Gå til innhold

Beregning av ”hvileforbrenning”


Maud

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske at det finnes en formel for å regne ut hvor mye kroppen forbrenner hver dag i hviletilstand (den daglige forbrenningen uten trening).

Er det noen som kan denne formelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å huske at det finnes en formel for å regne ut hvor mye kroppen forbrenner hver dag i hviletilstand (den daglige forbrenningen uten trening).

Er det noen som kan denne formelen?

Jeg fant en annen kalkulator som var tankevekkende:

http://www.prohealth.com/weightloss/tools/...lculator1_2.cfm

Tung mann svir av ca 4500kcal på 3timer og 10 minutter langrenn i minst 8 km/t.

Betyr det en vektreduksjon på ca 500 gram fordi 1 kg fett er på 4500kalorier. Men man må jo trekke fra nødvendig tilført energi/mat for å klare turen uten å gå tom, som kanskje er halvparten, ergo mister man kanskje 250 gram fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og linken! Men jeg har et spørsmål. På siden linken viser til står det:

"Ved hjelp av denne kalkulatoren kan du regne ut din BMR og automatisk overføre den til kaloribehov.

BMR (Basic Metabolic Rate) er antall kalorier som kroppen trenger for å gjennomføre vanlige kroppsfunksjoner som hjerteslag, pusting, kroppstemperatur mm. Denne verdien kan du så gange opp med graden av aktivitet. "

Er hvor mange kacl kroppen trenger for å gjennomføre vanlige kroppsfunksjoner, det samme som hvileforbrenningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash
Er hvor mange kacl kroppen trenger for å gjennomføre vanlige kroppsfunksjoner, det samme som hvileforbrenningen?

Jeg tror det, men jeg er langt fra noen ekspert på emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg fant en annen kalkulator som var tankevekkende:

http://www.prohealth.com/weightloss/tools/...lculator1_2.cfm

Tung mann svir av ca 4500kcal på 3timer og 10 minutter langrenn i minst 8 km/t.

Betyr det en vektreduksjon på ca 500 gram fordi 1 kg fett er på 4500kalorier. Men man må jo trekke fra nødvendig tilført energi/mat for å klare turen uten å gå tom, som kanskje er halvparten, ergo mister man kanskje 250 gram fett.

Feil, 1 kg fett er på 7000 kcal, så ved å trekke fra 500 kcal hver dag så går man ned 0.5 kg på 1 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar og linken! Men jeg har et spørsmål. På siden linken viser til står det:

"Ved hjelp av denne kalkulatoren kan du regne ut din BMR og automatisk overføre den til kaloribehov.

BMR (Basic Metabolic Rate) er antall kalorier som kroppen trenger for å gjennomføre vanlige kroppsfunksjoner som hjerteslag, pusting, kroppstemperatur mm. Denne verdien kan du så gange opp med graden av aktivitet. "

Er hvor mange kacl kroppen trenger for å gjennomføre vanlige kroppsfunksjoner, det samme som hvileforbrenningen?

BMR høres her ut som om det dekker mer enn den faktisk gjør. BMR er du man trenger for å oppretthole og veflikeholde livsviktige funksjoner i en søvntilstand. Skal man må måle BMR så ligger man helt stille i min 30 min, rommet er akkurat passe varmt, ingen forstyrrelser, bevegelser, ingen lyd og det må være min to timer siden siste måltid ble inntatt (fordøyelse av mat øker energibruken). BMR er dermed det du må bare for å holde deg i live, så alle andre aktiviteter kommer i tillegg til dette. Det være seg se på TV, lage mat, trene eller gå til jobb. Hvis noen har en BMR på ca 1300 kcal så er dette det de må ha for å vedlikeholde kroppen på det mest grunnleggende.

Nå skal det sies at utem å måle det profesjonelt (som i vitenskapelig sammenheng, men de har også feilmarginer), så må man ta resulatet med en god klype salt. +/- 100-200 kcal er ikke uvanlig, spesielt på sånne maskiner som en del slankesteder og treningssenter tilbyr.

Og ett kilo fett tilsvarer 9000 kcal, da 1 gr fett gir 9 kcal.

I Grosny; det blir for lettvint å snakke om at man svir av fett eller CHO (karbohydrater) ved trening, fordi ingen av disse brukes ekslusivt som energikilde. Det er en miks, hvorav proporsjonene mellom dem varierer etter intensitet, lengde på økta, treningsforhold, genetikk og kosthold. Dette kalles R, og jo næremere 1.0 den er, jo mer CHO blir brukt. Nærmere 0.5, og proporsjonalt mer fett vil forbrukes (uhyre enkelt forklart).

Lavere intensitet vil forbrenne noe mer fett enn CHO, samt noe protein, men det vil alltid brukes av begge, da CHO og protein bidrar med essensielle substrater og ensymer som energiomsetningsprosesser ikke klarer seg uten. Det samme gjelder ved aerob trening opp mot den anaerobe terskel (AT, dvs man jobber opp mot grensa for når laktat opphopes i større konsentrasjoner). Da vil man forbruke mer CHO (i form av glykogen) enn fett, men samtidig så er det nødvendig med substrater derivert fra aminosyrer og fettsyrer for at kroppen skal kunne opprettholde treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny; det blir for lettvint å snakke om at man svir av fett eller CHO (karbohydrater) ved trening, fordi ingen av disse brukes ekslusivt som energikilde. Det er en miks, hvorav proporsjonene mellom dem varierer etter intensitet, lengde på økta, treningsforhold, genetikk og kosthold. Dette kalles R, og jo næremere 1.0 den er, jo mer CHO blir brukt. Nærmere 0.5, og proporsjonalt mer fett vil forbrukes (uhyre enkelt forklart).

Lavere intensitet vil forbrenne noe mer fett enn CHO, samt noe protein, men det vil alltid brukes av begge, da CHO og protein bidrar med essensielle substrater og ensymer som energiomsetningsprosesser ikke klarer seg uten. Det samme gjelder ved aerob trening opp mot den anaerobe terskel (AT, dvs man jobber opp mot grensa for når laktat opphopes i større konsentrasjoner). Da vil man forbruke mer CHO (i form av glykogen) enn fett, men samtidig så er det nødvendig med substrater derivert fra aminosyrer og fettsyrer for at kroppen skal kunne opprettholde treningen.

Hvis man løper fra 4500 kcal ett døgn og bruker opp 2500 kcal på passivt liv, så går det med 7000 kcal. Jeg gjetter att man må putte inn 4000kcal med variert godt kosthold dette døgnet, og man ender opp med f.eks 3500 kcal i underskudd. dette gir jo en slankeeffekt, og kan i beste fall også bygge littegrann musklatur. Eller kanskje det er umulig å utvikle muskulatur med underskudd på kalori-inntaket?

Jeg tror ut i fra slurvete øyemålstatistikk siste måned at ei slik økt på 30 km langrenn betyr en slanking på ca. 360 gram ut i fra en snitt beregning på 12 gram pr km (250km/3kg). Snittintensiteten på disse treningene ligger rett på undersiden av melkesyreproduksjon. (Jeg blir stiv ved snittfart 11km/t- mens snittfarten ligger på 9 km/t).

Kvinner vil nok med tilsvarende aktivitet miste klart mindre enn 12 gram pr km, fordi de er 40% lettere, og svir av færre kilowatt for å få framdrift.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ingen av dere som har en formel på hvordan man regner ut hvileforbrenningen?

For slik jeg ser det så er ikke BMR det samme som hvileforbrenningen, da denne bare sier hvor mye du må ha for at kroppen skal holde det gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men det er ingen av dere som har en formel på hvordan man regner ut hvileforbrenningen?

For slik jeg ser det så er ikke BMR det samme som hvileforbrenningen, da denne bare sier hvor mye du må ha for at kroppen skal holde det gående.

Basalforbrenning (BMR)og hvileforbrenning er det samme.

Formelen for basalforbrenning for kvinner er:

BMR = 655 + (9.6 X vekt i kg) + (1.8 X høyde i cm) – (4.7 X alder)

Når du har funnet basalforbrenningen, bruker du listen under,for å finne ditt aktivitetsnivå, og ganger med det tallet for å finne forventet/gjennomsnittlig energiforbruk.

Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)

Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)

Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)

Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)

Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig)

Det ser ut som om du er interessert i energiforbruk etter daglig aktivitet, men uten trening.

Da kan du multiplisere BMR med 1,2, for å finne ut energibehov før trening/mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Basalforbrenning (BMR)og hvileforbrenning er det samme.

Formelen for basalforbrenning for kvinner er:

BMR = 655 + (9.6 X vekt i kg) + (1.8 X høyde i cm) – (4.7 X alder)

Når du har funnet basalforbrenningen, bruker du listen under,for å finne ditt aktivitetsnivå, og ganger med det tallet for å finne forventet/gjennomsnittlig energiforbruk.

Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)

Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)

Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)

Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)

Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig)

Det ser ut som om du er interessert i energiforbruk etter daglig aktivitet, men uten trening.

Da kan du multiplisere BMR med 1,2, for å finne ut energibehov før trening/mosjon.

Hvis man går ca 45 min hver dag, teller det som rolig mosjon?

Og dessuten, basalforbrenning, vil det si det kroppen forbrenner ved å gjøre ingeting? Altså man forbrennerjo en del bare ved å være oppe, gjøre "vanlige" ting. Og så kommer - for min del - gåturene i tillegg.

Noen som kan svare ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man går ca 45 min hver dag, teller det som rolig mosjon?

Og dessuten, basalforbrenning, vil det si det kroppen forbrenner ved å gjøre ingeting? Altså man forbrennerjo en del bare ved å være oppe, gjøre "vanlige" ting. Og så kommer - for min del - gåturene i tillegg.

Noen som kan svare ? :)

Basalforbrenning er det kroppen forbrenner kun på å holde seg i livet. Alt du gjør, også dagligdagse ting som husarbeid, gåturer etc, kommer utenom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, i følge denne har jeg en BMR på 1692,5.

Jeg er med i VGs vektklubb hvor jeg har fått utdelt 1600 kcal daglig, jeg skal da gå ned ca 0,5 kg i uken.

Stemmer dette? Blir det ikke lite?

Hvis jeg da bare ved å eksistere, forbruker nesten 1700 kcal, og i tillegg beveger meg og trener, så må jo 1600 kcal være altfor lite å få i seg daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, i følge denne har jeg en BMR på 1692,5.

Jeg er med i VGs vektklubb hvor jeg har fått utdelt 1600 kcal daglig, jeg skal da gå ned ca 0,5 kg i uken.

Stemmer dette? Blir det ikke lite?

Hvis jeg da bare ved å eksistere, forbruker nesten 1700 kcal, og i tillegg beveger meg og trener, så må jo 1600 kcal være altfor lite å få i seg daglig?

Sikker på at du regnet riktig?

Det er kun dette: BMR = 655 + (9.6 X vekt i kg) + (1.8 X høyde i cm) – (4.7 X alder) som sier hva hvileforbrenningen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hm, i følge denne har jeg en BMR på 1692,5.

Jeg er med i VGs vektklubb hvor jeg har fått utdelt 1600 kcal daglig, jeg skal da gå ned ca 0,5 kg i uken.

Stemmer dette? Blir det ikke lite?

Hvis jeg da bare ved å eksistere, forbruker nesten 1700 kcal, og i tillegg beveger meg og trener, så må jo 1600 kcal være altfor lite å få i seg daglig?

Hvis du skal gå ned 0,5 kg i uken må du ha et underskudd på ca 500 kcal hver dag.

Så 1600 daglig høres jo riktig ut. Siden din basalforbrenning (for å eksistere) er på 1600, så vil det jo si at du ved å gjøre dagligdagse ting og kanskje trene litt/gå tur osv er oppe i ca 2000-2100 kcal forbrent pr. dag. Ved å da innta 1600 kcal får du et underskudd på 400-500 kcal som tilsvarer 0,5 kg pr uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå ned 0,5 kg i uken må du ha et underskudd på ca 500 kcal hver dag.

Så 1600 daglig høres jo riktig ut. Siden din basalforbrenning (for å eksistere) er på 1600, så vil det jo si at du ved å gjøre dagligdagse ting og kanskje trene litt/gå tur osv er oppe i ca 2000-2100 kcal forbrent pr. dag. Ved å da innta 1600 kcal får du et underskudd på 400-500 kcal som tilsvarer 0,5 kg pr uke :)

En basalforbrenning på 1600 kalorier høre veldig høyt ut.

Min basalforbrennig er på ca 1200 kalorier daglig, men med aktivitetsnivået mitt er dagsbehovet 1900-2100 kalorier daglig.

Kan det være at 1600 kalorier er dagsbehovet, ikke basalforbrenningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En basalforbrenning på 1600 kalorier høre veldig høyt ut.

Min basalforbrennig er på ca 1200 kalorier daglig, men med aktivitetsnivået mitt er dagsbehovet 1900-2100 kalorier daglig.

Kan det være at 1600 kalorier er dagsbehovet, ikke basalforbrenningen?

Jeg (anonym bruker som skrev svaret du quotet) synes også 1600 høres ut som høy basalforbrenning, men mente at dagsbehovet ikke usannsynlig kan ligge på ca 2000, og dermed blir et INNTAK på 1600 fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du regnet riktig?

Det er kun dette: BMR = 655 + (9.6 X vekt i kg) + (1.8 X høyde i cm) – (4.7 X alder) som sier hva hvileforbrenningen er.

Ja, jeg er sikker på jeg regnet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...