Gå til innhold

hvordan vite hva som er rett?


Gjest tjukkebollafeita

Anbefalte innlegg

Gjest tjukkebollafeita

For å prøve å gjøre en lang historie kortere… (uten at jeg lyktes ser jeg, beklager langt innlegg…)

Jeg drev for noen år siden aktivt med konkurranseidrett, mange med-utøvere er lave og tynne, jeg er høyere og mer formfull uansett hvor mye jeg veier.

En konkurrent av meg holdt i ett år på med intens mobbing med grunnlag i at jeg var for stor for idretten, at jeg ikke akkurat var liten etc. Jeg vant gull alle konkurranser jeg stilte i i norge, sølv og en femteplass i utlandet, hun vant verken gull eller sølv, og turte aldri konkurrere utenfor norge.

Hver anledning hun hadde, fortalte hun meg hvor stor jeg var. Etter ett år med slike inputs nesten hver dag, begynte jeg å se det, til tross for at jeg har trent stort sett hele livet mitt, aldri en dag tenkt på at jeg var tjukk og vært godt fornøyd med min sterke og faste kropp. Manipulering er eneste svaret mitt, og jeg kjemper en hard kamp for å komme meg ut av dette igjen.

Det er noen år siden, og jeg har kommet meg vekk fra både den spesifikke idretten, konkurranse-delen, og ikke minst; HENNE!! Jeg har jobbet iherdig med å bli kvitt denne vissheten om at jeg egentlig er feit, og har kommet ganske langt på vei, etter flere års intens jobbing.

Stort sett er jeg fornøyd med hvordan jeg ser ut, og er stolt av kroppen min. Men ser fremdeles at jeg har en tendens til å kle meg i klær som er for store, i ett forsøk på å skjule hvor feit jeg lissom er… noe som resulterer i det motsatte, jeg skjuler hvor trent og fast kropp jeg har, noe som på bilder har en tendens til å bare se stort ut. Kle deg i ett telt, og du ser gjerne stor ut, uansett hva du egentlig er.

Her forleden så jeg ett bilde som var slik, jeg så det og tenkte: ”å dæven, jeg er virkelig feit!!” og vips så var jeg tilbake til gamle tanker igjen, ble poppet rett tilbake til den tiden hun mobbet, og tenkte ”hun hadde rett!”

At det var flere andre bilder i samme album, der bekledningen ikke faller ut slik at det blir feil og jeg altså ikke ser stor ut, spiller ingen rolle… det er lissom det ene bildet som er rett, det er det som er fasiten. Og plutselig ser jeg at jeg er tjukk.

Det ender bare med frustrasjon, frustrasjon over at jeg skjønner at jeg ikke har sjans i villeste helvete til å ane noe om hvordan jeg egentlig ser ut! Det jeg ser, er preget av ett år intens mobbing. Jeg ser ikke på meg selv slik jeg ser på andre, og evner rett og slett ikke å se om jeg er tjukk eller ikke. Det er vondt, og gjør at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Skal jeg slanke meg? Eller skal jeg jobbe med selvbildet mitt?

Er det mulig å være feit, når man trener aktivt (og hardt, svetter som en gris og tar nok i til at musklene pines under en lang treningsøkt) minimum 10 timer i uka? Når man aldri spiser junkfood og heller må ta seg sammen for å klare å spise nok? Sjokolade spiser jeg dog, varierende hvor ofte og mye, men det er min lille synd.

Er 174 høy, veier varierende mellom 67-69 kg, har en bmi på pluss/minus 22 i tillegg til at jeg er godt trent med en del muskler. Jeg klarer nesten ikke få tak i noe annet en hud på ”forsiden” av torso, men har kjærlighetshåndtak bak…. Så fornuften min sier at jeg ikke er feit, men likevel er det feit jeg ser….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vektmessig høres du veldig fin ut. En BMI på 22 for kvinner er regnet som tilnærmet perfekt for en sunn kropp og langt liv. Ingenting å klage på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Får behov for å gi den en liten klem. :klemmer: Mennesker med spiseforstyrrelser (/anoreksia) har det ofte sånn at de ser seg selv som overvektige, uansett om de er normalvektige eller til og med undervektige. Synes du skal jobbe med selvbildet og det å komme deg over mobbingen, for sånt er ikke din skyld, det bunner ut i forskjellige problemer mobberen har/hadde. Det viktige er å ha en sunn kropp, ikke å være syltynn, og høres ut som om du er fin sånn som du er. :klemmer: Dessuten er det ikke en synd å ha fett på kroppen, det er sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjære deg, ut i fra alt du skriver her er du absolutt ikke feit:)

Det er nok bare hun som har hjernevasket deg. Og denne mobbingen kom helt sikkert av misunnelse.

Tenk om en normalt slank jente hadde kommet inn i et modellmiljø hvor de fleste har spiseforstyrrelser og har langt under en sunn BMI - hun ville sikkert følt seg større enn "normalen", og hvis en annen atpåtil hadde drevet med intens mobbing ville utslaget blitt akkurat det samme som hos deg.

Så ikke la denne misunnelige jenta lykkes i "hjenrevaskingen" hun har derevet med. Vis at du er sterk nok til å stå i mot det og IKKE slank deg! For all del.

Jeg vil heller råde deg til å selv si til deg selv at du er slank og veltrent minst like mange ganger som hun sa det motsatte. Det hjelper faktisk for selvfølelsen å si positive ting om seg selv når man ser seg selv i speilet ^^

Endret av LamaLover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukkebollafeita igjen

Ts her.

Tusen takk, til alle som har svart.

og ja, stort sett klarer jeg å la være å tenke slike tanker nå for tiden, men jeg kjenner at det er veldig kort vei tilbake til å tenke slik. :(

spiseforstyrrelser... jeg ser den, og har fått beskjed om det av en instruktør tidligere. Ikke fordi jeg er tynn på den måten at bein stikker ut, for det er jeg absolutt ikke, dessuten er jeg for trent til å være syltynn også, men fordi jeg ser feit, fordi jeg får et anstrengt forhold til mat.

Tar til meg det dere sier og fortsetter å jobbe med hodet og ikke med slanking, for nå ihvertfall. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ts her.

Tusen takk, til alle som har svart.

og ja, stort sett klarer jeg å la være å tenke slike tanker nå for tiden, men jeg kjenner at det er veldig kort vei tilbake til å tenke slik. :(

spiseforstyrrelser... jeg ser den, og har fått beskjed om det av en instruktør tidligere. Ikke fordi jeg er tynn på den måten at bein stikker ut, for det er jeg absolutt ikke, dessuten er jeg for trent til å være syltynn også, men fordi jeg ser feit, fordi jeg får et anstrengt forhold til mat.

Tar til meg det dere sier og fortsetter å jobbe med hodet og ikke med slanking, for nå ihvertfall. :klemmer:

Om du har en grei lege kunne det vært lurt kanskje å snakke med han/hun, evnt. noen andre, enten de er profesjonelle eller bare står nær deg og føles som noen du kan snakke med dette om? Vet ikke om psykolog er noe, men om du føler du ikke har noen andre eller at du trenger mer hjelp til å jobbe deg forbi dette er det nok lurt å tenke litt på. På den ene eller andre måten kommer du deg nok gjennom dette, men skjønner at det er vanskelig - slitt litt med spiseforstyrrelser og kommentarer selv. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ide og søke hjelp??:-/

sånn at du får unna disse tankene...!!

Du er jo langt fra feit- du har muskler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Jeg har selv vært aktiv friidrettsutøver, jeg har drevet med mellom- og langdistanseløping i nærmere 10 år, og det er dessverre en del mobbing i disse miljøene også. Jeg var heldig med både klubben og treningskamerater og opplevde nok aldri det samme som deg, men det er ikke unaturlig at mobbing vokser frem i et miljø som fremmer konkurranseinstinktet og der kroppsfokuset lett kan tippe over fra ekstremt sunt til usunt.

Men som de andre her sier; den jenta som mobbet deg var nok mest av alt misunnelig, men det er likevel ingen unnskyldning, det er en skammelig oppførsel fra en treningskamerat uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg opplevde også forskjellige små kommentarer en gang i blant, enten på kropp, løpestil, prestasjon osv, slike ting stakk litt, men det motiverte ofte til enda større innsats i neste løp. Min måte å ta igjen på var nettopp ved å trene hardere og prestere enda bedre. Og det ser det jammen ut til at du også har gjort, jeg er imponert over hvilket nivå du har ligget på! :)

Men det er trist å høre at du har opplevd en intens mobbing som setter spor i ditt senere liv, jeg vil anbefale deg å fokusere på hvilken flott og veltrent kropp du faktisk har. Du vet nok veldig godt at hun som mobbet deg gjorde dette av misunnelse og ikke noe annet.

Men hvis du først har begynt å se slike "feil" med deg selv tror jeg du hadde hatt godt av å prate med en idrettspsykolog f. eks. Vet jo ikke hvor i landet du bor, men her i Oslo har jeg fått god hjelp og oppfølging fra både NIMI på Ullevål og Idrettshøgskolen.

Du bør i hvert fall ikke la dette tære mer på deg selv, ta litt grep om det, om det det bare er å prate litt med noen i familien, en venninne el lignende. Ikke la dette spise deg opp innefra!

Lykke til i hvert fall!! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_norah_*

ts: spiseforstyrrelser har INGENTING med vekt å gjøre, men alt med tankesett og handlinger å gjøre.

hvorvidt du veier 40,60, 80 eller 100 kilo har ingenting med saken å gjøre.

det at du skriver et såpass langt innlegg om vanskelige tanker og følelser ifht dette viser jo ganske tydelig at du kan få god hjelp av å oppsøke samtaleterapi for dette her.

det er utrolig vanskelig å komme inn på rett spor alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler virkelig med deg TS :klemmer: ingen fortjener å bli mobbet!! det er rett og slett grusomt å gjøre slikt mot andre mennesker :kjefte:

Nå skal det sies at du langt i fra er tykk på noen måte, så denne jenten har nok bare vært missunnelig på både de herlige formene dine og ikke minst talentet du helt tydelig hadde i denne sporten. Men det kan være en god ide å ta en prat med fastlegen din. Det er ikke lett å få unna slike tanker, og en lege kan være en god og trygg person å søke litt hjelp i. eventuelt så vet legen hva du kan gjøre videre som vil gjøre det lettere å takle disse tankene.

Har selv fått mye hjelp for slike tanker hos legen min.

Lykke til :klemmer: og stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts igjen. :)

tusen takk for svarene, det gjør noe med en å høre det, selv om jeg vet jeg ville svart det samme som stort sett alle sammen om jeg leste det samme fra en annen.

Dessverre har jeg ikke lenger en lege jeg føler tillit til, så å gå til ham er ikke veldig fristende. Før hadde jeg en slik en, heldigvis, siden jeg har igjennom noen runder med sykemelding pga psykiske "greier" som ikke har noe med vekt og spiseforstyrrelser å gjøre. Han har dessverre for meg pensjonert seg, og hans erstatter er en typisk rullebånds-lege... det er best å vite hva jeg feiler før jeg kommer dit, fortelle hva jeg tror jeg trenger og for hvor lenge.... ellers blir jeg bare sendt til blodprøver også ferdig med det...

Har prøvd å be ham lese journalen min og at det ikke alltid vises på blodprøver selv om noe er galt, men enten er journalen for lang for ham (min tidligere lege spurte og gravde, skrev ned alt og det har nok blitt endel info...) ellers er han bare rett og slett ikke interessert.

Er det noen som har kjennskap til en god fastlege i oslo som har i det minste LITT peil på psyke og ting som ikke vises på blodprøver, så tar jeg imot tips med stor takk.

For både i forhold til dette og i forhold til litt andre tanker, kunne det faktisk vært godt å ha en fagperson å prate med. En jeg føler hører og tenker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobberen din var nok bare misunnelig ;)

Støtter denne! Høres ut som misunnelse til de største grader!

TS: Du vil ikke få deg en psykolog? Kan være det vil hjepe deg stort å ha en å snakke med om dette. Ikke la det slå mer rot en det allerede har. Det er ikke noe skam å søke hjelp. Det er ikke alt vi mennesker klarer alene og da bør vi heller ikke tro vi det gjør og lage livet verre for oss selv på stolthet for å søke hjelp. Sørg for at dnne personen er en du føler deg avslappet sammen med, en du føler kjemien stemmer med og som du kan åpne deg opp for. Dere kan sammen jobbe med mobbingen du har opplevd og lage en plan for hvrdan du kan heve deg over dette og igjen vinne selvtilgitten din tilbake og glemme denne forbanna kjerringens fæle kommentarer som desverre har ødelagt mye for deg, du bør være stolt av hva du har oppnådd og det er vondt å lese at det finnes mennesker der ute som ønsker andre så vondt at de lar sin egen sjalusi ødelegge en annen persons psyke og lykke ved å krenke de på denne måten..

Håper det ordner seg for deg, vil gi deg en stor :klemmer: og du er IKKE feit, hun som mobbet deg er tjukk, tjukk i det forbanna hodet sitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts.

Jeg stenger denne tråden nå da vi ikke har kompetanse til å vite om svarene du får er forsvarlige.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med iks på telefon: 22 42 22 22

mvh pasha mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...