Gjest TikiWonTiki Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Jeg tenkte at hvis jeg får en gutt skal den hete Dexter, men tror dere at det passer med et mellomnavn? Hvis det blir en jente, tenkte jeg at kjæresten min skulle få gi et navn, men ellers så kunne jeg tenkt at hun het Tomime(navnet til min fars bestemor) eller Alice. Hva synes dere om disse navnene?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Hva med Morgan for Dexter? Selv om han mulig kunne fått noen problemer for det, men.. Men selv så liker jeg både Dexter og Alice.
Minttu Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Dexter minner meg om en Disney figur, en man kan se på cartoon network osv.. Det navnet og Alice er så amerikansk, og jeg syns ikke det passer så godt inn i Norge. Men Alice er nå bedre enn Dexter. Tomime kan gå ann Og det er jo koselig med navn etter noen.
Gjest Dorey Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Dexter er han gutten med det hemmelige labratoriet på Cartoon Network. Grusomt navn på en norsk gutt. Tomime ville jeg trodd var en skrivefeil for Tomine.
Gjest imli Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Dexter var fælt. Alice kan gå ann, viss ein uttalar det Alise og ikkje Ællis. Men då ville eg skrivi Alise. Tomime, er det eit namn? Uansett mindre pent.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Er det grusomt så er det grusomt. Samme hvor i verden. Hvorfor er Dexter og Alice så mye bedre på amerikansk/engelsk da? Eller hva om en amerikaner flytter til Norge og kaller ungen Dexter. Blir det da plutselig greit og pent?
Gjesten Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 Dexter synes jeg er forferdelig. Høres ut som en robot. Alice synes jeg er pent hvis du uttaler det Alise, men da synes jeg du skal skrive "Alise" og. Tomime. Virkelig?
Gjest TikiWonTiki Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Ha ha ha, jeg hadde en tanke om at det skulle bli slike kommentarer, men tenkte å spørre i tilfelle jeg tok feil Tomime er et veldig gammelt norsk navn. Hvor jeg kommer fra er det 15% med amerikansk bakgrunn og derfor er det ganske vanlig med navn som minner om Amerika Jeg tenkte at hvis noen skulle hete Dexter vil man bli lagt mer merke til, og jeg synes folk har så like navn så de blir på en måte gjent i mengden. Hvorfor ikke skille litt ut . Klarer ikke å finne noe mobbeord for Dexter, og ser ikke for meg at navnet er nerdete. Jeg fikk ideen om Dexter etter den populære amerikanske TV-serien "Dexter", ikke han på disney Hadde ikke hatt noe i mot å kalle noen av barna mine med navn som er fra Disney, men da ville jeg kalle dem for noe annet. Men hvorfor, når vi er en så blandet rase som vi er, skal vi absolutt ha norske navn, hvis man bruker norske etternavn? Jeg vil få norske barn med to forskjellige språk, Samisk og Norsk forresten. :D Synes det er spennende
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Jeg fikk ideen om Dexter etter den populære amerikanske TV-serien "Dexter", ikke han på disney Jeg vet ikke om det er så mye bedre å "kalles opp" etter en seriemorder. Til navnene: - Dexter: jeg tenkte seriemorder med en gang - Alice: jeg lurte på hvordan du tenkte det skulle uttales, æliss eller alise... - Tomime: tenkte kanskje det var skrivefeil for Tomine.
Gjesten Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 Men hvorfor, når vi er en så blandet rase som vi er, skal vi absolutt ha norske navn, hvis man bruker norske etternavn? For å spare på det siste lille som er igjen av norsk kultur? Personlig er jeg stolt av å ha et godt norsk navn. Jeg er norsk og jeg føler meg knyttet til både landet og arven min og jeg er glad for at jeg har et navn som representerer hvem jeg er og hvor jeg kommer fra.
Butterball Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Jeg synes Dexter er et kjempetøft navn! Har faktisk tenkt at jeg kunne finne på å kalle et fremtidig barn for det'. Bare fordi det ikke er vanlig betyr jo ikke det at det ikke klinger fint?
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 12. mars 2010 #13 Skrevet 12. mars 2010 Dexter betyr vel høyre på latin i følge min lille karriere på sykehuset. Synes ikke det fungerer som navn, og at en tv-seriemorder heter det forsterker bare meningen min.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #14 Skrevet 12. mars 2010 Men hvorfor, når vi er en så blandet rase som vi er, skal vi absolutt ha norske navn, hvis man bruker norske etternavn? Ikke nødvendigvis, men det er en fordel at for- og etternavn kler hverandre. For eksempel ville jeg synes det var urkomisk med et navn som Dexter Jakobsen. Jeg synes jentenavnene du hadde valgt var lettere å like enn guttenavnet.
Gjest Iril Skrevet 12. mars 2010 #15 Skrevet 12. mars 2010 Hvorfor i alle dager kalle opp ungen sin etter en seriemorder fra en TV-serie??
Gjest cimi Skrevet 12. mars 2010 #16 Skrevet 12. mars 2010 Likte Dexter kjempegodt, søtt navn :o) Alice er pent, men ville heller avlgt Tomine istedetfor Tomime, får også følelsen av at det er skrevet feil :-p Men syns du skal velge de navnene du liker selv, andre venner seg fort til det
Gjest TikiWonTiki Skrevet 12. mars 2010 #17 Skrevet 12. mars 2010 Hvorfor i alle dager kalle opp ungen sin etter en seriemorder fra en TV-serie?? Ha ha ha, det er jo ikke etter det!! Skulle tro at han hadde opphav til navnet først, men det er jo ikke sant. Og hva er galt å kalle noen etter en karakter, uten at det har betydning for karakterens handlinger og personlighet. Kaller man bikkja si for killer fordi den skal drepe, eller bare fordi "killer" høres tøft ut og uten grunn? Mange som heter Dexter, og de trenger jo ikke å være oppkalt av en seriemorder. I fremtiden er det den serien gammeldags, og det kommer nye osv. Så hvem tenker på den i fremtiden, og er det så mange som tenker på ham nå egentlig
Gjest AnneShirley Skrevet 12. mars 2010 #18 Skrevet 12. mars 2010 Men hvorfor, når vi er en så blandet rase som vi er, skal vi absolutt ha norske navn, hvis man bruker norske etternavn? 1. Som andre alt har nevnt er det greit om for- og etternavn passer sammen. 2. Du nevner "blandet rase". Jeg tror at mange som har foreldre fra ulike kulturer ønsker å ha navn som reflekterer begge (enten ett som går bra begge steder eller to fornavn -ett fra hver av foreldrenes kulturer). Men det er faktisk fremdeles svært mange som ikke har flerkulturell bakgrunn, og når man har bare "norskere enn norskest" bakgrunn er det ganske naturlig å velge et norsk navn.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 12. mars 2010 #19 Skrevet 12. mars 2010 Er det grusomt så er det grusomt. Samme hvor i verden. Hvorfor er Dexter og Alice så mye bedre på amerikansk/engelsk da? Eller hva om en amerikaner flytter til Norge og kaller ungen Dexter. Blir det da plutselig greit og pent? Dexter er jo et amerikansk navn så da er det jo greit på amerikanske gutter. Jeg synes kanskje ikke Oddmund er det fineste navnet i verden, men det går nå enda an på en norsk gutt. I et engelskspråklig land ville det jo blitt rart, fordi det ikke er noe navn der. Men når det gjelder Dexter så er det nok koblingen til tegneseriefiguren som gjør at folk synes det blir spesielt. Jeg tenker mer på tv-serien for voksne jeg da, om seriemorderen Dexter...
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #20 Skrevet 12. mars 2010 Hvorfor i alle dager kalle opp ungen sin etter en seriemorder fra en TV-serie?? Gutter heter Dennis også - uten at de er oppkalt etter tegneserie-rakkerungen-Dennis. Og Emil - uten at foreldrene tenkte på Astrid Lindgrens Emil. Eller kanskje de tenkte på nettopp disse ungene.... Men en voksen seriemorder i en tv-serie?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå