Gjest mari kontrari Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Tirsdag og torsdag er fiskedag, men hva lager man når man har fått mer fisk på kroken enn man har tilberedt selv i løpet av livet? En tråd for gode fiskeoppskrifter, både enkle og rimelige til hverdagsbruk og deilige søndagsmiddager fra havet.
FrøydisII Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Denne fant jeg her på KG en gang:) synes ihvertfall den er god, men sitronen er viktig viktig viktig! : Ingredienser: 400 g laksefilet eller ørretfilet 4 ss smør 2 båt hvitløk 1 ss hvetemel 2 dl melk 2 ss sitronsaft 1 stk. sitron 3 dl crème fraîche eller crème fraîche naturell 10 % 6 stk. vårløk 4 ss bladpersille, finhakket 400 g pastaskjell Fremgangsmåte: 1. Skjær ørret-/laksefileten i terninger. Varm litt av smøret i en gryte og brun fiskefilet i to omganger ved middels varme. Sett fisken til side. 2. Finhakk hvitløken og snitt vårløken. La det surre på svak varme i ca. 2 minutter. Tilsett hvetemel under omrøring. 3. Spe med melk under stadig omrøring. Kok opp og tilsett sitronsaft, revet skall av en halv sitron og kremfløte. La sausen småkoke i 5 minutter. Smak til med salt og pepper. Tilsett fisken og persille og la det småkoke i ca. 2 minutter under forsiktig omrøring. 4. Mens pastasausen lages kokes pastaen ”al dente” i en stor kjele fosskokende saltet vann. Vannet helles av, og blandes med pastasausen. Server med en grønn salat.
tineline Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Jeg baker alle slags fiskefileter og -koteletter åpent i ovnen. Det er bare å ha litt olje i et ildfast fat, legge i fisken med ønsket krydder, og steke på 225 grader til den er klar. Er den frossen, tar det ca 40-45 min, er den fersk/tint ca 20-25 min. Ved åpen baking får fisken stekeskorpe, men du får ikke den voldsomme fiskelukta i hus! Godt tilbehør som man kan lage i samme slengen, er ovnsbakte grønnsaker (til frossen fisk tar rotgrønnsaker like lang tid, til fersk kan man bruke f.eks. paprika, fennikel, squash, aubergin, purre osv).
Gjest petre Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Denne fant jeg her på KG en gang:) synes ihvertfall den er god, men sitronen er viktig viktig viktig! : Ingredienser: 400 g laksefilet eller ørretfilet 4 ss smør 2 båt hvitløk 1 ss hvetemel 2 dl melk 2 ss sitronsaft 1 stk. sitron 3 dl crème fraîche eller crème fraîche naturell 10 % 6 stk. vårløk 4 ss bladpersille, finhakket 400 g pastaskjell Fremgangsmåte: 1. Skjær ørret-/laksefileten i terninger. Varm litt av smøret i en gryte og brun fiskefilet i to omganger ved middels varme. Sett fisken til side. 2. Finhakk hvitløken og snitt vårløken. La det surre på svak varme i ca. 2 minutter. Tilsett hvetemel under omrøring. 3. Spe med melk under stadig omrøring. Kok opp og tilsett sitronsaft, revet skall av en halv sitron og kremfløte. La sausen småkoke i 5 minutter. Smak til med salt og pepper. Tilsett fisken og persille og la det småkoke i ca. 2 minutter under forsiktig omrøring. 4. Mens pastasausen lages kokes pastaen ”al dente” i en stor kjele fosskokende saltet vann. Vannet helles av, og blandes med pastasausen. Server med en grønn salat. Høres veldig godt ut, men et par spørsmål: 2 ss sitronsaft er fra den hele sitronen, eller i tillegg? Med kremfløten mener du creme fraichen nevnt i selve oppskriften? Ikke for å pirke, men å få laget den riktig
FrøydisII Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Ja det er creme fraichen jeg mener, og sitronen er fra den hele;) jeg liker selv å ha litt ekstra sitron, siden retten lett kan bli litt kvalmende uten den, men kjempe god med:) Hvis du bruker grov pasta i tillegg blir det litt sunnere og det metter enda mer også
Gjest mari kontrari Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Oppskriften ser kjempegod ut, skal prøve det en søndag med god tid. forløpig har jeg endt opp med den ene "idiotsikre" retten jeg vet går raskt og lett - pasta med røkelaks. Bruker som regel tangliatelle, og rører strimler av røkelaks inn sammen med creme fraiche, litt god olje, litt sitron, hvitløk, salt og pepper når pastaen er ferdig og rykende varm. i dag er det forøvrig tilbud på fersk torskefilet på en butikk i nærheten, så skal prøve meg på det og kommer tilbake med oppskrift om det blir vellykket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå