Svadal Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Hei Jeg skal ha en liten presentasjon på jobb om erfaringer på hvordan det er å komme tilbake på jobb etter lengre tids sykemelding og/eller tilbake etter kortere sykemelding men alvorlig sykdom. Jeg tenker ikke på mobbing,nye arbeidsoppgaver og slike "større" tig, men hvordan man med oppførsel og lettere tilrettelegging kan gjøre det enklere. Jeg har bl.a. følgende punkt * å få ros selv for små ting virker svært motiverende selv om det for en helfrisk person kan virke som ubetydelige ting. * Man kan ha en enorm pliktfølelse; man ønsker å gi alt tilbake og mer til etter å ha vært syk en stund. Medarbeidere og ledere må være åpen for at den nestenfriske må få si nei til arbeidsoppgaver. Dere som har kommet tilbake i jobb, hvordan skulle dere ønske kollegaene deres var i den første tiden?
Gjest mil Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 For min del var det svært godt å få komme på jobb på aktiv sykemelding før jeg begynte å jobbe ordentlig igjen. Man skal jo egentlig utføre andre arbeidsoppgaver enn normalt på aktiv sykemelding, men jeg fikk gjøre mine vanlige arbeidsoppgaver, men som en helt egen vakt i tillegg til full bemanning. Slik fikk jeg komme inn i min vanlige jobb i et tempo jeg valgte helt selv, og samtidig få litt sosial input. Det var godt å ha fått prøvd seg litt før jeg ble kastet ut på en egen vakt med fullt ansvar igjen, og vite at kroppen tålte det. Jeg satte også pris på at kollegene spurte om alt jeg hadde vært igjennom da jeg kom tilbake. Det var en ganske heftig opplevelse, og for meg ville det vært rart om de bare hadde ønsket meg velkommen tilbake som om ingenting hadde skjedd. Jeg ønsket å få fortelle om operasjonene og sykdommen, litt for at de skulle forstå hvorfor jeg var så svak til tross for at jeg så frisk ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå