Gjest Gjest_Lyeta_* Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Jeg tenker at det ikke er særlig smart å be om ferie me en gang man kommer tilbake fra en kort sykemelding. Forøvrig sv.skapsrelatert sykemelding, så er ikke "syk" sånn sett. Har fått en mulighet til å reise bort en uke, men jeg synes det virker rart å komme med et sånt spørsmål når det ikke ligger lenger frem i tid enn et par uker etter at jeg kommer tilbake fra denne korte sykemeldingsperioden... Er jeg altfor pliktoppfyllende og lojal, eller er jeg fornuftig i å tenke slik?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Jeg ville nok ikke som arbeidsgiver likt å få en sånn forespørsel umidelbart etter at en person kom tilbake på jobb tror jeg. Ville nok undret meg litt.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Jeg ville nok ikke som arbeidsgiver likt å få en sånn forespørsel umidelbart etter at en person kom tilbake på jobb tror jeg. Ville nok undret meg litt. Er det jeg også, tenker... Tror ikke jeg ville fått nei, men det er jo noe med hvilke signaler man sender. Og magefølelsen min sier at det ikke er særlig taktisk, hehe
lilljan Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Akkurat dette skjønner jeg ikke... Jeg ville ikke hatt problemer med å be om ferie (så lenge du har krav på det) En sykemelding er det kun legen som kan gi deg fordi du i en periode ikke kan jobbe, om det er sykdom eller svangerskapsrelatert osv. Hvis jeg da får tilbud om en ferietur og ikke har brukt opp ferien min, ville jeg da kunne spurt om ferie på det aktuelle tidspunktet. Jeg hadde derimot ikke forventet at jeg fikk ja hvis jeg ga sjefen min kort svartid. Så hvis du er i sykemelding nå og vet om denne ferien, ville jeg allerede nå kontaktet arb. giver og forhørt meg
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Akkurat dette skjønner jeg ikke... Jeg ville ikke hatt problemer med å be om ferie (så lenge du har krav på det) En sykemelding er det kun legen som kan gi deg fordi du i en periode ikke kan jobbe, om det er sykdom eller svangerskapsrelatert osv. Hvis jeg da får tilbud om en ferietur og ikke har brukt opp ferien min, ville jeg da kunne spurt om ferie på det aktuelle tidspunktet. Jeg hadde derimot ikke forventet at jeg fikk ja hvis jeg ga sjefen min kort svartid. Så hvis du er i sykemelding nå og vet om denne ferien, ville jeg allerede nå kontaktet arb. giver og forhørt meg Mmmm.. sant det du sier, men så var det det med signalene man sender ut da.
Gjesten Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Vel, hvis du er gravid er det kanskje lenge til neste gang du kan dra på ferie......
aluminium Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Mmmm.. sant det du sier, men så var det det med signalene man sender ut da. Signalene man sender ut varierer nok voldsomt. Dersom man tar kontakt med arbeidsgiver og forklarer at man ønsker ferie fordi man har i lang tid planlagt en ferietur akkurat da, så vil det nok ikke gi noen negative signaler. Dersom man derimot ønsker ferie, bare for å ha fri, og ikke har noen spesiell plan, så ville jeg som leder iallefall fått et litt dårlig inntrykk. Jeg personlig hadde nok vært ganske sugen på å komme i jobb igjen etter en lengre sykemelding der jeg ikke har gjort annet enn å gå hjemme uten å gjøre noe spesielt...
Gjest Gjest_Lyeta_* Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 Signalene man sender ut varierer nok voldsomt. Dersom man tar kontakt med arbeidsgiver og forklarer at man ønsker ferie fordi man har i lang tid planlagt en ferietur akkurat da, så vil det nok ikke gi noen negative signaler. Dersom man derimot ønsker ferie, bare for å ha fri, og ikke har noen spesiell plan, så ville jeg som leder iallefall fått et litt dårlig inntrykk. Jeg personlig hadde nok vært ganske sugen på å komme i jobb igjen etter en lengre sykemelding der jeg ikke har gjort annet enn å gå hjemme uten å gjøre noe spesielt... Sykemeldingen har kun vart et par uker, har et sv.skap der jeg ikke fungerer optimalt. Kommer ikke til å ta ut annen ferie før jeg føder. Men denne ferien er jo tydelig ikke planlagt, ettersom arb.giver bare får et par ukers varsel...Fikk som nevnt plutselig en mulighet til å reise bort i en uke. Lyeta
aluminium Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Det at man plutselig får mulighet til å reise bort en uke er ikke noe jeg som arbeidsgiver ville reagert på. Det jeg ville synes var litt rart var om du ville ta ut ferien rett etter sykemeldingen for å være hjemme og slappe av etc., skjønner? Det at man faktisk har en ferietur å reise til som man ikke kan kansellere e.l. gjør det hele mer "akseptabelt", om du skjønner...
Gjest Gjest_Lyeta_* Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Ja, det er sånn jeg også tenker at arb.giver kan se det. Jeg kommer til å jobbe et par uker mellom sykemelding og ferie (men vet ikke om sykemeldingen kommer til å bli gradert eller om jeg friskmeldes 100% ennå). Lyeta
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå