MissStiles Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Jeg ble spurt om jeg ville være toastmaster i bryllupet til et vennepar. Ble litt overrasket men synes det er artig å bli spurt. Sagt at jeg skal tenke på det. Også møte dem og snakke litt om hva de ser for seg at en gjør. Noen som kan fortelle om din opplevelse om toastmaster? Hvor mye må man snakke? Er det en fordel at man kjenner brudeparet og familien dems godt? Håper dere kan hjelpe meg med å finne ut om jeg sier ja eller nei.
Gjest Gjest_Lachesis_* Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har vært toastmaster 2 ganger. For min kusine og min onkel. Som toastmaster så fikk jeg ønske gjestene velkommen (dette gjøres ofte av brudeparet selv) samt holde tale for dem. Jeg fikk også i oppgave å gi all info som gjestene kunne trenge. Som f.eks fortelle dem hvor de måtte gå for å røyke, hvor toalettene var, jeg var den som dro i gang sangene (hvis dere har det,) introduserte de som skulle holde tale (noen ganger holder det med et nikk til den som skal holde tale). Dersom det er f.eks en tre retters middag så er det viktig å holde styr på når folk skal holde tale og når servitørene kommer med mat. Jeg hadde en som reiste seg for å holde tale (uanmeldt) akkurat idet servitørene serverte desserten som var is! Ikke akkurat det beste tidspunktet. Som toastmaster er det en ide og snakke med alle som en forventer skal holde tale (brudgommen, brudens far, forlovere osv) og i tillegg ta seg en runde blant gjestene før middagen og høre om noen vil si noen ord. Om de bare vil holde en kort skål er et ikke noe problem, men om de kommer med et A4 ark med en tale, så må de få beskjed om når det passer å reise seg opp. Ikke hyggelig om det plutselig reiser deg en tante fra Volda og begynner å skravle akkurat idet brudgommen skulle holde tale for sin nye kone. Samarbeid tett med forlovere og del litt på oppgaver, meningen er at brudeparet ikke skal behøve å "jobbe" denne dagen så jeg sørget for å ha en liste med nummere til taxier i området, samt holdt en liten liste på de gjestene som ikke drakk og skulle kjøre selv itilfelle noe skulle skje/noen trengte skyss. Først og fremst skal du holde stemningen oppe. Fortell en vits, dra igang en lek, pass på at ingen kjeder seg. Det var en ære å bli spurt om å være toastmaster og jeg koste meg masse, men det er en stor jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå