Gå til innhold

Sykemeldt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Er det vanlig å bare komme seg på jobb, spise smertestillende og bare holde ut?

Jeg har vært sykemeldt i 8 mnd, senebetennelse i armene. Vært igjennom fysioteraput behandling, trener og svømmer. Men betennelsen gir ikke slipp og månedene går. Fysioterapeut og lege råder meg til å være sykemeldt og ta den tiden det trenger. Til juni er det 12 mnd, og jeg vil i så tilfelle gå ned til 66,6% av min inntekt.

Jeg håper betennelsen/smerten mirakuløst bare er borte før juni, slik at jeg kommer meg tilbake på jobb. Holder meg positiv :-)

Men tilbake til spørsmålet, er det vanlig å bare tygge smertestillende og komme seg på jobb? Nå har jeg en jobb der jeg sitter på pc hele dagen, og pr. i dag, kan jeg sitte her å bruke pc i 4 min før jeg må ta pause fordi jeg belaster og smerten kommer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

En venninne slet med akkurat det samme. Hun ble sykemeldt gjentatte ganger for senebetennelse, og etter gjentatte sykemeldinger er armene hennes nå så godt som ødelagt.

Kan du ikke bytte jobb? Noe som gir mindre belastning og mer variasjon?

Skrevet

Vel, jeg arbeider på kontor og bruker pc mye er vel riktigere å si. Men det å skifte jobb, finne noe mer variert. Pr. nå kan jeg ikke utføre noen jobb. Dessuten liker jeg jobben jeg har veldig godt og målet mitt er å komme tilbake til den. Kanskje jeg er som strutsen med hodet i sanden som ikke vil innse realitetene :-)

Synes det er viktig å ha håpet, være postitv, men er redd for å havne slik som forrige innlegg, med å til slutt ødelegge seg helt p.g.av jobbinga.

Skrevet

Har du prøvd alternativ behandling? Jeg har selv hatt god virkning av akupunktur mot senebetennelser.

Gjest Gjest
Skrevet
Vel, jeg arbeider på kontor og bruker pc mye er vel riktigere å si. Men det å skifte jobb, finne noe mer variert. Pr. nå kan jeg ikke utføre noen jobb. Dessuten liker jeg jobben jeg har veldig godt og målet mitt er å komme tilbake til den. Kanskje jeg er som strutsen med hodet i sanden som ikke vil innse realitetene :-)

Synes det er viktig å ha håpet, være postitv, men er redd for å havne slik som forrige innlegg, med å til slutt ødelegge seg helt p.g.av jobbinga.

Har vært der du er nå. Trivdes veldig godt i selve jobben, kollegaer, miljø og alt rundt det. Hadde vært der i mange år og var "en del av gjengen". Samtidig som fremtidige muligheter var tilstede der.

Mitt råd er å tenke positivt og ikke presse deg -over grensen- på hva din helsetilstand makter.

Det kan bare ødelegge mer for det selv siden og kan ende i at du til slutt ikke har noe annet valg.

Tipset om å prøve alternativt slik som forrige innlegg kan jeg også anbefale. Nåler har virket bra på min betennelse og smerter.

Men ha en "åpen dør" og vær forberedt på at du kanskje må bytte yrke også som er mindre belastende. Slik at ikke "sjokket" om det virkelig skjer ikke blir så altfor stort.

Er greit å venne seg til den tanken også, selv om det ikke akkurat er så lystbetont.

Og håp samtidig på at det ikke skjer.

Konsentrer deg bare helt og holdent om det å bli bedre. Lytt til de som behandler deg og føl litt på om det kjennes riktig eller feilt ut for deg. (ikke alle behandlere er like flinke)

Er du i tvil og du føler det går feil vei, eller stagnerer er det kanskje lurt å prøve en annen behandler en periode. (enkelte behandlere "gir opp" om det ikke går som forventet raskt)

Håper du har en flink arbeidsplass som tilrettelegger og følger opp slik de bør. Slik at du får opprettholdt kontakten, kanskje gjort litt uten belastning og vært litt sosial.

Desverre er ikke alle arbeidsplasser som ikke er like flinke.

Husk at det finnes en ordning som "raskere tilbake" mens en er sykemeldt. Med tanke på undersøkelser -hvorfor- det tar så lang tid før du blir bra.

(det er en ordning som faller bort etter 52 ukers sykemelding.)

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

jeg ville nok brukt endel ressurser og tid på å finne alternative behandlinger som fungerer.

du har kanskje prøvd endel forskjellig, men jeg vet mange har god erfaring eksempelvis med naprapati.

jeg har ikke har senebetennelse, men har slitt mye med nakken i flere år. fysioterapi hjalp ingenting, mens naprapati hjalp stort.

nå trenger jeg svært sjeldent behandling.

google på nettet og les litt om ulike erfaringer. kan hende du finner en behandling som fungerer mye bedre enn dagens(som høres ut som smertestillende og ikke årsakesbekjempende).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...