Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #22 Skrevet 22. mars 2010 Husker jeg var på besøk hos ei venninne i sommer og hun skulle skifte bekini og hun bare vrengte den av seg som det var den naturligste ting i verden rett foran faren moren bestefaren sin og jeg da som ble ganske paff... Bare lurte på hvor gammel hun er?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #23 Skrevet 22. mars 2010 17 år er hun... Trodde de fleste var flau over å vise seg naken for foreldre eller se foreldrene naken i den alderen jeg
aline Skrevet 23. mars 2010 #24 Skrevet 23. mars 2010 Jeg synes barn får finne seg i å se sine foreldre gå nakne fra badet til soverommet, dersom foreldrene alltid har gjort dette. Man trenger kanskje ikke sprade naken rundt hele tiden, men mellom bad og soverom synes jeg er helt uproblematisk. Om unga synes det er pinlig kan de se en annen vei akkurat når de går imellom. Jeg husker jeg syntes det var flaut når faren min gikk naken mellom badet og soverommet, men jeg forventet da ikke at han skulle slutte med det likevel. Litt får man tåle selv om man er tenåring og fryktelig flau på nakenhet.
Harlekin Skrevet 23. mars 2010 #25 Skrevet 23. mars 2010 (endret) Jeg synes det er motbydelig og se moren min gå rundt halvnaken i huset i bare truse og bh. Jeg synes hun er ekkel og grøsser ved tanken på at jeg trolig blir seende ut slik. Lillebroren min synes også det er ekkelt han kan liksom si ersj nå ble jeg kvalm. Nå har jeg syntes det lenge at det er ekkelt og begynte vel når jeg var 10 år. Dette er selvsagt noe alle og enhver bør finne ut av selv etter hva som passer for ens egen familie. Husker jeg var på besøk hos ei venninne i sommer og hun skulle skifte bekini og hun bare vrengte den av seg som det var den naturligste ting i verden rett foran faren moren bestefaren sin og jeg da som ble ganske paff... Jeg synse barna skal styre det om det er naturlig for barna er det greit om barna synes det er ekkelt synese jeg en bør ta hensyn å ha på seg klær om det så bare er fra badet til soverommet. Voldsomt så sarte enkelte ungdommer er da. Tror kanskje det er en holdningsendring som skal til, ikke mindre nakenhet. Endret 23. mars 2010 av Harlekin
Olive Skrevet 23. mars 2010 #26 Skrevet 23. mars 2010 (endret) Jeg kommer fra en "nakenfamilie" og har bestandig hatt et naturlig forhold til både egen og andres kropp. Tenkte aldri over at mamma gikk naken fra badet til soverommet og brydde meg ikke om pappa sto i dusjen mens jeg stelte meg. Barn har godt av å oppleve nakenhet i en naturlig setting. Alt trenger ikke seksualiseres her i verden. Endret 23. mars 2010 av Olive
Monica1968 Skrevet 24. mars 2010 #27 Skrevet 24. mars 2010 Jeg synes det er motbydelig og se moren min gå rundt halvnaken i huset i bare truse og bh. Jeg synes hun er ekkel og grøsser ved tanken på at jeg trolig blir seende ut slik. Lillebroren min synes også det er ekkelt han kan liksom si ersj nå ble jeg kvalm. Nå har jeg syntes det lenge at det er ekkelt og begynte vel når jeg var 10 år. Wow...Selv jeg, som har blitt flittig kritisert for å ha et "putriansk" forhold til nakenhet, synes virkelig ikke at det kan være problematisk å gå i undertøy inne i sitt eget hjem, så fremt man faktisk er alene/kun har familiemedlemmer en bor sammen med til stede. Dersom dagens ungdom virkelig finner dette problematisk, ja, da synes jeg faktisk at dere har fått et ufordelaktig anstrengt forhold til kroppen som sådan.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #28 Skrevet 24. mars 2010 Jeg synes det er motbydelig og se moren min gå rundt halvnaken i huset i bare truse og bh. Jeg synes hun er ekkel og grøsser ved tanken på at jeg trolig blir seende ut slik. Lillebroren min synes også det er ekkelt han kan liksom si ersj nå ble jeg kvalm. Nå har jeg syntes det lenge at det er ekkelt og begynte vel når jeg var 10 år. Så er det fordi moren din har en sånn "disgusting" kropp at du mislikte det? Har det vært annerledes om hun hadde "modellkropp"?
Gjest caramiacaramella Skrevet 24. mars 2010 #29 Skrevet 24. mars 2010 Er litt overrasket nå, det var mange her som har et veldig avslappet forhold til nakenhet! Jeg kommer altså ikke fra en "nakenfamilie" som noen sa. Tror ingen i min familie hadde gått naken fra badet til soverommet feks, det gjør jeg ikke engang hvis jeg vet at jeg er alene i huset. For meg hadde det vært veldig ubehagelig hvis noen i familien feks skulle dusje mens jeg var på badet(ikke at noen av dem hadde gjort det). Jeg tenker også at dersom jeg får barn, skal jeg absolutt ikke løpe rundt naken. Da hiver jeg i nødsfall på meg et håndkle iallfall. Innser at noen kanskje synes jeg er prippen eller lignende, men det er jeg altså ikke. Har feks ingen problemer i det hele tatt med å være naken sammen med kjæresten min, og jeg og venninnene mine kan fint gå rundt i undertøyet sammen uten at jeg tenker noe mer over det.
Harlekin Skrevet 24. mars 2010 #30 Skrevet 24. mars 2010 For meg er det rarere å gå i undertøyet sammen med venninner enn å være naken/lettkledd i nærvær av familien min. Så vi er alle forskjellige.
Cuckold Skrevet 24. mars 2010 #31 Skrevet 24. mars 2010 Jeg synes det er motbydelig og se moren min gå rundt halvnaken i huset i bare truse og bh. Jeg synes hun er ekkel og grøsser ved tanken på at jeg trolig blir seende ut slik. Lillebroren min synes også det er ekkelt han kan liksom si ersj nå ble jeg kvalm. Nå har jeg syntes det lenge at det er ekkelt og begynte vel når jeg var 10 år. Dette er selvsagt noe alle og enhver bør finne ut av selv etter hva som passer for ens egen familie. Husker jeg var på besøk hos ei venninne i sommer og hun skulle skifte bekini og hun bare vrengte den av seg som det var den naturligste ting i verden rett foran faren moren bestefaren sin og jeg da som ble ganske paff... Jeg synse barna skal styre det om det er naturlig for barna er det greit om barna synes det er ekkelt synese jeg en bør ta hensyn å ha på seg klær om det så bare er fra badet til soverommet. Wow...Selv jeg, som har blitt flittig kritisert for å ha et "putriansk" forhold til nakenhet, synes virkelig ikke at det kan være problematisk å gå i undertøy inne i sitt eget hjem, så fremt man faktisk er alene/kun har familiemedlemmer en bor sammen med til stede. Dersom dagens ungdom virkelig finner dette problematisk, ja, da synes jeg faktisk at dere har fått et ufordelaktig anstrengt forhold til kroppen som sådan. Amen. For en gangs skyld er du og jeg helt på linje i et spørsmål om nakenhet. Eller i hvert fall nesten. Jeg legger jo merke til at du ikke vil tale for nakenhet, men at du holder deg til å snakke om et anstrengt forhold til kropp. Jeg tror imidlertid dette hysteriske forholdet til kropp og nakenhet er kulturelt betinget, og noe som har vokst frem i de senere år. Blant annet fordi vi som ønsker noe annet ikke har vært bevisste nok til å mobilisere mot de nakenfiendtlige strømningene som har drevet inn over våre kyster, dels som kulturelt gods fra nakenhysteriske land som USA og England, dels gjennom nærmere kontakt med nakenfiendtlige kulturer fra Midtøsten. Vi ender altså opp med barn som krever å kunne bestemme om foreldrene skal få være nakne i eget hjem. Det viser litt hvor langt dette kan gå når man lar disse holdningene løpe helt løpsk. Anonym forstår antaglig ikke selv hvor absurd dette kravet høres ut for mennesker vokst opp med et mer normalt forhold til nakenhet.
aline Skrevet 24. mars 2010 #32 Skrevet 24. mars 2010 For meg hadde det vært veldig ubehagelig hvis noen i familien feks skulle dusje mens jeg var på badet(ikke at noen av dem hadde gjort det). Det ville jo være litt rart dersom foreldre venter med nakenhet til barna er store, også skal de DA begynne å valse nakne rundt, så at du som ikke er vant til det ville finne det ubehagelig er vel ikke så rart. Dersom dine foreldre hadde gjort det som den største selvfølge fra du ble født derimot, tviler jeg på at du ville reagert på det, ihvertfall før du ble i tenåra. Og jeg synes faktisk ikke foreldre skal måtte endre nakengåing fra bad til soverom når dette er noe de alltid har gjort, bare fordi tenåringsunger synes det plutselig blir pinlig. Så lenge man ikke presser det på dem, så synes jeg det må kunne aksepteres. Dersom dette har vært vanlig hele oppveksten altså. Synes ikke det er prippent å ikke være oppvokst i en familie der man er nakne rundt hverandre, det går jo på vane, ikke på vilje sånn sett. Det man er vant til, reagerer man ikke på, det man ikke er vant til, reagerer man lettere på. Sånn er det jo bare.
Gjest gjest Skrevet 10. april 2010 #33 Skrevet 10. april 2010 Mine foreldre var nudister når før jeg og storesøsteren ble født, og har alltid hatt et veldig åpent og naturlig forhold til nakenhet. Og når vi var små, og ikke skjønte så mye var vi ofte på nudiststrender, og vi dusjet både med mamma og pappa. Men når vi begynte å bli større syntes pappa det var mest naturlig å ikke være naken foran oss, siden vi var jenter. Han har ikke hatt noe problem å komme fra badet i bare bokser eller et håndkle, men han har skjult "utstyret". Mamma har ikke vært så nøye på det, vi var da tross alt jenter alle tre, og det var ikke noe hun hadde som ikke vi fikk etterhvert. Og jeg og søsteren min har heller aldri syntes det var ubehagelig. Selvfølgelig var det ikke sånn foran alle andre, om vi hadde besøk o.l kom hun ikke ut fra badet naken liksom. Slik er det i dag også når vi er voksne. Om mamma er i dusjen kan jeg fint gå inn og bruke vasken f.eks. Uten at det føles rart. Samme med søsteren min. Men jeg er litt mer reservert, klarer å vise meg naken i svømmehall og sånn, men ikke på besøk hos mamma feks. Men det har ingenting med at jeg syns nakenhet er ekkelt, bare at jeg ikke syns det passer at jeg viser meg naken for mamma. Og pappa og vi jentene har ikke sett hverandre nakne så lenge jeg kan huske, men regner med at det er vanlig. Det er sikkert på samme måte med gutter og mødre, mens gutter kanskje ikke er så nøye med pappa?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #34 Skrevet 10. april 2010 Ser at jeg har hatt en helt annen oppvekst enn andre som har svart i denne tråden her. Jeg hadde min oppvekst på slutten av 60 tallet og 70 tallet og har aldri sett mine foreldre nakne. I mitt foreldrehjem låste vi døren når vi skulle bruke badet, unntagen om vi skulle bare sminke/børste håret da. Da kunne døren stå på gløtt. Ellers banket vi på døren om vi hadde et hurtig ærend. Forstår ikke helt dette jeg med at dere går inn på badet om noen er i dusjen (da mener jeg ikke ektefelle/samboer) men hvordan skal dere vite om noen er på toalettet før dere går inn på badet/gikk inn på badet i foreldrehjemmet, for det er jo tydelig at hos dere låste dere ikke døren! Jeg er selv voksen nå, med tenåring i hus, her låses sjelden døren, men er vi i tvil om badet er opptatt, banker vi på døren før vi går inn. Jeg har videreført at man tar med seg klærne en skal ha på inn på badet før en dusjer. (Kanskje fordi både jeg og mine foreldre hadde kalde soverom med vinduet oppe året rundt?!) Har observert min tenåring i underbuksa fra bad til soverom; han har ikke kaldt soverom! Jeg er ellers "normal" :-) går gjevlig i svømmehall, og det gjør meg ingenting å dusje naken der blandt fremmede, men hadde ikke invitert familie/venninder med i svømmehallen, nettopp grunnet nakendusjingen som er pålagt der. Ups, kanskje jeg er skadet for livet! ;-)
Norbertine Skrevet 10. april 2010 #35 Skrevet 10. april 2010 Jeg har vokst opp med å se både mamma og pappa nakne, frem til jeg selv kom i puberteten og syntes det ble flaut, da begynte pappa å dekke seg til. Mamma ser jeg fremdeles naken, hun kan fint bruke dusjen mens jeg går på do og tisser, eller omvendt (skal vi noe annet på do blir døren låst). Min bror på 30 har vel et enda mer naturlig forhold til nakenhet enn alle andre i familien, kan fint sprade naken fra bad til soverom foran både meg og mamma, mens jeg alltid har undertøy på meg. I vår egen familie kommer i hvert fall jeg til å være naken foran mine barn, og har hatt en liten alvorsprat for at min mann ikke skal dekke seg til heller (hvilket er direkte latterlig siden sønnen vår bare er 6 mnd). Jeg synes det er viktig at man i det minste skal kunne dra i svømmehallen med sine egne barn uten å måtte dekke seg til. Fram til jeg var en 5-6 år og kunne ordne meg selv var jeg ofte med pappa i garderoben, det hadde jo vært for dumt om jeg ikke kunne blitt med.
Olive Skrevet 10. april 2010 #36 Skrevet 10. april 2010 Forstår ikke helt dette jeg med at dere går inn på badet om noen er i dusjen (da mener jeg ikke ektefelle/samboer) men hvordan skal dere vite om noen er på toalettet før dere går inn på badet/gikk inn på badet i foreldrehjemmet, for det er jo tydelig at hos dere låste dere ikke døren! Man låste døren om man ville være i fred, noe man som regel vil når man skal bruke toalettet.
aline Skrevet 10. april 2010 #37 Skrevet 10. april 2010 Forstår ikke helt dette jeg med at dere går inn på badet om noen er i dusjen (da mener jeg ikke ektefelle/samboer) men hvordan skal dere vite om noen er på toalettet før dere går inn på badet/gikk inn på badet i foreldrehjemmet, for det er jo tydelig at hos dere låste dere ikke døren! -- ... men hadde ikke invitert familie/venninder med i svømmehallen, nettopp grunnet nakendusjingen som er pålagt der. Ups, kanskje jeg er skadet for livet! ;-) Som Olive sier over her, dersom noen ville være ifred, DA låste de jo døra. Når vi alle tre jentene var vant til å være badet samtidig på morgenen, og vi var det helt frem til vi flyttet ut av redet, så er det også nå som voksen, helt naturlig å kunne være på badet sammen. Hva har endret seg siden jeg var tyve? Ingen har fått noen pinlige nye kroppsdeler, noen deler henger kanskje mer på noen en de gjorde før, men det er da fryktelig naturlig og fryktelig lite å bry seg med. er veldig glad jeg hadde det slik, og jeg synes det er veldig fint å ha så naturlig forhold til det at jeg fint kan dra på svømmehaller, gå i dusjen etter trening, dra på tur med venninder og ikke ha problemer med å tusle rundt hverandre i garderober og ellers. Jeg har noen venninder som jeg fint kan dra på hotelltur med, og vi bryr oss ikke om at vi sprader rundt etter dusj før vi finner det vi skal ha på. Sprader jo ikke mer en vi ville gjort om vi var der alene, men oppfører oss rundt hverandre som vi ville gjort om vi var der alene. Veldig behagelig, slippe å ta hensyn når man er rundt om. Hadde jeg reist med noen som syntes det var ubehagelig, er det selvsagt ikke vanskelig å ta det hensynet, men selv synes jeg det er godt å dra med noen som helt fint fikser at jeg ikke tar med klærne på badet når jeg dusjer, eller noen som jeg kan dra på badeland med og andre steder der man over en kortere periode trenger å være naken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå