Gå til innhold

hunden min prøvde og bite et barn i dag


Gjest ts

Anbefalte innlegg

jeg har hatt han alene i 2 år fra han var valp, og er en labrador.

han er en hund som alle synes er såååå fin og han er også veldig snill og lydig.

MEN han er usikker på barn, noe han har vært spesielt det siste året, og han er aggresiv mot andre hannhunder.

så det og gå turer med han er mer et stress enn en fryd desverre...

jeg går stort sett under turene og irritere meg over han, fordi han drar mye i båndet og noen ganger ikke vil høre etter når jeg sier han skal gjøre noe (som og gå fot for eks).

og i dag på tur hjem fra butikken, med en bærepose i hver sin hand og hunden også i sånn langbånd. så kom det en jente springende imot oss og jeg dro inn båndet så han skulle komme nærmere meg, så han gikk rett frammom meg. fikk ikke tid til og dra han helt inn mot meg før jenta kom.

og jeg vet han blir oppspillt og litt stressa når hvem som helst kommer springende, han er veldig leken av seg og blir lett oppgiret.

så jeg trodde det var den type oppspillthet, men jeg så fort at det ikke var det da han greide og dra meg på glatta og prøvde og nappe/bite etter jenta i det hun passerte oss med et knurr/bjeff i det han prøvde. jenta reagerte heldigvis ikke og sprang videre bare!

men jeg la han ned i bakken og omtrent ristet i han og ropte "NEIIII" samtidig som jeg brøyt sammen i gråt, og jeg satt der mens han lå i underkastelse en liten stund.

har grått en stund nå og er så fortvilet, hva skal jeg gjøre nå?

jeg har jo misslyktes totalt i og oppdra hunden, og vet jeg kunne vært mer aktiv med han når det gjelder trening. han får nok turgåing, men er blitt lite med aktivisering av lydighet og ellers de grunnleggende tingene de burde lære når man går tur for å få fokus på meg istede for alle andre, o.l. i vinter. noe jeg definitivt skal begynne med igjen I DAG og skal fortsette med!! godbiter og full fokus på meg heretter!

moren min syntes jeg burde få noen til og vurdere han.

han er ellers ikke aggresiv, og ikke eiesyk over verken meg eller mat og leker og er ellers verdens snilleste og godeste hund. han får masse skryt av folk/venner fordi han er så snill, fin og lydig.

jeg vil virkelig ikke ta livet av han eller kvitte meg med han, hva burde jeg gjøre nå??? noen gode råd eller bare trøsteord kanskje? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som om du foreløpig gjør så godt du kan :klemmer:

Heldigvis var du heldig denne gangen, skjønner at du ble redd. Det som er fint, er at det høres ut som om du har en slags plan. Hundetrening er utrolig krevende, og jeg er irritert på meg selv også for at jeg ikke får trent nok med min egen hund. Det er utrivelig å gå tur med en hund, når man bare blir dratt bortover glattisen.

Dersom hunden er redd/skeptisk til barn, kan det kanskje være en ide at han blir kjent med noen faste barn, som han kan bli trygge på?

Min hund kan være usikker på barn også, og ved en anledning har han knurret til en fremmed unge. Dette tok vi veldig alvorlig. Hos ham er det imidlertid veldig viktig at han får komme bort til dem, og ikke motsatt. Når han først har fått snust, er han kjempetålmodig og snill med unger. Jeg tror det kommer av at han rett og slett ikke omgås barn noe særlig, for han er kjempeglad i fremmede voksne.

- Men jeg er ingen hundetrener, og det kan hende jeg er helt på jordet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her MÅ du søke hjelp for å få bukt med problemet. Hva om du ikke klarer å avverge nytt "angrep"? Kontakt hundeklubb eller søk etter hundetrener. Problemene med hunden er for langt å svare i korte trekk om her. Anbefaler derfor at du får profesjonell hjelp så fort som mulig.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har ikke spesielt greie på hund, men tenker også som Troyamin at du MÅ få profesjonell hjelp her. Det alternativet du nevner med å avlive skjønner jeg ikke at du tenker på en gang FØR du har prøvd profesjonell hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner ikke at du en gang kan tenke på andre alternativer enn å avlive hunden.

Ja vel, du er sikkert glad i dyret, men get over it.

Hadde hunden prøvd å bite mitt barn så hadde jeg skutt den personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du en gang kan tenke på andre alternativer enn å avlive hunden.

Ja vel, du er sikkert glad i dyret, men get over it.

Hadde hunden prøvd å bite mitt barn så hadde jeg skutt den personlig.

Det finnes faktisk andre alternativer enn avliving man bør forsøke. Profesjonell hundetrening, for eksempel.

Selvtekt er forresten ikke lov.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke at du en gang kan tenke på andre alternativer enn å avlive hunden.

Ja vel, du er sikkert glad i dyret, men get over it.

Hadde hunden prøvd å bite mitt barn så hadde jeg skutt den personlig.

BC`n min bet ene guttungen et par ganger. Eller, det er vel slik det ville sett ut for en uten peiling på hund! Analyserer man riktig, så ser man at en hund gir en advarsel etc. Enkelte gjeterraser en mer til å "klype" enn andre. Etter trening så gjør ikke min BC slikt lenger. Alder, rase, oppdragelse osv spiller inn for å få en trygg hund.

TS, jeg forstår at du tenker tanken om avliving, men kontakt en hundetrener/adferdsterapaut først. Dette er noe som kan trenes bort. Men jeg tror i din situasjon at du må begynne med deg selv. Måten du reagerte på virker veldig usikkert. I tillegg sa du at hunden din gikk foran deg. Ergo kan hunden din føle at den må forsvare deg. Hos usikre hunder så slår slikt dårlig ut. Så jobb med din selvsikkerhet omkring hunden,så vil nok ting endre seg. Igjen, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_**

du burde stresse ned ,bikkja lukter stresset og usikkerheten din.

Du burde også finne en avis og smelle den i ditt eget bakhode hver gang bikkja ikke gjør som du vil : Les du har feilet i oppdragelsen,sosialiseringen av bikkja og tar dette ut på stakkars dyret ved å legge denne i bakken.Ikke smart trekk

Neste steg : start fra scratch og lær hunden regler,tren på båndgåing osv.

OG ikke minst gå kurs! Lær deg hundespråk-at du tvinger en hund til å ligge nede ved å sitte på den betyr IKKE at den har underkasta seg.

Beste alternativ er vel egentlig at du omplasserer denne hunden til personer som kan noe om hund.

Vet dette ikke er hva du sikkert leter etter av svar,men i alle fall så har du fått et ærlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

1. Kontakt adferdsterapeut/trener

2. Kast fleksibåndet - det gir deg ikke god nok kontroll

3. Ikke kombiner lufting og butikkturer - antar hunden da står igjen utenfor butikken, og da har du i alle fall ikke kontroll

4. Gi hunden mental stimuli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Avliv beistet. Da har du en bekymring mindre. Og du har gjort det eneste riktige en ansvarlig hundeeier kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nervøs hund gir mer sorg enn glede.

Du kan virkelig komme i problemer dersom den virkelig biter et barn en dag.

Noen ganger må fornuft få komme foran følelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, jeg satt ikke på han da han underkastet seg, da jeg sa nei til han så skjønte han at han hadde gjort noe gærent og underkastet seg selv først, før jeg holdt han nede så han ikke skulle reise seg med en gang, holdt han ikke sånn at det var vondt eller noe, hærregud jeg er da ikke en hundemishandler!

og ja...jeg er blitt veldig usikker når det kommer til og gå tur, noe som er blitt værre siden han også er blitt værre, går liksom og venter på at det kommer en hund rundt neste sving og føler jeg mister all kontroll!

noe jeg er klar over selv :/

jeg har kontakt med en hundeinstruktør av og til og har også fått hjelp av henne tidligere, men pga at jeg ikke har hatt råd så har jeg ikke tatt flere timer hos hun. men nå er økonomien blitt bedre, så jeg kommer til og kontakte henne og be om privattimer igjen med hun! så skal gå for det :)

og jeg går heller ikke og tenker på og avvlive han jeg sa det fordi jeg vet det er mange som tenker det med en gang, det må være absolutt siste utvei og jeg vet han har potensiale til og bli en trygg hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest*

Ikke hør på de som mener at du bare skal avlive hunden ihvertfall. Ut fra det du skriver har den mange flere positive sider enn negative, og med den innstillingen du har til å rette opp adferden kan denne historien ha en lykkelig slutt. Alt for mange dyr må bøte med livet pga små feilsteg, ikke tillat at hunden din blir en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke avliv! Søk hjelp:)

Også synes jeg du skal lese litt mer om hundetrening, blant annet er jeg helt imot måten du "trener" hunden din på - ved å legge ham i bakke for underkastelse osv., og jeg tror neppe det var et sjakktrekk å rope NEI slik du gjorde. Hunder lærer ved å assosiere - og den vil mest sannsynlig assosiere nei'et ditt med denne jenta, ikke situasjonen som han skapte - for så å generalisere dette over i andre situasjoner han møter barn/springende folk. Det vil bare bli verre på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du burde gjøre er å slutte med snellebåndet ditt. Disse snellene er ikke bra nok, når du ikke har kontroll. Bruk vanlig kort bånd, og ta heller på han snella, når dere er alene i skogen, på et jorde. Du må få igjen kontrollen, og det vil hjelpe mye å gå på et dresurkurs. Instruktøren kan hjelpe deg og komme med tips, og gi deg ekstratimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skjønner ikke at du en gang kan tenke på andre alternativer enn å avlive hunden.

Ja vel, du er sikkert glad i dyret, men get over it.

Hadde hunden prøvd å bite mitt barn så hadde jeg skutt den personlig.

Samme her! Hadde tatt livet av udyret straks. Noen annet er uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest bolivar
jeg har hatt han alene i 2 år fra han var valp, og er en labrador.

han er en hund som alle synes er såååå fin og han er også veldig snill og lydig.

MEN han er usikker på barn, noe han har vært spesielt det siste året, og han er aggresiv mot andre hannhunder.

så det og gå turer med han er mer et stress enn en fryd desverre...

jeg går stort sett under turene og irritere meg over han, fordi han drar mye i båndet og noen ganger ikke vil høre etter når jeg sier han skal gjøre noe (som og gå fot for eks).

og i dag på tur hjem fra butikken, med en bærepose i hver sin hand og hunden også i sånn langbånd. så kom det en jente springende imot oss og jeg dro inn båndet så han skulle komme nærmere meg, så han gikk rett frammom meg. fikk ikke tid til og dra han helt inn mot meg før jenta kom.

og jeg vet han blir oppspillt og litt stressa når hvem som helst kommer springende, han er veldig leken av seg og blir lett oppgiret.

så jeg trodde det var den type oppspillthet, men jeg så fort at det ikke var det da han greide og dra meg på glatta og prøvde og nappe/bite etter jenta i det hun passerte oss med et knurr/bjeff i det han prøvde. jenta reagerte heldigvis ikke og sprang videre bare!

men jeg la han ned i bakken og omtrent ristet i han og ropte "NEIIII" samtidig som jeg brøyt sammen i gråt, og jeg satt der mens han lå i underkastelse en liten stund.

har grått en stund nå og er så fortvilet, hva skal jeg gjøre nå?

jeg har jo misslyktes totalt i og oppdra hunden, og vet jeg kunne vært mer aktiv med han når det gjelder trening. han får nok turgåing, men er blitt lite med aktivisering av lydighet og ellers de grunnleggende tingene de burde lære når man går tur for å få fokus på meg istede for alle andre, o.l. i vinter. noe jeg definitivt skal begynne med igjen I DAG og skal fortsette med!! godbiter og full fokus på meg heretter!

moren min syntes jeg burde få noen til og vurdere han.

han er ellers ikke aggresiv, og ikke eiesyk over verken meg eller mat og leker og er ellers verdens snilleste og godeste hund. han får masse skryt av folk/venner fordi han er så snill, fin og lydig.

jeg vil virkelig ikke ta livet av han eller kvitte meg med han, hva burde jeg gjøre nå??? noen gode råd eller bare trøsteord kanskje? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se på denne episoden som en oppvekker, om at nå er det noe som må gjøres. Vi har selv hatt en aggressiv hund, men det endte med at vi til slutt måtte avlive henne, fordi det rett og slett var noe galt i hodet hennes og hun var en trussel for gamle og barn, og trening hjalp ikke for henne. Trening bør man forsøke først, MEN husk at du er nødt til å trene hver eneste dag!

Har dere ikke en lokal hundeklubb? Her hvor jeg bor er det kurs man kan melde seg på, men i tillegg er det gratis kvelder for grunntrening og sosialisering av hund. Hvis du møter opp på sånne kvelder er det ofte kvalifiserte folk du kan spørre om råd og som kan hjelpe det, i tillegg er det andre hunder her og kanskje også barn. Som oftest er dette barn som er vant til hund og vet hvordan de skal omgås hunder. Det er viktig at hunden din får omgås med andre hunder/barn slik at de finner ut at andre hunder/barn faktisk kan være ok. Det at du har vært hos hundeinstruktør er kjempebra, men du må ikke glemme at denne hunden trenger trening hver eneste dag, ikke bare når hundeinstruktøren er der. Og både fysisk trening og hjernetrim. Terping terping!

Kutt ut flexibåndet! Regel nummer en, som andre også sier her. Det gjør at du ikke har kontroll. Kjøp deg et ikke så altfor langt skinnbånd. Når du går tur, lær hunden at han skal gå BAK deg. For det første lærer du da hunden at det er du som er sjefen her og i tillegg har du mer kontroll på hunden.

Jeg mener at avliving bør være siste utvei. Jeg skjønner mange reagerer på at man ikke avliver hunden etter en sånn episode, men det er faktisk ikke for sent. Men selvfølgelig er det viktig at man gjør noe med dette, med en gang (som det ser ut som at ts er interessert i). Jeg mener også at dersom hunden har kommet så langt at den faktisk har bitt et barn, da tror jeg nok at avliving er det beste. Både i respekt for barnet/familien (du kan jo også bli anmeldt hvis du ikke gjør det) og for hunden sin del. Er det en veldig aggressiv hund, har den det ikke godt med seg selv heller. Men heldigvis for deg (ts) så gikk det ikke så langt at hunden bet jenta. Så her er det fortsatt håp, hvis du (som jeg har nevnt) gjør noe med det NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se på denne episoden som en oppvekker, om at nå er det noe som må gjøres. Vi har selv hatt en aggressiv hund, men det endte med at vi til slutt måtte avlive henne, fordi det rett og slett var noe galt i hodet hennes og hun var en trussel for gamle og barn, og trening hjalp ikke for henne. Trening bør man forsøke først, MEN husk at du er nødt til å trene hver eneste dag!

Har dere ikke en lokal hundeklubb? Her hvor jeg bor er det kurs man kan melde seg på, men i tillegg er det gratis kvelder for grunntrening og sosialisering av hund. Hvis du møter opp på sånne kvelder er det ofte kvalifiserte folk du kan spørre om råd og som kan hjelpe det, i tillegg er det andre hunder her og kanskje også barn. Som oftest er dette barn som er vant til hund og vet hvordan de skal omgås hunder. Det er viktig at hunden din får omgås med andre hunder/barn slik at de finner ut at andre hunder/barn faktisk kan være ok. Det at du har vært hos hundeinstruktør er kjempebra, men du må ikke glemme at denne hunden trenger trening hver eneste dag, ikke bare når hundeinstruktøren er der. Og både fysisk trening og hjernetrim. Terping terping!

Kutt ut flexibåndet! Regel nummer en, som andre også sier her. Det gjør at du ikke har kontroll. Kjøp deg et ikke så altfor langt skinnbånd. Når du går tur, lær hunden at han skal gå BAK deg. For det første lærer du da hunden at det er du som er sjefen her og i tillegg har du mer kontroll på hunden.

Jeg mener at avliving bør være siste utvei. Jeg skjønner mange reagerer på at man ikke avliver hunden etter en sånn episode, men det er faktisk ikke for sent. Men selvfølgelig er det viktig at man gjør noe med dette, med en gang (som det ser ut som at ts er interessert i). Jeg mener også at dersom hunden har kommet så langt at den faktisk har bitt et barn, da tror jeg nok at avliving er det beste. Både i respekt for barnet/familien (du kan jo også bli anmeldt hvis du ikke gjør det) og for hunden sin del. Er det en veldig aggressiv hund, har den det ikke godt med seg selv heller. Men heldigvis for deg (ts) så gikk det ikke så langt at hunden bet jenta. Så her er det fortsatt håp, hvis du (som jeg har nevnt) gjør noe med det NÅ.

takk for oppløftende svar :)

kjenner jeg blir mer og mer motivert!

jeg er veldig innstilt på og trene med han hver dag nå og stimulere han mere. har holdt på en del før med det, men i vinter nå så datt motivasjonen da det ble kaldt og all den snøen kom.

jeg har glemt og skrive at han faktisk er vant med barn, han er tålmodig og snill med de. men bare de han kjenner fra før av.

jeg bodde sammen med en venninne og hennes sønn en periode og de to var som knoll og tott :5: men jeg tror nok kanskje det kunne bli litt mye for hunden min noen ganger, for han herjet en del med han. mere enn det ungen fikk lov til men ikke alltid like lett og holde styr på små barn som sikkert mange vet :)

og jeg har flere venninner med barn hvor han er vant med og være sammen med, han blir egentli bare leken og oppspilt når han er sammen med de så enten leker han med de eller så må han legge seg ned og være rolig noe som ikke alltid er like lett desverre, og mens vi voksne passer på selvsagt.

en annen ting jeg kom på er dette med flexibåndet, jeg har prøvd flere ganger og slutte med det og bruke kortbåndet. men det er jo et slit det og...han drar jo så innmari og jeg gir opp når jeg ikke ser resultater innen en viss tid desverre!

og du nevnte noe jeg har prøvd på og tenkt masse på, det at han skal gå bak meg for og forstå at jeg er sjefen.

hvordan i alle dager lærer man de det? har du noen råd?

og ja...har tenkt mye på denne episoden nå og jeg må bare ta det som en stor oppvekker og rette mye mer oppmerksomhet mot han nå.

har allerede begynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest*
Samme her! Hadde tatt livet av udyret straks. Noen annet er uansvarlig.

Ved sånne uttalelser er det jo lett å se hvem som er udyret, og jeg sikter ikke til hunden... Man avliver ikke et dyr uten å prøve å rehabilitere det først. Forkastelig bruk og kast-mentalitet ute og går inne på dette forumet enkelte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...