Gjest yojo Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Noen som har noen gode tips på hvordan jeg kan få klippet klørene på en hund som egentlig ikke vil ??! Jeg har aldri klippet feil på henne, men alikevel vil hun ikke!! Det er like mye styr hver gang
¤Pernille¤ Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 (endret) Gjør det til noe SUPERPOSITIVT! Julekveld, bursdag og 17. mai på en gang! Og få gjerne noen til å holde henne i halsbåndet mens de koser og snakker, og kanskje gir henne godbiter. Det pleier å distrahere min stellhatende hund! Endret 17. mars 2010 av ¤Pernille¤
Tabris Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 Enten kan du kapitulere og ta den med til dyrlegen for klipp. Eller så kan du trene den fra start av. Begynn med å ta frem klipperen og la hunden snuse på den og bli vant med den, uten at du klipper noe. Hvis alt går bra så ros og kanskje gi den en godbit eller to slik at den forbiner synet av klipperen med noe positivt. Når det er i boks kan du begynne å såvidt bevege klipperen rundt bena - fortsatt uten å klippe - og ikke såpass mye at hunden reagerer. Ta det gradvis i et tempo hunden er komfortabel med og gi ros og godbiter underveis (så lenge hunden oppfører seg, selvsagt). Etterhvert kan du klippe nær labbene, slik at hunden blir vant med lyden. Steg for steg kan du nærme deg klørne og gjøre hunden vant med det hele. Begynner den å reagere så gå et skritt tilbake i prosessen til den er vant igjen. Lykke til.
Gjest yojo Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Takk, får prøve på en ny runde i kveld. Slitsomt at det skal være sånn Men skal prøve å gjøre dette til noe kjempespennende og morsomt, med masse godbiter
¤Pernille¤ Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Gjett om det er slitsomt! Har en Collie (og har du sett Lassie vet du hvor mye pels de har) som hater å bli børstet... Heldigvis funker det å distrahere ham en stund, men det er vrient! Hehe, vi får bare ha tålmodighet med våre små venner Lykke til!
Gjest Marlo Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 Bikkja mi vil heller ikke klippe klør, og jeg gidder faktisk ikke å trene litt og litt for å få henne til å ville det selv. Det tar alt for lang tid, og klørne hennes ville vært uforsvarlig lange dersom jeg hadde gjort det slik. Hun er relativt lydig, så jeg ber henne om å legge seg, så setter jeg meg ned med ett bein på hver side av henne og holder henne godt fast så hun ikke stikker av. Tar en og en klo, roser masse når jeg er ferdig. Alternativt så står jeg over henne med ett bein på hver side av ryggen liksom. Passer på at hennes bakdel er inn mot et hjørne slik at hun ikke kan rygge unna og løfter opp en og en labb og klipper. Har gjort det sistnevnte med hunder som absolutt ikke vil klippes og som har prøvd å bite, men dette har fungert hver eneste gang (bortsett fra at jeg lager ei løkke som fungerer som munnkurv til de jeg føler meg mest usikker på)
¤Pernille¤ Skrevet 17. mars 2010 #7 Skrevet 17. mars 2010 Jeg er enig med deg, men var litt redd for å bli hetset dersom jeg sa det samme. Problemet med stell hos min hund kom ikke før han ble voksen, han var kjempelett å stelle når han var liten (han sov som en stein, og kunne stelles da ). Han kan lære nye ting kjapt, men slike ting som dette, som han er redd for, tar redd og slett for lang tid. Så istedet holder vi ham rundt nakken og får han til å følge med på noe annet, mens en av oss andre klipper/børster. Funker som bare det!
Gjest Glør Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Vi måtte bruke babyskritt og masse godbiter. Bikkja mi syntes det var helt forferdelig, hylte og prøvde å vri seg unna, og siden hun er sterk også ble det mye slit. Så jeg starta med å holde henne fast, og klippe en klo, så var det godbit og masse ros, og så en klo til. Ny godbit og masse ros, og så lot jeg henne være. Neste dag var det ny runde med masse ros og godbiter, og ett par klør til. Osv, til alle labbene var tatt. Sørga for å ikke vente for lenge med å klippe igjen, for å holde vedlike, og samme runde igjen. Jobbet oss etterhvert ned til at hun fikk en godbit pr labb, og at alle labbene ble tatt i samme runde. Så sånn har vi gjort det siden, og nå har vi kommet dit at hun begynner å logre forventningsfullt når jeg kommer med klosaksa, fordi hun vet det kommer godbiter. Hun er fortsatt litt molefunken mens jeg klipper, men finner seg i det fordi hun vet hun får godbit etterpå.
Antoinette Skrevet 17. mars 2010 #9 Skrevet 17. mars 2010 Min hund kan heller ikke fordra kloklipp og jeg må gjøre som Marlo. Men det Må gjøres akkurat som pelsstell, ørerens og evt. tannstell hos veterinær. Jeg har mine tvil om belønningsmetoder vil fungere når det gjelder kloklipp.
¤Pernille¤ Skrevet 17. mars 2010 #10 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har mine tvil om belønningsmetoder vil fungere når det gjelder kloklipp. Enig... Jeg bruker godbiter som distrahering, gjerne med en leke slik at han må tenke for å få dem. Da legger han ikke merke til at vi gjør noe
FireFairy Skrevet 17. mars 2010 #11 Skrevet 17. mars 2010 Heldigvis har vi bare en liten hund, men mannen min måtte holde mens jeg klippet. Hadde ikke sjangs å få klippet klørne ellers. I dag er han to år, og nå setter jeg meg på gulvet med bena utstrakt, legger bikkja på rygg i fanget mitt og klipper. Han ligger helt i ro til jeg er ferdig. Så det var virkelig verdt strevet. Hender jo seff at han prøve å komme seg opp igjen, men det holder som regel med et nei og at jeg legger han bestemt på plass. Det gjelder vel bare å være staere enn bikkja
Gjest yojo Skrevet 17. mars 2010 #12 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har også en liten hund, mannen min pleier å holde henne, men hun vrir seg, trekker labben tilbake osv. Jeg tør ikke klippe når hun er så urolig, for da kan det hende jeg klipper feil, og da regner jeg med at det blir ennå verre å gjøre det neste gang! Skikkelig styr! Åh!
Gjest Marlo Skrevet 17. mars 2010 #13 Skrevet 17. mars 2010 Dersom dere kan være to om å klippe klørne, så kan dere bruke en metode som vi ofte brukte på dyreklinikken jeg jobbet. Legg hunden over på siden. En står/sitter ved hundens rygg og holder en bein i hver hånd. Altså venstrehånden skal holde rundt det underste beinet ved hundens overkropp, høyrehånden skal holde det underste beinet ved hundens bakpart. Litt vanskelig å forklare, men dette gjør iallefall hunden så godt som ligger pal rett ut uten å klare å røre seg mye, for da holder man hundene nede ved å ha armene over kroppen, og ved å holde fast de to beina som ligger mot gulvet/bordet så klarer ikke hunden reise seg. (det er viktig at du holder i beina ved å gripe tak i dem på "innsiden" liksom) Og det er nesten verre å holde styr på en liten hund fremfor en stor hund
Gjest Gjest_Maya_* Skrevet 17. mars 2010 #14 Skrevet 17. mars 2010 Bikkja mi vil heller ikke klippe klør, og jeg gidder faktisk ikke å trene litt og litt for å få henne til å ville det selv. Det tar alt for lang tid, og klørne hennes ville vært uforsvarlig lange dersom jeg hadde gjort det slik. Hun er relativt lydig, så jeg ber henne om å legge seg, så setter jeg meg ned med ett bein på hver side av henne og holder henne godt fast så hun ikke stikker av. Tar en og en klo, roser masse når jeg er ferdig. Alternativt så står jeg over henne med ett bein på hver side av ryggen liksom. Passer på at hennes bakdel er inn mot et hjørne slik at hun ikke kan rygge unna og løfter opp en og en labb og klipper. Har gjort det sistnevnte med hunder som absolutt ikke vil klippes og som har prøvd å bite, men dette har fungert hver eneste gang (bortsett fra at jeg lager ei løkke som fungerer som munnkurv til de jeg føler meg mest usikker på) Dette er ikke å anbefale for alle. Jeg gjorde det samme med min tispe. Hun var anspent og motvillig hver gang vi klippet. Og den ene gangen jeg klippet for langt, var det over. Hunden utviklet angst, og gikk inn i anfall bare ved synet av klotanga. Nå har vi måtte bruke 1 år med besøk og dop hos dyrlege for å klippe underveis, mens vi har trent nesten daglig på å bli trygg på klotang igjen. Da er det bedre å bruke den lille tiden, før noe så alvorlig skjer, på å gjøre hunden trygg på det.
Gjest Marlo Skrevet 17. mars 2010 #15 Skrevet 17. mars 2010 1) Jeg tviler sterkt på at en hund kan utvikle angst. At den forbinder klotangen med noe vondt - ja, men ikke noe mer enn det. Min hund løper også å gjemmer seg når hun ser klotangen, men å sitte å lokke i flere timer med godbiter og leker gidder jeg ikke. Klørne skal klippes, så da er det bare å ta tak i bikkja og få gjort det. MEN - så regner jeg med at folk kjenner sine egne hunder og håper på at de ikke menneskeliggjør dem, slik at de vet hvor langt de kan gå med sin hund. Hadde ei tispe hvor kloen ble klippet for langt og bikkja ble helt vill i blikket og aggresiv hver gang hun så saksen. Jeg fortsatte med å bare "tvangs"klippe henne og etter noen måneder så gikk det mye bedre. Hun var ikke glad i kloklipp før hendelsen heller. Det som ofte skjer er at eiere slipper hunden når noe galt skjer og får kjempedårlig samvittighet m.m. og dette plukker hunden fort opp og gjør problemet mye verre enn nødvendig. Den lille tiden det tar å gjøre hunden trygg? Hvor mange hunder har du hatt? Det har ALDRI tatt litt tid bare å gjøre en hund komfortabel med kloklipping dersom den allerede ikke er det.
NettiM Skrevet 18. mars 2010 #16 Skrevet 18. mars 2010 1) Jeg tviler sterkt på at en hund kan utvikle angst. At den forbinder klotangen med noe vondt - ja, men ikke noe mer enn det. Min hund løper også å gjemmer seg når hun ser klotangen, men å sitte å lokke i flere timer med godbiter og leker gidder jeg ikke. Klørne skal klippes, så da er det bare å ta tak i bikkja og få gjort det. MEN - så regner jeg med at folk kjenner sine egne hunder og håper på at de ikke menneskeliggjør dem, slik at de vet hvor langt de kan gå med sin hund. Hadde ei tispe hvor kloen ble klippet for langt og bikkja ble helt vill i blikket og aggresiv hver gang hun så saksen. Jeg fortsatte med å bare "tvangs"klippe henne og etter noen måneder så gikk det mye bedre. Hun var ikke glad i kloklipp før hendelsen heller. Det som ofte skjer er at eiere slipper hunden når noe galt skjer og får kjempedårlig samvittighet m.m. og dette plukker hunden fort opp og gjør problemet mye verre enn nødvendig. Den lille tiden det tar å gjøre hunden trygg? Hvor mange hunder har du hatt? Det har ALDRI tatt litt tid bare å gjøre en hund komfortabel med kloklipping dersom den allerede ikke er det. Det tar liten tid i forhold til hva jeg har måttet jobbe meg gjennom i over 1 år. Jeg har ikke hatt flere en èn hund selv, men vokst opp med hunder, og har flere personer rundt meg med hunder. Alle som er rimelig trygge på kloklipp, etter det er "innlært" som valper. Og det med angst er ikke mine ord, men dyrlegens. Hunden gikk nærmest i svima ved synet av klotang, og gikk ellers inn i en slags transe hvor hun bare stirret tomt ut i luften i 10-20 minutt etter intensiv pusting og panikkanfall. Dyrlegen (som er utdannet adferdsspesialist) forklarte det med at hunden gikk inn i ett angstanfall, og nektet selv å klippe henne uten full doping. Det var ikke snakk om at hun var redd og gjemte seg, for det var slik det var før jeg klippet for langt. Da bare hentet jeg henne bestemt, og tvang henne til å gå med på klippen. Jeg fikk samme råd som du gir, og det gikk skikkelig galt for oss. Jeg angrer, og hadde ikke tatt det samme valg den dag i dag, da dette har gitt oss unødvendig mange dyrlegebesøk og omganger med dop, og påkjenninger enn hva som hadde vært nødvendig.
Killifish Skrevet 18. mars 2010 #17 Skrevet 18. mars 2010 Gjør det til noe SUPERPOSITIVT! Julekveld, bursdag og 17. mai på en gang! Og få gjerne noen til å holde henne i halsbåndet mens de koser og snakker, og kanskje gir henne godbiter. Det pleier å distrahere min stellhatende hund! signerer! Gjør det til noe POSITIVT. Først bare "leker" du neglesaksen. Ta på fotene til hunden med den, osv. Så slutter du mens leken er god. Gjør det samme igjen, og ta gjerne saksen på selve neglen, uten å klippe. Så kan du begynne å klippe litt klør Det er forskjell på hunder som er REDD saksen, og de som bare ikke vil. Derfor bør en også være forsiktig med å kjefte på hunden, i denne sammenhengen. Gjør du det feil, kan du risikere å måtte dope ned hunden for å klippe klør. Min hund tuller litt, og da bare sier jeg at han skal STÅ I RO. Og det gjør han som regel, etter litt "kjefting" fra min side.
Gjest yojo Skrevet 19. mars 2010 #18 Skrevet 19. mars 2010 Fikk til to klør i går, uten for mye styr Får begynne på den måten, og håpe at det blir bedre! Hun er bare 7 mnd, så kan jo hende..... Er ikke selve saksa hun er redd for tror jeg, hun lukter på den og slikker på den, men det er først når den nærmer seg klørne det blir galt. Hjelper ikke på å måtte holde henne fast heller... (men tror ikke jeg får det til uten å gjøre det )
Killifish Skrevet 20. mars 2010 #19 Skrevet 20. mars 2010 (endret) Kan jo være at hunden er kilen? Det er min. Derfor bruker jeg å holde hardt, slik at jeg ikke kiler han mellom "tåfisene". Jeg står over hunden min og klipper klør omtrent slik som jeg tar hestens Nå er han jo såpass stor at jeg kan gjøre det. Verre med en liten hund du må ha i fanget. Jo mere oppstyr man lager rundt det, til mere stressa blir også hunden. Endret 20. mars 2010 av Killifish
Gjest yojo Skrevet 20. mars 2010 #20 Skrevet 20. mars 2010 prøvde å klippe litt i dag også, uten hell Holdt henne, og så fort jeg tok frem saksen ble hun en "kålmark" og vred seg ut av armene mine Slitsomt. Får prøve å ta de litt senere, når jeg kan få hjelp til å holde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå