buttergirl Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 (endret) har hatt laktoseintolleranse i ca 6 år. Var utrolig flink til å holde meg unna produkter med laktose i starten, men har bare blitt dårligere og dårligere... Når jeg får i meg laktose merker jeg at jeg får vondt i magen, lettere hodepine + hender at jeg gulper/spyr. Men problemet er at jeg er så utrolig glad i fløte, sjokolade, rømme og liker ikke soya-,rismelk- produkter i det hele tatt. Lurer på om det kan være noe farlig for kroppen om jeg spiser for mye laktose når jeg egentlig ikke tåler det ? Endret 25. april 2010 av buttergirl
Gjest Emera Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har aldri hørt om noen som har hatt senvirkninger av langvarig laktoseintoleranse. Folk har jo hatt dette problemet før i tiden også, da man ikke visste så mye om det. Flere i min slekt har ikke visst om sin laktoseintoleranse før de ble voksne, men bare levd med problemene som om alt var normalt mens de var barn. Har du noen gang kjøpt laktaseenzym på apotek/helsekost? Finnes som tabletter/kapsler eller dråper. Mange laktoseintolerante kan spise melkeprodukter hvis de tar dette.
Gjest Gjest_Coarvi_* Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Har du noen gang kjøpt laktaseenzym på apotek/helsekost? Finnes som tabletter/kapsler eller dråper. Mange laktoseintolerante kan spise melkeprodukter hvis de tar dette. Skulle også til å anbefale disse. De fås mye billigere i f.eks Estland og Finland (der laktoseintoleranse er mer vanlig enn her), hvis du tilfeldigvis skal eller kjenner noen som skal dit. Har heller ikke hørt at det kan være skadelig på noen som helst måte, laktoseintoleranse er bare ubehagelig men ikke skadelig.
Gjest Emera Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Skulle også til å anbefale disse. De fås mye billigere i f.eks Estland og Finland (der laktoseintoleranse er mer vanlig enn her), hvis du tilfeldigvis skal eller kjenner noen som skal dit. Ja, de er skrekkelig dyre her!
buttergirl Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2010 Nei, tror vel egentlig det skal gå fint jeg også Hender jeg kjøper slike piller til spesielle annledninger, men 100 kr for en pakke med 10 piller blir litt mye (må bruke 2-3 piller på hver rett for at de skal funke) men skal se etter det neste gang jeg er i utlandet, har merket at nesten alt fra apoteket er billigere bare du kommer deg unna Norge!
Gjest Emera Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 100 KeruTab koster litt over 400 kroner på apoteket. Mye billigere enn å kjøpe 10 stykker til 100 kroner. Men dyre er de uansett, ingen tvil om det.
bergans Skrevet 17. mars 2010 #7 Skrevet 17. mars 2010 Er også LI og jeg opplevde en tilnærmet sorg da det gikk opp for meg at sjokolade var ut av vinduet. Jeg får magesmerter og mageknip som gjør meg sengeliggende i tre-fire dager hvis jeg spiser melk, så det er bare ikke aktuelt for min del. Det som skjer ved Li er at kroppen ikke produserer nok laktase tilå bryte ned laktosen. Laktosen går dermed ufordøyd videre, men laktose er omtrent som gidt for tarmbakterier, og de reagerer med krampe, forstoppelse, luftsmerter etc. Nå er det jo store variasjoner i graden av LI, og ca 70 % av verdens voksne befolkning lider av det. Da jeg studerte i England så kjøpte jeg laktaseensym i tablettform der, og det har hjulpet masse på hvor lettvint jeg kan leve i matveien. Nå kjøper jeg i mange bokser hvis jeg først er i Uk, eller får nnoen til å kjøpe for meg. Betaler 100-lappen for 60 tabletter. Bruker ellers alltid laktosefri melk, som en får kjøpt nesten overalt. Tine mener jeg er i gang med å lansere flere laktosefrie produkter, så da skal det ikke være noe stort problem å bake eller lage laktosefri mat. Laktosefri is finnes (heter Swedish Glace og er ganske god), og sorbet er et annet alternativ. Jeg klarer fint å bruke vanlig margarin og smør, så lenge det ikke er tilsatt noe melkepulver. Som regel så er det slik at jo mer fett det er i et meieriprodukt, jo mindre laktose. Jo mindre fett (lettprodukter), jo mer laktose.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Fortsetter man å putte i seg matvarer man ikke tåler, vil kroppen før eller siden si i fra. Får du i deg laktose eller andre ting du ikke tåler, så mister tarmene sakte men sikkert sin evne til å ta opp næringsstoffer. Noe som igjen fører til at du utvikler mangler i forhold til vitaminer og mineraler som kroppen har behov for. Hvilket igjen kan føre til andre ting. I tillegg kan du risikere å bli intolerant overfor andre matvarer som du ikke før var intolerant mot. Så det er ikke særlig smart og spise det man ikke tåler, i tillegg til at det gjør sinnsykt vondt å ha mageknip og pinlig og fise hele tiden uansett hvor man er :)
juliane Skrevet 17. mars 2010 #9 Skrevet 17. mars 2010 Bergans: Hva heter laktasetablettene du kjøper i UK? Og er det på apoteket du kjøper dem? Har nemlig en laktoseintolerant samboer og skal snart til London, så tenkte jeg skulle fylle kofferten.
bergans Skrevet 17. mars 2010 #10 Skrevet 17. mars 2010 Bergans: Hva heter laktasetablettene du kjøper i UK? Og er det på apoteket du kjøper dem? Har nemlig en laktoseintolerant samboer og skal snart til London, så tenkte jeg skulle fylle kofferten. De jeg har fått tak i er fra Holland&Barrett, en helsekostkjede som skal finnes landet rundt, ihvertfall i de større byene. Kostet rett under ni pund sist gang jeg var der, mn kan hende de har økt litt i pris nå. Tablettene heter Super Lactase Enzyme, og man tar en-tre tabletter alt etter hvor mye melk det er i maten, og hvor laktoseintolerant man er. De har også noe som heter Dairy Digestive Aid eller noe sånt, og er i samme gate, men det er ikke ren laktase. Har ikke prøvd denne. Veldig godt mulig at det finnes andre og billigere produkter i UK, men dette var bare tilfeldigis den første jeg kom over, og den har så langt (bank i bordet) virket bra på både meg og ei venninne.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2010 #11 Skrevet 18. mars 2010 Jeg så litt på slankedagboken din i tillegg til innlegget ditt her. Og jeg ser jo at du har problemer i forhold til mat. Det at du spiser feil/for mye er nok bare et symptom, det viser at du er i ubalanse. Jeg tror du må rette opp i det følelsesmessige/mentale i livet ditt før du får til et kosthold i balanse. Kan du få hjelp i en støttegruppe eller hos en psykolog? Over til spørsmålet ditt: Som en annen her var inne på vil kroppen din før eller siden si fra. Den sier allerede fra ved å gjøre deg kvalm og uvel, såpass at du gulper og spyr. En dag vil kroppen din rope så høyt til deg at du blir nødt til å høre. Og da kan det være veldig vanskelig, kanskje umulig, å snu utviklingen. Hodepinen kan bli kronisk, du kan få vondt i leddene, problemer med fordøyelsen osv. Hvis du virkelig vil ha en forandring må du gjøre noe for å få det til. Du må prioritere dette i livet ditt. Og du må få de andre i familien din med på dette også. Jeg har hatt det litt sånn som deg, selv om jeg ikke ble feit av å spise dårlig, jeg fikk bare dårlig hud og fett hår av det. Noen dager lå jeg i senga til fire. Andre dager spiste jeg en hel pose ostepop istedenfor ordentlig mat. Etterpå følte jeg meg ekkel og enda verre enn før. Jeg måtte ta tak i livet mitt og gjøre noe med det. Jeg har flyttet, jeg har endret jobbstatus, jeg har jobbet for å få til de tingene jeg virkelig vil, det som betyr noe. Nå sover jeg ikke lenger til fire og jeg klarer å begrense meg til å bare ta en bolle ostepop og ikke en hel pose. Jeg har sluttet å gå i kiosken hver dag. Det er bare du som kan ta tak i livet ditt og leve det beste livet du kan leve. :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå