Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #1 Skrevet 29. april 2002 Hei! Jeg og min samboer har, brukt "hoppe av svingen" metoden i snart 2 år.... og lurer på følgende: Min samboer sier at han har såpass, "kontroll" at han rekker å ta`n ut, før han kommer... Og NÅ begynner jeg å tro han...siden vi ikke har blitt gravide liksom... Noen som har erfart det samme? Må også legge til at vi sjelden har noe mer sex enn ca 3 ganger i mnd... Det kan jo hende det er der det ligger?.... Er også blitt litt redd, for at vi ikke kan bli gravide... Hilsen Sandra
Hedda-78 Skrevet 29. april 2002 #2 Skrevet 29. april 2002 Hoppe av i svingen er IKKJE trygt, det er heilt sikkert. Du KAN bli gravid. Det KAN skje at han ikkje rekk det i tide, og det KAN skje at "smøredråpen" inneheld sæd. At du ikkje har blitt gravid enda, kan skyldast mange ting, men aller mest rein flaks. Du skriv ikkje kor gammal du er, men når ein er ung er det ikkje alltid ein har EL i kvar menstruasjonsperiode, men dette stabiliserer seg med alderen. Difor kan hoppe av-metoden fungere i mange år, heilt til den ein dag ikkje fungerar lenger.... Det kan vere at TIL NO har han hatt såpass kontroll at han ikkje har komt inni deg, men kven veit kva dag det tar slutt? Det kan vere at det ikkje har vore sæd i dråpen, eller at den lille mengda med sæd ikkje har vore "svømmedyktig". Men det er også berre eit spørsmål om tid.... Det er ingen grunn til å tru at du ikkje kan bli gravid, berre fordi du ikkje har blitt det enda, når du faktisk prøver å unngå å bli det! Etter eit eller to år med intens prøving på å bli gravid utan resultat, kan du begynne å bekymre deg. Dersom du ØNSKER å bli gravid, sei det jo seg sjølv at å hoppe av i svingen ikkje er lurt.... Eg synes at du bør vurdere å skaffe deg anna prevansjon dersom du ikkje ønsker å bli gravid. Fortsett du på denne måten er det berre eit tidsspørsmål før du blir det.... 12
Polyanna Skrevet 29. april 2002 #3 Skrevet 29. april 2002 Spør inne på Snartmamma du..... Der finner du mange "hoppe-av-i-svingen"mammaer.... Det sier vel sitt. Det har ingenting med kontroll å gjøre - det kan være sæd i dråpen. 12
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. april 2002 #4 Skrevet 29. april 2002 Oi, denne tråden bringer tilbake minner som en debatt vi hadde her for snart ett år siden om "hopp av i svingen" metoden. Den tråden var en av de første jeg deltok i og du verden for en temperatur vi fikk opp der gitt. Men til spørsmålet ja. Det er av en merkelig grunn svært vanlig at gutter klarer og innbille den de ligger med om at de har "full kontroll". Men jeg kan si deg med en gang at det er blank løgn. Det at du faktisk tror på det kjæresten din sier, og at du bruker ordet "liksom" på sluttet av en setning vitner om at du fortsatt er svært ung. Desto mer viktig er at du/dere begynner med prevansjon. Når skal jenter begynne og slutte å tro på alt det kjærestene deres forteller dem? For dere som ser på "Judging Amy" tirsdager på TV2. Sist uke hjalp Maxine en 15 år gammel jente som hadde blitt gravid med å ordne abort. Hun var en oppvakt jente, toppkarakterer og smart som bare det. Men hun ble gravid fordi kjæresten hennes var svømmer og han innbilte henne at fordi han svømte i klorvann kunne hun ikke bli gravid. Dette var altså en tv serie men likevel ett godt eksempel på hvor mange latterlige teorier som gutter dikter opp for å lure seg unna kondomet. Og enda mer latterlig er de jentene som tror på dem. Skjerp deg!!!! Milla12
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #5 Skrevet 29. april 2002 Bare å stå på det! Det var sånn jeg kom til verden, og jeg takker mamma for det hveeeer dag! -Mira
Polyanna Skrevet 29. april 2002 #6 Skrevet 29. april 2002 Milla: Husker du den artikkelen fra England om hva ungdom trodde funket som prevensjon? Å hoppe opp og ned på gulvet, ikke blunke osv. var noen av tingene. Og mange tror at de ikke kan bli gravide hvis de er jomfru?!?! Nå har jo ikke England så mye seksualundervisning akkurat, men noen av spørsmålene vi får her inne viser at det er en del biologilærere som absulutt ikke gjør jobben sin! Det får være dem vi skal være sinte på, ikke de som tross alt ikke vet bedre. Min erfaring med ungdom tilsier ihvertfall at de sitter med ørene på stilk og lytter når dette temaet er på bane. Og de husker det de får høre. Jeg sjekket en uke etter at jeg hadde gått gjennom prevensjon og sånn: "Og hva gjør vi hvis kondomet sprekker?" Alle i kor: "Angrepille!! Innen 72 timer, men så snart som mulig!!" Ikke alt som sitter like bra som det der, nei... Sorry digresjonen... _________________ __________ Polyanna 1212[ Dette Innlegg er endret av: Polyanna den 2002-04-29 13:38 ]
EmmaK Skrevet 29. april 2002 #7 Skrevet 29. april 2002 Kjære anonym som startet dette temaet! Hvis dere har brukt denne metoden i 2 år, vil det jo si at dere er i et fast forhold, og har et aktiv sex liv. Isteden for å måtte "satse" på at det går bra (for det er det dere gjør...hoppe av i svingen er IKKE sikker prevensjon. ) kan dere ikke prøve et prevensjonsmiddel? P-piller, kondom, P-sprøyte - hva som helst, det er jo så mange alternativer. Kan nesten garantere at da får dere et bedre sex-liv også! Slipper å bekymre dere for risikoen for graviditet. Dere slapper mer av, får tid til å nyte hverandre...ol
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #8 Skrevet 29. april 2002 Jeg og kjæresten har brukt den metoden i 2,5 år, ingenting har skjedd enda, og vi har vært uforsiktige mange gaanger også. Jeg også lurer på om en av oss kan være sterile, men jeg trur kanskje vi bare har vært heldige, hittil.... Men det er rart også da, hva er oddsen for det etter 2,5 år??med sex flere ganger i uka burde det være rimelig store sjanser for at man bør bli gravid??? Eller....????
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. april 2002 #9 Skrevet 29. april 2002 Jeg er selvsagt enig med deg Polyanna. Men jeg blir så sinna/oppgitt over at det er så mye uvitenhet blant unge jenter om ett såpass viktig tema. Og jeg blir sinna på kåte unggutter som bare vil slippe unna kondomet. De skulle vært hengt opp-ned og pisket så blodet skvatt. Milla12
MissiS Skrevet 29. april 2002 #10 Skrevet 29. april 2002 Hva er så morsomt/spennende med å hoppe av i svingen...?? Jeg skjønner ikke helt tankegangen! Så mye bedre å bruke et prevensjonsmiddel man er trygg på og heller nyte hele greia i stedet for stoppe foran målstreken... Jeg skjønner ikke dette, jeg! Det er jo ikke akkurat hverken vanskelig eller flaut å skaffe seg p-piller eller kondom i dag!
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #11 Skrevet 30. april 2002 Hei, jeg sitter her alene med en baby som ikke hoppet av i svingen.Hun hoppet av 3 ganger,men så............. Alenemor
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #12 Skrevet 30. april 2002 Hei igjen... Det var jeg som startet denne debatten. Og vill bare presisere en ting; Jeg er ikke en uvitende ung jente...Som ikke har peiling på hvordan man beskytter seg mot uønsket svangerskap. (har brukt både pillen, og kondomer før) Er i et stabilt forhold, og er ikke redd for å bli gravid. Tror jeg lenge har hatt ett "hemmelig" ønske om å bli gravid.... Men i det siste blitt litt bekymra, fordi vi har brukt denne "prevansjons metoden" lenge nå. Og man hører jo om så mange "hoppe av i svingen" barn... Men ett slikt barn, tror jeg ikke vi får.... Sandra (ja,da skal registrere meg!)
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #13 Skrevet 30. april 2002 Men ærlig talt, hvis du ønsker å bli gravid (det høres jo sånn ut) hvorfor driver dere da å hopper av i svingen? SKjønner ikke helt problemet ditt...er dette egentlig så innviklet som du vil ha det til?? -Gravid: ha sex uten prevensjon -Ikke bli gravid: Ha sex med SIKKER prevensjon!
lana Skrevet 30. april 2002 #14 Skrevet 30. april 2002 ALLE og det er UTEN UNNTAK lekker litt sæd uansett, og det holder med EN dråpe og du kan bli gravid. Så NEI det er så absolutt ikke en sikker metode
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. april 2002 #15 Skrevet 30. april 2002 Sandra, du skrev; "Jeg er ikke en uvitende ung jente...Som ikke har peiling på hvordan man beskytter seg mot uønsket svangerskap." Folk som skriver "liksom" på slutten av en setning er som oftest ikke spesielt smarte. Du stile ett spm. som indikerte at du var svært uvitende, og da må du også regne med at du blir lekset opp for. Flesteparten her på KG har passert 18 og jeg har ikke mye til overs for folk som spør om ting de burde ha greie på i den aldren. Og det å skrive "kjæresten min sier at" er aldri smart her inne, da ber du om bråk! For som de fleste vet, når det kommer til sex sier menn akkurat det som passer dem selv best. Milla _________________ Den eneste ekte Milla1212[ Dette Innlegg er endret av: Milla den 2002-04-30 20:18 ]
Thea Skrevet 30. april 2002 #16 Skrevet 30. april 2002 Jeg skal ikke si et pipp jeg for Milla blir så sinnt 12
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. april 2002 #17 Skrevet 30. april 2002 Knurr Fres**** Neida Thea, du er så absolutt ingen fjortis. Milla12
Jen Skrevet 2. mai 2002 #18 Skrevet 2. mai 2002 Hoppe av i svingen er en grei metode dersom det ikke gjør noe om dere skulle bli gravid. Vi har gjort det i mange år nå, fordi jeg ikke tåler p-piller og spiral, og det har gått bra hittil (vi har brukt kondom i ekstra "farlige" perioder). Vårt første (hittil eneste) barn fikk vi en gang han hoppet av litt for sent, så det sier litt om hvor sikkert det er. Det er bare EN sædcelle som skal til.
EmmaK Skrevet 2. mai 2002 #19 Skrevet 2. mai 2002 Men ærlig talt...temmelig kjipt å måtte hoppe av når man endelig har nådd klimaks -hvis det ikke gjør noen at man blir gravid?
Krølltopp Skrevet 2. mai 2002 #20 Skrevet 2. mai 2002 Hei Sandra! Det er gjort mange undersøkelser omkring prevensjonsmetoder og deres effektivitet. Tenkte det ville være interessant å blande inn litt fakta i denne debatten: (Kilde: "Human Biology", Starr; 2000) Prevensjonsmetode: Sikkerhet: ------------------------------------------- -Billig Kondom: 70% -Hoppe av i svingen: 74% -Sæddrepende midler: 75-82% -Latex Kondom: 86% -P-pille: 96% Prosentandelene er basert på hundre par som bruker samme prevensjonsmetode i et år. F.eks. betyr 94% sikkerhet at 6 par av hundre, blir gravide i løpet av et år. Til deg Sandra: Sannsynligheten for å bli gravid for deg i løpet av to år, gitt at dere har samleie mye mindre enn gjennomsnittspar (3xmnd), og konsekvent har benyttet samme prevensjonsmetode, nemlig å hoppe av i svingen, er under 50%. Med andre ord er du mest sannsynlig fruktbar! Til andre debatanter her inne: Det er viktig å huske på at p-piller m.m ikke er alternativ for alle kvinner; kondom i et fast forhold er forståeligvis upraktisk i lengden (ihvertfall hvis man koser seg masse og liker spontanitet ) Så lenge man er klar over risikoen og moden for å bli gravid, synes jeg hoppeavisvingen- metoden ser grei ut, jeg. Man kan øke sikkerheten ved å bruke sæddrepende midler, og følge med på syklusen sin.12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå