Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Finnes det noen kjøkkenmaskiner som har tilleggsutstyr som kan forme små kjøttboller? Blir så sliten i hendene av å forme små kjøttboller og egentlig så er det en megakjedelig jobb :(.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Finnes det noen kjøkkenmaskiner som har tilleggsutstyr som kan forme små kjøttboller? Blir så sliten i hendene av å forme små kjøttboller og egentlig så er det en megakjedelig jobb :(.

Ja det finnes:

http://www.scheie.no/hamburger_maskin.htm

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Jeg har kjøttkvern med pølsehorn og litt ekstrautstyr, og tror det skulle gå å lage kjøttboller med den. Måtte kanskje skjære hver enkelt bolle fra struten som kommer ut av pølsehornet, eller noe.

Men hvordan lager du vanligvis kjøttboller, og hvor mye (kilovis?) på en gang?

Gjest navnelapp
Skrevet

Når eg lagar små kjøtbollar til suppe puttar eg farsen i ein ziplockpose, og klipper av eit hjørne. Så pressar eg massen ut, og skjer av ein bolle om gongen ut av tuten. Når eg lagar vanlege kjøtbollar formar eg dei med hendene, og fritterer dei, slik som her: http://altgodt.wordpress.com/2010/01/04/me...nsk-albondigas/

Skrevet
Når eg lagar små kjøtbollar til suppe puttar eg farsen i ein ziplockpose, og klipper av eit hjørne. Så pressar eg massen ut, og skjer av ein bolle om gongen ut av tuten. Når eg lagar vanlege kjøtbollar formar eg dei med hendene, og fritterer dei, slik som her: http://altgodt.wordpress.com/2010/01/04/me...nsk-albondigas/

Det er samme teknikken jeg bruker idag. Jeg lager vanligvis 2-3 kg kjøttboller av gangen så jeg har litt liggendes i fryseren. Enkel og grei mat når du koker noe pasta og har tomatsaus til :)

Skrevet

Jeg former med hendene og så steker jeg dem i ovnen. Kjøttbollene blir saftige og om jeg ønsker stekeskorpe får de en tur i stekepanna når de er tatt opp av fryseren. Jeg synes at de også er gode rett fra stekeovnen, men som dere lager jeg store porsjoner for det er så lettvint å ha ferdige kjøttboller i fryseren.

Skrevet
Jeg former med hendene og så steker jeg dem i ovnen. Kjøttbollene blir saftige og om jeg ønsker stekeskorpe får de en tur i stekepanna når de er tatt opp av fryseren. Jeg synes at de også er gode rett fra stekeovnen, men som dere lager jeg store porsjoner for det er så lettvint å ha ferdige kjøttboller i fryseren.

hvor lenge steker du de da? og på hvor mange grader??

Hørtes lettvint ut å steke de ovnen..

Skrevet
hvor lenge steker du de da? og på hvor mange grader??

Hørtes lettvint ut å steke de ovnen..

Jeg steker dem midt i ovnen, 225 grader, 12 - 15 min. (kommer jo litt an på hvor store jeg lager dem, pleier å ta ut en å skjære over for å sjekke at den er gjennomstekt).

Lettvint og godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...