Gå til innhold

Ødelagte tenner

Fremhevede innlegg

Gjest hjelp
Skrevet

Håper jeg kan skrive dette innlegget uten å dømmes nord og ned, dette er ganske vanskelig og flaut.

Saken er den at jeg vokste opp under sterk omsorgssvikt, mye manglet og foreldrene mine ga faen i det meste. Mangelfult og dårlig kosthold, kombinert med at ingen hjalp meg med personlig hygiene eller noenting. Jeg husker godt jeg fikk min første tannbørste på tannkontrollen vi alle hadde i 1. klasse (jeg er født på 80-tallet), men siden foreldrene mine ikke hjalp til, var den ikke mye i bruk for å si det sånn. Derfor var jeg kanskje 13 ca før jeg begynte å pusse tennene mine hver dag, og ofte glemte jeg det siden det ikke var noen innarbeidet vane.

Dette kombinert med årevis med bulimi og anoreksia, overspising uten oppkast i perioder og ofte mye alkohol, dårlig evne til å ta vare på meg selv og psykisk sykdom, har ført til helt elendige tenner i midten av 20-årene.

I tillegg har jeg ekstrem tannlegeskrekk og kjenner tårene presse på bare tanken på å gå til tannlegen, så der har jeg ikke vært siden rett før jeg ble 20.

Er på arbeidsavklaringspenger (tidl. yrkesrettet attføring) i dag, og pga. ingen jobb før det, har jeg minstesats. Har så vidt råd til å betale de faste utgiftene og ha et nogenlunde sunt kosthold.

Skjønner ikke hvordan jeg skal få råd til å gå til tannlegen, blir helt fortvilet av å tenke på dette. Mangler halvparten av en jeksel, den har bare forsvunnet, har nok en god del hull og sikkert masse annet rart også.

Er så redd for å gå til tannlegen også, er redd for å få kjeft og bli sett ned på pga. dette, og at han skal synes jeg er helt fjern som griner bare av å gå inn i et tannlegekontor. Føler meg så mislykket og dum som har latt meg selv havne i denne situasjonen. Uansett har jeg jo ikke råd til å betale det, så jeg må vel bare vente på at tennene mine skal falle ut.. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Snakk med legen din om det. Dersom du har en diagnose på anorexi/bulimi og ettersom du er i NAV systemet allerede med den bakgrunnen du har. Så er det ikke umulig at du har krav på å få dekket full tannbehandling.

Når dette er til hinder for et normalt liv senere, et synlig bevis på et liv du har forlatt osv. Så er det gode grunner til å få dekket behandlingen. Det finnes også svært dyktige tannleger som er vant til pasienter med fobi. Noen behandler med lystgass etc.

Gjest Glør
Skrevet

Ingenting av dette er din feil, du har bare hatt maks uflaks med oppvekst og sykdom, ingen oppegående mennesker vil dømme deg for det. Sånne problemer er også vanligere enn mange tror, men fordi det på mange måter er ett tabu å ha tannproblemer er det få som snakker spesielt høyt om det.

Spiseforstyrrelser er en av de få diagnosene man kan få dekket noe av tannlegebehandlingen på grunnlag av. Gangen i dette skal tannlegen vite mer om, så det du bør starte med er å finne en forståelsesfull tannlege, som kan hjelpe deg å finne ut hva som skal gjøres med tennene dine, og hjelpe deg å fylle ut de riktige papirene.

Enten kan du spørre venner ol om de har en tannlege å anbefale, eller så kan du slå opp på gulesider og kontakte en som har spesialisert seg på tannlegeskrekk. Si også ifra når du bestiller timen, så vil de ta seg tid til deg når du kommer.

Vanligvis vil første time da bare bestå av at dere prater om hva problemene dine er, og at de evt tar en liten kikk i munnen din, og setter opp en plan for videre behandling. Da kan du få tilbud om alt fra pusteøvelser og økt kontroll over behandlingssituasjonen, til lystgass og beroligende medisiner. Tenk over på forhånd nøyaktig hva som skremmer deg behandlingen, og skriv gjerne ned en liste du tar med til timen.

Håper du finner en tannlege du er komfortabel med, lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...