Lykkelitenen Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 (endret) Gammel dagbok, ny start. Jeg begynte denne men glemte den fort, det skjedde rett og slett for mye! Men jeg er igjen motivert og vil ha en ny start. Målet er ned 19kg i løpet av året, noe som vil si ca 1,6 kg i mnd eller 0,4kg i uken. Det er tall jeg faktisk har sjangs til å klare uten å knekke min egen motivasjon. Det krever livsstilsomlegging, mer trening og bevegelse, mindre godis og mer planlegging av måltider. Siden jeg også skal reise til Roma i vår blir det ekstra stor fokus på matplanleggingen, både for vekten og økonomien sin del. Jeg har som mål å føre inn en ukesmeny og handleliste her inne hver søndag, handle om mandagen og holde meg unna butikk og kantine resten av uken. Jeg har ikke vært flink med planlegging tidligere, så det tar nok noen uker før jeg klarer å huske alt når jeg planlegger, men jeg må jo prøve! Jeg skal også begynne å ta vare på kviteringen så jeg kan sammenligne hva jeg faktisk har kjøpt med det jeg egentlig skulle kjøpe En annen del av planen er å føre matdagbok. Jeg vil skrive ned hva jeg spiser så jeg lettere kan luke ut det jeg gjør feil. Når det gjelder trening har det stoppet litt opp. Denne mnd kom det en del ekstra utgifter jeg glemte å ta høyde for i budsjettet, så nå har jeg 1600 kroner på konto og null treningskort. Nå venter jeg på en liten sum som forhåpentligvis kommer kjapt, da får jeg også forhåpentligvis kjøpt treningskortet. Hvis ikke får det vente til lønning 1. februar. Å trene ute er håpløst, med strøingen her i Bergen funker det ikke en gang å gå til og fra skolen. Tror noen rett og slett har glemt at også fortauene blir glatte! Men jeg prøver å fokuse på mat og trene litt her hjemme. Når det gjeldet motivasjon har jeg denne dama her: Zuzana, kjent fra bodyrock.tv og jeg prøver meg på noen av hennes økter regelmessig, selv om jeg foreløpig ikke kan skryte over at jeg klarer alle øvelsene Men det kommer det kommer! Så ja, velkommen til min dagbok og jeg håper andre i samme situasjon vil joine meg som ekstra motivasjon! Endret 16. januar 2011 av Lykkelitenen
Lykkelitenen Skrevet 16. januar 2011 Forfatter #2 Skrevet 16. januar 2011 Starter med en ukesmeny og handleliste for den kommende uken. jeg har nå er ganske fult kjøleskap, så jeg tror jeg utsetter handling til kjøleskapet har plass :gjeiper: Har egnetlig det meste av basisen jeg trenger denne uken, det handler bare om å faktisk bruke det og ikke falle for ferdigmatfristelsen! Siden jeg bare er en person med begrenset lagringsplass i kjøleskap og frys blir det en del gjenntagelser siden jeg ofte ender opp med så mye mat at jeg må spise det samme noen dager på rad. Men det plager ikke meg Mandag: Tortilla med ost, svinekjøttdeig og masse salat (dette har jeg allerde) Tirsdag: Grøt (har allerede) Onsdag: Pasta med kjøttsaus og parmesan (har alt jeg trenger, har en del vanlig pasta jeg må bruke opp pluss en pakke kjøttdeig av svin) Torsdag: Pasta med kjøttssaus og parmesan, rester fra dagen over Fredag: Resteform med pasta og salat (Pastarester, kjøttsaus som gratineres med litt lettere ost i ovnen) Lørdag: 2 Pitabrød med salat og biffstrimler Søndag: 2 Pitabrød med salat og biffstrimler Handleliste: Mager leverpostei Pitabrød isbergsalat biffstrimler Hvitløksdressing Melk Frukt (epler, mandariner, druer) Joghurt 2 flasker lettbrus til helgekosen Med ett lett overslag blir det under 250kr i handling denne uken, noe som er svært lite til å være meg. Men som skrevet, jeg har det meste jeg trenger i kjøleskapet allerede, så lunch, frokost og lignende er ikke tatt med da jeg har både rundstykker i frysen og to pakker knekkebrød i skapet. Når det gjelder frokost og lunch denne uken tenker jeg å smøre meg to rundstykker på morgenkvisten med enten lettere hvitost og agurk/paprika eller mager leverpostei og agurk. Da har jeg ett til frokost før undervisnig og ett til siste friminutt (undervisning fra 08.30-11.00 med to små pauser ). Jeg har også med en frukt i vesken. Før jobb (15.00 eller 16.00) blir det to knekkebrød med ost og agurk eller kremost og laks. Til middag følger jeg menyen over og som mellommåltid holder jeg meg til litt joghurt, smoothie, et knekkebrød, frukt eller litt salat.
Candel Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Hei : ) Må bare pirke litt,bytt til fullkorn produkter som ris,spagetti og pasta. Det er mye sunnere og metter mer. Hva slags grøt spiser du? Skal en ned i vekt så skal en helst ikke spise dressing,da kan en bruke bare litt olje istendenfor. 1
Gjest Caitlin Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Syns du har lagt opp til et rimelig greit kosthold jeg. Hadde jeg klart å holdt meg til noe sånt hadde jeg sikkert gått ned en god del i allefall, siden mitt nåværende kosthold er helt elendig.. Jeg skal ta tak i det altså... Snart Stå på
Lykkelitenen Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2011 Hei : ) Må bare pirke litt,bytt til fullkorn produkter som ris,spagetti og pasta. Det er mye sunnere og metter mer. Hva slags grøt spiser du? Skal en ned i vekt så skal en helst ikke spise dressing,da kan en bruke bare litt olje istendenfor. Jeg bruker stort sett kun fullkorn, men nå har jeg en del i skapet fra min siste uke før lønning og da ble det billigvariantene, så dette må brukes opp Men fullkorn er det vanlige valget. Grøten denne gangen blir vanlig risgrøt, igjen fordi dette har jeg allerede kjøpt på tilbud (studentøkonimi, noen ganger tar man det har råd til, ikke det man vil ha). Dressing syns jeg smaker ræv (inkludert oljedressing), med unntak av hvitløkdressing. Mengden er så liten at det på ingen måte spiller inn på vekten, så akkurat det lar jeg det stå til. Samme med smør, det brukes så lite og så skjeldent at jeg unner meg det de gangene jeg bruker det. For meg går det ikke så mye på hva jeg bruker, men mengden på det jeg bruker og spiser og det å bytte ut ferdigmat og lettvinte løsninger med mer mat fra grunn av og med mer fokus på grønt The beib: Jeg må egentlig bare fokusere på å bli flinkere til å lage mat selv og få bort all ferdigmaten fra livet mitt, det er det som er min store last. GRR! Og så sjokoladen da Kan foresten starte emd å skrive matinntaket i går: Ett grovt rundstykke med mager ost ble frokost, sammen med en kaffe og 2 glass sjokolmelk. (Jeg drikker ikke sjokomelk, det skjer kanskje en gang i skuddåret, men sist jeg var på butikken bare måtte jeg ha sjokomelk. rart hvordan man noen ganger får slike kravings som man vanligvis ikke har ) Siden vi ikke fikk pauser på sklen ble det ikke noe mat der, kun en kopp kaffe. Jeg jobbet etter skolen, så middagen ble tidlig, denne gangen ble det en porsjon lasange jeg hadde i frysen og litt salat, så da forskyver jeg rett og slett hele ukesplanen min og tar tortilla i dag, grøt i morgen osv osv.... Når jeg kom på jobb ble det en flake pepsi max og når jeg kom hjem spiste jeg to knekkebrød med mager ost og en kopp te uten sukker.
Lykkelitenen Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2011 PMS til den store gullmedaljen :S Jeg sov dårlig i natt med massive hetetokter, slo av alarmen i søvne og sov frem til nå (jeg skulle møtte på en erskusjon klokken 10.00 ), vondt i magen så jeg går litt sammenkrøket og ansiktet kan forveksles med kjøttdeig. Jummy Nevnte jeg den sinnsyke trengen til sjokolade? Må ha det, bare må ha det! Heldigvis har jeg ikke sjokolade i hus (den spiste jeg opp i går ) , så nå krysser jeg fingrene for at jeg klarer å holde meg unna butikken når jeg går forbi. Maten for i går ble: 1 rugsprø med mager ost og agurk, kaffe og ett glass sjokolademelk til frokost (nesten tom, hurra!) 2 rugsprø med mager ost og agurk og kaffe til lunch på skolen 1 eple og en kopp usøtet te når jeg kom hjem en tortilla med guakamole, ca 3 ss kjøttdeig av svin med tacokrydder, cc 2 ss revet ost, masse blandet salat og ca 3 ss med tacosaus til middag, servert med 0,5 liter sitronbrus psm-sjokolade til kvelds, en 100grams plate. Jepp, vi ser allerede nå hvor kiloene kommer fra. Gårsdagens glede var derimot treningsrelatert. Trente litt styrke her hjemme på gulvet, fulgte dette programmet med i en moderert versjon. Jeg kjører ikke på tid, men tar 12 av alle øvelsene og kjører gjennom programmet 2 ganger, da sier lårene mine stopp Jeg har ikke sterke nok knær og lår til å bøye helt ned i øvelsen One Leg Squat, så der må jeg støtte meg litt i en stol. Det viktigste er at jeg bare støtter meg og ikke bruker armene, lårene skal fortsatt gjøre jobben!. I dag har jeg massiv gangsperr i fremside lår, så om jeg prøver meg på dagens treningsøkt med henne vet jeg ikke enda, får se i kveld...
Lykkelitenen Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 19. januar 2011 Dagen i dag har vært hard! Føler emg rett og slett litt Som allerede skrevet i dag, pms til den store gullmedaljen, her snakker vi skikkelig auau i magen og en rygg som føles mørbanket. Yay... Men men, vi drikker masse vann, tar noen ibux og smiler så godt vi bare kan Jobbew må man jo uansett hvor crap man selv måtte føle seg. Ellers har jeg i dag spist: 1 tortilla med guakamole, 3 ss kjøttdeig av svin, en skive mager ost, masse salat, tomat, agurk og paprika og ca 1 ss tortillasaus. Siden jeg sto seint opp ble dette kombinert frokost og lunch. På vei til jobb måtte jeg innom post i butikk og falt for sjokoladefristelsen. Julesjokolade til halv pris er farlig! Så ble en melkesjokoladenisse på 85 gram og nesten hele er borte På jobb drakk jeg en kakao(jepp sjokoladesugen til de grader) og to mandariner. Har ikke spist etter at jeg kom fra jobb, men tenker jeg lager meg to grove rundstykker med kremost og røykelaks nå straks, for nå begynner jeg å bli sulten.
Lykkelitenen Skrevet 21. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2011 I går glemte jeg helt å skrive, så får se om jeg husker alt Forsov meg, så ble en kaffe, en mandarin og en ostebriks med smør, salat og to osteskiver (kantinemat, blææææ) til "frokost" (ca klokken 11) og to grove rundstykker med kremost og røykelaks før jobb (ca klokken 15). Kom hjem fra jobb klokken 21.30 til konfyrkø, så i ren sultdesperasjon løp jeg på butikken og kjøpte en pizza (ovnen var nemlig ledig), så spiste en halv dr. Oetker med salami til middag. Problemet er at jeg var så sulten at jeg også endte opp med en snickers og en pose med Haribo stjernemix som ble fortært mens pizzaen sto i ovnen Det irriterer meg så j....g at jeg alltid sprekker når jeg er sulten! Jeg kan ikke gå innom en butikk om jeg er sulten, da er det gjort... Da kommer jeg hjem med det ene og andre snopet i handleposen min og det forsvinner stort sett veldig fort også. GRRRR Målet mitt nå er å fokusere på snopet. Det MÅ ut av hverdagen min! Jeg ser jo nå som jeg fører en oversikt atjeg får i meg så utrolig mange tomme, idiotiske kalorier bare ved snop og sukker. Full fokus der!
Lykkelitenen Skrevet 21. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 21. januar 2011 hihi, ikke alle av oss som kan skyte ut magen og si de spiser for to (eller, jo jeg kan vell egentlgi det jeg også, det virker bare ikke på samme måten som når du gjør det )
Lykkelitenen Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 26. januar 2011 Ikke husket å skrive ned hva jeg har spist de siste dagene. Har vært fornuftig med tanke på mengde og måltider de siste dagene (mye salat, grovt brød, fokus på porsjoner, spise regelmessig m.m) men jeg har også vært litt uforsiktig med søtsuget mitt. Vi leser mye på kjøkkenet og en av naboene har hatt fremme en skål med tørket frukt med sjokoladetrekk, nøtter o.l og det blir litt småspising da Også bakt meg cookies med en venninne, men begrenset mengden i forhold til vanlig! (16 stk, før varte så mange i to dager, nå har jeg hatt den siden mandag og spist kanskje 4 selv, samt de venninnen og naboene har tatt. Ikke mange igjen når jeg så i kakeboksen i dag og det er jo alltid kjekt Også mindre lettbrus, den er nesten borte. Jeg har som mål å begrense meg til to flasker i uken (helgekos) i mot de vanlige 7 (+) og har faktisk klart det helt fint. Også fylt kjøleskapet med gulrot, kålrot og apelsiner som jeg tygger som mellommåltid og snaks. NAM! Også veid meg siden sist og lå nå på 2,5 kg mindre enn sist, og det til tross for at jeg veide meg på dagtid, etter mat og en del drikke! DET er jeg fornøyd med, det viser at ting går rett vei og motiverer meg videre Vekten er i dag 81,5 kg og den skal bare en vei videre og det er nedover Målet er å komme hjem fra Romatur i uke 13 og veie 77kg, da ligger ejg veldig godt ann med målsetningen min.
Lykkelitenen Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 28. januar 2011 Grei matdag i går, men slo meg litt løs på kvelden med tre glass hvitvin Plutselig ble lesingen litt kjekkere I kveld blir det middag med en venninne, også noe glass i dag antar jeg, men vi prøver å veie opp med en sunnere middag med mye salat, rent kjøtt og fiber (tenker fullkornspita med strimlet svinekjøtt/biffkjøtt, masse salat og en vinflaske på deling). Til dessert blir det enten noen hjemmelagde cookies jeg bakte for noen dager siden eller fruktsalat. Kjekt blir det i allefall!
Lykkelitenen Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #13 Skrevet 4. februar 2011 Merker at når jeg ikke skriver ned hva jeg spiser er det vanskeligere å kontrolere mattinntaket, så her må jeg rett og slett bli flinkere igjen. At naboen lager kaker til den store gullmedaljen hjelper jo heller ikke på Nå har hun bakt en stoooor gulrotkake med masse philadelphiaglasur og gitt klar beskjed om at den skal være spist opp innen søndags kveld. Jeg får nok unne meg et lite stykke, vi kan kalle de helgekos og ta det i steden for andre utskjeiinger! Ellers har jeg endelig testet sportsbhen min fra löplabbet og den er godkjent, selv om den er litt liten. Ting holder seg i det minste på plass! Har nå hatt en liten kondisjonsøkt med veksling mellom rask gange, jogg og ikke fult så rask gange (etter joggingen ). Deilig, men tungt! Har vekslet mellom å gå og jogge opp til skolen (tar meg vanligvis ca 23-24 min når jeg går til skolen, oppoverbakke med variabel helling nesten hele veien). Har så spurtet/gått/krøpet opp en bratt bakke på ca 70 meter, slept meg opp en trapp og gått de første 5 minuttene på tilbakeveien (der det er brattest helling). Videre har jeg jogget roooolig gjennom to sanger på mp3-spilleren (nedoverbakke, så må tenke knær), gått gjennom en sang og spurtet ca 50 meter før jeg gikk resgten. Brukte ca 38-40 minutter totalt (hadde ikke klokke med, så er ca-tider) Jeg kjewnner det litt i kneet. Ikke direkte vondt, bare litt...rart.. Blir spennende å se om det holder i morgen. Jeg krysser fingrene på at det skal holde seg og bli bedre, for dette var deilig, på en jævlig måte. Gjør det med andre ord gjerne igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå