Gå til innhold

Påskeegg til type II- diabetiker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt til å gi påskeegg til mormoren min i år :) Hun mistet morfar i fjor, så tenkte det ville være hyggelig med litt ekstra omsorg.

"Problemet" er at hun har type II diabetes, og derfor ikke kan spise noe særlig søtt. Tenkte derfor å fylle i litt sukkerfri sjokolade og slikt, men det er ganske dyrt, så jeg har ikke råd til å fylle opp med bare sånt. (Er ikke så greit med studentøkonomi :fnise: )

Hvordan er det med nøtter, f.eks, er det greit for diabetikere å spise..?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvor stort egg du tenker å kjøpe, men min mormor blir alltid veldig gla for kaffe. Kombinasjonen sjokolade og kaffe er jo veldig bra:)

Gjest Gjest
Skrevet

Nøtter skal være helt greit.

Te kanskje?

Skrevet

I følge en bekjent med diabetes påvirker sukkerfri sjokolade blodsukkeret like mye som vanlig sjokolade gjør. Iallfall den hun ble anbefalt på helsekosten da hun spurte etter noe som en diabetiker kunne spise.

Skrevet

I følge en bekjent med diabetes påvirker sukkerfri sjokolade blodsukkeret like mye som vanlig sjokolade gjør. Iallfall den hun ble anbefalt på helsekosten da hun spurte etter noe som en diabetiker kunne spise.

Det er alt etter hva den sjokoladen er søtet med. Jeg selger sjokolade søtet med maltitol, og det påvirker ikke blodsukkeret. Innholdet av karbohydrater ser høyt ut, men maltitol er et såkalt sukkeralkohol som ikke blir tatt opp i kroppen.

Skrevet

Det er alt etter hva den sjokoladen er søtet med. Jeg selger sjokolade søtet med maltitol, og det påvirker ikke blodsukkeret. Innholdet av karbohydrater ser høyt ut, men maltitol er et såkalt sukkeralkohol som ikke blir tatt opp i kroppen.

Jeg tok et raskt søk på Google og fant både materiell som støtter den påstanden og som ikke gjør det. Det virker som om det kan være en sannhet for noen, men ikke for alle?

Maltitol kan være fremstilt av hvete, så inntil det blir merket på innholdsfortegnelsen hva slags maltitol det er snakk om, har jeg ikke tenkt å teste hvordan det virker for meg :)

Skrevet

Jeg er diabetiker og min egen erfaring er at sjokoldade, med eller uten sukker, påvirker blodsukkeret :) Men man kan kose seg med en liten bit avogtil uansett :)

Kaffe hørtes jo smart ut :Nikke: Kryssordblad kan jo være en idè om hun liker slikt?

Ellers er det jo mange typer sukkerfrie "sukkertøy" alà Läckerol o.l :Nikke: De spiser man i så små mengder uansett at de gir ikke utslag på blodsukkeret.

Nøtter er fint så lenge man ikke er plaget med høyt kolesterol o.l :Nikke: Saltet på peanøtter o.l er heller ikke så greit for type to diabetikere for at det binder vann i kroppen.

Skrevet (endret)

Spesiell kaffe eller te.

Pocketbok med påskekrim (du kan finne ganske rimelige på salg).

Pastiller.

Et fint kort du/dere har skrevet.

Et bilde av alle, evt. barn eller dere to.

Kino/teaterbilletter, eller noe annet dere kan gjøre sammen.

Endret av einna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...