Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitter og ser på bilstoler nå og kom til å tenke på forsikring osv.

Er det noen forskringer jeg og sambo burde ha nå når vi skal ha barn?

Hva med babyen? Når gjør man dette? Og hva koster det?

100% grønn på dette området, det eneste jeg noen gang har forsikret er hesten jeg hadde for noen år siden :sjenert:

All info taes imot med stor takk :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør i alle fall ha innboforsikring, i tilfelle brann eller andre ting. Vi har større verdier i innboet enn vi tror! Hvis dere har lån bør dere ha livsforsikring som begunstiger hverandre ved død, og dere selv ved alvorlig sykdom. Dette fordi en av dere vil få problemer med å betjene lånet alene.

Livsforsikring som begunstiger barnet er jo bra dersom en av dere eller begge to skulle dø.

Uføreforsikring for barnet kan også være lurt.

Skrevet

Burde man ha innboforsikring når man leier? Hva koster dette? :)

Vi har ingen lån enda.

Leste om "barneforsikring" på if.no, er det noe som er vanlig? Noen som vet hva det koster?

Hvilke forsikringsselskap er mest gunstige? Vi har ingen forhold i forsikringsselskap fra før tror jeg.. Mulig mamma og de forsikra meg fram til jeg ble 18, er det vanlig å bruke samme forsikringsselskap som andre i familien? Blir det gunstigere?

*spørre dumt* :sjenert:

Skrevet

Man bør ha innboforsikring uansett ja. Den går på ting som PC, mobil, møbler osv, som du eier personlig. Vet egentlig ikke hva det koster siden vi har det inkludert i forsikringspakker og sånt, men tror ikke det er så dyrt.

Hvis dere skal ha bilstol så har dere vel bil og da er jo den forsikret. Det lønner seg å ha alle forsikringer i samme forsikringsselskap, men har ikke hørt om at det lønner seg med familie...

Aner ikke hvilket som er mest gunstig, vi har TrygVesta gjennom jobben og banken... hvis dere jobber har dere kanskje en del forsikringer der, jeg hadde reiseforsikring og livsforsikring gjennom der jeg jobbet før jeg begynte å studere.

Skrevet

Hvis en av dere er medlem i Fagforbundet så er det innboforsikring gjennom dem :) De har også andre forsikringer Fagforbundet, men jeg vet ikke hvor bra disse er... Er ihvertfall pris der! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Innboforsikring MÅ dere ha, og ansvarsforsikring på bil er en selvfølge.

Mener også dere bør vurdere gjensidig livs forsikring og uføreforsikring de første årene (vi har i alle fall tenkt å ha det til vi har kommet litt mer "ovenpå" økonomisk, slik at den som evt sitter igjen kan ha råd til å bo orntlig -eller vi sammen dersom den ene blir ufør).

Skrevet

Innboforsikring er et MUST. Skulle det brenne og dere ikke har det, så sitter dere igjen med ingenting. Tenk hva det vil koste å bare erstatte alle klærne deres på en gang.

Inbo er en billig forsikring, så ring feks IF i dag....

Gjest Marlo
Skrevet (endret)

Blir faktisk skremt av å høre hvor mange som ikke har innboforsikring i dag. Dette er noe alle MÅÅÅ ha dersom de ikke ønsker å stå på gata etter en evnt brann uten ei krone eller et klesplagg.

Og ikke sett innboforsikringen for lavt - heller litt for høyt - tenk på ALT dere har i huset, leiligheten e.l. Alt fra laken og puter, glass og tallerkner, bøker, filmer, klær, mat, duker - ja ALT.

Dere som ikke har innboforsikring må kjøpe alt dette helt selv uten noe hjelp.

Ansvarsforsikring på bil må man ha. Ikke bare noe jeg sier, det sier loven. Om man blir stoppet og politiet ser at det ikke er noe slik forsikring, så får du litt trøbbel.

Og tenk på at dersom du kjører på ett menneske, så kan man selv risikere å måtte betale på et millionbeløp i erstatning.

Endret av Marlo
Skrevet (endret)
Burde man ha innboforsikring når man leier? Hva koster dette? :)

Vi har ingen lån enda.

Leste om "barneforsikring" på if.no, er det noe som er vanlig? Noen som vet hva det koster?

Hvilke forsikringsselskap er mest gunstige? Vi har ingen forhold i forsikringsselskap fra før tror jeg.. Mulig mamma og de forsikra meg fram til jeg ble 18, er det vanlig å bruke samme forsikringsselskap som andre i familien? Blir det gunstigere?

*spørre dumt* :sjenert:

Hvis du leier leilighet så er det innboforsikring du må ha. (det er huseieren som skal forsikre selve bygnigen). En innboforsikring dekker dine (og din samboers) ting. Alt du har i leiligheten; tv, bøker, snowboard, kaffetrakter, klær, pc osv. Forsikringen dekker det som kalles brann, vann og tyveri. Dvs. skader som oppstår på dine ting på grunn av brann eller vannskade, eller at du blir frastjålet noe (innbrudd i leiligheten). Se nærmere veiledning på finansportalen.no.

Det finnes mange forskjellige barneforsikringer.

Du må egentlig bare søke opp de forskjellige selskapene og se hva du ønsker å ha med i forsikringen (ikke alle er like):

- medisinsk invaliditet ved sykdom (utbetaling i.hht. uføregrad)

- medisinsk invaliditet ved ulykke (utbetaling i hht. uføregrad

- ombygning av bolig/tekniske hjelpemidler (engangssum)

- merutgifter ved langvarig pleie, (såkalt hjelpestønad)

- behandlingsutgifter ved ulykke

- dagpenger ved sykehusopphold

- uførekapital

- engangsutbetaling ved utvalgte diagnoser

Har selv en venninne som nøt godt av å ha barneforsikring med dagpenger ved sykehusopphold. Hun måtte ta ulønnet permisjon fra sin jobb i 6 måneder for å være sammen med barnet sitt på sykehus.

Jeg tviler på at det blir noe gunstigere pris for dere om dere tegner forsikring der hvor foreldrene deres har forsikring fra før.

Prisen på innboforsikring blir beregnet ut ifra summen du ønsker å forsikre (hva er alle tingene dine verdt, hvor mye koster det å kjøpe alt du eier på nytt). Barneforsikringene har faste priser. Hos Storebrand f.eks. kan forsikringen koste fra 41,- til 241,- per måned (jeg har hatt Storebrand for mine barn).

Endret av Lizzee
Skrevet
Ansvarsforsikring på bil må man ha. Ikke bare noe jeg sier, det sier loven. Om man blir stoppet og politiet ser at det ikke er noe slik forsikring, så får du litt trøbbel.

Og tenk på at dersom du kjører på ett menneske, så kan man selv risikere å måtte betale på et millionbeløp i erstatning.

Du får brev fra Biltilsynet med varsel om avskilting av bilen om du ikke har ansvarsforsikring. Så det er ikke bare hvis du blir stoppet av politiet at du får trøbbel. (politiet søker jo opp i registeret til Biltilsynet for å sjekke at alt er ok når de stopper noen).

Når man selger en bil og sier opp forsikringen på bilen så registrerer forsikringsselskapet dette hos biltilsynet, dvs. legger inn dato for når forsikringen av avsluttet. Deretter har ny eier av bilen en viss tid på seg til å skaffe forsikring. SKjer ikke dette får ny eier varsel om avskiltning.

Gjest Gjest
Skrevet

Man kan vel ikke kjøre en bil som ikke er forsikret? Trodde den ble avskiltet jeg da...

Gjest Gjest
Skrevet

Om dere eier bolig kan det være greit med gjelsforsring, slik at om en av dere faller fra kan den gjensittende forelderen ha råd til å sitte igjen med boligen.

Ellers er det jo innboforsikring.

Bareforsikring kan også være greit å ha. Å bli ufør i Norge er ikke gunstig, derfor kan detvære gaske avgjørende på livskvaliteten om man har hatt forsikring eller ikke..

Skrevet
Man kan vel ikke kjøre en bil som ikke er forsikret? Trodde den ble avskiltet jeg da...

Du kan gjøre det en bitteliten stund. Men om Biltilsynet ikke får beskjed fra et forsikringsselskap om at bilen er forsikret så får eieren varsel om avskilting.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis en av dere er medlem i Fagforbundet så er det innboforsikring gjennom dem :) De har også andre forsikringer Fagforbundet, men jeg vet ikke hvor bra disse er... Er ihvertfall pris der! :)

Nå er det vel ingen av dem som tilhører Fagforbundet i yrkesgruppe, men så vidt jeg har forstått jobber samboer som dørvakt, altså tilhører den yrkesgruppen og de er organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund. Ta kontakt med dem og melde seg inn, og han får da bl.a innboforsikring i medlemskapet samt alle andre fordeler med å være medlem av et LO- forbund. Du kan lese mere på www.lofavor.no

Gjest Marlo
Skrevet

Nei i teorien så kan man ikke det, men desverre så er det vanskelig å holde rede på alle som kjører med ulovlige skilter på bilen.

Ofte blir skilt klippet når man tilfeldigvis blir stoppet av andre grunner

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet
Nei i teorien så kan man ikke det, men desverre så er det vanskelig å holde rede på alle som kjører med ulovlige skilter på bilen.

Ofte blir skilt klippet når man tilfeldigvis blir stoppet av andre grunner

Hvis du kjøper en bil og ikke tegner forskring så vil bilen i biltilsynets register stå registrert der uten forsikring.

Forsikringsbransjen logger seg på et eget register hvor de legger inn opplysninger om når en bil har fått tegnet forsikring. De legger også inn opplysninger om når en forsikring er avsluttet.

Når du kjøper en bil så vil forsikringen som selger har bli "trukket" fra. Ligger bilen i systemet uten forsikring så vil den nye eieren etter kort tid få et varsel om avskiltning. De fleste folk som har rent mel i posen vil da få seg en vekker og kontakte forsikringsselskapet. Folk som gir blaffen gir jo blaffen, men da risikerer de jo mye hvis de blir involvert i en ulykke. De må dekke alle kostnader selv når det gjelder erstatning til den/de/det som de da har skadet. Kan bli dyrt det....

For å få oblat så må både årsavgift og ansvarsforsikring være betalt.

Skrevet

Oi...innboforsikring MÅ du ha! Bilforsikring er også viktig.

Vi betaler vel ca 50 kr mnd for forsikring av babyen. Tror satsen øker rundt 10 mnd/ 1 år.

Skrevet

Jeg vet at IF gir rimeligere forsikring hvis foreldrene deres også er kunder. Det fikk vi. Vet ikke om det er flere som gjør det sånn. IF har dårlig uføreforsikring, fordi den ikke dekker folkesykdommer (som feks ryggproblemer), men barneforsikringen er god (men dyr dog). Her får du også mulighet til å leie bilsete istedet for å måtte kjøpe.

Gjensidige ligger vel sånn midt på treet prismessig. Jeg har brukt dem i en del år, og var veldig fornøyd. Aldri noe tull. Og så får man tilbake ungdomstillegget på bilforsikringen om man har vært skadefri til man fyller 23. Det var en kjærkommen gave på 24 års dagen husker jeg :ler:

Tror Trygg Vesta ofte ender blant de billigste, men disse har jeg dessverre ingen erfaring med.

Mener å huske at Storebrand hadde en av de beste barneforsikringene i en test for en tid tilbake.

Jeg ville satt meg ned ved telefonen og ringt litt rundt. Det er fullt mulig å presse pris!

Gjest Marlo
Skrevet

Gjest Gro:

Ja dette vet jeg, men det er likevel mange som ikke tegner forsikring.

En jeg kjenner er alt annet en kriminell, men han er en smule...dum kan man vel kalle det. Han kjørte i over ett år uten forsikring fordi han hadde "dårlig råd" som han sa.

HELDIGVIS for hans del, så var han aldri innblandet i noen ulykker i denne perioden...men det tok da altså over ett år før skiltene ble klippet og mye kunne ha skjedd i løpet av den tiden.

Gjest Gjest
Skrevet

I tillegg til innboforsikring (regner med dere går under moren din sin nå siden dere bor hos henne) anbefaller jeg reiseforsikring og livsforsikring. Reiseforsikringen (7-800 kroner i året) dekker dere hvis dere er utenfor huset (tenk om vognen eks blir stjålet når dere er på butikken eller stellebagen blir stjålet på bussen). Livsforsikring sikrer den andre hvis en av dere dør ("bare" 500.000 hjelper mye hvis du ender opp alene og skal kjøpe leilighet til deg og den lille)...

Anbefaler dere å kontakte eks If slik at de hjelper dere med å sette opp et forslag til en "forsikringspakke" som passer dere (dra dit, få de til å forklare dere slik og sånn, hvorfor og hvordan og ikke minst hva som står med liten skrift). Dette forslaget sender dere til andre forsikringsselskaper med spørsmål om de kan tilby dere et bedre pris. Deretter tar dere det beste tilbudet (reis dit og få dem til å gå gjennom alt på samme måte som det første selskapet) og sender det til de andre selskapene igjen og ber de om enda et tilbud... Dette kan dere drive med så lenge dere orker egentlig... :) Min mann er en sånn som syns dette er morsomt og ved siste "runde" (han gjør det en gang i året) fikk han ned den totale forsikringsprisen vår med hele 3000 kroner... Fosikringsselskapene strekker seg som oftest langt for å få nye kunder/beholde de gamle... :)

Også litt off-topic til dere som har gratis innboforsikring gjennom LO; Hvis den fortsatt er sånn den var for noen år siden dekker den bare 100.000. Det høres mye ut, men tenk alt man har av verdi i huset: klær, sko, kopper og kar på kjøkkenet, håndklær, sengetøy, smykker, møbler, bilder, pynteting, hvitevarer, stereo/tv, data, kamera, tepper, leker til barna, cder/dvder etc etc. I et vanlig hjem overgår dette 100.000 med ganske mye, når man må kjøpe alt nytt, så selv om det høres bra ut at det er inkl kan det hende det lønner seg å betale litt ekstra på å få de til å øke summen med et par hundre tusen... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...