Gå til innhold

Pannekaker osv laget med eggehvite


Gjest Shelob

Anbefalte innlegg

Gjest Shelob

Sunnere, proteinrike pannekaker, vafler, omelett osv har alltid eggehvite i oppskriften, mao vekk med plommen.

Hvorfor? Er plommen usunn på noe vis?

Skjønner at det blir mer proteiner med mest hvitte, men er det noe ulempe å spise plommen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sunnere, proteinrike pannekaker, vafler, omelett osv har alltid eggehvite i oppskriften, mao vekk med plommen.

Hvorfor? Er plommen usunn på noe vis?

Skjønner at det blir mer proteiner med mest hvitte, men er det noe ulempe å spise plommen også?

Det er mange som har en (etter min mening stort sett ubegrunnet) frykt for å få i seg fett. Klart, det blir flere kalorier i egg med plomme enn i egg uten plomme, men skal godt gjøres å ha så stramme rammer på kaloribudsjettet at man ikke kan takle noen eggeplommer (og da burde det være andre fronter man kan spare inn litt på i stedet).

De eneste gangene jeg skiller egg er hvis jeg skal lage noe som faktisk krever at man har bare hvite (eller evt. bare plomme), for eksempel hvis eggehvitene skal piskes stive til marengs eller noe. Da passer jeg alltid på å bruke plommene til noe annet. Synd å kaste bort noe så næringsrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt mer fett i plommen, og mer proteiner i hvitten.

Det hender jeg tar vekk plommen, det kommer an på de andre ingrediensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg en gang på en "lappe"-oppskrift der det var kun en plomme som skulle brukes og en god del hviter, skulle liksom være en litt sunnere variant, jeg skulle lage det som frokost, det ble med en gang, aldri mer, smakte py, smakte bare luft og eggehvite, men det er nå hver sin smak da.. :gjeiper:

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Au, så mye. Nå ble jeg litt sjokkert.

Et norsk gjennomsnittsegg veier 63 g. Av dette er ca. 22 g plomme, 33 g hvite og 8 g skall, så det er jo ikke mye av gangen en får i seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg en gang på en "lappe"-oppskrift der det var kun en plomme som skulle brukes og en god del hviter, skulle liksom være en litt sunnere variant, jeg skulle lage det som frokost, det ble med en gang, aldri mer, smakte py, smakte bare luft og eggehvite, men det er nå hver sin smak da.. :gjeiper:

Ja. Mange av oppskriftene med mange hvitter i smaker skikkelig egg.

Kan lønne seg å bytte ut noen av hvittene med hele egg, eller plommen da, for den smaken unner jeg ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Mange av oppskriftene med mange hvitter i smaker skikkelig egg.

Kan lønne seg å bytte ut noen av hvittene med hele egg, eller plommen da, for den smaken unner jeg ingen.

Enig, lapper, vafler og pannekaker skal ikke smake egg, det er bare ekkelt, dette sier jeg av erfaring, dog kun lapper, men det holdt!! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...