Gjest Gjest_Trulte_* Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Hva vil du kalle gode, norske matretter? Jeg holder fortsatt på kjøttkaker som en god, tradisjonell rett.
B.A. Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Frikassè, grøt, kompe/komle, fårikål Syns de rettene er sånne gode norske husmanns-middager.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Julemiddager som svineribbe, pinnekjøtt, lutefisk eller juletorsk ser jeg på som norsk tradisjonsmat. I tillegg tenker jeg f.eks på fårikål, spekemat med rømmegrøt, finnbiff, elghakk (og mye annet vilt), fiskegrateng og fiskeboller som veldig norsk mat.
kamela Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Lapskaus vil jeg kalle norsk (selv om den har annet opphav). Pannekaker til middag, er det forresten en norsk variant?
The Kitten Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Lapskaus vil jeg kalle norsk (selv om den har annet opphav). Pannekaker til middag, er det forresten en norsk variant? Vil tro de i alle fall er skandinavisk. I andre land er det vel mer vanlig som frokost eller dessert, skjønt min farmor er vokst opp med at pannekaker også var dessert mat.
ihearttom Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 risengrynsgrøt og semulegrøt er vel også norsk, eller iallefall skandinavisk?
Gjest megvel Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Barkebrød kanskje? Vil ikke påstå at risgrøt er norsk mat, siden vi ikke har mulighet til å dyrke ris her.
Antoinette Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Lapskaus er opprinnelig en tysk skipsrett. Kjøttkaker, ertesuppe, pinnekjøtt, komle, raspeball, ball er vel sett på som trad. norsk mat. Pannekaker som middagsmat er kjent over hele verden i alle slags varianter med rismel, linsemel, kikertmel, bokhvete, spelt, hvete etc.
Antoinette Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Risengrynsgrøt er typisk skandinavisk, like godt kjent i Sverige, Danmark og Finland som i Norge.
Gjest petre Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Lutefisk, rakfisk, spekemat, komler, saltkjøtt med kålrabistappe, fårikål + typisk julemat. Grøt i forskjellige former, til de fleste måltider, heldigvis ikke idag
Gjest Gjest_P_* Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Kålrulletter, seibiff, mølje, rødsei, kokt tørrfisk, rømmegrøt, smørgrøt, elgsodd, finnbiff, saltkjøtt med kålrabistappe, fersk sild, salt sild, hvalkjøttgryte, fiskekaker i brunsaus.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Komler/raspeballer finner man utallige varianter av over hele verden. Ikke "typisk norsk" med andre ord.
Mermaid Blues Skrevet 31. mars 2010 #13 Skrevet 31. mars 2010 Pannekaker til middag, er det forresten en norsk variant? Både njæ og ja, har jeg inntrykk av. I Nederland spiser de pannekaker til middag, men da med kjøtt, grønnsaker, etc. Har mange ganger blitt servert pannekaker som pizza! I tillegg har de sine eventylige poffertjes som kanskje minner mer om amerikanske pannekaker i miniatyr. Spises til frokost, dessert eller som snacks, ofte med krem og/eller bær. Franske crêpes serveres på utallige forskjellige måter, det kan like gjerne være med nutella som snacks fra gatekjøkkenet, som fylt med skalldyr til lunsj. I Litauen er det veldig vanlig med pannekaker (Blynai) til frokost og lunsj, gjerne fylt med frukt, potet eller kjøtt, eller uten fyll men med feks potet eller rosiner tilsatt i røren før steking. I fastetiden spiser troende litauere flest stort sett bare blynai. Russerne er også glade i sin Blini, og russiske pannekaker lages ofte på bokhvete. Dette er også svært utbredt i Ukraina. Så tradisjonen med pannekaker servert som dessert til middag er vel kanskje litt mer særnorsk, selv om mange normenn spiser pannekaker med bacon, ost, skinke, etc. Når det gjelder helnorsk mat...det vi er aller mest kjent for internasjonalt er vel kanskje røkelaksen? Gravlaks, rakfisk, lutefisk og klippfisk er andre spesialiteter, ellers har jo både pinnekjøtt, smalahove, fenalår, morrpølse og fårikål mer eller mindre helnorsk opphav. Bruk av tyttebær, einebær og flatbrød er også "typisk norsk". Brunost og prim blir også ofte ansett som veldig norsk, selv om vi deler tradisjonen med resten av skandinavia og Island.
Antoinette Skrevet 31. mars 2010 #14 Skrevet 31. mars 2010 Kjøttkaker som vi ser på som "norsk mat" har også europeisk opphav. I Norge kvernet man ikke kjøtt før utpå 1800- tallet. Noen mener at kjøttkakene faktisk stammer fra Italia mens andre mener Tyskland er mer riktig.
Inx Skrevet 31. mars 2010 #15 Skrevet 31. mars 2010 Sursild og rakfisk, fysjameg-mat beggge to, men ur-norske
bergans Skrevet 31. mars 2010 #16 Skrevet 31. mars 2010 Jeg blir skikkelig møkkasint på svenskene som, grunnet at de er bedre markedsførere og grundere enn oss, har fått verden til å tro at kjøttkaker/boller, tyttebær, kanelsnurrer og sursild er svenske retter Grrrrr, IKEA! Nei, på tide å få frem at den maten tilhører like mye oss ekte vikinger (og ikke de som dro til østover for å selge smykker.....) som resten av Norden. Men jeg føler ofte at norsk tradisjonsmat, som jeg er veldig glad i og stolt av, blir litt "tung". Er det noen som har gode oppskrifter og tips til å gjøre den litt lettere, kanskje med en liten vri (men fortsatt beholde særpreget)? Jeg er ikke spesielt flink på kjøkkenet, og kan ikke lage noe fænsi, men prøver gjerne alt jeg kan
Gjest Elfrida Skrevet 1. april 2010 #17 Skrevet 1. april 2010 Pølse med lompe? Det er lite som har et rent norsk opphav, eller som bare finnes i Norge. Allikevel går det fint an å snakke om norsk mat, akkurat som man kan snakke om fransk og italiensk mat for eksempel. Å fore opp gjess for å få fet gåselever drev allerede egypterne med, og det lages i noen andre land, men vi tenker ofte på det som noe typisk fransk, for å ta ett eksempel. Noe av det beste innen norsk tradisjonsmat syns jeg er kjøtt og fersk suppe.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. april 2010 #18 Skrevet 1. april 2010 Jeg synes man når man snakker om norsk mat kan skille mellom stedegne norske råvarer på den ene siden, og norske (mer eller mindre) tradisjonelle matretter og tilberedningsmåter på den andre siden. Det er jo det siste man snakker mest om i denne tråden. Men hvis man skal tenke mer moderne om norsk mat, tenker jeg at det er fokuset på de lokale råvarene som er spennende, for de er jo nettopp knyttet til sted på en spesiell måte. Klima, landskap, jordsmonn, havtemperatur etc setter begrensninger og skaper muligheter for hva som kan vokse og leve hvor. Kortreist mat er sånn sett en annen innfallsvinkel til hva som er norsk mat. Arne Brimi er en av dem som lengst har jobbet med å bruke spesifikke lokale råvarer på nye måter. Og hele tankegangen har ikke minst blitt løftet fram av restauranten Noma i København http://www.noma.dk/, noe som har ført til at nordisk mat er blitt et begrep ute i verden i løpet av de siste årene, og blir oppfattet som noe nytt og spennende.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #19 Skrevet 6. april 2010 Vet ikke hvor det kommer fra, men jeg anser brennsnut som husmannskost. Flattbrød og lefser. Attpåtil bacalao selv om det er.. Portugisisk?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå