selv her.

Har aldri kjørt 15 reps i knebøy med vekt på.

jobber vanligvis med 2-8 reps. Ser kun bakdeler med å kjøre høyreps på øvelser som knebøy, markløft, stangroing da teknikken hos meg avtar jo flere reps jeg løfter.

Etter jeg tok kostholdet på alvor og fikset et progressivt treningsprogram tilpasset meg så har jeg økt 40kg i benkpress, 60kg i knebøy 30kg i markløft på et halvt år. Kun godt opp 6kg i kroppsvekt, fettprosenten har blitt lavere.

Anbefaler på det sterkeste å kjøre et progressivt treningsprogram, gjerne med variasjon på antall reps/sett det har fungert best for meg.

Kosttilskudd som protein er ikke nødvendig hvis du får dekket dagsbehovet gjennom normalt kosthold.

Kan si mye av det samme. Det er en del som bruker høyreps-sett for å fremme ekstrem muskelvekst; jeg er ikke blant dem (mer interessert i å bli sterk enn i å bli svær). På nybegynner/mellom-nivå anbefales som regel sett på ca. 5 reps for å fremme økning i styrke.

Progressivt program med baseøvelser anbefales på det varmeste, uansett kjønn og alder og om man ønsker seg opp eller ned i vekt. (Det siste bestemmer man ved å justere kaloriinntaket).

Det er ikke så ofte jeg tester maksløft, men har akkurat for en gangs skyld gjort det -- 180 kg i knebøy i går. Dette med en kroppsvekt på ca. 115 kg, etter 15 måneder systematisk trening, stort sett tre ganger i uka. Og noenlunde normal mengde testosteron i kroppen for en mann i andre halvdel av 30-årene. De tyngste arbeidssettene på trening i det siste har vært treere på 155 kg for knebøy (på kasse) og 125 kg for frontbøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...