Gjest VVH Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette... Jeg ønsker å finne ut av et utslett jeg har, som legen avfeier med "allergisk utslett som er vanskelig å finne ut av", men som jeg er 100% sikker på er noe annet. Jeg har en klar formening om hva det er, men jeg behøver å dokumentere det overfor legen min, for å få henvisning videre. Jeg er veldig fornøyd med legen min, men han trenger av og til et spark bak for å utrede videre... En test jeg ble anbefalt av en med cølaiki, var å teste om jeg er "jod-sensitiv". Jeg fikk utslett umiddelbart (innen to minutter etter påføring), men jeg er usikker på om dette viser noe som helst, eller om det er en normalreaksjon. Derfor er spør jeg om dere kan hjelpe meg å finne ut om det er en vanlig reaksjon, eller om dette kan brukes for å styrke teorien min om hva dette er... Testen er enkel: Har du jodert salt i huset, gni dette et sted på kroppen, og vent 30-60 minutter. Har du fått blemmer der du gned på saltet? Håper mange kan hjelpe meg med dette.
Gjest Ida Marie Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har cøliaki og jeg har prøvd dette men jeg hovnet ikke opp av dette. Slik jeg forsto det når jeg prøvde dette var at det bare skulle litt joddsalt på hånden blandet med vann. ((("Men det var ikke vanlig cøliaki som ble påvist da det var en hudsykdom som også reagerer på gluten i korn det samme som de med cøliaki. Forskjellen var at disse personene får utslett og hudproblemer av denne lidelsen. Denne sykdommen heter Dermatitis herpetiformis du kan søke den opp i gogle. Jeg tror det var slik at sykdomen utviklet seg og ble verre det gikk vel noen år fra en bare følte seg litt dårlig og da skulle det kunne påvises med joddsalt når sykdomen bryter ut er det jo opplagt at det er noe galt... Men dette som er haket inne er det jeg har lest fordi jeg trodde jeg hadde dette selv, og det er ikke sikkert at de sidene jeg leste på da hadde korekt informasjon..!"))) så lurer jeg på om du har hatt utslett andre ganger? av ren nyskjerrighet Uansett lykke til:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har cøliaki og jeg har prøvd dette men jeg hovnet ikke opp av dette. Slik jeg forsto det når jeg prøvde dette var at det bare skulle litt joddsalt på hånden blandet med vann. ((("Men det var ikke vanlig cøliaki som ble påvist da det var en hudsykdom som også reagerer på gluten i korn det samme som de med cøliaki. Forskjellen var at disse personene får utslett og hudproblemer av denne lidelsen. Denne sykdommen heter Dermatitis herpetiformis du kan søke den opp i gogle. Jeg tror det var slik at sykdomen utviklet seg og ble verre det gikk vel noen år fra en bare følte seg litt dårlig og da skulle det kunne påvises med joddsalt når sykdomen bryter ut er det jo opplagt at det er noe galt... Men dette som er haket inne er det jeg har lest fordi jeg trodde jeg hadde dette selv, og det er ikke sikkert at de sidene jeg leste på da hadde korekt informasjon..!"))) så lurer jeg på om du har hatt utslett andre ganger? av ren nyskjerrighet Uansett lykke til:) Tusen takk for svar. Det er DH jeg tror jeg har. Jeg tok bare en klype jodert salt, ikke utblandet i vann, og gned på huden, og fikk utbrudd nesten med en gang. Jeg har hatt utslettet i perioder i 5 år, men det har aldri vært så ille som det har vært nå de siste 6 mnd. Hilsen trådstarter
Gjest Ida Marie Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har cøliaki og jeg har prøvd dette men jeg hovnet ikke opp av dette. Følte bare for å legge til at jeg ikke hadde cøliki da jeg tok den testen med joddsalt det var noen år tidligere.. Hadde store problemer med at det klødde sånn i munnen når jeg spiste korn og jeg hadde ikke cøliaki men regerte på korn likevel, det var derfor jeg tok denne testen.. fortsatt lykek til
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Nå har jeg prøvd, 30 min siden jeg smurte salt på meg. Ingen effekt
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Nå har jeg prøvd, 30 min siden jeg smurte salt på meg. Ingen effekt Tusen takk! Hilsen trådstarter Enda fler?
Sasha Sasha Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 Hei jeg er samme person som Ida Marie. Nå er det over en time siden jeg gnidde inn jodd salt med vann på hånda til typen. Han merket ingen ting. Jeg tror det er viktig at det skal være joddsalt med vann. vannet for å sikret at joddet trekekr seg inn i huda... lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #8 Skrevet 20. mars 2010 Hei jeg er samme person som Ida Marie. Nå er det over en time siden jeg gnidde inn jodd salt med vann på hånda til typen. Han merket ingen ting. Jeg tror det er viktig at det skal være joddsalt med vann. vannet for å sikret at joddet trekekr seg inn i huda... lykke til Takk for svar! Jeg har prøvd med vann nå, og jeg fikk utbrudd, men ikke like mye som med ublandet salt. Hilsen Trådstarter
Gjest Rosemor Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 (endret) Jeg fikk utslett. Jeg prøvde å legge ved et bilde, men det ble ikke bra. Endret 11. april 2010 av Rosemor
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå