Gå til innhold

Noen tannleger her? Eller andre som peiling?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på et par ting.

Når mister man retten til offentlig tannlege?

Hvorfor/hvordan mister man retten til offentlig tannlege?

Jeg har brukt så ufattelig masse penger på privat tannlege, er MER enn fornøyd med tannlegen og arbeidet som er gjort, men lommeboken vil ikke stort mer! :(

Og det passer dårlig med at jeg må til tannlegen noen ganger til!

Noen som aner hvilken regler det er på dette?

På forhånd, tusen takk for svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det er slik at alle over 20 år må dekke utgifter til tannlege selv. Det er noen unntak fra denne regelen, bl.a grupper som ikke mangler egen omsorgsevne (eldre, psyk. utv.hemmede), ulike kreftdiagnoser (hode/hals), tannkjøttsykdommer, behov for større kirurgiske inngrep m.m. Dette vil alle tannleger vite, og dersom du går til en tannlege vil vedkommende informere deg dersom du har krav på å få behandlingen dekket.

Skrevet

Hvis man tar medisner som har munntørhet som bivirkning får man også gratis tannlege.

Gjest gjest-tannlege
Skrevet
Lurer på et par ting.

Når mister man retten til offentlig tannlege?

Hvorfor/hvordan mister man retten til offentlig tannlege?

Jeg har brukt så ufattelig masse penger på privat tannlege, er MER enn fornøyd med tannlegen og arbeidet som er gjort, men lommeboken vil ikke stort mer! :(

Og det passer dårlig med at jeg må til tannlegen noen ganger til!

Noen som aner hvilken regler det er på dette?

På forhånd, tusen takk for svar!! :)

svar på dine spørsmål:

1) Etter fylt 20 år har du ikke rett på å få tannlege utgifter dekket av det offentlige.

2) Årsaken: du er nå voksen

3) bruker du masse penger på behandling hos tannlegen skylles det at det har vært noe som er galt med dine tenner og som trenger behandling. Hva det er vet ikke jeg.

4) normalt skal en som er ung ikke ha noe galt med tennene sine.

det som kan skade tennene er :

-mellommåltids spising

- intak av mye sukker

-røyking

-dårlig tannpuss, (alle er født med like sterke tenner)

-ikke tatt fluortbl eller fluor skyllning hver kveld

-ikke gått årlig til kontroll hos fast tannleg--> gir ikke hull i tennene, men der det er hull blir disse større og behandlingen dyrere.

Til slutt : Om du passer på alt det jeg har nevnt ovenfor , blir ikke regningene dyre da behandlingen blir oftest bare en kntr hvert år for å se om alt er OK.

Skrevet
-dårlig tannpuss, (alle er født med like sterke tenner)

Så du mener at tenner ikke har noenting med genene å gjøre da?

Det er en selvfølge at ikke alle er født med like sterke tenner.

Gjest Gjest_Student_*
Skrevet

"gjest-tannlege" ser ikke ut til å være tannlege... I såfall er vel vedkommende en utenlandsfarer, og de har jo som kjent ikke peiling :)

Gjest gjest tannlege
Skrevet
"gjest-tannlege" ser ikke ut til å være tannlege... I såfall er vel vedkommende en utenlandsfarer, og de har jo som kjent ikke peiling :)

Hva er det du studerer?

odontologi?

jeg er tannlege

hva er det du reagerer på som gjør at du kan si at jeg ikke er tannlege?

Gjest gjest tannlege
Skrevet
"gjest-tannlege" ser ikke ut til å være tannlege... I såfall er vel vedkommende en utenlandsfarer, og de har jo som kjent ikke peiling :)

Utdannet i oslo

Gjest gjest tannlege
Skrevet
Så du mener at tenner ikke har noenting med genene å gjøre da?

Det er en selvfølge at ikke alle er født med like sterke tenner.

Alle er født med like sterke tenner

det er spyttet som beskytter tennene og mengden og kvaliteten på spyttet som avgjør karies aktiviteten.

Høyt inntak av sukker, ofte mellom måltids spising øker antallet av bakterien mutans.

øker mengden av denne bakterien , øker syreproduksjonen og ph synker under 7 da buffer effekten i spyttet ikke klarer å nøytralisere den økte mengden av syren --> vi får karies

hvordan kan det ha seg at barn til tannleger nesten aldri har hull??

Noen få er født med missdannened emalje på 6 års jeksler MIR, med dette gir sjelden store økonomiske utgifter.

Gjest Tudelu
Skrevet

Uff. Jeg ruste meg i min ungdom, et desperat forsøk på å fortrenge et overgrep. Ble smurt en del kokain under overleppen, som ødela fortenna mine!

De må rotfylles, og tannlegen vil ha de på krone.

KAN se ut som jeg absolutt ikke kommer til å få det gjort i Norge!

Slik jeg skjønte det på tannlegen ville en krone koste meg 6000 kroner (?) Så må de rotfylles først (Det koster jo sitt!)

Så 24.000 + fire rotfyllinger da.

Noen land som anbefales? :)

Skrevet

Kan man ta fatt på telefon katalogen og ringe rundt til offentlige tannleger, å høre om noen har mulighet til å ta til seg en voksen pasient?

Eller er det helt umulig liksom?

Takk for svar alle sammen! :)

Gjest Vilma
Skrevet

Du kan jo gå til en offentlig tannlege, men du må fortsatt betale.

Skrevet
Du kan jo gå til en offentlig tannlege, men du må fortsatt betale.

Hos offentlig tannlege betaler man bare egenandel. Er det den som forandrer seg når man fyller 20, at man må betale full pris?

Eller at man ikke får offentlig tannlege. MEN, kan være heldig å treffe på en som har kapasitet?

Skrevet
Alle er født med like sterke tenner

det er spyttet som beskytter tennene og mengden og kvaliteten på spyttet som avgjør karies aktiviteten.

Høyt inntak av sukker, ofte mellom måltids spising øker antallet av bakterien mutans.

øker mengden av denne bakterien , øker syreproduksjonen og ph synker under 7 da buffer effekten i spyttet ikke klarer å nøytralisere den økte mengden av syren --> vi får karies

hvordan kan det ha seg at barn til tannleger nesten aldri har hull??

Noen få er født med missdannened emalje på 6 års jeksler MIR, med dette gir sjelden store økonomiske utgifter.

Jeg forstår ikke at du kan si det... Mener du virkelig at den delen av DNAet som har "oppskriften" på tenner er imun mot genetiske variasjoner/mutasjoner?

Skrevet

Så rart da - at jeg som

sjeldent spiser sukker eller drikker brus

spiser faste måltider

drikker mye vann

pusser tennene minst to ganger daglig

tygger tyggegummi etter nesten hvert måltid

bruker tanntråd og fluorskyllevann hver dag...

...faktisk opplever å få en 2-3 hull hvert år.

Ikke har jeg emaljeskader på tennene heller.

Samtidig kjenner jeg folk som lever på cola og sjokolade og som aldri har rørt en tanntråd i sitt liv som aldri får hull.

jeg sliter litt med å godta at det ikke skal være genetiske ulikheter på tenner. Særlig når det er det på omtrent alt annet.

Gjest hogwash
Skrevet
Samtidig kjenner jeg folk som lever på cola og sjokolade og som aldri har rørt en tanntråd i sitt liv som aldri får hull.

...og jeg røyker.

Gjest Gjest
Skrevet

Tannstilling må vel i alle fall ha noe å si for mulighetene for renhold. Noen får hull mellom tenna selv om de er ganske flinke med tanntråd, andre rører aldri tanntråden og får ikke hull likevel. (Ikke at det er bra å droppe tanntråd likevel, da)

"Tidligere synder" i forhold til tannpuss forfølger deg resten av livet.

Mannen er like gammel som meg, men han har masse fyllinger fra ungdommen av, hvor tannpuss ikke var pri 1. Alltid nå når han er hos tannlegen er det et eller annet. En fylling som er dårlig og må skiftes. Fyllingen lekker og det er blitt hull. En gang fikk han skikkelig tannverk bare noen måneder etter forrige kontroll. Da var det en stor fylling som hadde sprukket, og det var blitt hull under, med kort vei til nerva. Resultatet var rotfylling og en "fin" regning.

Jeg har _bank i bordet_ ingen fyllinger, og ingen slike problemer.

Men vi gjør omtrent det samme på renholdsfronten pr i dag, mannen er kanskje litt flinkere enn meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Til TS:

Hvis du har mye som skal gjøres og veldig dårlig råd, går det an å vurdere å dra til utlandet. Jeg kjenner en som dro til Thailand, han var i alle fall veldig førnøyd.

Tror han betalte ca 5000 kr for noe sånt som 16 fulle timer med tannbehandling. Vet ikke nøyaktig hva han gjorde, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...