Gå til innhold

Styrke 3 dager på rad, dumt?


Gjest Yvette

Anbefalte innlegg

Gjest Yvette

Jeg trener på studio 3 ganger i uken, saltimer. Jeg trener kondisjon og styrke. Problemet er at styrketimene er ganske like dvs samme muskelgupper og disse 3 dagene jeg trener er man, tir ons, altså etter hverandre. Er det dumt? Trenger musklene litt tid mellom hver økt for å komme seg? Det er ikke voldsom hard trening, men normal sal-styrke. Burde jeg droppe den ene og heller trene en annen dag eller går det greit? Jeg er redd jeg gjør mer skade enn nytte, selvom det ikke kjennes sånn ut. Føler meg ikke særlig støl etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mellow_*
Jeg trener på studio 3 ganger i uken, saltimer. Jeg trener kondisjon og styrke. Problemet er at styrketimene er ganske like dvs samme muskelgupper og disse 3 dagene jeg trener er man, tir ons, altså etter hverandre. Er det dumt? Trenger musklene litt tid mellom hver økt for å komme seg? Det er ikke voldsom hard trening, men normal sal-styrke. Burde jeg droppe den ene og heller trene en annen dag eller går det greit? Jeg er redd jeg gjør mer skade enn nytte, selvom det ikke kjennes sånn ut. Føler meg ikke særlig støl etterpå.

Det verste som skjer er jo at du ikke oppnår noen effekt av treningen din. Nå kommer det jo litt an på hva du ønsker å oppnå.

Muskler trenger tid til å restituere seg, så du bør legge inn en annen form for trening/hvile imellom styrketrening. Om du ikke blir særlig støl virker det som du ikke få den treningen du trenger, evt. ikke gjør øvelsene riktig. Snakk evt. med instruktøren og be om tips.

Om du skal trene 3 dager i uken og ønsker å trene styrke på like muskelgrupper alle 3 dagene, burde du kanskje bytte om til mandag - onsdag - fredag. Evt. at du trener styrke mandag og onsdag, kun utholdenhet på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvette

Takk for svar:o)

Problemet er at det ikke er noen andre saltime alternativer som passer meg. Så jeg må evt bare kutte ut styrke tirsdagen, og så heller prøve å få trent en gang til selv (det er jeg redd jeg ikke greier, trenger noen til å pushe meg). Anbefaler du det, så jeg ikke har 3 dager på rad?

Angående stølhet. Jeg ble veldig støl de første ukene, men mindre og mindre etterhvert som jeg har trent noen måneder. Snakket med instruktør og hun sa det var vanlig, da musklene har "vent" seg til øvelsene. Stølhet oppstår når man gjør nye øvelser sa hun. Jeg syntes det hørtes fornuftig ut siden jeg antar topptrente folk ikke går rundt og er støle etter å ha trent i X år. Eller? Vet ikke hvordan jeg evt skal få tilbake stølhet, jeg øker vekter ettersom jeg blir sterkere, og greier ikke mer enn jeg greier liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mellow_*

Angående stølhet så er det vanlig å ikke gå rundt å være konstant støl..men, har man tatt i mer enn vanlig er det vanlig å kjenne det litt. Jeg ville lagt inn en pausedag på tirsdag, kan du ikke trene litt vanlige vekter med apparater en annen dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:o)

Problemet er at det ikke er noen andre saltime alternativer som passer meg. Så jeg må evt bare kutte ut styrke tirsdagen, og så heller prøve å få trent en gang til selv (det er jeg redd jeg ikke greier, trenger noen til å pushe meg). Anbefaler du det, så jeg ikke har 3 dager på rad?

Hva om du får en treningsveileder/personlig trener til å sette sammen ett styrkeprogram til deg? Koster kanskje noen hundrelapper for en time, men det er verdt det. Så kan dere basere det på dine mål og meninger med treningen. Dette er ett progam som du vil kunne jobbe med og øke på med vekter og få fremgang i. Kanskje du kan få med deg en treningsvenn? Så kan dere pushe hverandre? Det ville være bedre om du gjør som nevnt her, hopper over tirsdagen og flytter treningen til en annen dag, men om det står mellom trening tirsdagen og ingen trening så tror jeg at det er bedre at du fortsetter med "tre på rad".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Coolaid

Jepp, det er faktisk litt dumt. Kroppen trenger hvile også... gjerne aktiv hvile om du vil. Lurt å kutte ut den ene dagen... tren andre muskelgrupper, eller bruk kroppen på en annen måte. For å få en sunn og glad kropp må du ogås unngå skader og stress for kroppen din. Det er lett å skade seg når man trener feil, dvs slik du trener tre dager etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fins det ikke andre saltimer du kan trene den tirsdagen? Som de andre sier, restitusjon må kroppen ha. Dessuten er det ikke så bra å trene det samme hele tiden - til slutt blir du ikke i noe bedre form fordi, som du sier, musklene venner seg til den samme belastningen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det ikke andre saltimer du kan trene den tirsdagen? Som de andre sier, restitusjon må kroppen ha. Dessuten er det ikke så bra å trene det samme hele tiden - til slutt blir du ikke i noe bedre form fordi, som du sier, musklene venner seg til den samme belastningen hele tiden.

Når du skal gjennomføre en treningsøkt, så brytes muskelfibrene ned og energilagrene tømmes. Derfor det nødvendig at muskelfibrene får tid til å bygge seg opp igjen

Det avhenger på en måte av av hvor hardt du trener, men om du bruker en restitusjonstid på 40-48 timer så vil jeg tro du er godt innenfor tiden der muskelfibrene er bygget opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på studio 3 ganger i uken, saltimer. Jeg trener kondisjon og styrke. Problemet er at styrketimene er ganske like dvs samme muskelgupper og disse 3 dagene jeg trener er man, tir ons, altså etter hverandre. Er det dumt? Trenger musklene litt tid mellom hver økt for å komme seg? Det er ikke voldsom hard trening, men normal sal-styrke. Burde jeg droppe den ene og heller trene en annen dag eller går det greit? Jeg er redd jeg gjør mer skade enn nytte, selvom det ikke kjennes sånn ut. Føler meg ikke særlig støl etterpå.

Klarer du å gjennomføre sal-timene på samme nivå hver gang?

Det kommer veldig ann på hvor hardt du kjører deg på disse timene, men ettersom du har ganske lang restitusjonstid etter disse 3 dagene så ser jeg ikke helt at det vil føre til problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...