Gå til innhold

Gærne elgjegere....


monja

Anbefalte innlegg

Nå er snart elgjakta igang, og da er det på nytt duket for Texas i skogene rundt om i hele landet.

Hva er det som gjør elgjegere bedre enn andre jegere? Dette gjelder for såvidt andre storviltjegere også - som her vi bor: hjortejegere for det meste.... :x

Mannen min jakter skogsfugl for det meste og hadde en meget ubehagelig opplevelse med elgjegere i fjor. Da han og en kompis kom gående på en sti midt inne i huttiheita møtte de en jeger på post på stien :o . De gikk mot han - for de var jo nødvendigvis nødt til å passere for å komme litt høyere opp mot fjellet.... Da ladet mannen geværet og siktet på dem :o Og han holdt det mot dem tl de ble skikkelig nervøse og bestemte seg for å snu og gå nedover igjen. Da de kom inn til byen lurte de på om de skulle melde til politiet, men bestemte seg for å la være siden de visste hvem han var.

Og i morges startet hjortejakta her hvor jeg bor. Jada, vi kjørte forbi en del folk på tur på post klokka halv 5 i morges, men da var det jo mørkt enda. Da jeg var på tur hjem igjen i grålysninga sto det en gubbe på veien og vinka med armene. Jeg stoppa for han og han var fryktelig sinna fordi at jeg kom kjørende akkurat her når de hadde starta et drev på en åker (aner ikke om det er lov til å jakte på innmark her jeg, men isåfall er det ganske særegent for området her...) og hadde fint hold på noen hjorter som sto helt innmed veien. DA BLE JEG FORBANNA :evil: Jeg fortalte denne dusten av en fyr at han kunne bare drite i at jeg skulle stå her og vente på at de fikk skutt hjort - for dette var eneste veien hjem, det er tross alt hovedveien, og hvorfor de bygger jakttårn helt innmed veien må gudene vite. Så kjørte jeg forbi han i raseri og så jo at jeg skremte det som var av hjort langs veien. De må bare bli så sure de bare vil, men man stenger ikke hovedveien - en offentlig vei - på grunn av jakt. Iallefall ikke når jeg er trøtt og morgengretten :evil:

Men hva er så forbanna fint med storviltjegere?? Eier de verden eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Skjønner at du hadde en dårlig og ufordragelig opplevelse, men jeg syns ikke du skal sette storviltjegere i bås slik. Og om du først skal si det, så er da søren meg ikke småviltjegere noe bedre..

Disse menneskene dere har vært borti er IKKE hvordan de aller fleste jegere er, og antagligvis var de sånn lenge før de fikk børsa på ryggen.

Men uansett, han som siktet på mannen deres, hadde jeg gått og anmeldt, for slikt skal IKKE forekomme. Jeg hadde blitt livredd.

Det høres også ganske høl i huet ut at de jakter ved en hovedvei, og stopper trafikken :o Dette kan det da umulig være særlig mye sikkerhet rundt?

Vel, det jeg vel prøver å si på min keitete måte er at det er ikke generelt storviltjegere/småviltjegere det er noe galt med, det er heller de få dere har møtt på det er noe galt med.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert!

Tror ikke det er noe som gjelder alle storviltjegere. Har hvertfall aldri hørt slike historier der jeg kommer fra....tror du har vært veldig uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gár endel pá storviltjakt selv.

Vi er mye bedre enn alle andre, smáviltjakt er for pyser og tapere.

:ler:

Det er småviltjegere som er de virkelige jegere, og som opplever jaktgleden, og samspillet med hunden.

Storviltjegere derimot driver med slakting. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er småviltjegere som er de virkelige jegere, og som opplever jaktgleden, og samspillet med hunden.

Storviltjegere derimot driver med slakting. :tunge1:

Elghunden min spilte med, hun, Sandy.

Care: Satt opp mot f.eks. kyr på bås, har en elgku et langt og lykkelig liv ute i skogen før hun får seg et skudd. Jakt er humant i forhold til husdyrhold slik det drives pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elghunden min spilte med, hun, Sandy.

Man får ikke noe særlig glede av samspill hund/jeger på elgjakt. Da er det ofte èn hund med èn fører på et jaktlag hvor 20-25 mann sitter og kjeder seg og fryser på post. Ofte langt unna begivenhetene med hund/elg.

Ingen skal fortelle meg at den form for jakt kan konkurrere med den gleden/følelsen èn jeger alene har når han er ute med sin egen hund på småviltjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care: Satt opp mot f.eks. kyr på bås, har en elgku et langt og lykkelig liv ute i skogen før hun får seg et skudd. Jakt er humant i forhold til husdyrhold slik det drives pr i dag.

Kan ikke være uenig med deg at elgku i det fri har det mye bedre enn kyr på bås. Men så mener jeg at denne elgkua bør få leve. :( Men den debatten skal vi ikke gå inn på her :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og sulte ihjel når det er for lite mat til alle elgene om vinteren...

Du vet, DOnpedro, denne debatten kan vi godt ta, men ikke her., Dessuten har jeg debattert dette før. Hvis vi skal debattere dette må det skje på et helt annet nivå. Ikke følelsesmessig eller rasjonelt plan, men på et filosofisk plan. Jeg MENER at vi som mennesker ikke kan ta et annet liv, om det er et menneske eller dyr. Men du kan jo søke deg tilbake til debatter vi har hatt før om dette. Jeg er sterk i min tro(som ikke bare baseres på det emosjonelle).... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke noe særlig glede av samspill hund/jeger på elgjakt. Da er det ofte èn hund med èn fører på et jaktlag hvor 20-25 mann sitter og kjeder seg og fryser på post. Ofte langt unna begivenhetene med hund/elg.

Ingen skal fortelle meg at den form for jakt kan konkurrere med den gleden/følelsen èn jeger alene har når han er ute med sin egen hund på småviltjakt.

Jeg har stor glede av å jakte elg og hjort med hund. Å sitte og fryse på post har aldri helt vært min greie. Mann, jeg stammer da fra det søkkvåte Vestlandet og er vant til å tråkke i ulendt terreng for å holde varmen.

Og joda, klart jeg har jaktet fugl også. Men uten hund foreløpig. Det kommer, det kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monja, for å svare deg seriøst:

Slik oppførsel du beskriver blir uglesett i jaktmiljøet også. Triggerkåte veijegre er stadig oppe til debatt i Jeger og Fiskeforbundet. I foreningen jeg står i, vil ingen jakte sammen med slike jegre - det sier vel seg selv?

Tidligere her ble det nevnt anmeldelse av forholdene du omtaler. Det slutter jeg meg til fullt og helt. Gærninger som dette bør lukes vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, det finnes sikkert småviltjegere som oppfører seg som duster også, men til nå har jeg bare hørt om jegere som jakter på elg/hjort. Her hvor jeg bor er det blitt ganske "vanlig" at spesielt elgjegere "tar over" skogen når jakta begynner.

Det er jo greit at det faktisk står på jaktkortet at man bør prøve å unngå å oppholde seg i skogen under elgjakta, på grunn av sin egen sikkerhet (regner med at de fleste vet hvor langt en kule uten motstand kan "fly"?), men jeg synes det blir litt feil at man nærmest blir jaget derfra. Tviler på at folk flest oppsøker jegere i skogen bare for å forstyrre dem.

Det gjør godt å høre at dere som jakter stort selv ikke vil jakte med slike cowboyer, men dessverre virker det som om denne oppførselen smitter over på hele jaktlag. Håper uansett at jeg ikke opplever noe lignende igjen, og heldigvis har mannen sagt at om han møter sånne gærninger som de møtte i fjor er det ingen vei utenom politiet denne gangen.

Jeg er nok ikke av typen som kunne gå på jakt (finnes 1000-vis av grunne til hvorfor jeg ikke liker det), men jeg spiser gladelig både elg og hjort, så jeg ønsker alle dere som liker å traske i skog og fjell, etter både stort og smått, en riktig god jakt. Håper dere får god uttelling på kvoter og baglimits og at dere får en trivelig og sosial opplevelse sammen med natur, hunder og venner......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...