Gå til innhold

PCOS?


Gjest Gjest_lillefilli_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_lillefilli_*
Skrevet

:skravle: Hei,

Jeg har noen spørmål angående PCOS.

Hvor åpne er dere om PCOS lidelsen. Jeg skjemmer veldig min hårvekst, akne og tynne pistrete hår. Er singel i lang tid nå, og tør ikke inngå i relasjon med gutt da jeg skjemmes så over mitt mannlige ansikt. Håret plager meg noe helt sinnsyk, og bli deprimert av dette.

Jeg tar elektolyse på hake og overleppe, men i kinnene er det så masse, at vi har ikke begynt elektrolyse der enda.

Hva slags p.piller går dere med PCOS på? Er det kun Diane? Min lege er veldig skeptisk til å sette meg på Diane, da jeg har mye blodpropp i familien.

Håper på noen posiitive PCOS erfaringer, og litt mintre ord.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kan ikke være lett. Alle plagene er jo av de kvinner mest vil ha! eN GRUSOM sykdom

Skrevet

Hei!

begynner med å gi deg en :klemmer: jeg. Jeg har selv fått denne diagnosen (etter 1,5 år sykdom før legen fant ut hva det var). Dette er en kvinnesykdom som mange ikke har hørt om før, så jeg har valgt å være veldig åpen om min sykdom. Dette gjorde jeg fordi jeg følte at det ville gjøre hverdagen lettere for meg selv og ikke minst mine kjære. Det var en lettelse å få diagnosen og faktisk kunne sette ord på hvorfor kroppen min reagerte som den gjorde, og hvorfor den endret seg som den gjorde.

Min lege satte meg på Metformin og Diane. Metformin er jo egentlig en medisin som brukes i forbindelse med diabetes, men for mange med PCOS så funker den helt supert. metformin fungere slik at den stabiliserer insulinproduksjonen i kroppen (kroppen min produserer for mye, og dermed la jeg veldig på meg). Metforminen har hjulpet både på humørsvigningene og på vekten. Jeg merket forskjell med en gang. Diane hjelper selvsagt også mye.

Det som er viktig er at du ikke faller inn i den spiralen som jeg falt i. jeg ble deprimert og krøp inn i meg selv på grunn av endringene kroppen min gikk igjennom. Kroppen din trenger tid, men sakte men sikkert vil du både se og kjenne de endringene som jeg gikk igjennom, med rett medisinering. Det som er fordelen med denne sykdommen, er at selv om den er kronisk,så kan en bli tilnærmet symptom fri. Det vil si at med litt tålmodighet så kan kroppen din endre seg tilbake til en normal kropp.

en god ting PCOS har ført med seg er at kroppsbildet mitt har blitt drastisk endret. da jeg fikk sykdommen var jeg en størrelse 36, og jeg gikk opp til en størrelse 48 :sjenert: på grunn av sykdommen., Nå jeg er på god vei ned igjen, og helt ærlig så har jeg aldri før følt meg bedre med min egen kropp før. Ja, jeg er fortsatt for stor, men du så deilig det er å virkelig kjenne de positive effektene slankingen og treningen har på kroppen. Jeg valgte å begynne på grete roede kurs da legen, gynekologer og eksperter jeg har snakket med anbefaler et veldig sunt kosthold. Det har virkelig hjulpet for meg, både på huden, hårveksten og ikke minst på formene.

så stå på dette kommer du deg helt flott igjennom! :klemmer:

ps. send meg gjerne en pm om du føler for å snakke mer :) jeg vet det er en vanskelig sykdom, så bare si ifra om du trenger en utblåsning :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen hjertlig takk for herlige svar. Det varmet. Det er godt å høre at det er håp. Jeg har vindlet og tullet meg inn i den spiralen du skissere.

Jeg føler samtidig med deg, som gikk i 1, 5 år før du fikk diagnosen. Det er tøft! Hva gjorde at legene brukte så lang tid på å gi deg den rette hjelpen da?

Fint å lese at det går så bra for deg. Kosthold er naturligvis noe man kan jobbe med, og det er motiverende. Det er den plagsomme hårveksten som skjemmer meg mest. Men med tider og studner skal elektrolysen ha gjort jobben håper jeg på.

Det er veldig ekkelt å vitne til alt som skjer med kroppen sin. Smtidig er mine venner så lite forståelsesfulle. Eller...de prøver baere feie det vekk. Litt sånn: Slapp av, du har ikke hår i ansiktet, du mister ikke håret, du har ikke lagt på deg etc. Det er frustrerende når jeg merker det så tydelig selv.

Takk fro forståelsen atter en gang.

Skrevet

Bare hyggelig :jepp: Ja, den spiralen er ikke noe kjekk, så forsøk så godt du kan å holde deg unna den. For min del hjalp det med samtaler med legen min og ene gynekologen jeg ble henvist til. Hos gynekologen fikk jeg blant annet vite, til min store glede, at de aller fleste som har PCOS som gjør noe aktivt for å endre kostholdet og redusere symptomene klarer å få barn når de en gang ønsker det. Dette var en av de tingene som knakk med mest med sykdommen siden jeg alltid har ønsket meg barn.

grunnen til at legen brukte så lang tid var at sykdommen er så sjelden som den er. Jeg ble sendt til testing hos flere eksperter på haukeland og til utredning hos flere gynekologer. Dette gjorde ikke legen fordi han ikke tok meg alvorlig, men nettopp fordi han tok meg alvorlig. Han ønsket ikke at jeg som så ung (var mellom 19-20 år da sykdommen brøt ut) skulle få en slik diagnose. Det var til slutt han som også satte en strek for testingen enkelte ville ha meg igjennom og sa at dette er sykdommen din, nå gjør vi sånn og sånn.

kanskje vennene dine trenger litt mer informasjon om sykdomen slik at de forstår deg bedre? jeg hadde en vennine som fikk samme sykdommen før meg, men som aldri forklarte noe om sykdommen til de rundt seg. jeg valgte å gjøre det fordi jeg følte det gjorde det lettere for meg. spesielt siden reaksjonene mine til tider kunne være veldig urimelige, men jeg kunne ikke hjelpe for det. Det gjorde det lettere for de å se mildere på det, og de viste alle forståelse når jeg krøp til korset og unnskyldte oppførselen min etterpå (de hormonene er gøye altså :fnise: ). og det gjorde og at ingen at de blåste problemene mine til side, men de diskuterte de med meg isteden. Det kan godt hende at du ikke har lagt på deg den siste tiden når du nevner det til vennene dine, men hvis du føler det slik, og du gjerne er mer oppblåst enn tidligere, så kan det være godt med litt forståelse likevel.

og hårveksten får du tatt rotta på skal du se ;) ja, det er tungt, men det er absolutt overkommerlig! :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...