Gå til innhold

Sirkus Merano - dyremisshandling?


Gjest Gjest18

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest18

Jeg har fått rabattbiletter på sirkus Merano, 50% rabatt. Jeg har aldri vert på sirkus før, så dette hadde vært morsomt å sett :)

Mange hevder jo at sirkus er dyremisshandling. Er det noen som vet noe om dette? Noen som vet om Merano driver med dyremisshandling? Jeg vil jo ikke støtte dyremisshandling, men er litt vanskelig å vite hva som er "trygt" og ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Huffsa

Jeg ville overhode ikke dratt..

Det ble i 2006 dokumentert på film bruk av elefantkrok og pisk mot en elefant på sirkus Merano.

http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Arti...licShow;ID=2225

Jeg går ikke på sirkus med dyr i det hele tatt.

Hva for et liv er det å sitte i et bur 23 timer i døgnet (utenom trening) for å så bli pisket litt rundt for å så bli hivd inn i buret igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaja_*
Hva for et liv er det å sitte i et bur 23 timer i døgnet (utenom trening) for å så bli pisket litt rundt for å så bli hivd inn i buret igjen?

kall meg gjerne naiv, men tror virkelig ikke det er så ille på norske cirkus.

Hadde dette vært tilfellet hadde vi sett syke agressive dyr, uten sosial tilpassningsevne i det hele tatt.

Dyretrenerne lever faktisk av dyrene sine, de har de ikke for å torturere de.

Dra på Cirkus å kos deg, gå bak i pausen å snakk med de som jobber der, la de komme med sitt syn på saken og ikke bare tro på hat prpoaganda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her slår de elefanten gjenntatte ganger

Slår de den i ondsinnet, eller er dette trening på lik linje med trening av hester ol...

vil du da si at alle som har hest på stall som står inne deler av døgnet og blir pisket under trening/ridning er dyremishandlere?

Noen små klipp lagt ut på nette sier ingenting om hvordan disse dyrene har det, men herregud skrem folk fra å dra dit- så skal vi se hvor godt disse dyrene får det etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa
Slår de den i ondsinnet, eller er dette trening på lik linje med trening av hester ol...

vil du da si at alle som har hest på stall som står inne deler av døgnet og blir pisket under trening/ridning er dyremishandlere?

Noen små klipp lagt ut på nette sier ingenting om hvordan disse dyrene har det, men herregud skrem folk fra å dra dit- så skal vi se hvor godt disse dyrene får det etter hvert...

Nå var dette klippet det eneste jeg fant, har sett lang værre klipp fra Merano hvor de har direkte misshandlet dyrene.

Man trener ikke hester via sånn pisking. Man bruker lyden av longerings-pisk f.eks, og noen bruker pisk under ridning. Og da bruker man heller ikke makt, da er det en liten smekk på rumpa. Det kan ikke sammenlignes.

Har lest om Merano saken for to år siden, og det var MYE grums og skittenheter som ble dratt fram. Om måten de behandlet dyrene på, som var uakseptabel. Men (utrolig nok) var det umulig å finne nå.

Endret av Huffsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre barn der eldste er tenåring, og må si at vi har aldri vært på sirkus. Ikke er de interessert heller etter jeg har forklart hvorfor vi ikke bruker penger på sånt.

Det er så mange som tror Norge er så bra fordi det er jo Norge. Veldig naivt å tro. Det foregår så mye dritt både på pelsfarmer, på slakteriene (mislandling uten like) og på sirkus.

Uansett, pisk eller ikke så støtter ikke vi de unaturlige tingene som de stakkars dyrene må utføre, fangeskapen etc.

Som Huffsa sier så pisker man ikke hester direkte. Har selv ridd mye i min ungdom og da var ikke pisk noe vi pisket med men lett var borti siden på hesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tina_*

Sirkus med dyr ER dyremishandling! Dette er dyr som skal leve i naturen men istdenfor må de sitte i trange bur og gjøre ting som de sikkert ikke har lyst til å gjøre. Jeg har sett klipp hvor de pisker dyrene gjenntatte ganger. Dette er ikke forsvarlig. Jeg får vondt av de. Stakkars dyr som må leve på denne måten. Det skjer masse grusomme ting som folk ikke er klar over. Som f.eks åssen dyrene blir behandla i sirkusene og på pels farmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg boikotter sirkus med dyr.

Man trenger ikke nødvendigsvis å slå dyrene for at det skal være dyremishandling.

Det er dyremishandling å reise rundt med dyr på denne måten, oppbevare dem i små bur og innhengninger der de har show, "tvinge" dyr til å utføre triks som overhodet ikke ligger til deres naturlige oppførsel osv. osv..

Fy og skam :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med elefanter er det nå kommet en lovendring slik at det ikke lenger er lov med elefanter i norske sirkus.

Og jeg tror faktisk ikke at alle dyr har det vondt på sirkus. Om dere ser nærmere på Sikrus Zorba foreksempel, drevet av familien Gujord, vil dere de dyr som har det veldig bra, og som trives med livet sitt. Det at dyr blir tvunget til å gjøre ting som ikke er naturlig for dem er så overdrevet at det hører ikke hjemme så veldig mange steder. jeg har selv hatt hunder s om aldri var lykkeligere enn når de fikk gjøre kunster for tilskuere. Og hester som bevisst krommet nakken og fikk ekstra svung i steget når de gikk i 17 maitoget foreksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrene blir også lånt ut/leidd ut til andre sirkus når sirkuset som eier de ikke turnerer. Dyrene er dømt til et liv i trange bur på landeveien 365 dager i året.

Alle med et visst snev av kontakt med virkeligheten burde holde seg unna sirkus.

Kanskje er VI generasjonen som skal lære våre barn at dyr på sirkus ikke er naturlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...