Gjest Frustrert!! Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Jeg fikk for en tid tilbake et brev i posten der min ekskone krever mer bidrag fra meg. Vi har hatt en privat, muntlig samværsavtale i snart ett år nå og jeg har betalt bidrag ut fra denne. Pga lang reisevei har vi hatt 5 netter per måned, men nå forteller hun NAV at det bare et 2 netter per måned og at ett av mine tre barn IKKE har samvær med meg??? Dette er rent oppspinn, og jeg kan dokumentere at jeg har mer samvær enn hva hun sier. Og vet dere hva NAV svarer? At siden vi ikke har en skriftlig samværsavtale så må hennes opplysninger (minste opplyste samvær) legges til grunn selv om jeg har flybilletter/togbilleter utstedt i barnas navn som viser at de har reist hit. Hvem kan forstå noe sånt? Og motivasjonen hennes er to-tre tusenlapper mer i måneden. Ikke noe annet. Jeg klagde til NAV, la med all dokumentasjon samt billetter og hva jeg kunne finne for å bevise at barna var her. Klagen avvist. Hva i all verden slags system er dette? Hvordan kan dette være mulig? At en forelder bevisst lyver til det offentlige og blir belønnet for det? Nå har jeg begjært ny mekling, så får vi se hva hun klarer å komme opp med. Hun har nektet å snakk med meg eller svare på mailer/sms siden denne saken startet. Er det flere som har opplevd dette?
Gjest life Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Det samme har eksen til venninnen min gjort, løy på seg at han hadde ungen annenhver helg mens han i realiteten hadde ungen et par ganger i året - og det etter eget ønske. Han ville ha redusert bidrag. Men siden spriket mellom det mor sa og det far sa var såpass stort så ringte NAV til mor for å sjekke. Det endte med at bidraget ble doblet, det høres mye mer ut enn det er. Så det finnes noen som prøver seg, men det er jo bare å kontakte NAV og mostride hennes krav.
Hanselot Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Det samme har eksen til venninnen min gjort, løy på seg at han hadde ungen annenhver helg mens han i realiteten hadde ungen et par ganger i året - og det etter eget ønske. Han ville ha redusert bidrag. Men siden spriket mellom det mor sa og det far sa var såpass stort så ringte NAV til mor for å sjekke. Det endte med at bidraget ble doblet, det høres mye mer ut enn det er. Så det finnes noen som prøver seg, men det er jo bare å kontakte NAV og mostride hennes krav. Den store forskjellen er at mor kan gjøre som hun vil og få det som hun vil mens far er nødt til å slåss for hvert eneste samværsminutt og for hver eneste krone. Her har jo far klaget og til og med lagt frem bevis på at mor lyver, men likevel er det mor som har NAV i ryggen.
ViljaH Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Snakk med noen andre i NAV... min erfaring med NAV er at man får forskjellig svar når man snakker med forskjellige folk... Enig med deg, NAV burde gidde å se på dokumentasjon, det er tross alt et offentlig forvaltningsorgan. Nytter ikke å være så tåpelig som det der.
litle_my Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Dette er rent oppspinn, og jeg kan dokumentere at jeg har mer samvær enn hva hun sier. Og vet dere hva NAV svarer? At siden vi ikke har en skriftlig samværsavtale så må hennes opplysninger (minste opplyste samvær) legges til grunn selv om jeg har flybilletter/togbilleter utstedt i barnas navn som viser at de har reist hit. Hvem kan forstå noe sånt? Og motivasjonen hennes er to-tre tusenlapper mer i måneden. Ikke noe annet. Jeg klagde til NAV, la med all dokumentasjon samt billetter og hva jeg kunne finne for å bevise at barna var her. Klagen avvist. Du kan vise til denne siden: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148235.cms Der står det bl.a: "Det vil ofte være vanskelig for den bidragspliktige å bevise eller dokumentere at hun/han har et samvær med barnet som hører inn under den samværsklassen som følger av den skriftlige samværsavtalen. Bor den bidragspliktige et stykke unna barnet, vil barnet gjerne reise med rutegående transportmiddel. Legger den bidragspliktige fram reisebilletter, vil dette være et moment i vurderingen av om beviskravet er oppfylt. Dersom reisebillettene er utstedt i barnets navn (flybilletter), er kravet til dokumentasjon oppfylt. Bor den bidragspliktige i nærheten av barnet, kan det være vanskelig å dokumentere at hun/han faktisk har utøvd samvær med barnet. Dersom den bidragspliktige kjører og henter barnet i barnehagen, og hun/han leverer dokumentasjon fra barnehagen, må det anses å oppfylle kravet til dokumentasjon. NAV Forvaltning må foreta en konkret vurdering i det enkelte tilfellet." Det største problemet ditt er vel at det mangler en skriftlig avtale, så mekling vil nok være smart! Lykke til!
Siiw Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Herregud! - iblandt tror jeg visse folk ikke skulle hatt unger:( tenk og drive på sånn...!! . om dem fortsetter og avise deg, så gå ut i avisen evt anonymt om du ikke vil stå frem . og si hvordan nav behandler saken din. dem får fart på seg da vil jg tro.
Gjest ts. Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Snakk med noen andre i NAV... min erfaring med NAV er at man får forskjellig svar når man snakker med forskjellige folk... Enig med deg, NAV burde gidde å se på dokumentasjon, det er tross alt et offentlig forvaltningsorgan. Nytter ikke å være så tåpelig som det der. Jeg har gått hele veien med klagen min, men ikke nådd igjennom. Selv med vanntett dokumentasjon blir mors løgner brukt som beregning for bidraget. Trodde ikke sånn kunne være mulig, men det er det altså. Vurderer faktisk å gå til pressen med dette, for jeg er nok garantert ikke den eneste som opplever dette.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 Jeg har gått hele veien med klagen min, men ikke nådd igjennom. Selv med vanntett dokumentasjon blir mors løgner brukt som beregning for bidraget. Trodde ikke sånn kunne være mulig, men det er det altså. Vurderer faktisk å gå til pressen med dette, for jeg er nok garantert ikke den eneste som opplever dette. Du er nok ikke alene om å oppleve dette som bidragspliktig, like lite som enkelte bidragsmottakere opplever det samme. Dessverre er det råtne epler på hver side. Disse folkene ser ikke hvem det går utover og tenker kun på seg selv.
litle_my Skrevet 10. mars 2010 #9 Skrevet 10. mars 2010 Du er nok ikke alene om å oppleve dette som bidragspliktig, like lite som enkelte bidragsmottakere opplever det samme. Dessverre er det råtne epler på hver side. Disse folkene ser ikke hvem det går utover og tenker kun på seg selv. Ja, men problemet i disse situasjonene er jo at bevisbyrden ligger hos bidragspliktig dersom bidragsmottaker og bidragspliktig oppgir ulikt samvær.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 10. mars 2010 #10 Skrevet 10. mars 2010 Jeg har gått hele veien med klagen min, men ikke nådd igjennom. Selv med vanntett dokumentasjon blir mors løgner brukt som beregning for bidraget. Trodde ikke sånn kunne være mulig, men det er det altså. Vurderer faktisk å gå til pressen med dette, for jeg er nok garantert ikke den eneste som opplever dette. Slik som du Ts beskriver saken - ja du bør faktisk gå til pressen. Dette er det mye av, og veldig synd at disse BM skal ødelegge for BM, ere som følger spillereglene.
SymfoniBlomst Skrevet 10. mars 2010 #11 Skrevet 10. mars 2010 Min kjæreste og hans eks lagde en privat avtale med et beløp som var det dobbelte av det hun hadde rett på på ubestemt tid. Etter mye kvalm fra hennes side bestemte han at alt skulle gå via NAV. Viser seg hun ikke har skrevet under på noe papirer og heller ikke mottatt noe penger, han har derfor måtte overført penger manuelt og ikke mer enn han måtte. Denne damen har nå gått til NAV og fått de til å kreve penger (etter den privat avtalte) for et år på 120 000 .... snakk om.. ja
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. mars 2010 #12 Skrevet 10. mars 2010 Oppfordrer alle til å tipse bekjente i NAV om å lese denne tråden....
Gjest Gjest_Frosken_* Skrevet 10. mars 2010 #13 Skrevet 10. mars 2010 Jeg har gått hele veien med klagen min, men ikke nådd igjennom. Selv med vanntett dokumentasjon blir mors løgner brukt som beregning for bidraget. Trodde ikke sånn kunne være mulig, men det er det altså. Vurderer faktisk å gå til pressen med dette, for jeg er nok garantert ikke den eneste som opplever dette. Du er ikke det nei. Min samboer opplever det samme med hans eks. Hun hevder han har barna mye mindre enn han faktisk har. Han har ikke gått videre med det fordi NAV sier det er så vanskelig å bevise noe annet. Moren til barna får mer bidrag fra han enn han strengt tatt skulle betalt. I tillegg har han ofte barna på dagene uten overnatting, og da teller det i hvertfall ikke. Som om ikke det var nok så klager hun støtt og stadig på at far bidrar for lite, og lar sin frustrasjon gå utover ungene. Trist at det finnes sånne mødre, men heldigvis er de i mindretall!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. mars 2010 #14 Skrevet 11. mars 2010 Selv om dere går til mekling og der får en avtale, er det ikke sikkert det hjelper. Da kan den andre parten bare si at h'n følte seg tvunget til å skrive under for roens skyld. Eksen til min mann gjorde det. Hun sa at barna ikke ønsket å komme. Men når hun hadde arbeidshelg da var det noe annet. Til slutt sa han stopp. Men da blir han sett på som den stygge ulven , som straffer ungene. Men det er da vitterlig motsatt.... Håper det ordner seg for deg TS.
Gjest life Skrevet 11. mars 2010 #15 Skrevet 11. mars 2010 Den store forskjellen er at mor kan gjøre som hun vil og få det som hun vil mens far er nødt til å slåss for hvert eneste samværsminutt og for hver eneste krone. Her har jo far klaget og til og med lagt frem bevis på at mor lyver, men likevel er det mor som har NAV i ryggen. Det burde jo være likt både for mor og far, ingen bør kunne lyve på seg mer/mindre fravær enn det virkelig er. Og når min venninne klarte å løse det via NAV så burde også far i TS tilfelle også bli trodd, mener nå jeg da. Og jeg vet da også at noen fedre har klart det, deriblant min bror - så jeg tror ikke det er gjengs at mor blir trodd i alle tilfeller. Når det gjelder min venninne så er ikke hun skyld i at far ikke har fravær, for hun har gjort sitt for at han skal få se sønnen sin. Men det blir sånn som det blir med de andre to barna han har fra et annet forhold, lite fravær og klaging over bidrag.
Gjest life Skrevet 11. mars 2010 #16 Skrevet 11. mars 2010 Det burde jo være likt både for mor og far, ingen bør kunne lyve på seg mer/mindre fravær enn det virkelig er. Og når min venninne klarte å løse det via NAV så burde også far i TS tilfelle også bli trodd, mener nå jeg da. Og jeg vet da også at noen fedre har klart det, deriblant min bror - så jeg tror ikke det er gjengs at mor blir trodd i alle tilfeller. Når det gjelder min venninne så er ikke hun skyld i at far ikke har fravær, for hun har gjort sitt for at han skal få se sønnen sin. Men det blir sånn som det blir med de andre to barna han har fra et annet forhold, lite samvær og klaging over bidrag. En endring - "lite samvær og klaging over bidrag"...
Gjest ts. Skrevet 11. mars 2010 #17 Skrevet 11. mars 2010 Ja, man skulle tro at med vektig dokumentasjon og gode beviser så skulle man få mehold, men nei. Avslaget ble gitt fordi mor hardnakket påsto at samværet var mindre enn jeg kunne bevise. Forstå det den som kan. Jeg snakket med saksbehandler på NAV og spurte henne om de trodde jeg kjøpte opp flybilletter i mine barns navn som lå ubrukte? Dette hadde hun ikke noe svar på, men fastholdt at uten en skriftlig samværsavtale så kunne jeg jo ikke vite at samværet ble 5 dager i måneden i fremtiden. Så den beskjeden jeg mellom linjene fikk var at mor bestemmer hvor mye du skal se barna, så om hun sier 2 dager så er det 2 dager. Det barnet som mor påstod ikke lengre hadde samvær motsa skriftlig sin mors påstand og dette ble sendt med til NAV i klagen. Det ble ikke tatt hensyn til for h*n er under 18 år. Meklingen er som sagt veldig snart, så da får vi høre hva hun sier. Deretter blir dette advokatmat. Jeg kan rett og slett ikke sitte her og finne meg i sånt... det er for drøyt.
^^Sunny^^ Skrevet 11. mars 2010 #18 Skrevet 11. mars 2010 Det høres helt idiotisk ut ! Når du har dokumentasjon så driter NAV i det :klø: Skjønner godt at du vurderer å gå til pressen..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. mars 2010 #19 Skrevet 11. mars 2010 Det barnet som mor påstod ikke lengre hadde samvær motsa skriftlig sin mors påstand og dette ble sendt med til NAV i klagen. Det ble ikke tatt hensyn til for h*n er under 18 år. Dette høres helt hooribelt ut. Du må ta dette via advokat og rettsystem.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #20 Skrevet 11. mars 2010 Jeg har gått hele veien med klagen min, men ikke nådd igjennom. Selv med vanntett dokumentasjon blir mors løgner brukt som beregning for bidraget. Trodde ikke sånn kunne være mulig, men det er det altså. Vurderer faktisk å gå til pressen med dette, for jeg er nok garantert ikke den eneste som opplever dette. Utrolig at det går an! Hvorfor gjør hun dette egentlig? Har hun veldig dårlig råd? Er ungene plutselig blitt mye dyrere i drift? (Jeg har en stedatter som er blitt ungdom, og hun ble plutselig utrolig dyr nesten over natta, så kanskje derfor barnas mor er blitt desperat? Ikke lett å være forelder og ha dårlig råd når barna blir ungdommer)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå