Gå til innhold

Når blir hunder normalt stuerene?


CheezDoodles

Anbefalte innlegg

Hei hei alle kjekke hundeeiere på KG! Nå har jeg søkt rundt på internett etter svar, men finner ikke noe særlig. Så da prøver jeg her :)

Jeg har en valp på 14 uker som gjør fra seg inne på nettene. Jeg går ut ifra at hun gjør det fordi hun er så liten og ikke klarer å holde seg. På dagene er hun veldig flink og gir beskjed når hun må ut. Når er det normalt at valper klarer å holde seg natten igjennom? Er det noe jeg må gjøre for å lære henne dette, eller vil det komme av seg selv etterhvert?

Må si jeg synes hun går veldig mye på do på nettene! Hun bæsjer ofte to ganger og tisser gjerne to og tre ganger i løpet av natten. Det siste vi gjør før vi legger oss, er å gå ut på do, og det er også det første vi gjør når vi står opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hei:)

Det første jeg lurer på, har hun fri tilgang til mat og vann på nettene? Itilfelle, kan det være en av årsakene.

Hvor lenge dere sover og hvor stort området valpen har å bevege seg på kan og ha noe å si. Sover dere 12 timer kan dere ikke forvente at hun skal klare å holde seg, men sover dere 6 timer burde hun fint klare det :) Har hun et lite område å være på vil hun da si ifra når hun ikke klarer å holde seg lengre, for da er det hennes området og det vil hun ikke "grise" ut.

Jeg fikk meg valp i November 09, hun var da 10 uker og hun var ikke uheldig en eneste gang om natten :) Jeg har da hatt bur til henne som jeg stengte om natten de første ukene, etter det var det ingen problem, hun sa ifra når hun måtte ut :) Hun hadde da heller ikke tillgang på vann om natten, men fikk vann om kvelden før hun fikk en liten tur ut å så i seng og vann med en gang hun våknet å hadde vært ute en tur :)

Håper dette er til hjelp og at problemet løser seg :) Er ikke noe koselig å våkne opp til den husvasken..

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Hunden er fortsatt baby, og man skal ta valpen ut om natten også den første valpetiden :)

Så jeg syntes dere skal sette på vekkeklokken og gå ut med den en gang eller to i løpet av natten. Dere får heller legge dere en time før. :)

Noen hunder bruker lengre tid på å bli husreine enn andre, og små hunder bruker lengre tid enn de større.

Min var ikke husrein før han var rundt 7mnd og da sto jeg opp 2 ganger pr natt til den var et halvt år og var helt nazi på å ta valpen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig begge to :)

Hun har ikke tilgang på mat på natten, men hun har vann. Og hun har hele stuen til rådighet, men jeg finner henne alltid i buret sitt om morgenen, så jeg tror hun sover der omtrent hele natten.

Jeg får prøve å stå opp en gang eller to i løpet av natten i tiden fremover. Har inntrykk av at hunden lærer utrolig fort, så jeg håper jeg slipp er å gjøre det fryktelig lenge :) men heller det enn å måtte vaske gulvet hver morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første nettene sov jeg med båndet på hunden og løkken rundt håndleddet mitt. Når hun da ble urolig så våknet jeg og hoppet rett i sko og jakke og tok henne ut. Hvis du ikke vil gjøre det på den måten, så kan det å ta henne ut et par faste ganger om natten være en god idè, ja. Jeg ville ikke hatt henne i bur (med døren igjen), fordi da vil hun jo ligge og holde seg for ikke å skitne til den lille plassen hun har til rådighet. Det er ikke en god følelse for noen.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :) men tror ikke det hadde fungert så godt for oss. Jeg sover så urolig selv at jeg hadde nok vikla både meg og hunden inn i båndet i løpet av natten hehe :fnise:

Men sov hunden din rolig ved siden av deg hele natten i begynnelsen?

Jeg hadde hunden inne på soverommet i begynnelsen, men hun lekte litt, hoppet opp i sengen, litt under sengen osv hehe :) det var derfor hun tilslutt fikk eget bur i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var egentlig fast bestemt på at hun skulle ligge på gangen og jeg på soverommet. Så jeg la madrassen på gulvet mellom de to rommene første natta, med båndet rundt håndleddet. Men da jeg våknet så lå hun tett sammenkrøllet inntil meg - og da smeltet jeg. Så siden den gang har hun ligget på et teppe på soverommet mitt. Det gikk helt fint for oss. Det er jo egentlig unaturlig for valper å ligge et annet sted enn resten av flokken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valpemamma

Vår hund var stueren ganske tidlig, rundt 4-mnd alder mener jeg å huske.

Hadde skikkelig nazi-trening på å få henne stueren også, vi gikk ut med henne etter søvn, etter måltid, etter lek, etter det hadde kommet besøk, og litt til innimellom....

Om natten var vi også ut med henne i starten. Tok siste tissetur før vi la oss sånn rundt 23.30, og sto opp da hun som oftest klynket i 0300 tida.. Klokka ringer 06.15 her i huset, og da var det å ha henne ut som første post. Det tok ikke lang tid før hun var stueren på natt og vi slapp den 0300-tissinga. Men dog, hadde vi lagt oss kl 22 og sovet til kl 9 så ville det vært verre...

Nå er hun 10mnd og holder seg en hel arbeidsdag fra kl 7.15-16.30. Ligger i gangen der ytterdøra er, og der oppholder hun seg også om natt og på dagen når vi er på jobb. Vi har ikke bur til henne, men har laget til en slags "binge" av sånne kompostvegger en kjøper på plantasjen. Der har hun god plass, og har senga si og vannskåla, samt kosebamsen hun hadde med fra kennelen...

Vi har og stor hage med løpestreng over hele eiendommen, så det første vi gjør etter jobb er å sette henne ute så hun før løpe av seg litt, og vi får lage middag før vi tar en god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\Må bare si tusen takk for alle svar en gang til! setter virkelig pris på det :)

I natt prøvde jeg å sove med soveromsdøren oppe, slik at jeg kunne høre henne hvis hun var urolig og ville ut, men hun laget ikke en lyd hele natten. Var litt skuffet (men ikke overrasket) over å se tidenes største tissedamm på stuegulvet (og kabel). Stusset litt over det egentlig, fordi hun får siste måltid i 8-9 tiden, og i natt tok prøvde jeg også å ta vekk vannet, så jeg trodde det skulle hjelpe litt.

I natt skal jeg prøve å stå opp å gå ut med henne. Hvor ofte går/gikk dere ut? Tenkte jeg skulle prøve å stå opp kl. 01.30 og 04.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer så veldig fra hund til hund og hvor flink man er til å ta

ut valpen.

den yngste hunden min var stueren fra 3mnd,men tok ham ut omtrent hvert

15. minutt gjennom hele dagen og var opp 3 ganger hver natt. Fortsatte med å ta ham ut på natten 2 ganger pr.natt til han var 4-5 mnd ca. La meg da i 22-23 tiden

og stod opp kl 06.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikke gi maten såpass seint på kvelden, og luft henne litt lenge som siste luftetur. Vi hadde, og har hunden på soverommet, så vi våknet av klynkingen når hun måtte på do. Men vi ga siste måltidet i 17-tiden. Etter det fikk hun kun vann. Om natten hadde/har hun ikke tilgang på vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små valper bør vel ha mat flere ganger om dagen, ja. Så kan man heller redusere antall måltider etterhvert som de vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WendyClear

Vår var så å si stueren når vi fikk han i hus (8 uker gammel), fordi han var ute i inngjerding hos oppdretter og ble tatt ut på plenen for å tisse. Han hadde uhell inne, men det var på veien ut de gangene vi hadde tatt litt for lang tid mellom turene. Vi hadde han i bur om natta, buret av ikke altfor stort, derfor ville han ikke tisse på den plassen han hadde. Han peip når han ville ut og lærte fort at han kunne si ifra på den måten. Valper er ikke veldig vanskelige å lese, de må ut etter å ha spist, sovet eller lekt som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det lenge for hunden å gå uten mat i 14 timer?

Vi fikk henne da hun var 12 uker gammel, og beskjeden fra oppdretter var hvertfall at siste måltid ikke burde være senere... Ellers fikk hun maten servert flere ganger i løpet av dagen. Valpefor blandet med surmelk og tran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke tilgang på mat på natten, men hun har vann. Og hun har hele stuen til rådighet, men jeg finner henne alltid i buret sitt om morgenen, så jeg tror hun sover der omtrent hele natten.

Jeg får prøve å stå opp en gang eller to i løpet av natten i tiden fremover. Har inntrykk av at hunden lærer utrolig fort, så jeg håper jeg slipp er å gjøre det fryktelig lenge :) men heller det enn å måtte vaske gulvet hver morgen!

Jeg tror det er litt ambisiøst å tro at hun skal holde seg hele natten når hun har så stor plass til rådighet og kanskje også føler seg litt utrygg. Har de muligheten, tusler de gjerne litt rundt om natten og det, kanskje sammen med litt redsel for å være alene, aktiviserer tarm- og blærefunksjonen. Valpen har jo ingen forutsetning for å forstå at du spretter ut av sengen og tar henne med ut :).

Nå er hunder veldig forskjellige, men min valp på drøyt 13 uker var kun ute den første natten. De første nettene sov jeg en madrass på gulvet med valpen inntil meg og siden har jeg gradvis vent ham til å sove alene i buret sitt. Med tanke på elektriske ledninger etc. kan det være direkte farlig for valpen å bevege seg fritt, så burdøren er inntil videre lukket mens jeg ligger på soverommet med åpen dør slik at jeg kan høre ham hvis det skjer noe. Skulle han av en eller annen grunn være nødt til å gå på do, vil han si fra fordi hunder flest hater å gjøre fra seg der de skal sove og da vil han også ganske raskt forstå at han får komme ut hvis han gir beskjed også om natten.

Mitt råd er altså at du lukker burdøren noen netter. Da får du vite om valpen virkelig må ut og i tilfelle når. Kanskje holder det rett og slett å stå opp litt tidligere forutsatt at dere fôrer til samme tid hver kveld. Jeg mener altså ikke at du skal bruke buret som en "sovepute" fordi du ikke gidder å gå ut eller holde hunden i bur om natten resten av livet, men rett og slett som et verktøy for å innarbeide gode vaner nå i startfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Valpen skal være stueren innen den er 8 mnd.

Det var det dyrlegen som sa sist vi var der.

Mange flotte tips du har fått her.

Valpen vår er 6 mnd,han sover hele natten gjennom nå.

Vi er ute med han klokka 23.00,da gjør han fra seg,og vi står opp rundt 06.30-7.00,og da er vi ute og lufter han.

Hatt 2-3 uhell i løpet av den tiden vi har hatt han,og da har det vært vår feil.Vi har ikke vært raske nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Jeg hadde også problemer med dette da hunden min var valp. Hadde ikke hunden i bur, men en valpegarde hvor jeg la avispapir i den ene enden.

Fikk da tips fra en kjent hundetrener at jeg burde ta ham i sengen min. Dette gjorde jeg den første tiden - og da var det helt slutt på uroligheter, tissing og bæsjing inne nattestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...