Gjest ts Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Huff.. det her er flaut. Etter 2 svangerskap, den siste for over 10 år siden fikk jeg altfor stort "slakk" på mageskinnet som ikke har gått inn. Gikk opp over 30 kg med vært barn. (er mye når en er 160 over gulvet) pga mye vann i kroppen. Har trent og stått på og klarte gå ned alle kiloene, men mageskinnet ble så utvidet at den siste "biten" med å få flat mage igjen ikke lar seg gjøre noe med uten et inngrep. Mageskinnet henger ganske godt i en slapp pose. Alt nedenfor navvenen av huden har strekkmerker. Ser ikke så pent ut. Men med en stram stor truse eller holdinn strømpebukser har jeg nesten fått pen fasong igjen når jeg er på "normalvekten" min. En tenker jo at litt må en regene med å få etter å ha fått to nydelige barn. Problemet nå er at jeg har hatt en skade spiste året som gir store smerter. Det har resultert i svært lite aktivitet. Jeg har altid hatt lett for å gå opp i vekt så før det var jeg veldig fysisk aktiv for å holde vekten nede. Det er desverre helt umulig nå. Og vet ikke helt når jeg blir bra nok til å gjennoppta aktiviteten igjen. Så til problemet. Den "babymagen" jeg har hatt fra før henger enda mer og blir fyldigere om jeg går opp i vekt. Desverre har det ikke latt seg gjøre å holde vekta kun med kostholdet så jeg har gått opp over 15 kg siste halvåret. Mesteparten av dette ser ut til å ha lagt seg på magen. (har ikke vært så tung siden jeg var i 7mnd med ungene) I går fant jeg ut at under magen i området der en tar "trusekutt ved keisersnitt (har født på vanlig måte) så har det kommet en kraftig rød stripe i follen. Løftet opp mageskinnet og ser at huden ser ut til å ha sprekt opp en del. Det er fryktelig sårt og ømt etter å ha tatt på det. Noen som har vært borte i noe slikt ? Hva kan en gjøre med det ? Jo jeg skal ned i vekt igjen bare jeg blir bedre med det andre snart. For kroppen min må ha stor fysisk aktivitet for å holde seg på en passe vekt.
Hinata Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Det kan ikke være sopp da? På grunn av fuktig miljø? En tur til legen vil vel besvare spørsmålene dine
Gjest fisk Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Høres ut som du har glemt å tørke deg i folden etter dusj. Da vil det legge seg fuktighet som skaper sår. Jeg ville prøvd å lagt på litt sink salve som kjøpes på apoteket. Er det ikke bedre etter en uke ville jeg tatt meg en tur til legen. Men husk altså å tørke deg godt på sånne plasser etter dusj. Og , dette er ikke et flaut spørsmål:-)
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 enig, ikke noe flaut med det der. Det er ofte et problem når en får hudfolder at det blir fuktig og at man kan få sår og sopp. Jeg jobber i helsevesenet og dette er noe vi ser svært ofte vil jeg si.
Gjest navnelapp Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Bruk canesten eller liknande inntil det har hela, så kan du bruke sinksalve førebyggande.
Gjest ts Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Takk for svar. Er det noe betennelsesdepende eller penecelin i disse salvene ? Reagerer allergisk mot slike stoffer. Synes det er flaut siden jeg er blidt så tykk at magen henger så fært. Værste er at jeg ikke får gjort så mye med det ennå, siden jeg ikke får trent. "babymagen" henger som en slapp "sekk" med løshud fra før, ble ikke noe mindre med de ekstra kiloene. Takk for tipset om å være ekstra nøye med tørking etter dusjen. Føler at jeg svetter mer med de ekstra kiloene så jeg dusjer ofte også.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Huff.. det her er flaut. Etter 2 svangerskap, den siste for over 10 år siden fikk jeg altfor stort "slakk" på mageskinnet som ikke har gått inn. Gikk opp over 30 kg med vært barn. (er mye når en er 160 over gulvet) pga mye vann i kroppen. Har trent og stått på og klarte gå ned alle kiloene, men mageskinnet ble så utvidet at den siste "biten" med å få flat mage igjen ikke lar seg gjøre noe med uten et inngrep. Mageskinnet henger ganske godt i en slapp pose. Alt nedenfor navvenen av huden har strekkmerker. Ser ikke så pent ut. Men med en stram stor truse eller holdinn strømpebukser har jeg nesten fått pen fasong igjen når jeg er på "normalvekten" min. En tenker jo at litt må en regene med å få etter å ha fått to nydelige barn. Problemet nå er at jeg har hatt en skade spiste året som gir store smerter. Det har resultert i svært lite aktivitet. Jeg har altid hatt lett for å gå opp i vekt så før det var jeg veldig fysisk aktiv for å holde vekten nede. Det er desverre helt umulig nå. Og vet ikke helt når jeg blir bra nok til å gjennoppta aktiviteten igjen. Så til problemet. Den "babymagen" jeg har hatt fra før henger enda mer og blir fyldigere om jeg går opp i vekt. Desverre har det ikke latt seg gjøre å holde vekta kun med kostholdet så jeg har gått opp over 15 kg siste halvåret. Mesteparten av dette ser ut til å ha lagt seg på magen. (har ikke vært så tung siden jeg var i 7mnd med ungene) I går fant jeg ut at under magen i området der en tar "trusekutt ved keisersnitt (har født på vanlig måte) så har det kommet en kraftig rød stripe i follen. Løftet opp mageskinnet og ser at huden ser ut til å ha sprekt opp en del. Det er fryktelig sårt og ømt etter å ha tatt på det. Noen som har vært borte i noe slikt ? Hva kan en gjøre med det ? Jo jeg skal ned i vekt igjen bare jeg blir bedre med det andre snart. For kroppen min må ha stor fysisk aktivitet for å holde seg på en passe vekt. Hei Først vil jeg bare si at det er et veeldig vanlig problem,og ingenting du skal sjemmes over! Jeg har selv fått 2 barn,og la på meg 30 med første og 40 med andre.Jeg har også som deg gått kg ned igjen og fått ganske så slapp hud på magen.Det er som du sier ingenting som kan gjres med det foruten og fjerne det kirurgisk.Jeg har ikke "nok" slapp hud til at jeg får det dekt,men slik som du beskriver at du får plager i det daglige,tror jeg du skulle hatt ganske gode sjanser for og få hjelp til og dekket dette om det skulle være ønskelig.I mellomtisen ville jeg anbefalt at du vasker med en mild såpe (feks dr greve o.l. eller grønnsåpe fra apotek) og lufttørker godt etter og ha vært i dusjen.sinksalve kan prøves,men har lett for og tørke ut huden og gjøre vondt verre..kansje du skulle hørt med fastlegen din? sånn generelt vil jeg anbefale og bruke et slags baby-pudder eller talkumpudder for ikke og bli sår en annen gang! God berdring og lykke til
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #8 Skrevet 15. mars 2010 Hei Først vil jeg bare si at det er et veeldig vanlig problem,og ingenting du skal sjemmes over! Jeg har selv fått 2 barn,og la på meg 30 med første og 40 med andre.Jeg har også som deg gått kg ned igjen og fått ganske så slapp hud på magen.Det er som du sier ingenting som kan gjres med det foruten og fjerne det kirurgisk.Jeg har ikke "nok" slapp hud til at jeg får det dekt,men slik som du beskriver at du får plager i det daglige,tror jeg du skulle hatt ganske gode sjanser for og få hjelp til og dekket dette om det skulle være ønskelig.I mellomtisen ville jeg anbefalt at du vasker med en mild såpe (feks dr greve o.l. eller grønnsåpe fra apotek) og lufttørker godt etter og ha vært i dusjen.sinksalve kan prøves,men har lett for og tørke ut huden og gjøre vondt verre..kansje du skulle hørt med fastlegen din? sånn generelt vil jeg anbefale og bruke et slags baby-pudder eller talkumpudder for ikke og bli sår en annen gang! God berdring og lykke til hehe det skal stå : mellomtiden Det ble jo litt komisk
Gjest ts Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 hehe det skal stå : mellomtiden Det ble jo litt komisk men godt å le litt da.. Går det ikke over, så får jeg ta en tur til legen. Er så mye styr med det andre jeg plages med at legen klarer ikke "holde fokus" om jeg kommer med noe annet i tillegg desverre. Kanskje jeg kan høre om slik inngrep for å få tatt bort noe siden det ser ut til at jeg får flere problemer med det. Er fryktelig sårt og vondt det der. Men liker ikke helt tanken på at noen skal skjære i meg... Mageskinnet henger fra før. Bruker store truser som holder inn noe. For bruker jeg små truser kommer det akkurat i kanten der såret er og ligger å gnisser. Men ser heller ikke så pent ut når mageskinnet "henger å dingler" over trusekanten akkurat.. (er glad jeg har en mann som ikke tar avstøt av at det henger etter vi fikk barna) Moren min mente jeg har såpass at jeg burde fått det dekket. Har jo ikke så mye penger stående "på lur" til slike ting akkurat. Alt under navlen er oppsprukket. Selv når jeg var ved "normalvekten" hang det over trusekanten. Er derfor jeg har brukt store hold-inn truser etterpå. Blir jo kanskje ekstra klamt der når det blir presset sammen og kanskje. Hadde jo håpet skinnet ville krympe litt med tiden og trening.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #10 Skrevet 15. mars 2010 Hei! Ei vennine av meg hadde det akkurat på samme måte som deg.. Uansett hvor mye hun trente og gikk ned i vekt, så hang mageskinnet som ei lomme. Hun fikk og høre av trener på treningsenteret at uansett hvor mange mageøvelser hun gjorde, så ville ikke den gå vekk! Etter ei stund begynte hun å bli sår og få sopp under den folden. Dette ble så stort et problem at hun kontaktet legen. Enden på historien var at legen søkte henne inn til bukplastikk, og hun fikk det dekket at staten siden det ble beregnet som medisinsk og ikke kosmetisk inngrep. Sånn som du forklarer det så vil jeg nesten tro at det samme gjelder deg også. Jeg har jobbet mange år i helsevesenet, og det jeg vil anbefale at du gjør nå er å bruke en soppdrepende krem, selges reseptfritt på apotek, til det er blitt bedre. For å forebygge anbefaler jeg at du vasker med ei mild såpe, og vær nøye på å skylle bort såperester. Når du har tørket deg etter dusj/bad, så dryss talkum i hudfolden der du har lett for å bli sår. Talkum holder det tørt og fint, og du slipper oppblomstring av sopp som trives godt i fuktige, tette miljøer! Ville heller brukt talkum, sinksalve holder det ikke tørt, dessuten smitter salven over på klær Lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #11 Skrevet 15. mars 2010 Hei du! Jeg har fjernet "fettforkle" fordi alt seg ned, og navlen tettet seg, og det ble sopp og plager. Det var nok til at jeg fikk det dekket. Men du bør ha ønsket vekt ved inngrep, for best mulig resultat. I mellomtiden anbefaler jeg at du lufttørker godt etter dusj/bad, og kun bruker bomullstruser. Syntetisk undertøy puster for dårlig. Du kan trygt bruke Canesten soppsalve for å se om det har effekt, eller du kan bruke Xylokain sårsalve, som er noe smertedempende. Selve inngrepet er ikke noe å frykte. Jeg fikk epidural, og var våken hele tiden. Siden de ikke går så dypt som til musklene, så kommer du deg veldig fort. Jeg har aldri angret i hvert fall. Be fastlegen henvise deg videre, det værste som kan skje er at du får nei. Masse lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå