Gå til innhold

Et hjertesukk og en oppfordring


Lionda

Anbefalte innlegg

I dag morges stod jeg han halvtime og snakket med en fortvilet, HIV-positiv narkoman mann som prøvde å tigge penger til stoff. Han hadde stått der siden klokka 6, og da var klokka 9, og han hadde ikke fått så mye. Det er en ting, men det han var så fortvilet over var at folk ikke gadd å svare ham engang, eller kom med morsomheter a la "tar du kort?" og liknende. Det er akkurat som om normal høflighet og respekt ikke gjelder når det er narkomane eller tiggere man forholder seg til. Og dette er ganske vanlig, det er mange av dem som står der som forteller det samme.

Er det sånn at hvis folk selv er skyld i at de har det vondt så trenger vi ikke bry oss om det? Og nå mener jeg ikke nødvendigvis å gi penger, men å være hyggelige og svare høflig når vi blir spurt?

Jeg skjønner at ikke alle har den samme interessen som meg for å bli kjent med menneskene og historiene bak de som står der, men er det virkelig så mye forlangt å tenke et øyeblikk på at den plagsomme jævelen som står der og ber deg om penger også er et menneske som blir akkurat like såret over å ikke få svar eller få slengt en spydig kommentar til seg som du ville blitt? Bare at han opplever det sikkert 500 ganger om dagen og har det ganske vanskelig fra før...

Så bare et lite hjertesukk fra meg:

Tenk på det neste gang du treffer en tigger, at for det mennesket som står der, betyr det faktisk litt om du saktner ned nok til å se ham i øynene, smile beklagende og si "nei, dessverre" hvis du ikke har lyst til å gi noen penger. Det tar deg ikke så innmari lang tid heller, og det føles faktisk ganske godt!

Mandagsklem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleide faktisk å se på personen å si "nei dessverre" før, men etter å ha fått nok gjeiper eller sure miner tilbake så gidder jeg ikke mer.

Det endel tiggere også bør tenke på, er at dersom to mennesker går i en diskusjon, så er det faktisk også uhøflig å avbryte midt i den samtalen for å tigge penger! Generelt så er det vel uhøflig å avbryte noen midt i en samtale.

Når man opplever gang på gang på gang uhøfligheter og plagsomme tiggere som omtrent løper deg i hælene selv etter at du har prøvd høflig å si nei, så blir man på ett tidspunkt drit-lei!

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg er kommet dithen at jeg er drit-lei! Jeg orker ikke prøve engang, fordi jeg aldri har møtt en tigger som overhode gidder å være høflig mot andre!

Tidligere stoppet jeg gjerne å snakket med hvem som helst, men etter nok mas og ignorering av høflighet greie "nei dessverre" så gidder jeg ikke mer!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er uhøflig å avbryte folk i en samtale. Og at det er irriterende hvis folk ikke gir seg. Kanskje jeg bare har vært heldig, for det er veldig sjelden jeg har opplevd det. Stort sett tar folk nei for et nei og spør noen andre. Og de fleste synes det er hyggelig at jeg stopper og prater med dem selv om jeg ikke gir noen penger, bare fordi det er hyggelig å bli sett. Å være menneske litt, ikke bare han derre tiggeren.

Jeg har hatt negative opplevelser også, det er ikke meningen å høres ut som om jeg ikke synes det er et problem at vi har tiggere overalt, men stort sett er det faktisk ganske hyggelige og ganske fortvilede mennesker som står der. Og jeg synes det er ordentlig vondt å vite at det antakeligvis kommer til å fortsette å være sånn.

Jeg er antakeligvis innmari naiv, men jeg skulle faktisk ønske det gikk an å gjøre noe for folk som har det vondt. Også for de som er skyld i det selv, og de som ikke engang vil hjelpes.

Og jeg har en skikkelig guffen følelse inni meg hver gang jeg snakker med noen jeg vet jeg ikke kan hjelpe. Derav innlegget. Tenkte jeg kunne gjøre NOE i hvert fall.. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Synes tiggere skal behandles med den respekten de selv viser! Selv om de har havnet på skråplanet og er de som er dårligst stilt her i vårt samfunn, fortjener de og å vite hva menneskeverd betyr! Men dette gjelder kun de som faktisk viser alminnelig høflighet og som ikke spytter på deg når du vrenger lommene for å vise at også du er blakk. Går på skole midt i byen jeg bor i, og parken utenfor skolegården er et yndet møtested for byens narkomane, alkoholikere og uteliggere, så jeg ser denne elendigheten disse menneskene lever i daglig.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg kverulerer nå, men hvis alle skal behandles med den respekten de selv viser, hvordan kan det skje noen endring i måten folk behandler hverandre på? Jeg burde vel heller behandle folk med respekt fordi jeg er et menneske som respekterer andre enn fordi andre respekterer meg? Jeg synes i hvert fall det er viktig å handle etter sin egen overbevisning, selv om det til tider kan være innmari vanskelig når andre tilsynelatende har en helt annen oppfatning av hvordan man skal behandle hverandre. Dvs behandle meg. Og det gjelder mennesker generelt, ikke bare tiggere.

(Og det er ikke alltid jeg klarer det heller, men jeg mener fremdeles at jeg burde.)

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke synd på tiggere. De plager folk på gata. Og de lyver til deg!

Jeg synes ikke synd på hverken narkomane eller tiggere. Alle har faktisk en mulighet til å gjøre noe med livssituasjonen sin dersom de virkelig ønsker det. Og hva er årsaken til at de tigger, hva tror du pengene brukes til? Oftes er de selv skyld i at de har havnet der de er, og i et land som Norge får alle hjelp dersom de virkelig ønsker å ta i mot de mulighetene de får av det offentlige.

Har flere ganger lest i avisen eller sett tv-programmer om tiggere. Vet du at de tjener utrolig mye penger på å stå og tigge? Ja, faktisk flere hunder kroner i timen. Regner med det er en mye høyerer timelønn enn de fleste av oss her har.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har snakket med masse narkomane og kjenner også endel av dem personlig, men er av dem som ikke "hører" når de tigger. Grunnen er ganske enkel... jeg hadde brukt 3 timer hjem hvis jeg skulle stoppet opp hver gang. Kommer de rett bort til meg når jeg står stille så svarer jeg jo, men nå til dags er det jo ikke vanlig å ha penger på seg. Jeg har busskort og VISA. Hjelper ikke mye da.

Dessuten gir jeg heller en narkoman som sier hva han skal bruke pengene til enn en som prater om kaffe og sånt. Vi vet jo alle hvor pengene går. Av prinsipp sponser jeg ikke "sporten" de driver med.

Har personlig vært offer for narkomane som stjeler. Moibiltelefonen min ble stjålet, lommeboka tømt, inne bå kontoret. Synes derfor at de har "fått" nok av meg!

Jeg skjønner godt at folk går rett forbi jeg. Noen er rett og slett redde, andre får nok når de blir stoppet 10 ganger til og fra jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det finnes noen som deg, Lionda.

Har jeg småpenger på meg, kan det være jeg gir dem det jeg har. Spesielt om de innrømmer at det er til dop. Jeg beundrer disse litt.

Jeg vet om en dame som tok med en "tigger" til en kafe, og kjøpte litt mat til ham istedet. Det hjalp ikke mye på dopet, men jeg tror likevel det varmet på flere måter.

Likevel, når jeg har stått på hodet ut av døra, slengt meg på bussen og stupt gjennom byen for å rekke tida om morgenen - da tar jeg meg ikke tid til å snakke "noen minutter" med noen. Ikke narkomane, og ikke selgere.

Det nytter ikke å ta seg tid til alle sammen, selv om det hadde vært flott.

Turte: hva slags rosa drømmeverden er det du har vokst opp i?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke tådlmodighet med tiggere og narkomane lengre, og det er ulike årsaker til det.

Jeg gir ikke fra meg penger fordi jeg bare har så jeg såvidt klarer meg selv for tiden, og disse menneskene kan da gå på sosialen som andre vanskeligstilte må.

En annen ting er at endel av dem ikke nøyer seg med det de faktisk får, men de skal gjerne ha mer, og stjeler gjerne fra deg også.Lommeboka di for eksempel når du finner fram penger.

Jeg fikk et spørsmål fra en narkoman en gang, som sa han skulle stille meg et veldig ærlig spørsmål, han trengte penger til dop.

Da jeg sa nei,ble mannen kjempegrinete og sa surt "neivel unnskyld at jeg spurte da!!"

Så nei, jeg gir ingen noenting, uansett, det er et prinsipp jeg har.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så veldig høflig å tigge om penger da? Jeg synes narkomane og uteliggere er noen snyltedyr, de lever jo på trygd, penger som vi skattebetalere har jobbet for, uten å yte noe tilbake.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri til tiggere, av prinsipp. Jeg mener det er å gjøre dem en bjørnetjeneste, om man gir dem penger til dop. Jeg prøver å si "nei, dessverre", men når man må gå forbi 4-5-6 stykker på 100 meter blir man rett og slett litt lei. Noen er både aggressive og sure også, og det oppmuntrer ikke noe særlig. Det virker som om noen syns de har RETT på pengene mine, og det har de da for pokker ikke! Likevel har jeg aldri vært spydig, og prøver å se dem inn i øynene i det minste.

Jeg er en meget priviligert person, og gir gjerne av min overflod, men da gir jeg der jeg mener det nytter. Jeg har faste trekk på til sammen ganske store summer hver måned fra kontoen min til ulike seriøse organisasjoner, og liker ikke å få "gjerrige kjerring" slengt etter meg!

Hvis man vil hjelpe fattige i Oslo, støtt Fattighuset, Kirkens bymisjon eller andre som virkelig hjelper. Da monner det.

Men, jeg syns det er storartet at det finnes mennesker som deg Lionda, som gir av TIDEN sin. Det står det respekt av. icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundrer folk som deg, Lionda!!

Jeg gir som regel hvis jeg har. Det er fælt å si det, men noen tiggere har en utstråling som gjør at du bare MÅ gi dem noe, mens andre ikke har det. Da er det ikke sikkert de får så mye heller. Huff, jeg grøsser når jeg skriver dette, for det er jo synd på dem alle sammen...

Må bare si at jeg ikke helt skjønner deg, Turte! Det virker ikke som at du har forstått så mye. Det er ikke bare å "gjøre noe med det". Faktisk skal det RIMELIG mye til... dette er mennesker som alle oss andre, de har bare kommet skjevt ut. Hvis de kunne velge, hadde de valgt et annet liv.

Man vet hva pengene går til. Dop. Tiggere som forteller det, ærlig og oppriktig, beundrer jeg. Tenk hvor ydmykende det må være å tigge om penger, og fortelle at det skal gå til dop. Bare tenk hvordan disse stakkars menneskene har det med seg selv.

Å gi penger til folk på gata er kanskje å gjøre dem en bjørnetjeneste. Jeg klarer ikke å la være... stakkars mennesker. Kanskje det er litt for min egen samvittighets skyld også. Vi mennesker er egoistiske. Huff...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er å gjøre tiggerne en bjørnetjeneste ved å gi penger.

Hva tror du de gjør om de ikke får samlet inn nok? Slutter på dagen?

Nei, heller et irritasjonsmoment for oss overlegne, arrogante, privilgierte som har anledning til å sitte her og diskuterte dette - enn at de må stjele og prostituere seg. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2002-04-29 21:24, LilleMika wrote: Må bare si at jeg ikke helt skjønner deg, Turte! Det virker ikke som at du har forstått så mye. Det er ikke bare å "gjøre noe med det". Faktisk skal det RIMELIG mye til... dette er mennesker som alle oss andre, de har bare kommet skjevt ut. Hvis de kunne velge, hadde de valgt et annet liv.

-Ser man at livet begynner å gå i feil retning er det lov å snu i tide.

On 2002-04-29 21:24, LilleMika wrote: Man vet hva pengene går til. Dop. Tiggere som forteller det, ærlig og oppriktig, beundrer jeg. Tenk hvor ydmykende det må være å tigge om penger, og fortelle at det skal gå til dop. Bare tenk hvordan disse stakkars menneskene har det med seg selv.

-Siden alle likevel har skjønt at pengene går til dop nytter det ikke å lyve om det. Man har funnet ut at man kommer lenger med det. Å late som man er ærligheten selv er bare et nytt "salgstriks".

On 2002-04-29 21:24, LilleMika wrote: Å gi penger til folk på gata er kanskje å gjøre dem en bjørnetjeneste. Jeg klarer ikke å la være... stakkars mennesker. Kanskje det er litt for min egen samvittighets skyld også. Vi mennesker er egoistiske. Huff...  

- ja- både for dem og samfunnet generelt

Jeg vet jeg er streng når, jeg ville bare sette det på spissen slik at alle får opp øynene! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda: Er vi overlegne, arrogante og priviligerte vi som sitter å diskuterer dette?

Og da vel helst vi som ikke vil gi noe eller smile høflig å si pent "nei, dessverre, i dag får du ikke mer av pengene mine."

Dersom man har ett prinsipp som går på at man ikke ønsker å betale for andres DOP mer en vi allerede gjør via våre skattepenger, og dersom vi HAR prøvd å være høflige å si "nei dessverre", men bare fått drit-preik slengt tilbake fra disse "stakkars" skjønne menneskene, vil det si at vi er overlegne, arrogante eller priviligerte???

Nei vettdu hva! DET vil jeg faktisk ha meg frabedt!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere startet jeg ikke denne diskusjonen for å si at folk burde gi penger til tiggere og narkomane. Det er gode grunner både for å gi (da slipper vi kanskje et ran i dag) og imot å gi (jeg synes ikke det er videre kult å bruke pengene mine på dop til andre jeg heller), og det er et helt personlig valg hva man legger vekt på.

Poenget mitt var egentlig bare å si at de som står der er mennesker - noen er uhøflige, irriterende mennesker, og de har tydeligvis endel av dere truffet mange fler av enn meg, men de er fremdeles mennesker, og det koster ikke så innmari mye å se høflig på dem og si nei.

Men jeg skjønner jo absolutt at hvis man stadig blir møtt med dritt fra en gruppe mennesker så blir man lei og slutter å være høflig.

Men jeg mener fremdeles at det er lettere for meg å snu trenden og være høflig enn det er for de som er dårligere stillet enn meg. For når jeg har det vanskelig, selvforskyldt eller ikke, kan det hende jeg blir sur og gretten og kjefter på alle rundt meg, og hvis noen er ekle mot meg da, blir jeg ti ganger verre tilbake. Så fæl er jeg. Og jeg regner med det gjelder for andre mennesker også, også for tiggere og narkomane. Derfor tenker jeg at det ikke koster meg så mye å være litt hyggelig, og kanskje gjøre dagen litt bedre for noen som har det vanskelig stort sett hele tiden.

Aline, Amanda får svare for seg selv, men jeg har ikke inntrykk av deg som verken overlegen eller arrogant. Og jeg har ikke noe problem med å forstå at du er lei hvis du får slengt dritt til deg hele tiden. Og ettersom du har gode grunner til å ikke følge oppfordringen min, kan du jo bare la det være? Jeg har ikke tenkt til å tvinge noen, jeg skrev dette her for å kanskje få noen som ikke hadde tenkt over dette til å tenke over det. Du har tydeligvis tenkt over det og kommet til et annet resultat enn meg, og det er da helt og fullstendig lov?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var ikke helt slik jeg mente det, aline.

I forhold til disse menneskene er vi priviligerte. Fordi vi kan sitte på en chatteside og diskutere hvorvidt vi gidder bruke pengene våre på dem, eller ikke.

"Overlegne og arrogante" mente jeg fra en tiggers syn. Det oppleves sannsynligvis slik, det gjelder for alle som prøver å komme igjennom med noe uten at motparten gidder høre.

Jeg siktet ikke til noen som helst, heller ikke de/vi som ikke tar seg tid til et lite smil en gang. Som sagt, fra tiggerens syn.

De opplever det sikkert ganske respektløst i mange tilfeller.

Det er ingen som har kalt dem hverken stakkarslig eller skjønne, men jeg prøver å se det også fra den andre siden.

Jeg er nemlig ofte av dem som strener av gårde uten å gidde å svare.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg mer med... er litt "lettantennelig" innimellom.. icon_wink.gif

Vi blir vel kanskje sett på som arrogante og overlegne av tiggerne ja, på lik linje som endel av oss ser på endel av dem som ufyselige og uhøflige mennesker.

Klart vi burde være høflige og si nei når vi blir spurt, det er helt korrekt at det er enklere for oss en for dem. Og at selv om noen er sure, så hjelper det ikke stort om vi er sure tilbake.

Men det blir liksom nok ett sted på veien for meg. Når jeg blir stoppet for annenhvert skritt jeg tar og spurt om penger til ditt og datt, og da også avbrutt i samtaler med venner for hver femte meter jeg går, så blir jeg dessverre dritt-lei. Da ignorerer jeg "forstyrrelsene" (høres fælt ut å kalle mennesker det, men det er jo det di blir er det ikke?)

Jeg skjønner den med at det blir færre ran dersom vi gir tiggere, en om de raner for å få tak i pengene de trenger. Men jeg har et prinsipp der, jeg VIL ikke betale for andres dop. samme hva!

Jeg synes også de mer uheldig stilte i samfunnet kan prøve i litt større grad en endel av dem gjør. Klart, vi har ikke ett støtteapparat som er godt nok. Det er vanskelig for dem å komme seg ut av det, når forholdene kanskje ikke blir lagt særlig til rette for det "utenfra", og det er vel noe som bør taes alvorlig av politikerne våre.

Det som er synd også, er at det virker som det i stor grad er de som har vært lengst "på kjøret" som er de eneste som får hjelp. Klart de fortjener det, siden di har slitt lengst. Men hva med de helt ferske? Hva med om vi hadde gjort noe for de som nettopp har kommet i uføret? Det er mennesker som ikke er like hardt inne i miljøet, og mennesker som ikke er like herjet. Man skulle jo tro at det hadde vært lettere å "ta det ved roten" hos de nyeste. Da hadde vi jo faktisk på sikt fått ned mengden "uheldige".

Disse unge menneskene har vel lettere for å bli satt på skolebenken og komme seg i arbeid også. De vil ikke være kjent på samme måte, og slite med de samme problemene som de som tydelig ser narkomane ut. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "fast" tigger jeg gir småpenger til. Har snakket litt med han og fått ett innblikk i hverdagen hans som består av stoff, tigging og et forsøk på å finne seg et sted å sove for natten.

Det koster meg så lite å dele noen kroner med han. Samler småpenger i jakkelomma og slipper å dra frem lommeboka. Men jeg tror nok oppmerksomheten, at han får et smil og et spørsmål om hvordan det står, til varmer like mye som noen kroner. icon_smile.gif

Det kan være mange årsaker til at folk er narkomane og/eller tiggere. Jeg går ikke på den om at alle hadde en forj.... oppvekst, noen jeg har snakket med forteller om en karriere som narkoman som startet med nyskjerrighet i ung alder....

Og ettersom min aller beste venn fra ungdomsårene døde av en overdose for 2 år siden... så er det så veldig enkelt å se for seg ansiktet hans når det står/sitter en og fryser med en kopp foran seg. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg, Aline, i at det er helt merkelig at det bare er de som har vært på kjøret så lenge at det nesten er umulig å få dem opp igjen som skal få hjelp, og ikke de som fremdeles har ressurser igjen til å klare seg videre. Det kan da ikke lønne seg for samfunnet det?

Merkelig tankegang, spør du meg. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...