Gå til innhold

Antall fritidsaktiviter

Fremhevede innlegg

Gjest Frustrert mor
Skrevet

Vårt barn på 7 år har akkurat nå to forskjellige fritidsaktiviteter i uka, noe jeg mener holder for en syv-åring.

Nå har syv-åringen lyst til å begynne med både håndball og dansing, i tillegg til fotball og all-idrett.

Jeg mener han må velge, han kan ikke drive med alt på en gang. Man skal jo ha tid til dette også, og gjerne litt tid til lekser og andre ting.

Og han er bare syv år, jeg tror kanskje jeg hadde tenkt annerledes om han var 12-13.

Sambo mener at alle andre barn på hans alder går på MINST tre forskjellige ting, noe jeg ikke kan fatte og begripe.

Vi har bare ett barn, men er det virkelig sånn at så små barn fyller opp omtrent hver eneste ukedag med en eller annen fritidsaktivitet?!

Og dere som har flere barn, hva går barna deres på og hvor ofte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt på 10 som tar gitartimer og spiller fotball. I sesongen er det fotball 2 g i uka, altså 3 aktiviteter i uka. Synes dette holder i massevis.

Skrevet

Vårt barn fikk bare gå på en ting to-tre første årene på skolen.

Men kommer jo ann på barnet, bruker det lang tid på lekser, vil være mye med venner i tillegg, trøtt og sliten i ukedagene/helgen, etc. Og leggetid ikke minst!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ett barn på 13 år, å hun går i korps/ drill - har gjort det i 5 år.

Hun har tidligere vært innom turn, fotball, riding og UL.

Det er korpstrning/ drilltrening to dager i uka, å hun måtte selv ta et valg når aktivitetene strakk seg over fire dager i uka, dette fordi at vi skal ha tid til det, hun skal ha tid til lekser og hun skal ha tid til å være barn og være sammen med venner også.

Hun elsker drillen og har holdt på den hele tiden, å nå er hun så stor at hun ser hvor tidkrevende drillen er - spesiellt foran konkurranser da også helgene går med til trening - at hun skjønner at hun ikke kan holde på med så mye annet i tillegg.

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres altfor mye ut med fire aktiviteter for en annenklassing!

Det blir harelabb over alle prosjektene; inkludert lekser, venner, "frilek" og stilletid. Jeg er opptatt av at barn skal ha stilletid også. De skal kjenne på at de må tenke på hva de vil gjøre, bruke litt hue for å finne på noe selv, aktivisere seg selv - det begynner å bli en glemt kunst, skal jeg si deg. Det er veldig veldig synd.

Vi har en fireåring som danser og svømmer, men dansingen er der mamma og pappa også trener, så da er hele familien der den kvelden. Svømming begynte med babysvømming og er nok mer kvalitetstid sammen, enn en aktivitet som pushes på.

Gjest Frustrert mor
Skrevet

Ikke sant?!? Godt å høre at jeg ikke er helt på jordet.

Jeg synes ikke noe om at hverdagen til en på 7 skal bare bestå av ett evig mas og jag, det blir jo ikke ro til noe som helst. Det er vel minst like viktig å ha tid til å spise middagen i fred og ro, ta seg god tid til lekser, og ikke bare hive fra seg sekken i gangen og løpe til ett eller annet 4 dager i uka?

Jeg får meg ihvertfall ikke til å forstå at familier med flere enn ett barn synes dette er greit?

Gjest Gjest
Skrevet

Min 7 åring har klassisk ballett en gang i uken og idrettskole en dag i uken. Synes dette er mer enn nok for en 7 åring!

Vi er ikke hjemme før kl 16, da er det middag og lekser. Hun går i 1ste, og jeg er overrasket over hvor mye lekser de har.

I perioder har hun ekstra øvinger på balletten, foran forestillinger og eksamen. Hun skal ta klassisk eksamen nå snart, og da er det også helgetrening. I forkant av ballettoppvisninger er det trening hver dag i ei uke, med lange kvelder. Føler dt blir altfor mye, men hun elsker ballett, og det er heldigvis bare 3 forestillinger i året hun er med på, og eksamen høst og vår semester.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det høres helt forferdelig ut å ha en unge med på 3-4 ulike fritidsaktiviteter i uka. Vår unge på 6 (snart7) er med på 1. Hun er full av energi, så hun kunne nok ha fint ha hatt en til (men jeg orker ikke mer enn 1, siden hun har 2 eldre søsken som krever sitt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...