Gå til innhold

Lett og enkel kake

Fremhevede innlegg

Gjest barista
Skrevet

Til Lørdag skal vi ha kakelotteri. Tidliger har vi bestilt kaker fra bakerier, men for å kutte kostnadene har vi bestemt at vi skal lage dem selv.

Så kaken må se rimelig bra ut, fordi kjøperne av loddene forventer før stander fra tidligere år.

Problemet er at jeg har hybelkjøkken, uten mye utstyr i det hele tatt. Og kaken må være enkel, men alikevel flott. Det nytter ikke med envanlig langpanne sjokoladekake.

Noen forslag / oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Gjest megvel
Skrevet

Anbefaler deg å se på www.detsoteliv.no. Der er det masse godt, og mange kaker er mye enklere enn de ser ut til ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det slik å forstå at du har et kjøkken uten stekeovn?

I så fall ville jeg gått for ostekake av den typen som ikke må stekes, altså med kjeksbunn og ostemasse/fromasj oppå. Det er enkelt og greit å lage. Det du trenger av utstyr er en rund kakeform.

Denne kaken blir ekstra pen hvis du legger et lag gele på toppen. Det gjøres etter at kaken er stivnet. Kok gele etter anvisning på pakken, la væsken avkjøles (men ikke stivne) til romtemperatur og hell over kaken. Sett inn i kjøleskapet til stivning.

Gjest barista
Skrevet

Jeg har komfyr og stekeovn. Men det stopper nesten der. Jeg har ikke visp, og maskiner. Men tenkte jeg kanskje kunne prøve å bruke en smoothie-maskin i stede for visp. Det kan vel kanskje fungere?

Skrevet

jeg har laget denne et par ganger. Den tar litt tid å lage, men er ikke så vanskelig. Du kan punte den enten som på bildet med strimler av limeskall, eller så pyntet jeg den sist med tynne limeskiver og ferske bringebær :)

Mange kaker kan fort se veldig fine ut hvis du pynter dem riktig, egentlig.

Ostakake som foreslått her er jo også en god idé! Om du legger skiver av frukt under gelelokket blir det ekstra fint.

Skrevet

Denne er enkel:

Blåbærkake

4 egg

320 g sukker

165 g meierismør

1 1/2 dl melk

300 g hvetemel

3 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

300 g blåbær

Smelt smøret og ha i melken. Visp eggedosis av egg og sukker. Ha i mel og bakepulver og rør til slutt inn smøret med melken. Hell røren i en godt smurt form på ca 26 cm i diameter og dryss på blåbærene.

Stek kaken ved 180 C i ca 45 minutter, og la den bli avkjølt på rist.

Har laget noe lignende selv flere ganger, og det er utrolig godt! Den ser riktignok litt kladdete ut, men det kan fikses med litt pynt. Sikt melis over, og ha på masse friske bær (blåbær, bringebær, solbær, rips, bjørnebær...det du får tak i! eventuelt kan du være litt mer eksotisk og bruke skiver av kumquat, Skiver/båter av lime, physalis eller noe lignende) og noen blader med sitronmelisse. :)

Skrevet

Sjokoladekake er alltid enkelt å lage. Tropiskaroma er kjempegod og den vet jeg mange setter pris på. Så er det jo bare å kjøpe et strø som du legger på toppen.

Gjest Gjest
Skrevet

Litt dumt å foreslå masse kaker med eggedosis når trådstarter ikke har noen visp...

Skrevet

Tror ikke du kommer noe særlig langt med kakebakinga di:p

Du må iværtfall ha visp og en bolle!! og til og måle opp med!!

Skrevet
Litt dumt å foreslå masse kaker med eggedosis når trådstarter ikke har noen visp...

det står hun har en smoothie-maskin hun kan bruke, og det skal visstnok fungere helt greit å lage eggedosis i det :)

Skrevet

Jeg lager eggedosis i smoothie-maskinen min nesten hver morgen, funker som fjell det. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...